Ubuntu Server eller vanliga Ubuntu för server?

Permalänk

Ubuntu Server eller vanliga Ubuntu för server?

Tjo

Tänkte att jag skulle försöka lära mig Linux. Så därför har jag en dator i delar som saknar ett nätagg för att bli klart att användas.

Det jag tänkt använda Ubuntu till är att vara OS till en server, mest filserver som ska stå i garderoben och ticka dygnet runt för lagring av filer och backup av några väll valda kataloger/OS.

Men jag är osäker på vilket OS jag ska använda. Ubuntu har jag testat ytterst lite och är nybörjare på det. Så det kanske är lättare?

Å andra sidan så verkar Ubuntu Server vara riktigt bra som server OS och verkar ha ett grafisk typsnitt om man lägger till extra.

Det jag även vill kunna göra är att låta den stå och köra torrents som jag lägger till/skapar via min arbets/speldator.

Går detta att göra med Ubuntu Server/Ubuntu eller vilket annat OS för server som är lätt att förstå sig på rekommenderas?

Bonuspoäng är om OSet är lätt att lära sig.

Visa signatur

Jobb/Nöje: Corsair Carbide 500R Black | Intel i7 2600k @ 3.4 | MSI Z68A GD65 G3 | Corsair CL9 1600Mhz VENGEANCE LP 16GB | MSI GTX 680 Twin Frozr | OCZ 120 MAX IOPS OS/Programdisk | 2st Samsung 2TB lagring | 1st Philips 27"

Permalänk
Medlem

Re: Ubuntu Server eller vanliga Ubuntu för server?

Tror Ubuntu Server skulle funka bra för dig.
Det enda du behöver göra är att installera:
os,
openssh-server,
samba,
rtorrent (och tex wtorrent om du vill ha web-interface (guider finns lite här och där)),
screen (för att köra rtorrent i)
och kanske en ftp server (vsftpd, proftpd eller vilken du nu vill använda).

Sen är det bara konfigurera de tjänster du installerat och servern är typ klar att användas.

För att installera de olika programen kör du bara:
sudo apt-get install <paket>

Administrering av servern sköter du lättast med ssh. PuTTY fungerar då utmärkt ifrån windows.

rtorrent har även en funktion som tillåter dig att ha en map som den hela tiden håller utkik efter .torrentfiler i. Vilket gör att du bara kan tanka ner .torrent filer och lägga i den mappen för att starta dom med rtorrent. Kör du firefox så finns det även tillägg som för att du kan välja att spara .torrentfilen direkt till watch mappen.

Har själv en server med typ denna konfigurationen.

Är rätt trött atm, så om jag skrivit grejjer konstigt så får jag väll skylla på det

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare

Kör själv Ubuntu Server Edition 9.10 X64.

Mycket nöjd, samt att du slipper få en massa saker som normalt inte hör hemma på en server, t.ex spel och annat trams.

Permalänk
Medlem

Ubuntu server såklart? men de krafiska känns helt onödigt att installera.. en ssh terminal räcker mer än väl!

Permalänk
Medlem

Varför ska ni installera en bloatad server version när det finns minimal-install isos på typ 12mb? Och varför inte köra te.x debian stable på en server?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Varför ska ni installera en bloatad server version när det finns minimal-install isos på typ 12mb? Och varför inte köra te.x debian stable på en server?

På Vilket sätt är Ubuntu Server Bloatad jämfört med Debian ??

Du kan ju i installationen välja vilka server applikattioner (apacha,samba etc) som ska installaras.

Installationsprogrammet i Ubuntu Server är dessutom i stort sett identiskt med Debians.

Du kan ju om du vill välja att inget ska installeras, så har du ju ett minimalt system som du sen kan lägga till det du vill ha.

Permalänk

ok. Tackar så mycket.

