Permalänk
Medlem

Vass Allround-dator för 7-8 kr

Hej nu är det dags för att köpa en ny dator

Datorn ska användas för Allt - budget runt 7-8 kr ...

- Film i HD-kvalitet

- Spel som GTA IV

- Bild och Musik redigering

- surfa, kontorsarbete

- Köra många program samtidigt

Har kollat lite på Komplett och jag hitta detta paketet

- http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=326294

Tror ni det är nått att ha ? duger det till mina krav ?

Andra tips uppskattas också

Permalänk

Sakerna som sitter i den där datorn är gamla. Det här är ett mycket bättre paket enligt mig:

Hårddisk och DVD kan du lägga till själv, rekommenderar Samsung F3's hårddiskar eller WD Caviar Black.
Får du pengar över kan du gå ett snäpp högre i grafikkort till 5850.
Nätaggregatet klarar lugnt av att driva ett till 5770 i framtiden (i Cross-FireX)

Permalänk
Medlem

Kika även på AMD-versionen av paketet http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344159

775-socketen är ju som bekant på väg bort, AM3 är hyfsat ny och det lär komma fler processorer för den, vilket kan vara bra om du vill kunna uppgradera senare.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaddanL
Kika även på AMD-versionen av paketet http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344159

775-socketen är ju som bekant på väg bort, AM3 är hyfsat ny och det lär komma fler processorer för den, vilket kan vara bra om du vill kunna uppgradera senare.

Mycket sämre än paketet jag plockade ihop...(?)

Permalänk
Medlem

Japp. Du hade inte skrivit när jag skulle svara, men blev avbruten så tog ett tag att göra.

Eller ja "mycket sämre" vet jag inte, men jag hade hellre tagit de delar du föreslog.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Vad sägs om denna? Några hundringar över din budget, men enligt mig är det värt dem.

Visa signatur

i5 3570k @ 4.4GHz | MSI Z77A-G45 | Noctua NH-C12P | MSI GTX560Ti Twin Frozr | 8GB 1600MHz Corsair Vengeance LP| Corsair TX650W PSU | Benq V2410 LED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Citruz
http://i45.tinypic.com/xoffrb.jpg

Vad sägs om denna? Några hundringar över din budget, men enligt mig är det värt dem.

såg ganska intressant ut faktiskt ..

är det bara att sätta ihop delarna så kommer det funka eller ? har aldrig gjort detta för ..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gfors
såg ganska intressant ut faktiskt ..

är det bara att sätta ihop delarna så kommer det funka eller ? har aldrig gjort detta för ..

Nu för tiden brukar det räcka med att lägga alla delar i en stor kartong så är det bara att tuta och köra. Glöm inte att rita dit en ON-knapp bara (många som missar den detaljen).

Näe vad CP jag är, skämt åsido, de där delarna passar alldeles ypperligt ihop med varandra. Har du aldrig satt ihop en dator så kanske du kan ta hjälp av någon kompis som gjort det förut eller söka fram en guide på nätet som du kan följa. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gfors
såg ganska intressant ut faktiskt ..

är det bara att sätta ihop delarna så kommer det funka eller ? har aldrig gjort detta för ..

Sätter du ihop dem på rätt sätt så kommer det att funka

Annars kan du lägga till montering för runt 700kr, så fixar Komplett monteringen. (Fast det kan ju vara kul att göra det på egen hand, så har du lärt dig något nytt )

EDIT: Hmm, nu blir jag osäker på om Komplett erbjuder den tjänsten eller inte. Kanske var Inet? Alla dessa butiker.. O_o

Visa signatur

i5 3570k @ 4.4GHz | MSI Z77A-G45 | Noctua NH-C12P | MSI GTX560Ti Twin Frozr | 8GB 1600MHz Corsair Vengeance LP| Corsair TX650W PSU | Benq V2410 LED

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Citruz
Sätter du ihop dem på rätt sätt så kommer det att funka

Annars kan du lägga till montering för runt 700kr, så fixar Komplett monteringen. (Fast det kan ju vara kul att göra det på egen hand, så har du lärt dig något nytt )

Sen när monterade komplett ihop datorer mot betalning?
Du kanske menade Inet för de gör ju det:

http://www.inet.se/artikel/9990250/byggnation-av-dator-med-va...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Sen när monterade komplett ihop datorer mot betalning?
Du kanske menade Inet för de gör ju det:

http://www.inet.se/artikel/9990250/byggnation-av-dator-med-va...

Kom på det, kolla edit

Visa signatur

i5 3570k @ 4.4GHz | MSI Z77A-G45 | Noctua NH-C12P | MSI GTX560Ti Twin Frozr | 8GB 1600MHz Corsair Vengeance LP| Corsair TX650W PSU | Benq V2410 LED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Citruz
Kom på det, kolla edit

blir till köpa det paketet kanske då ..

ska väll inte vara så svårt att bygga ihop den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Citruz
http://i45.tinypic.com/xoffrb.jpg

Vad sägs om denna? Några hundringar över din budget, men enligt mig är det värt dem.

Föresten vart kan man köpa de delarna som du tipsa om ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gfors
Föresten vart kan man köpa de delarna som du tipsa om ?

Jag plockade ihop delarna på www.komplett.se, riktigt bra hemsida för datordelar tycker jag

Visa signatur

i5 3570k @ 4.4GHz | MSI Z77A-G45 | Noctua NH-C12P | MSI GTX560Ti Twin Frozr | 8GB 1600MHz Corsair Vengeance LP| Corsair TX650W PSU | Benq V2410 LED

Permalänk

Hmm, personligen tyckte jag att det där chassi var jättefult och lite för stort och klumpigt för min smak. Kändes plastisk och gillade inte placering av frontpanelen mitt uppe på chassit. Du kanske skulle gå på Antec Three Hundred istället. Eller kanske ett lite mer "premium" chassi som Fractal Design R2 eller liknande?

PS. Helt en personlig sak, men tänkte bara påpeka så du inte blir missnöjd när du får hem det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av greenbarret
Hmm, personligen tyckte jag att det där chassi var jättefult och lite för stort för min smak. Kändes plastisk och gillade inte placering av frontpanelen mitt uppe på chassit. Du kanske skulle gå på Antec Three Hundred istället. Eller kanske ett lite mer "premium" chassi som Fractal Design R2 eller liknande?

PS. Helt en personlig sak, men tänkte bara påpeka så du inte blir missnöjd när du får hem det.

Har själv det chassit, anledningen till att jag tog med det i paketet.

Enligt mig så är chassit riktigt robust och smidigt med s.k. "Screwless design". Visst, det kanske är stort men det är väl ändå inte negativt? Det får plats med delar som bara blir större (grafikkort), och det är ju inte som om du går runt och bär på datorn särskilt ofta, då hade han nog lagt sina pengar på en laptop istället. Jag kunde inte varit mer nöjd med det chassit, grymt bra för en sån liten peng.

Visa signatur

i5 3570k @ 4.4GHz | MSI Z77A-G45 | Noctua NH-C12P | MSI GTX560Ti Twin Frozr | 8GB 1600MHz Corsair Vengeance LP| Corsair TX650W PSU | Benq V2410 LED

Permalänk

Det är ju ett okej chassi och har rätt så fina funktioner. Designen och dem större yttre dimensionerna gjorde att det inte passade mig. Jag skulle rekommendera ett Antec Three Hundred som är billigare, mindre (men får ändå plats med allt) och en enklare design som jag tror även är enklare att gilla. Det negativa är ju att den inte har alla funktioner, men vet inte heller om de behövs till hans rigg egentligen eller hur nödvändiga de egentligen överhuvudtaget är.

Smaken är ju så olika. Det blir ju inte "fel" med att köpa ett CM690 men jag skulle inte gjort det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av greenbarret
Hmm, personligen tyckte jag att det där chassi var jättefult och lite för stort och klumpigt för min smak. Kändes plastisk och gillade inte placering av frontpanelen mitt uppe på chassit. Du kanske skulle gå på Antec Three Hundred istället. Eller kanske ett lite mer "premium" chassi som Fractal Design R2 eller liknande?

PS. Helt en personlig sak, men tänkte bara påpeka så du inte blir missnöjd när du får hem det.

Jag håller med. Särskilt då Fractal Design R2 bara är 100 kr dyrare så tycker jag du ska välja detta. Snyggt och tyst!

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk

Hej! Skall beställa dator nu och undrar hur detta systemet ser ut som jag plockat ihop.

Köper ett 4890 xfx från Alina också.

Mvh: Hampus

Någon som kan svara, skall beställa snart

Visa signatur

Asus P7P55 LX i5 2,66, XFX 5770(Snart 2), Corsair VX 550W 80+, Corsair 4GB 1333MHz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hampusbengtsson
Hej! Skall beställa dator nu och undrar hur detta systemet ser ut som jag plockat ihop.
http://i50.tinypic.com/8yfj87.jpg
Köper ett 4890 xfx från Alina också.

Mvh: Hampus

Någon som kan svara, skall beställa snart

Ser bra ut även om jag personligen hade kört på ett vassare moderkort men det där fungerar! Jag hade bytt moderkort till:

http://www.inet.se/artikel/1901008/asus-p7p55-lx

Och köpt ett 5770 istället för 4890 och köpt ett till vid ett senare tillfälle och kört dem i Cross-FireX.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Ser bra ut även om jag personligen hade kört på ett vassare moderkort men det där fungerar! Jag hade bytt moderkort till:

http://www.inet.se/artikel/1901008/asus-p7p55-lx

Och köpt ett 5770 istället för 4890 och köpt ett till vid ett senare tillfälle och kört dem i Cross-FireX.

Okej. Fungerar det moderkortet med CF? Alltså kör den 16x-16,16,8,16-4?

Visa signatur

Asus P7P55 LX i5 2,66, XFX 5770(Snart 2), Corsair VX 550W 80+, Corsair 4GB 1333MHz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hampusbengtsson
Okej. Fungerar det moderkortet med CF? Alltså kör den 16x-16,16,8,16-4?

x16/x4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
x16/x4

Okej hur mycket prestanda förlorar man med x16/x4 mot x16/x16?

Visa signatur

Asus P7P55 LX i5 2,66, XFX 5770(Snart 2), Corsair VX 550W 80+, Corsair 4GB 1333MHz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hampusbengtsson
Okej hur mycket prestanda förlorar man med x16/x4 mot x16/x16?

Några % vilket kan översättas till 0-5fps mindre beroende på spel. I vissa spel kan skillnaden bli större men det är främst spel som du ändå kan maxa med ett grafikkort, så...:P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Några % vilket kan översättas till 0-5fps mindre beroende på spel. I vissa spel kan skillnaden bli större men det är främst spel som du ändå kan maxa med ett grafikkort, så...:P

Okej då är det lugnt ju!

Visa signatur

Asus P7P55 LX i5 2,66, XFX 5770(Snart 2), Corsair VX 550W 80+, Corsair 4GB 1333MHz