Databas-planering i specifikt fall

Permalänk
Medlem

Databas-planering i specifikt fall

Hej kära SweClockare!

Sitter och planerar lite för en framtida funktion till en hemsida och behöver lite hjälp med databasstruktur, som jag verkar helt ha tappat över julen

Det är tänkt så att man ska kunna söka på olika poster som ligger i en speciell tabell, dessa poster ska sedan kunna vara kopplade till antingen en eller flera andra sökkriterier.

Ett exempel:

Namn Filväg Sektion Apa apa.html 2,3 Tok token.htm 1

i detta fall om man söker på antingen sektion 2 eller 3 ska "Apa" alltså komma upp medan om man söker på sektion 1 ska endast "Tok" komma upp.

Hur åstadkommer jag detta på bästa sätt?
Det borde kanske tilläggas att det inte just bara behöver vara nummer utan jag skulle ibland även behöva bokstäver eller namn i det fältet.
Borde man då spara alla dessa i en egen tabell och länka på något smart vis?

MVH
// Kevin Vesterlund

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog inte modellerat det i en relationsdatabas utan i XML.

Permalänk
Medlem

Ja det har du helt rätt i, men det jag tyvärr glömde nämna var att detta ska byggas så att folk efter mig lätt kan ta över. Dessa har tyvärr inte mer än grundliga kunskaper inom MySQL så det blir det som kommer gälla för detta...

Hoppas på hjälp ändå.

MVH

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk

Känns mest logiskt att ha en annan tabell för sektionerna. Där du kör ett query för din sökning och hämtar ut de ur tabellen du skrev ovan som har den sektionen?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hivemind
Jag hade nog inte modellerat det i en relationsdatabas utan i XML.

Motivering? XML är ett utmärkt format för kommunikation, men sökbara databaser i XML är inte att rekommendera.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Motivering? XML är ett utmärkt format för kommunikation, men sökbara databaser i XML är inte att rekommendera.

Relationsdatabaser är inte allt längre och XML kan användas för betydligt mycket mer än att utbyta information. Anledningen till att jag föreslog XML var att jag uppfattade problemet som hierarkiskt och för det lämpar sig XML ypperligt (men nu kanske just det här problemet inte är det, jag hade svårt att förstå trådskaparens beskrivning).
I vissa fall kan man även ha hybrid-databaser, dvs både relationer och XML. Alla de stora DBMS har idag stöd för XML och det finns rena XML-databaser som eXist. Frågor på XML-data kan ställas med bl. a XQuery.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hivemind
Anledningen till att jag föreslog XML var att jag uppfattade problemet som hierarkiskt och för det lämpar sig XML ypperligt (men nu kanske just det här problemet inte är det, jag hade svårt att förstå trådskaparens beskrivning).

I mina ögon ser det ut som en enkel en-till-många-relation (eller ev. många-till-många) vilket, som tidigare påpekat, går utmärkt att hantera i en relationsdatabas med hjälp av en extra tabell.

(Om du inte förstår frågan... är det verkligen lämpligt att komma med ett så självsäkert svar?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badboll
I mina ögon ser det ut som en enkel en-till-många-relation (eller ev. många-till-många) vilket, som tidigare påpekat, går utmärkt att hantera i en relationsdatabas med hjälp av en extra tabell.

(Om du inte förstår frågan... är det verkligen lämpligt att komma med ett så självsäkert svar?)

Det var när jag läste igenom det igen, inledningsvis uppfattade jag problemet som hierarkiskt. Trådskaparen kan säkert få till en väl fungerande relationsmodell och det är det de flesta brukar vara bekanta med. Men jag vill ändå slå ett slag för XML-modellering, det är riktigt trevligt och kanske har jag inspirerat nån till att kika lite på det för att bredda sin repertoar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badboll
I mina ögon ser det ut som en enkel en-till-många-relation (eller ev. många-till-många) vilket, som tidigare påpekat, går utmärkt att hantera i en relationsdatabas med hjälp av en extra tabell.

(Om du inte förstår frågan... är det verkligen lämpligt att komma med ett så självsäkert svar?)

Det du menar i detta fall med en-till-många-relation är alltså att posterna ligger i en egen tabell, sen i en separat tabell har man t.ex. två poster med olika sektioner som är länkade till andra tabellens post?

Info: Id Text ------------- 2 Apa 4 Tok Sektioner: InfoId Sektion --------------------- 2 G 2 B 4 A

MVH

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The-k0rf
Det du menar i detta fall med en-till-många-relation är alltså att posterna ligger i en egen tabell, sen i en separat tabell har man t.ex. två poster med olika sektioner som är länkade till andra tabellens post?

Info: Id Text ------------- 2 Apa 4 Tok Sektioner: InfoId Sektion --------------------- 2 G 2 B 4 A

MVH

Jo, det kan ju vara smart att köra så. Då kan du ju köra en join sen när du vill hämta ut. Nog bättre än att köra kommaseparerat.

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase