"Vilket grafikkort för X kronor"

Permalänk
Medlem

Hej!

CPU: i5 750
PSU: Scythe Kamariki4 650W
Moderkort: Asrock P55 Extreme
Gränssnitt: PCI-E
Vilka spel du ska spela: Dragon Age, Wh40k DoW2, L4D2, Fallout 3, CoH, Global Agenda och Earthrise (troligtvis i framtiden )
Vilken upplösning du spelar i: 1440x900 (högre i framtiden)
Din ungerfärliga budget: 1000 - 1500 kr
Hade varit trevligt med ett tyst alternativ men jag prioriterar prestanda högre.

Jag funderar på XFX 250 GTS 1Gb för 1 273:- eller ett XFX Radeon HD5750 1GB för 1 347 kr. Några tester jag sett visar att 250 är något mer prisvärt än 5750. Det skulle vara ett 5770 istället men då kostar det ca 300kr mer. Jag har inte någon preferens kring någon tillverkare. Dock så vet jag inte om det är värt att skaffa ett Geforce för PhysX och ett av ATIs tyngre grejer vid senare tillfälle, verkar som att utbudet är lite dåligt just nu. Mitt mål är väl att försöka parera prestanda och pris för något som duger väl tills det blir dags att investera i någon värstingvariant. Jag känner mig en aning förvirrad kring det hela så lite hjälp hade varit jätteschysst!

Permalänk
Medlem

Re: Re: "Vilket grafikkort för X kronor" [OFFICIELL TRÅD]

Skriver igen för jag funderar på ett dyrare grafikkort än innan nu...

*CPU= Intel Core2Duo E6580 3.0 Ghz
*PSU= Zalman 600W
*Moderkort= Gigabyte P35-DS4
*CF/SLi= Ganska säker på att det inte finns, vill dock inte köra CF/SLi.
*Gränssnitt= Har PCI-E anslutning.
*Vilka spel: Uhm... Det senaste? ;D Dragon age, Left 4 Dead 2, kommande spel...
*Vilken upplösning: Brukar inte köra jättehögupplöst direkt men. Nånstans mellan 1024 och 1600?
*Din ungefärliga budget: Tänkte först runt 1500 eftersom flertalet skapliga kort finns där, men har börjat titta på ett för 2800...
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst?: Det är inte viktigt att grafikkortet är tyst. Får gärna poängtera om det skulle vara speciellt högljutt dock Ser helst att kortet inte blir väldigt varmt då mitt 8800 GTX dog och jag antar att överhettning var vad som skedde.
Sitter på 4GB DDR2 RAM & kör XP just nu men planerar väl köra Win7 inom en överskådlig framtid.

Om jag ska köpa ett 5850 som verkar ganska framtidssäkert och jävligt bra, vilket märke bör man satsa på? På t.ex. komplett kostar powercolour 2600, xfx har tre modeller varav den billigaste på 2800, sapphire kostar 2700 typ... Skillnaderna jag märkte var klockfrekvensen på minnet (xfx kör på 4ghz de andra på 1), att dirt 2 medföljde osv... Någon skrev även något om 4pinsströmkontakter, är det inte 6pins till graffet? De som heter PCI-E1 och PCI-E2?

Antar förövrigt att resten av datorn inte flaskhalsar om man sätter i ett 5850? Samt att mitt 600W Zalman agg inte bör ha något problem?

Dessutom verkar det tydligen vara problem med tillgången på dessa kort... men Komplett påstår att de ska få in XFX varianten 13 jan (bekräftat) och de har flertalet andra 5850 kort inne på lager...

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

*CPU= Intel Core2Duo 2.4GHz
*PSU= 500/650W, har tillgång till ett 650 om jag måste. >_>
*Moderkort= P5W64 WS Professional
*CF/SLi= Vet faktiskt inte, bryr mig inte, vill bara ha 1.
*Gränssnitt= PCI-E (Vetifan ifall det finns någon nyare version utav PCI-E än vad jag har, har inte koll på det.)
*Vilka spel du ska spela. - MW2, WoW
*Vilken upplösning du spelar i. 1280x1024
*Din ungerfärliga budget 1000~, ju billigare desto bättre, har redan planerat köp utav ny dator när fermy kommer.
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall: Don't care <:
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? njae.
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? njae.

Använder mig just nu utav Gefore 7950GT, kan lira båda spelen fast det är ju inte precis hög FPS även på sämst grafik. :b >_>

Permalänk
Medlem

*CPU= E8400
*PSU= Corsair HX 620W
*Moderkort= Gigbyte GA-P35-DS3
*CF/SLi= Nix
*Gränssnitt=PCI-E
*Vilka spel du ska spela. GTA iV, nytt grejs.
*Vilken upplösning du spelar i. 1680x1050
*Din ungerfärliga budget: 2000-4000 sek
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall: tyst vid idle iallafall.
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? Ja.
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? Ja.

Funderar starkt på att köpa ett HD5870, är det dumt, då jag har en relativt gammal CPU? Något annat värt att satsa på?

Har idag ett Nvidia 9800GTX.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas95
så jag kan använda grafikkortet med min 300W nätaggregat?

Det tror jag absolut. Skulle kunna vara så att det är ett riktigt dåligt märke som inte håller vad det lovar men då måste det vara väldigt dåligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av popfish
Hej!

CPU: i5 750
PSU: Scythe Kamariki4 650W
Moderkort: Asrock P55 Extreme
Gränssnitt: PCI-E
Vilka spel du ska spela: Dragon Age, Wh40k DoW2, L4D2, Fallout 3, CoH, Global Agenda och Earthrise (troligtvis i framtiden )
Vilken upplösning du spelar i: 1440x900 (högre i framtiden)
Din ungerfärliga budget: 1000 - 1500 kr
Hade varit trevligt med ett tyst alternativ men jag prioriterar prestanda högre.

Jag funderar på XFX 250 GTS 1Gb för 1 273:- eller ett XFX Radeon HD5750 1GB för 1 347 kr. Några tester jag sett visar att 250 är något mer prisvärt än 5750. Det skulle vara ett 5770 istället men då kostar det ca 300kr mer. Jag har inte någon preferens kring någon tillverkare. Dock så vet jag inte om det är värt att skaffa ett Geforce för PhysX och ett av ATIs tyngre grejer vid senare tillfälle, verkar som att utbudet är lite dåligt just nu. Mitt mål är väl att försöka parera prestanda och pris för något som duger väl tills det blir dags att investera i någon värstingvariant. Jag känner mig en aning förvirrad kring det hela så lite hjälp hade varit jätteschysst!

