Permalänk
Medlem

Kreditkort/Betalkort utan avgift?

Jag och min flickvän vill skaffa ett gemensamt konto för att underlätta betalning av gemensamma avgifter såsom hyra, el, mat et cetera. För att kunna göra betalningar direkt från kontot vill vi ha kort -helst var sitt kopplat till kontot. Enligt compricer.se erbjuder både Statoil och GE moneybank kreditkort helt gratis. Bankerna å sin sida tar förstås som vanligt ut avgifter.

Det känns lite konstigt att skaffa kreditkort när man är helt ointresserad av att använda kreditfunktionen, men det tycks ju löna sig i längden. Någon som har kort hos någon av ovanstående - hur tycker ni det fungerar? Och hur tänker egentligen banken, är poängen att många förr eller senare utnyttjar krediten i alla fall? Eller bara intäkterna från de 10-15000kr vi kommer ha på kontot täcka avgifter för administration, korttillverkning, reseförsäkring som ingår et cetera?

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Medlem

Om du inte behöver t.ex. Visa/Mastercard funktion vet jag att handelsbanken har betalkort med maestro med en årsavgift på typ 50 kr/kort.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Skandiabanken erbjuder gratis Visakort till studenter och ungdomar (vad nu ungdomar är). Det gäller ju dock för ett vanligt bankkort, men om ni ändå inte är intresserade av kredit så skulle jag rekommendera skandiabanken.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Jag är 28 och skaffade mitt första kreditkort för bara nåt år sedan, jag har Visa från Swedbank och det kostar bara ca. 200kr/år.
Det är väl bara när man övertrasserar, alltså handlar för mer än man har på kontot som det kostar extra om jag har förstått det rätt.
Det är iaf ett bekvämt betalsätt när man handlar på nätet på sidor man litar på.

Enda nackdelen är väl att andra lätt kan handla med kortet om man tappar det, man har ju hört om folk som glömt det på bardisken och sedan har någon annan kommit och köpt drinkar med det.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Har för mig att GE är ett riktigt schyst kort om ni planerar att resa en del i framtiden. Det skall nämligen vara avgiftsfria kontantuttag utomlands med kortet, vilket är riktigt nice.

Annars kan jag väl rekommendera Amex också, man kan ofta sätta upp två kort på ett "konto" (är alltid kredit man handlar på via dem). Detta har en väldigt uppenbar fördel och detta är att man får en väldigt bra översikt över hur mycket pengar man spenderar. Du får en specifierad räkning varje månad. Denna fördel har givetvis alla kreditkort, men jag vet inte riktigt hur de olika kortutgivarna ställer sig till tvillingkort.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk

ICA banken har jag för mig har riktigt schysta priser, kolla upp de!

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem

Jag har ett betal/kredit-kort från GE Money Bank. Rätt trevligt att slippa valutaväxlingsavgiften när man är utomlands eller handlar från webbutiker. Inte betalat ett öre i avgifter

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mart
Jag har ett betal/kredit-kort från GE Money Bank. Rätt trevligt att slippa valutaväxlingsavgiften när man är utomlands eller handlar från webbutiker. Inte betalat ett öre i avgifter

Har jag aldrig varit med om att handelsbanken gör när jag köpt från USA och Japan med mitt VISA =/

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedFLip
Har jag aldrig varit med om att handelsbanken gör när jag köpt från USA och Japan med mitt VISA =/

Handelsbanken har en valutaväxlingsavgift på 1,5% enligt hemsidan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mart
Handelsbanken har en valutaväxlingsavgift på 1,5% enligt hemsidan.

Kanske därför jag aldrig märkt det

Brukar försöka kolla vad valutan är när jag köper, men ändå

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Jag kör med Statoils mastercard och är helt nöjd. Bra pris också! (gratis)

De har även extrakort.

och 0,5 - 1 % åter på allt man handlar.

Det man handlar i första månaden skall vara betalt i slutet på nästa månad, då är det ingen ränta eller avgift alls. Om man däremot vill dela upp betalningen börjar det kosta ränta o avgifter, men om man sätter fakturan på autogiro så slipper man bra sig om sånt.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]