Att det skulle fungera bra via putty har jag ingen tvekan om. Ska kolla närmare och leta guider för ett grafiskt gränssnitt dock. Tyvärr är jag än så länge inte mycket för att skriva saker och ting i terminalen, även fast jag vet hur smidigt det är att göra det.

Men det kommer väll förr eller senare.

Visa signatur

Jobb/Nöje: Corsair Carbide 500R Black | Intel i7 2600k @ 3.4 | MSI Z68A GD65 G3 | Corsair CL9 1600Mhz VENGEANCE LP 16GB | MSI GTX 680 Twin Frozr | OCZ 120 MAX IOPS OS/Programdisk | 2st Samsung 2TB lagring | 1st Philips 27"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Varför ska ni installera en bloatad server version när det finns minimal-install isos på typ 12mb? Och varför inte köra te.x debian stable på en server?

Shysst! En sån skulle man köra i VirtualBox! Har du länk till sån ISO?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Shysst! En sån skulle man köra i VirtualBox! Har du länk till sån ISO?

För Debian (Visitkortsavbildning):
http://www.debian.org/CD/netinst/

Motsvarande för Ubuntu:
https://help.ubuntu.com/community/Installation/MinimalCD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raxxor
På Vilket sätt är Ubuntu Server Bloatad jämfört med Debian ??

Du kan ju i installationen välja vilka server applikattioner (apacha,samba etc) som ska installaras.

Installationsprogrammet i Ubuntu Server är dessutom i stort sett identiskt med Debians.

Du kan ju om du vill välja att inget ska installeras, så har du ju ett minimalt system som du sen kan lägga till det du vill ha.

Ja, är det inte mer logiskt att bygga sitt system från grunden istället för att skala av det? Och eftersom det inte är någon större skilnad på ubuntu och debian-stable förutom att debian-stable är väldigt stabilt. Då kommer frågan igen varför man ska köra ubuntu

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Ja, är det inte mer logiskt att bygga sitt system från grunden istället för att skala av det? Och eftersom det inte är någon större skilnad på ubuntu och debian-stable förutom att debian-stable är väldigt stabilt. Då kommer frågan igen varför man ska köra ubuntu

Som vanligt så kör "Breddas" sina "yrerier" och det är inget att ta notis om.

Om man nu ska köra en server så MÅSTE man bemöda sig att LÄSA PÅ.....

Här är en bra start med Ubuntus officiella serverguide:
http://doc.ubuntu.com/ubuntu/serverguide/C/

Sen finns det då GUI som tex Webmin för de som inte orkar läsa på......

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Mina "yrerier" är baserade på mina erfarenheter utav ubuntu i detta fall, och de är minst sagt dåliga. Det är inte direkt okänt att ubuntu inte är den mest reko och seriösa disten.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Jo, jag fick en länk av en kompis:
http://www.smallnetbuilder.com/nas/nas-howto/30573-build-your...

Och jag tänker väll försöka följa det mesta därifrån.

Dock så förutom att jag vill ha en hårddisk som tar backup på OS/valda kataloger så kommer jag inte att använda mig av raid alls.

Åter igen tack för all respons.

Visa signatur

Jobb/Nöje: Corsair Carbide 500R Black | Intel i7 2600k @ 3.4 | MSI Z68A GD65 G3 | Corsair CL9 1600Mhz VENGEANCE LP 16GB | MSI GTX 680 Twin Frozr | OCZ 120 MAX IOPS OS/Programdisk | 2st Samsung 2TB lagring | 1st Philips 27"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Ja, är det inte mer logiskt att bygga sitt system från grunden istället för att skala av det? Och eftersom det inte är någon större skilnad på ubuntu och debian-stable förutom att debian-stable är väldigt stabilt. Då kommer frågan igen varför man ska köra ubuntu

jag kör ubuntu stable server istället för debian stable för att när jag installerade maskinen så saknades vissa viktiga applikationer för mig i debian stable. tex asterisk 1,4.