Hmm. För det första kan du utesluta GTS 250 då det inte är prisvärt (finns HD4770 för 900kr som presterar nästan likvärdigt).

Sedan är 1000-1500 en knepig priskategori då det bara finns ett riktigt val: HD5750. Dock betalar man för tystnad och DX11 för det kortet och inte ren prestanda.

Så antingen får du nästan hitta ett billigare HD5750 (hittade ett för 1050kr förut, är nog borta), men det är lite för högt prissatt ändå. Eller så får du ändra på prisklassen. För 900kr är HD4770 riktigt bra (hyfsat tyst) eller så får du lägga 1665kr:
http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=HD-489X-ZSF...
För ett sånthär kort (1665kr inkl. frakt alltså). Det presterar ruggigt bra för sin prisklass.

Eftersom du inte värdesatte tysthet och om du ändå ska byta senare så är det ingen idé att köpa ett HD5750/HD5770 då DX11 inte spelar särskilt stor roll på ett tag, samma sak med drivrutinerna som antagligen inte blir helt mogna förrän om ett långt tag. Så det är HD4770 eller HD4890 som gäller.

Oj, såg att typ alla HD4770 är slutsålda just nu. Finns HD4850, lite bättre iofs:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=485225
Det presterar som GTS250. Har en bra kylare så blir inte så varmt som de korten med standardkylaren.

Antingen det kortet eller ett HD4890. HD4890 är ganska mycket bättre men välj efter behov. Och tveka inte att fråga om du har någon fråga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av da henkz
Skriver igen för jag funderar på ett dyrare grafikkort än innan nu...

*CPU= Intel Core2Duo E6580 3.0 Ghz
*PSU= Zalman 600W
*Moderkort= Gigabyte P35-DS4
*CF/SLi= Ganska säker på att det inte finns, vill dock inte köra CF/SLi.
*Gränssnitt= Har PCI-E anslutning.
*Vilka spel: Uhm... Det senaste? ;D Dragon age, Left 4 Dead 2, kommande spel...
*Vilken upplösning: Brukar inte köra jättehögupplöst direkt men. Nånstans mellan 1024 och 1600?
*Din ungefärliga budget: Tänkte först runt 1500 eftersom flertalet skapliga kort finns där, men har börjat titta på ett för 2800...
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst?: Det är inte viktigt att grafikkortet är tyst. Får gärna poängtera om det skulle vara speciellt högljutt dock Ser helst att kortet inte blir väldigt varmt då mitt 8800 GTX dog och jag antar att överhettning var vad som skedde.
Sitter på 4GB DDR2 RAM & kör XP just nu men planerar väl köra Win7 inom en överskådlig framtid.

Om jag ska köpa ett 5850 som verkar ganska framtidssäkert och jävligt bra, vilket märke bör man satsa på? På t.ex. komplett kostar powercolour 2600, xfx har tre modeller varav den billigaste på 2800, sapphire kostar 2700 typ... Skillnaderna jag märkte var klockfrekvensen på minnet (xfx kör på 4ghz de andra på 1), att dirt 2 medföljde osv... Någon skrev även något om 4pinsströmkontakter, är det inte 6pins till graffet? De som heter PCI-E1 och PCI-E2?

Antar förövrigt att resten av datorn inte flaskhalsar om man sätter i ett 5850? Samt att mitt 600W Zalman agg inte bör ha något problem?

Dessutom verkar det tydligen vara problem med tillgången på dessa kort... men Komplett påstår att de ska få in XFX varianten 13 jan (bekräftat) och de har flertalet andra 5850 kort inne på lager...

Ditt nätaggregat kommer klara ett HD5850 absolut. Men din processor kommer dra ned kortet, tyvärr.

Alla korten använder sig av PCI-E 2.0 nu för tiden (kanske inte <1000kr-kort då men annars).

Skillnaden mellan olika märken är olika garantier, fabriksklockning och som du säger medföljande spel, annars spelar det ingen roll.
Det kan vara olika strömkontakter till olika kort, men det är jag osäker på. Och nej grafikkort använder olika strömkontakter, mitt kort använder sig av två 4-pin istället för en 6-pin (har inte ett HD5850 dock) men det visar att det kan vara olika.

Men det är ganska svårt att få tag på HD5850 (tror jag har iofs inte försökt själv men har hört), så första bästa är nästan det bästa, eller?

Har du frågor så ställ dem, hoppas jag svarade ordentligt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xelente
*CPU= Intel Core2Duo 2.4GHz
*PSU= 500/650W, har tillgång till ett 650 om jag måste. >_>
*Moderkort= P5W64 WS Professional
*CF/SLi= Vet faktiskt inte, bryr mig inte, vill bara ha 1.
*Gränssnitt= PCI-E (Vetifan ifall det finns någon nyare version utav PCI-E än vad jag har, har inte koll på det.)
*Vilka spel du ska spela. - MW2, WoW
*Vilken upplösning du spelar i. 1280x1024
*Din ungerfärliga budget 1000~, ju billigare desto bättre, har redan planerat köp utav ny dator när fermy kommer.
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall: Don't care <:
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? njae.
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? njae.

Använder mig just nu utav Gefore 7950GT, kan lira båda spelen fast det är ju inte precis hög FPS även på sämst grafik. :b >_>

Skulle vara bra att veta exakt vilken processor du har (ladda ned cpu-z och kolla om du vill men jag antar att den är helt ok).

Men ja, ett kort för 1000kr:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=485225
Bra kort för de pengarna. Bästa valet för 1000kr faktiskt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jcke
*CPU= E8400
*PSU= Corsair HX 620W
*Moderkort= Gigbyte GA-P35-DS3
*CF/SLi= Nix
*Gränssnitt=PCI-E
*Vilka spel du ska spela. GTA iV, nytt grejs.
*Vilken upplösning du spelar i. 1680x1050
*Din ungerfärliga budget: 2000-4000 sek
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall: tyst vid idle iallafall.
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? Ja.
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? Ja.

Funderar starkt på att köpa ett HD5870, är det dumt, då jag har en relativt gammal CPU? Något annat värt att satsa på?

Har idag ett Nvidia 9800GTX.

HD5870 är ett jättebra val, och din processor är mycket bättre än man tror, iaf i spel. GTA4 funkar ju inte super med din processor, men annars är den riktigt bra (bland de bästa många gånger). Den klockar bra också, det kanske du ska testa

Jaja, ett HD5850 elelr HD5870 låter super, de är tysta vid idle båda två. Din processor räcker absolut, och ett HD5850/HD5870 kommer göra stor skillnad från ditt gamla 9800GTX. Kör på!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Ditt nätaggregat kommer klara ett HD5850 absolut. Men din processor kommer dra ned kortet, tyvärr.

Skillnaden mellan olika märken är olika garantier, fabriksklockning och som du säger medföljande spel, annars spelar det ingen roll.
Det kan vara olika strömkontakter till olika kort, men det är jag osäker på. Och nej grafikkort använder olika strömkontakter, mitt kort använder sig av två 4-pin istället för en 6-pin (har inte ett HD5850 dock) men det visar att det kan vara olika.

Men det är ganska svårt att få tag på HD5850 (tror jag har iofs inte försökt själv men har hört), så första bästa är nästan det bästa, eller?

Har du frågor så ställ dem, hoppas jag svarade ordentligt

Hur mkt drar processorn ner, på ett ungefär? De enda jag hört i sammanhanget har sagt att det inte bör flaskhalsa, fast de har kanske inte varit så kunniga...

Och minnesfrekvensen skiljde väl mellan märken, likt de jag drog som exempel innan? Och minnesfrekvens var väl lite halvviktigt?

HD 5850 är ju rätt dyr i jämförelse med exempelvis HD 4890 (som du brukar förorda) eller 5770, men det presterar ju därefter och är mer framtidssäkert, och ligger i toppen av tester på nästan allt vad jag läst... Problemet med 4890 är ju att även om det ger mkt pris för prestanda har det ingen dx11, blir varmt, låter mkt och drar mkt ström. Det är där HD 5850 briljerar förutom den uppenbara prestandaökningen, och därför jag är sugen på att köpa kortet trots det (för mig) saftiga priset...

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

*CPU= quad qore 2.66ghz Q9400
*PSU= Något Hiper 550w
*Moderkort= MSI Platinum p45
*CF/SLi= Support ATI Crossfire X står det iaf
*Gränssnitt=PCI-E
*Vilka spel du ska spela. WoW
*Vilken upplösning du spelar i. 1600x900
*Din ungerfärliga budget: 1500-2200
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall: näe
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? nej
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? nej
har 4gig ram
har ATI Radeon HD 3870 atm

Permalänk
Medlem

*CPU= Intel Core2Duo 2.4GHz E6600
*PSU= 500/650W, har tillgång till ett 650 om jag måste. >_>
*Moderkort= P5W64 WS Professional
*CF/SLi= Vet faktiskt inte, bryr mig inte, vill bara ha 1.
*Gränssnitt= PCI-E (Vetifan ifall det finns någon nyare version utav PCI-E än vad jag har, har inte koll på det, har läst om att nyare mobo's har PCI-E 2.0? Kanske är något som jag läst fel nånstans, tror dock inte att P5W64 har det iaf om det är ett måste för de nyare korten.)
*Vilka spel du ska spela. - MW2, WoW
*Vilken upplösning du spelar i. 1280x1024
*Din ungerfärliga budget 1300~ (Betalar exkl. moms så för 1000:- exkl blir det la 1300:- inkl. Ju billigare desto bättre, har redan planerat köp utav ny dator när fermy kommer.)
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall: Don't care <:
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? njae.
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? njae.

Använder mig just nu utav Gefore 7950GT, kan lira båda spelen fast det är ju inte precis hög FPS även på sämst grafik. :b >_>

*repost med added info*

Permalänk
Medlem
Citat:

Hmm. För det första kan du utesluta GTS 250 då det inte är prisvärt (finns HD4770 för 900kr som presterar nästan likvärdigt).

Sedan är 1000-1500 en knepig priskategori då det bara finns ett riktigt val: HD5750. Dock betalar man för tystnad och DX11 för det kortet och inte ren prestanda.

Så antingen får du nästan hitta ett billigare HD5750 (hittade ett för 1050kr förut, är nog borta), men det är lite för högt prissatt ändå. Eller så får du ändra på prisklassen. För 900kr är HD4770 riktigt bra (hyfsat tyst) eller så får du lägga 1665kr:
http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=HD-489X-ZSF...
För ett sånthär kort (1665kr inkl. frakt alltså). Det presterar ruggigt bra för sin prisklass.

Eftersom du inte värdesatte tysthet och om du ändå ska byta senare så är det ingen idé att köpa ett HD5750/HD5770 då DX11 inte spelar särskilt stor roll på ett tag, samma sak med drivrutinerna som antagligen inte blir helt mogna förrän om ett långt tag. Så det är HD4770 eller HD4890 som gäller.

Oj, såg att typ alla HD4770 är slutsålda just nu. Finns HD4850, lite bättre iofs:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=485225
Det presterar som GTS250. Har en bra kylare så blir inte så varmt som de korten med standardkylaren.

Antingen det kortet eller ett HD4890. HD4890 är ganska mycket bättre men välj efter behov. Och tveka inte att fråga om du har någon fråga.
[/B]

Hmm ok så ett 4850 eller 4890 verkar vara de bästa alternativen. Har möjligheten att köpa ett 9800gx2 för 1500kr, det verkar ändå som ett bra köp kanske? Har dock inte hittat jämförelser mellan det kortet och 48xx.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da henkz
Hur mkt drar processorn ner, på ett ungefär? De enda jag hört i sammanhanget har sagt att det inte bör flaskhalsa, fast de har kanske inte varit så kunniga...

Och minnesfrekvensen skiljde väl mellan märken, likt de jag drog som exempel innan? Och minnesfrekvens var väl lite halvviktigt?

HD 5850 är ju rätt dyr i jämförelse med exempelvis HD 4890 (som du brukar förorda) eller 5770, men det presterar ju därefter och är mer framtidssäkert, och ligger i toppen av tester på nästan allt vad jag läst... Problemet med 4890 är ju att även om det ger mkt pris för prestanda har det ingen dx11, blir varmt, låter mkt och drar mkt ström. Det är där HD 5850 briljerar förutom den uppenbara prestandaökningen, och därför jag är sugen på att köpa kortet trots det (för mig) saftiga priset...

Jo då jag kan rekommendera HD5850 också, är ett mer framtidssäkert kort (bättre på alla punkter), absolut. Välj det om du har pengarna till det, för det är ett prisvärt kort precis som HD4890, och kort för den höga kostnaden brukar inte vara så prisvärda så passa på

Men nja alltså din processor kan inte "flaskhalsa", den kan bara dra ned prestandan från grafikkortet olika mycket (den säger inte totalstopp vid en viss framerate utan ska bara retas lite). Men du kommer självklart märka skillnad på de olika korten. Så HD5850 är inget dåligt köp, men nästa gång du ska uppgradera någonting är det processorn som gäller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slegg
*CPU= quad qore 2.66ghz Q9400
*PSU= Något Hiper 550w
*Moderkort= MSI Platinum p45
*CF/SLi= Support ATI Crossfire X står det iaf
*Gränssnitt=PCI-E
*Vilka spel du ska spela. WoW
*Vilken upplösning du spelar i. 1600x900
*Din ungerfärliga budget: 1500-2200
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall: näe
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? nej
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? nej
har 4gig ram
har ATI Radeon HD 3870 atm

Nu vet jag inte hur mycket Wow kräver, vad man behöver och så vidare då det är optimerat för äldre grafikkort/processorer (tror jag?). Men ett bra kort i den prisklassen är som jag brukar säga:
http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=HD-489X-ZSF...
Grymt bra prestanda/pris.

Om du vill lägga lite mer pengar kan du kolla på ett HD5850 som har många fördelar men kostar en del mer (2600kr?). Dock tror jag inte du kommer få användning för den prestandan (dx11 finns inte i wow som dessutom inte kräver ett så kraftigt grafikkort).

Så HD4890 eller billigare låter jättebra (så kan du spela andra spel också, annars får du fråga någon mer wow-kunnig människa om vilket kort som passar bäst till det).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xelente
*CPU= Intel Core2Duo 2.4GHz E6600
*PSU= 500/650W, har tillgång till ett 650 om jag måste. >_>
*Moderkort= P5W64 WS Professional
*CF/SLi= Vet faktiskt inte, bryr mig inte, vill bara ha 1.
*Gränssnitt= PCI-E (Vetifan ifall det finns någon nyare version utav PCI-E än vad jag har, har inte koll på det, har läst om att nyare mobo's har PCI-E 2.0? Kanske är något som jag läst fel nånstans, tror dock inte att P5W64 har det iaf om det är ett måste för de nyare korten.)
*Vilka spel du ska spela. - MW2, WoW
*Vilken upplösning du spelar i. 1280x1024
*Din ungerfärliga budget 1300~ (Betalar exkl. moms så för 1000:- exkl blir det la 1300:- inkl. Ju billigare desto bättre, har redan planerat köp utav ny dator när fermy kommer.)
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall: Don't care <:
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? njae.
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? njae.

Använder mig just nu utav Gefore 7950GT, kan lira båda spelen fast det är ju inte precis hög FPS även på sämst grafik. :b >_>

*repost med added info*

Antingen köper du ett HD4850 för 1000kr eller så försöker du hitta ett HD4870 för lite mer. Dock tror jag HD4870 har lite problem med wow (hade det förut iaf) och sedan finns det knappt kvar någonstans. Så HD4850 är ditt val.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av popfish
Hmm ok så ett 4850 eller 4890 verkar vara de bästa alternativen. Har möjligheten att köpa ett 9800gx2 för 1500kr, det verkar ändå som ett bra köp kanske? Har dock inte hittat jämförelser mellan det kortet och 48xx.

Hmm, nja det vet jag inte om det är ett jättebra köp. 9800gx2 presterar ju ändå sämre än HD4890 (om inte spelet stödjer SLi totalt men det är ganska få spel som gör, annars presterar det likvärdigt eller sämre än HD4890) och dessutom är det begagnat så jag får nog ändå rekommendera ett HD4890 då det dessutom är ett kallare kort.

Men kolla några tester, har inte superkoll på 9800gx2 utan jämför det med hd4890 någonstans så får du se.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av popfish
Hmm ok så ett 4850 eller 4890 verkar vara de bästa alternativen. Har möjligheten att köpa ett 9800gx2 för 1500kr, det verkar ändå som ett bra köp kanske? Har dock inte hittat jämförelser mellan det kortet och 48xx.

9800GX2 är bättre än 4870 åtminstone men det är beroende av SLI-skalning och stödet (från Nvidia) för 9800GX2 är vad jag vet riktigt uselt numera. Jag vågar inte säga om det är bättre/sämre än 4890, det beror lite på hur man räknar. Förmodligen har 9800GX2 högre medel-fps än 4890 i spel som det fungerar bra i men min-fps lär vara sämre och generellt sett lär 4890 vara minst likvärdigt ur spelupplevelsen. 4890 har ju också fördelen med Dx10.1 vilket hjälper i en del titlar.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
9800GX2 är bättre än 4870 åtminstone men det är beroende av SLI-skalning och stödet (från Nvidia) för 9800GX2 är vad jag vet riktigt uselt numera. Jag vågar inte säga om det är bättre/sämre än 4890, det beror lite på hur man räknar. Förmodligen har 9800GX2 högre medel-fps än 4890 i spel som det fungerar bra i men min-fps lär vara sämre och generellt sett lär 4890 vara minst likvärdigt ur spelupplevelsen. 4890 har ju också fördelen med Dx10.1 vilket hjälper i en del titlar.

Absolut, det bästa är om han kollar tester på de spel han spelar och se om det är värt det. Och så får han avgöra själv om SLi känns bra eller inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
men nästa gång du ska uppgradera någonting är det processorn som gäller.

Ingen har påpekat det innan men jag upptäckte själv precis att mitt moderkort bara verkar stödja 1.1 (Wikipedias PCI-Expressida visar också att P35 moderkort (sitter på ett som tidigare nämnt Gigabyte P35-DS4) stöder PCI-E 1.1). Enligt wikipedia är PCI-E 2.0 kort dock _generellt_ bakåtkompatibla med 1.1 moderbrädor...

Då är min fråga, då alla korten vi nämnt är 2.0 kort, skulle det flaska mkt att köra de på en moderbräda med stöd för 1.1? Riskerar de i stor grad att inte funka alls?

(Anledningen att jag citerar ditt inlägg är för att mitt moderkort verkar eventuellt ha större prio, snart inser man väl att det är lika bra att sälja datorn ;<)

Visa signatur

.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da henkz
Ingen har påpekat det innan men jag upptäckte själv precis att mitt moderkort bara verkar stödja 1.1 (Wikipedias PCI-Expressida visar också att P35 moderkort (sitter på ett som tidigare nämnt Gigabyte P35-DS4) stöder PCI-E 1.1). Enligt wikipedia är PCI-E 2.0 kort dock _generellt_ bakåtkompatibla med 1.1 moderbrädor...

Då är min fråga, då alla korten vi nämnt är 2.0 kort, skulle det flaska mkt att köra de på en moderbräda med stöd för 1.1? Riskerar de i stor grad att inte funka alls?

(Anledningen att jag citerar ditt inlägg är för att mitt moderkort verkar eventuellt ha större prio, snart inser man väl att det är lika bra att sälja datorn ;<)

Hmm, det hade jag verkligen ingen aning om, men jo det är nog ganska stor prio att uppgradera moderkortet också isf.

Har inte så mycket koll på 2.0 och 1.1 Pci-E så tyvärr får du nog fråga någon annan. Det borde funka men kommer dra ned kortet lite det också (tror jag). Men du ska nog uppgradera alltihop egentligen, eller läs på lite på pci-E 1.1 så får du se vad det egentligen innebär och avgöra den vägen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da henkz
Ingen har påpekat det innan men jag upptäckte själv precis att mitt moderkort bara verkar stödja 1.1 (Wikipedias PCI-Expressida visar också att P35 moderkort (sitter på ett som tidigare nämnt Gigabyte P35-DS4) stöder PCI-E 1.1). Enligt wikipedia är PCI-E 2.0 kort dock _generellt_ bakåtkompatibla med 1.1 moderbrädor...

Då är min fråga, då alla korten vi nämnt är 2.0 kort, skulle det flaska mkt att köra de på en moderbräda med stöd för 1.1? Riskerar de i stor grad att inte funka alls?

(Anledningen att jag citerar ditt inlägg är för att mitt moderkort verkar eventuellt ha större prio, snart inser man väl att det är lika bra att sälja datorn ;<)

Det lär inte vara några problem med PCIe 1.1, det ska både funka och skillnaden är minimal (1%). Techpowerup har gjort ett test med 5870 och PCIe 2.0 i olika hastigheter. (PCIe 1.1 x16 = PCIe 2.0 x8)

http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_5870_PCI-Express_Sc...

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Absolut, det bästa är om han kollar tester på de spel han spelar och se om det är värt det. Och så får han avgöra själv om SLi känns bra eller inte.

Jepp har kollat på Tom's Hardware länk vilket visar att det är rätt jämt mellan HD4890 och 9800gx2. Det skiljer rätt mycket för vissa spel dock som Fallout 3 t.ex. i fördel för 9800gx2. Det får nog bli ett 4890 ändå, verkar vara ett bra köp. Tack för hjälpen!

Permalänk
Inaktiv

*CPU= Intel Core 2 Quad 2.50ghz
*PSU= Corsair 550w
*Moderkort= Vet ej, ngt moderkort jag fick när jag köpte min fujitsu siemens dator. Om det är till ngn hjälp som heter modellen på datorn P1500
*CF/SLi= ??
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela: MW2,Crysis,WoW,cs
*Vilken upplösning du spelar i: WoW= 1600*1080 CS=640*??. Sen ska jag köpa MW2...
*Din ungerfärliga budget: 1400kr-1700kr
*Spelar ej ngn roll om det är tyst, men jag vill helst att det inte ska låta som ngn motorsåg.

Jag har 4gig ram, och ett Geforce gt220 graffe. Modellen på skärmen är LG W2243S.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hidesaterbredell
*CPU= Intel Core 2 Quad 2.50ghz
*PSU= Corsair 550w
*Moderkort= Vet ej, ngt moderkort jag fick när jag köpte min fujitsu siemens dator. Om det är till ngn hjälp som heter modellen på datorn P1500
*CF/SLi= ??
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela: MW2,Crysis,WoW,cs
*Vilken upplösning du spelar i: WoW= 1600*1080 CS=640*??. Sen ska jag köpa MW2...
*Din ungerfärliga budget: 1400kr-1700kr
*Spelar ej ngn roll om det är tyst, men jag vill helst att det inte ska låta som ngn motorsåg.

Jag har 4gig ram, och ett Geforce gt220 graffe. Modellen på skärmen är LG W2243S.

Jag tror att HD4890 är det du ska ha.
http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=HD-489X-ZSF...
Kostar 1665 inkl. frakt men presterar grymt bra. Riktigt bra kort och jag tror inte det är särskilt högljutt heller, bara att sänka fläkten isåfall (lätt med drivrutinerna).

//Nils B

Permalänk

Skriver de sannolika valen för mitt uppkommande datorköp:

*CPU= (vad för processor du har) Intel i7 920, ska överklockas till ca 4ghz med Corsair H50 vattenkylning
*PSU= (nätagg) Blir det som lämpas bäst, antagligen något Corsair eller Be Quiet
*Moderkort= (Vilket moderkort du har) P6T SE eller ngt annat av de billigare X58-korten
*CF/SLi= (Om ditt moderkort har stöd för Crossfire eller SLi) Stöd ja, ska dock inte köra dubbelt än på ett tag
*Gränssnitt= (Om du har PCI-E eller APG anslutningar för GPU) PCI-E
*Vilka spel du ska spela. Mass Effect 2, Mafia 2, Assassin's Creed 2, Dirt 2, en jävla massa uppföljare helt enkelt
*Vilken upplösning du spelar i. Så högt som det går, gärna 1920x1080
*Din ungerfärliga budget 1500-2000
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall:
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? Ja
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? Ja

Ett par extrafrågor:

1. Just nu har jag Sapphire HD4830 1gb - Är det värt att byta upp sig till 5770, eller ska jag vänta?

2. Går det bra att överklocka 4830?

3. Hur mycket PSU-kraft ska jag satsa på? Vill gärna kunna behålla samma nätagg i en SLI/CF konfiguration i framtiden.

Permalänk
Medlem

*CPU= Intel Core 2 Quad Q9300 (2.50GHz)
*PSU= 520
*Moderkort= ASUS P5Q
*CF/SLi=
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela: MW2, COH, Assassin's Creed 2, Maffia 2, Bad Company 2 etc
*Vilken upplösning du spelar i: beror på, gärna maxad 1920x1200.
*Din ungerfärliga budget: upp till 4500:-
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall: Spelar mindre roll men gärna av tystare slaget.

Kör just nu med nvidia 9800GTX+ och det känns som att det är dags att byta. Har funderingar kring 5870 eller 295. Men har så svårt för att välja / inse vilket som är bäst till min uppsättning. Är inte intresserad av SLI/CF, nöjer mig med enkel lösning..

Bör jag uppdatera mer av min dator?:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DoktorKubik
Skriver de sannolika valen för mitt uppkommande datorköp:

*CPU= (vad för processor du har) Intel i7 920, ska överklockas till ca 4ghz med Corsair H50 vattenkylning
*PSU= (nätagg) Blir det som lämpas bäst, antagligen något Corsair eller Be Quiet
*Moderkort= (Vilket moderkort du har) P6T SE eller ngt annat av de billigare X58-korten
*CF/SLi= (Om ditt moderkort har stöd för Crossfire eller SLi) Stöd ja, ska dock inte köra dubbelt än på ett tag
*Gränssnitt= (Om du har PCI-E eller APG anslutningar för GPU) PCI-E
*Vilka spel du ska spela. Mass Effect 2, Mafia 2, Assassin's Creed 2, Dirt 2, en jävla massa uppföljare helt enkelt
*Vilken upplösning du spelar i. Så högt som det går, gärna 1920x1080
*Din ungerfärliga budget 1500-2000
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall:
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? Ja
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? Ja

Ett par extrafrågor:

1. Just nu har jag Sapphire HD4830 1gb - Är det värt att byta upp sig till 5770, eller ska jag vänta?

2. Går det bra att överklocka 4830?

3. Hur mycket PSU-kraft ska jag satsa på? Vill gärna kunna behålla samma nätagg i en SLI/CF konfiguration i framtiden.

1. Nej, det är inte en stor uppgradering från HD4830 att köpa ett HD5770. Visst stödjer det DX11, det har lägre strömförbrukning och är tystare men det är en väldigt liten uppgradering i prestanda. Tycker du ska lägga mer pengar på ett HD5850 istället. Om syftet med datorn är att spela på den känns det dock synd att du ska lägga så mycket pengar på ett i7-system och så köper du bara ett halvbra kort eftersom du då får väldigt liten spelprestanda för pengarna. Så antingen är det nästan vänta som gäller eller köpa ett HD5850/HD5870 för 2500/3400kr.

2. Hur som helst, ja det går jättebra att överklocka HD4830. Ladda ned "rivatuner" (sök på google) och överklocka, är bara att kolla youtube.com hur man gör, är jättelätt

3. Ett corsair-agg antagligen, jag funderade på ett TX650W. Men eftersom du ska använda dig av en i7 @4ghz och kanske två krävande grafikkort kanske det behövs mer.
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6203&page=12
Här ser du dock att två HD 5850 på en i5 3,8ghz bara drar 385W. Ett TX650W-nätaggregat klarar av 52 Ampere på 12V vilket resulterar i 624W (antagligen mer, corsair håller mer än de lovar). Men ja som du ser så borde det absolut gå ihop. Är dock osäker på exakt hur man egentligen ska räkna men jag kan faktiskt inte tänka mig att ett TX650W-agg inte ska klara det.
Om du är osäker så fråga i nätaggregatsavdelningen, dock kommer du kanske få lite överdrivna svar där (då de är nätaggsfanatiker och inte accepterar nåt annat än det bästa )

/Nils B

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Discodog
*CPU= Intel Core 2 Quad Q9300 (2.50GHz)
*PSU= 520
*Moderkort= ASUS P5Q
*CF/SLi=
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela: MW2, COH, Assassin's Creed 2, Maffia 2, Bad Company 2 etc
*Vilken upplösning du spelar i: beror på, gärna maxad 1920x1200.
*Din ungerfärliga budget: upp till 4500:-
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall: Spelar mindre roll men gärna av tystare slaget.

Kör just nu med nvidia 9800GTX+ och det känns som att det är dags att byta. Har funderingar kring 5870 eller 295. Men har så svårt för att välja / inse vilket som är bäst till min uppsättning. Är inte intresserad av SLI/CF, nöjer mig med enkel lösning..

Bör jag uppdatera mer av min dator?:)

Nej du, det behöver du inte. Din processor är fortfarande bra, dock skulle jag nog råda dig att överklocka den lite om du kan, bara så lite så att start-volten räcker till. Om du inte vet vad jag pratar om så kan du 1) läsa på och överklocka din dator eller 2) chilla

Jaja hur som helst, jag skulle nog rekommendera ett HD5870 för den budgeten, kostar kanske 3500kr (?) och presterar riktigt bra. Ditt moderkort stödjer bara ett grafikkort så det är så det får bli. Du skulle kunna köpa ett HD5850 istället då det är mer prisvärt (2500kr) men välj själv utifrån:
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6203&page=9
detta test, se vad du tycker passar dig bäst.

