Permalänk
Medlem

Internet "går ner" på kvällarna

Har haft detta problem ett tag, att internet går ned på kvällarna och sena eftermiddagar. Detta är väldigt irriterande både vid online spelning men även vid vanlig surfning. Tiden mellan nedgångarna är väldigt varierande men det kan vara allt ifrån 5-60 min emellan. Själva nedgångarna är allt ifrån 30 sekunder till 2 minuter

Vi har ringt Telia och dem sa att dem trodde det berodde på en störning, att det möjligtvis kunde vara någon radioamatör som störde vår signalen. Dock är jag väldigt tveksam om så är fallet, varför är det sådan bara på kvällen?

Jag har provat lite olika saker men problemet kvarstår, det enda som hjälpte lite var när jag gick med datorn direkt in i modemet istället för att gå via routern, men avbrotten fortsatte ändå fast med större mellanrum.

Jag har en liten teori, kan vår luftburna telefonledning in till huset ha något med problem att göra?

Så om någon har något tips på vad man kan prova eller göra så vore det jätte tacksamt!

/Henrik

Permalänk
Avstängd

Re: Internet "går ner" på kvällarna

Citat:

Ursprungligen inskrivet av farwer
Har haft detta problem ett tag, att internet går ned på kvällarna och sena eftermiddagar. Detta är väldigt irriterande både vid online spelning men även vid vanlig surfning. Tiden mellan nedgångarna är väldigt varierande men det kan vara allt ifrån 5-60 min emellan. Själva nedgångarna är allt ifrån 30 sekunder till 2 minuter

Vi har ringt Telia och dem sa att dem trodde det berodde på en störning, att det möjligtvis kunde vara någon radioamatör som störde vår signalen. Dock är jag väldigt tveksam om så är fallet, varför är det sådan bara på kvällen?

Jag har provat lite olika saker men problemet kvarstår, det enda som hjälpte lite var när jag gick med datorn direkt in i modemet istället för att gå via routern, men avbrotten fortsatte ändå fast med större mellanrum.

Jag har en liten teori, kan vår luftburna telefonledning in till huset ha något med problem att göra?

Så om någon har något tips på vad man kan prova eller göra så vore det jätte tacksamt!

/Henrik

Vad har du för anslutning????
Vore liittee enklare att hjälpa till då:)

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem

Bredband 8 mbit om det är du menar? jag är tyvärr inte så haj på det här men jag gör mitt bästa för att hänga med.

Permalänk

Tja, problem uppstår på kvällarna för att fler folk är hemma från jobbet och gör dumheter som att mikra radioantenner osv

Det kan bero på flera saker som tex att någon annan elektronik stör er (radioamatör, mikrovågsungn, whatever) eller att det är många användare på klen lina till telestation osv.

Kolla på modemet, när ni får avbrott, börjar sync lampan att blinka?
(Ibland står det sync, ibland står det WAN, ibland "Internet" eller något annat).

Om denna lampa börjar blinka så betyder det att synkronisering mot utrustningen på telestationen tappats, detta kan vara resultat av dåliga ledningar som i samband med andra störningar i omgivningen (tex radioamatören de nämnde) blir för mycket. Isåfall så be telia att sänka hastigheten något för er för att se om det blir stabilare.