Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

Snygg irc client?

Tjena!

Jag använder frekvent alla olika operativ, men jag tänkte ta att installera någon irc client på min W7 burk och finner till min förvåning att alla klienter jag hittar ser ut som något från år 2000?

På min mac kör jag colloguy som ser ganska bra ut men till windows så ser ju allt fult ut som stryk.

Finns det ingen snygg klient till win?

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

mIRC är väl den mest använda klienten och den går att tweaka lite som man vill, finns hur mycket script och plugins som helst. Dock är väl charmen med IRC att det ser ut som något från 1990-talet? ;P

Permalänk
Medlem

Det är ingen charm, det är bara tragiskt.

Visa signatur

ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1

Permalänk
Medlem

irc är ju inte gjort på 2000 talet och ska ha lite nördig look

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pzyber
irc är ju inte gjort på 2000 talet och ska ha lite nördig look

Irc har ingen nördig look.

En snyggt feadead terminal med terminator mot en snygg desktop miljö det är nördigt.

Inte ett app var interface hör hemma i win 95.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör irssi genom putty så får du det likadant.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Irssi såklart, jag trodde du hade koll på IRC?

Permalänk
Medlem

Irssi är lite overkill, seriöst finns det ingen snygg irc klient till win?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

mIRC + NBS-irc kör jag med, Ser fint ut

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk

prova x-chat 2 for windows
http://www.silverex.org/news/

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Hedersmedlem

Leafchat kanske (jag vet dock inte hur bra det kan tänkas vara)?

(ja, den finns alltså även för windows)

http://www.leafdigital.com/software/leafchat/

Permalänk
Medlem

Nettalk.
BitchX, igen.
smuxi.
Nämnde vi Xhat?

WeeChat, finns inte för Win ännu men ändå..
IRCjr, för DOS. Har således inget med TS fråga att göra.

Kör själv vIRC med standard tema och skriptning, då jag inte fått för mig annat av ren lathet.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Kör mIRC med NNScriopt och det ser bra mycket bättre ut än standard mirc

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Irc har ingen nördig look.

En snyggt feadead terminal med terminator mot en snygg desktop miljö det är nördigt.
http://data.fuskbugg.se/skalman01/thumb_Terminator.jpg

^ Den ser mer wannabe ut än mIRC

nbs-irc kör jag, ganska så svart (orginaltemat) och det ser ganska bra ut!

Inte direkt insatt i IRC världen men jag vill lära mig

Kolla på olika klienter, inte bara på hur de ser ut, utan hur de är att använda.
Du kommer en som passar dig till slut, mIRC är för fult för mig

Och ja... IRC ska ha sin antika charm

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

ja men xchat är ej gratis för windows användare

As of August 23, 2004, official Windows build of XChat has become shareware, and must be purchased for USD $20, AUD $25 or 14.95€ after a 30-day trial period. Previous (freeware) builds for Windows have been removed from the official site.

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Inte ett app var interface hör hemma i win 95.
http://www.epconline.com/modules/mydownloads/images/shots/mir...

Nu ser ju inte mIRC på Windows 7 ut så där, den använder Windows 7 utseende för programfönstret. Det enda du behöver göra är att ändra typsnitt och färger enligt egen smak, så ser den hyfsat snygg ut efter det.

Om mIRC är en bra IRC klient, varför begränsa dig till ett annat program bara för att du vill ha ett snyggt standardinstallationsutseende?

Permalänk
Medlem

Den ska gärna se bra ut för att vara bra, hade jag bara brytt mig om effektivitet hade jag kört Arch linux i tty2

Det är en mycket mer avslappnade att ha allt snyggt och prydligt på skärmen när man sitter vid datorn. Det är dock något som få Windows-users förstår sig på eftersom att 99% av alla windows apps ser förjävliga ut.

Men är man delvis van vid en miljö där allt ser bra ut så är det ju lite trevligare att även ha det snyggt även i windows, trots att det nästan är en omöjlighet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Den ska gärna se bra ut för att vara bra, hade jag bara brytt mig om effektivitet hade jag kört Arch linux i tty2

Effektivitet är väl svårt att gradera i något så enkelt som en IRC-klient, det handlar mer om finesser och skriptfunktioner för att underlätta och vad jag förstått har mIRC ett stort utbud på det.

Tror inte de kommer ändra mIRCs utseende direkt, den har sett ut som den gör länge. Om de skulle ändra kommer nog de som är nöjda med default klaga istället. Det finns väl ett antal mallar för färger som man enkelt kan ändra, och fonten går att sätta klientbrett om jag inte minns fel. Var ett tag sen jag körde mIRC.

Men det kom en bunt förslag i tråden, gäller väl bara hitta det som passar en själv bäst förstås.

Här finns en lång lista;
http://www.ircreviews.org/clients/platforms-windows.html

Permalänk

http://www.adiirc.com/index.php

finns några themes till den med...

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Jag vill slå ett slag för KVirc.

Väldigt likt mIRC, fast freeware. Inställningsmöjligheterna vad gäller utseende är dock mycket bättre. Scripting och andra features är likvärdiga.

http://www.kvirc.net/

Mycket nöjd användare sedan mIRC började kräva betalt.

Visa signatur
Permalänk

Var hittar bra irc kanaler?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Var hittar bra irc kanaler?

freenode!

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

freenode!

Det beror på vad man är ute efter? Jag kan hålla med dig men du får tänka på att det finns en massa gaymers där ute och dessa passar nog bättre på Quakenet eller nåt...