Oj jag missade att du valde mellan 5870 och gtx295.
billigaste GTX295 jag hittar är
http://www.inet.se/artikel/5408615/xfx-geforce-gtx-295-xt-sin...
(finns dock bara i typ tre exemplar, de är svåra att få tag i) men det kostar 5200kr, vilket inte är särskilt prisvärt.
Antingen köper du ett HD5870 eller ett HD5970 (ungefär som två HD5850). Jag rekommenderar nog HD5870, mer prestanda för pengarna!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie

Nej du, det behöver du inte. Din processor är fortfarande bra, dock skulle jag nog råda dig att överklocka den lite om du kan, bara så lite så att start-volten räcker till. Om du inte vet vad jag pratar om så kan du 1) läsa på och överklocka din dator eller 2) chilla

Jaja hur som helst, jag skulle nog rekommendera ett HD5870 för den budgeten, kostar kanske 3500kr (?) och presterar riktigt bra. Ditt moderkort stödjer bara ett grafikkort så det är så det får bli. Du skulle kunna köpa ett HD5850 istället då det är mer prisvärt (2500kr) men välj själv utifrån:
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6203&page=9
detta test, se vad du tycker passar dig bäst.

Oj jag missade att du valde mellan 5870 och gtx295.
billigaste GTX295 jag hittar är
http://www.inet.se/artikel/5408615/xfx-geforce-gtx-295-xt-sin...
(finns dock bara i typ tre exemplar, de är svåra att få tag i) men det kostar 5200kr, vilket inte är särskilt prisvärt.
Antingen köper du ett HD5870 eller ett HD5970 (ungefär som två HD5850). Jag rekommenderar nog HD5870, mer prestanda för pengarna! [/B]

Tackar tackar!

Permalänk

*CPU= Intel Core i7 920 (8 MB cache)
*PSU=Cooler Master Silent PRO 700 Watt nätaggregat
*Moderkort= ASUS P6T DELUXE V2 X58 S-1366 ATX
*CF/SLi= Stöd för både Crossfire och SLI
*Gränssnitt=PCI-E
*Vilka spel du ska spela: Mw2, Crysis, GTA IV, kommande tunga grafikkrävande spel...
*Vilken upplösning du spelar i: 1900x1080
*2000-2500
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Inte livsviktigt...
Isåfall:
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? Ja!
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? Ja!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av max614
*CPU= Intel Core i7 920 (8 MB cache)
*PSU=Cooler Master Silent PRO 700 Watt nätaggregat
*Moderkort= ASUS P6T DELUXE V2 X58 S-1366 ATX
*CF/SLi= Stöd för både Crossfire och SLI
*Gränssnitt=PCI-E
*Vilka spel du ska spela: Mw2, Crysis, GTA IV, kommande tunga grafikkrävande spel...
*Vilken upplösning du spelar i: 1900x1080
*2000-2500
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Inte livsviktigt...
Isåfall:
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? Ja!
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? Ja!

HD5850 är ett riktigt bra kort, det presterar väldigt bra för de 2500kr som det kostar. Det stödjer DX11, drar lite ström när du inte spelar (asså jättejättelite), och det är nästan helt tyst när du inte spelar. När du spelar kan det säkert varva upp men det är fortfarande ett tyst kort med tanke på prestandan Så kör på ett sådant, finns på komplett nu tror jag, tillverkare spelar ingen roll förutom fabriksöverklockning, garantier och ett medföljande spel (DiRT 2 hänger med ibland)

Är du osäker kan du läsa mer om kortets prestanda här:
http://www.sweclockers.com/artikel/6203-radeon_hd_5700_och_58...
Näst (?) bästa singelkortet, så kan du såklart uppgradera senare med ett till för dubbla prestandan

Permalänk
Medlem

*CPU= Intel Core 2 Quad CPU Q9300 @ 2.5GHz
*PSU= Kingwin Mach 1 750W
*Moderkort= MSI P45-C51, P45,Socket-775,DDR3
*CF/SLi= Nej
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela= SC2/D3, kanske WoW blir intressant igen i expansion vem vet ^_^
*Vilken upplösning du spelar i= 1920x1080
*Din ungerfärliga budget=3000
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Njae men det skadar ju inte
Isåfall:
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? Ja
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? Naej =(

Har nu ett Geforce 9800GT 1GB i mtt NZXT Lexa S midtower, är lite småosäker angående längd på grafikkort och vad som passar. Mäter mitt nuvarande kort till ca 25cm iaf och som jag ser det kan väl kortet va 5cm till men inte längre än så då det skulle bråka med en 2.5 hårddisk. Har försökt läsa lite om physx och så också och att om man byter från nvidia - ati så kan processorn bli ledsen? skulle väldigt gärna vilja ha mer information angående det i min situation tack. Däremot e dx11 intressant på ati korten förståss Vad jag har kikat själv på är ATI 5850 eller 5870. Vet inte riktigt hur stor skillnaden är på hur bra korten är men mja skilljer ju en tusenlapp i pris ca vilket imo är rätt mycket, men är skillnaden stor så är det ju värt tusenlappen förståss

Tack på förhand

/Celly :>

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag är ute efter ett billigt grafikkort, som väldigt, väldigt gärna ska vara med passiv kylning. Tystnad är viktigare än prestanda m.a.o.

Prestandamässigt är det enda krav jag har att det är bättre än mitt nuvarande Radeon 1950 pro (vilket inte borde vara så svårt, eller?).

Det får gärna vara ett Nvida-kort med stöd för Cuda också, eftersom jag sysslar en del med program som stödjer den tekniken, men det är inte en nödvändighet. ATI duger om det finns ett riktigt billigt och tyst kort som ni kan rekommendera.

Det får förstås inte dra allt för mycket ström heller, min PSU har några år på nacken så jag vill inte riskera att inte saften räcker åt alla.

Jag vill gärna punga ut så lite som möjligt. Maxgränsen ligger väl kanske på 600-700, men helst mindre om det går.

*CPU=X4 Phenom II 955 BE
*PSU= Antec Earthwatts 80+ 500w
*Moderkort= Gigabyte GA-MA770-UD3 rev.2
*CF/SLi= (Om ditt moderkort har stöd för Crossfire eller SLi)
*Gränssnitt=PCI-E
*Spel skiter jag i. Eller typ kanske. Jo. Lite spel då kanske. Men inte så viktigt. Hellre att det är billigt.

Tack för svar.

edit: Vad säger ni om det här kortet? 700kr.

PowerColor Radeon HD4670 SCS3 Go Green HDMI 1GB

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=469940

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Celly
*CPU= Intel Core 2 Quad CPU Q9300 @ 2.5GHz
*PSU= Kingwin Mach 1 750W
*Moderkort= MSI P45-C51, P45,Socket-775,DDR3
*CF/SLi= Nej
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela= SC2/D3, kanske WoW blir intressant igen i expansion vem vet ^_^
*Vilken upplösning du spelar i= 1920x1080
*Din ungerfärliga budget=3000
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Njae men det skadar ju inte
Isåfall:
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? Ja
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? Naej =(

Har nu ett Geforce 9800GT 1GB i mtt NZXT Lexa S midtower, är lite småosäker angående längd på grafikkort och vad som passar. Mäter mitt nuvarande kort till ca 25cm iaf och som jag ser det kan väl kortet va 5cm till men inte längre än så då det skulle bråka med en 2.5 hårddisk. Har försökt läsa lite om physx och så också och att om man byter från nvidia - ati så kan processorn bli ledsen? skulle väldigt gärna vilja ha mer information angående det i min situation tack. Däremot e dx11 intressant på ati korten förståss Vad jag har kikat själv på är ATI 5850 eller 5870. Vet inte riktigt hur stor skillnaden är på hur bra korten är men mja skilljer ju en tusenlapp i pris ca vilket imo är rätt mycket, men är skillnaden stor så är det ju värt tusenlappen förståss

Tack på förhand

/Celly :>

Hej celly, nej det är inga problem att byta från nvidia till ati eller tvärtom, bara att avinstallera de gamla drivrutinerna och ladda ner drivesweeper och ta bort dem ännu mer (om du är noggrann) och installera de nya ati-drivisarna så är det klart.

HD5850 är ett mer prisvärt val, kolla detta test:
http://www.sweclockers.com/artikel/6203-radeon_hd_5700_och_58...
och avgör själv om det är värt en tusenlapp mer. Båda är riktigt bra kort, tysta i idle iallafall. Kör på ett sånt

Btw, angående längden kan du bara kolla på prisjakt.nu eller tillverkarens hemsida och se hur långt kortet är.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rizla101
Hej,

Jag är ute efter ett billigt grafikkort, som väldigt, väldigt gärna ska vara med passiv kylning. Tystnad är viktigare än prestanda m.a.o.

Prestandamässigt är det enda krav jag har att det är bättre än mitt nuvarande Radeon 1950 pro (vilket inte borde vara så svårt, eller?).

Det får gärna vara ett Nvida-kort med stöd för Cuda också, eftersom jag sysslar en del med program som stödjer den tekniken, men det är inte en nödvändighet. ATI duger om det finns ett riktigt billigt och tyst kort som ni kan rekommendera.

Det får förstås inte dra allt för mycket ström heller, min PSU har några år på nacken så jag vill inte riskera att inte saften räcker åt alla.

Jag vill gärna punga ut så lite som möjligt. Maxgränsen ligger väl kanske på 600-700, men helst mindre om det går.

*CPU=X4 Phenom II 955 BE
*PSU= Antec Earthwatts 80+ 500w
*Moderkort= Gigabyte GA-MA770-UD3 rev.2
*CF/SLi= (Om ditt moderkort har stöd för Crossfire eller SLi)
*Gränssnitt=PCI-E
*Spel skiter jag i. Eller typ kanske. Jo. Lite spel då kanske. Men inte så viktigt. Hellre att det är billigt.

Tack för svar.

edit: Vad säger ni om det här kortet? 700kr.

PowerColor Radeon HD4670 SCS3 Go Green HDMI 1GB

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=469940

Hmm, det kortet är bra och tyst (såklart) men det finns inte i lager någonstans enligt prisjakt. Jag tycker nästan du ska satsa på ett HD4650 istället dock, eftersom det är kallare och då lättare att hitta passivt kylt.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=477624
eller
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=344790
eller liknande. Skillnaden i prestanda är ganska liten men prisskillnaden är väldigt mycket större, därför rekommenderar jag ett HD4650 istället. Och ditt nätagg klarar vilket kort som helst i dagsläget så det är lugnt.

Om ingen av de korten jag länkade passar så är det bara att leta upp ett annat passivt HD4650 (eller HD4670) på prisjakt.nu, det är lätt

//Nils B

Permalänk
Medlem

Gå från SLI GTX 260 till ETT kort, vilket i dagsläget?

Då jag knappt utnyttjar kraften i mina två 260 gtx i SLI undrar jag nu vilket kort som är smartast att köpa om jag ska gå ner på ett kort?

Vilket ati-kort kan motsvara gtx 260 i SLI (det kan vara lite sämre eller lite bättre) men inte för långt ifrån helt enkelt.

Jag har ett 620w nätagg från corsair så kraften borde räcka till de nyare korten som finns. Jag är som sagt dock inte intresserad av en ny SLI konfiguration utan bara ett grafikkort då mina två kort låter som två dammsugare när jag spelar , samt att jag känner att två kort är något overkill.

Budget är väl kring 3000-3500. De beror lite på vad jag får för mina GTX 260 på begagnat marknaden.

ÄR de värt att vänta på fermi och undvika köpa kort av ATI?

Datorinfo står i signaturen om ni vill kolla på resterande setup

Länka gärna osv.

Permalänk
Medlem

*CPU= Core i5
*PSU= Corsair 550W
*Moderkort= Gigabyte GA-P55M-UD2
*CF/SLi= Nej
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela: Counter-Strike, Warcraft III, Left 4 Dead 2, Call of Duty MW
*Vilken upplösning du spelar i: Max 1680*1050
*Din ungerfärliga budget: Har inget direkt maxpris. Men vill inte köpa mer prestanda än jag behöver för att ligga på runt 150 fps i Left 4 Dead 2.
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Nej, inte viktigt. Prioriterar priset före ljudet.

Permalänk
Medlem

CPU= e7400 (blir nog ett i5 paket sen)
*PSU= corsair 450
*Moderkort= ngt skit
*CF/SLi= cf
*Gränssnitt= Pci-E
* Allt möjligt . det jag får lust för , Kan vara allt mellan 1.6 - crysis
*1920x1080
*2k (hälst under) har ett 4850 nu och vill ha mer prestanda