IPRED till högsta domstolen

Permalänk
Melding Plague

IPRED till högsta domstolen

Förra årets uppmärksammade IPRED-fall mellan en rad bokförlag och internetleverantören Ephone tar snurr igen, denna gång i högsta domstolen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Musikälskare

Tycker det är skrämmande att de kopplar personer till IP-nummer, förstår inte tankegången där

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Det här är bara så fjantigt. Snart kommer de stämma folk lika mycket som i USA...

Och fortfarande återstår faktumet att nån kan använda grannens trådlösa nätverk för att tanka. Ska ägaren åka på det då?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Asså fan va arg man blir på sånt här! Hoppas fan att "piraterna" vinner i domstolen! Skulle sitta fint

Och sjukt synd om swebits ägare om de får böta något..

Visa signatur

"Everyone is an idiot, not just the people with low SAT scores. The only differences among us is that we're idiots about different things at different times. No matter how smart you are, you spend much of your day being an idiot." - Scott Adams

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Tycker det är skrämmande att de kopplar personer till IP-nummer, förstår inte tankegången där

Det läskigaste är ändå att folk som varken är polis eller liknande kan, nästan på gatan, ta reda på var du sitter med hjälp av din IP-adress. det tycker jag är läskigt.

OT hoppas rättsväsendet får dicken nu och IPRED slopas

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Avstängd

Hoppas ephone vinner! go pirates! Hatar verkligen vadfan dom håller på med och sätter in sjuka regler! Vart är Sverige påväg någonstans?

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

Det var väl swetorrent, inte swebits de vill ha personinfo om?

Permalänk
Medlem

Nästa Kina!

Permalänk
Medlem

Fan ifall dom kommer åt swebits.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Det var väl swetorrent, inte swebits de vill ha personinfo om?

Det sjukaste där är precis som med piratebay. Det är väll knappast olagligt att inneha torrent-filen i sig. Det är ju inte den som är copyright skyddad.

Någon som är kunnig eller juridiskt lagd får jätte gärna förklara för mig vad felet där ligger.

Är det olagligt att möjliggöra nerladdning? Känns då som man borde kunna sätta dit vilken chatt-client som helst som man kan skicka filer emellan.

Visa signatur
Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Fan ifall dom kommer åt swebits.

som sagt...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Det var väl swetorrent, inte swebits de vill ha personinfo om?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Nu har det blivit en korrigering

Tänkte väl att det inte var Swebits, utan swetorrents

Permalänk
Medlem

Det här är en otroligt stor fråga, väldigt bra att det kanske kan lösa sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chila
Är det olagligt att möjliggöra nerladdning? Känns då som man borde kunna sätta dit vilken chatt-client som helst som man kan skicka filer emellan.

Ja, vadå ska de bötfälla mig för att jag skickade en fil till en kompis via skype? Pfff.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Ja, vadå ska de bötfälla mig för att jag skickade en fil till en kompis via skype? Pfff.

Precis, kommer aldrig att funka.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk

med Sveriges lagbalk så skulle jag inte bli ett dugg förvånad om de går på bolagens snyfthistoria.

sen så ett ipnummer binder ingen person till ett evt bro.

lika gärna som att jag skickar ett sms med en kompis mobiltelefon o säger at jag ska mörda någon. tror inte det är redigt samma tanke sätt där även fast det är 'samma koppla nummer till person' som de säger.

för fan det finns folk som mördar och våldtar och bränner ner skolor för miljader och förundersökningar läggs ner även fast de vet vilka de är fast det är fö få bevis. nej då bara använd ipnummret o tro att de fått rätt person så kan vi ta igen de pengarna..

bolagen ser ju inte häller problemet att folket idag vill lagga hem det istälelt för att vänta ett par månader och ta bilen ner på stan och leta förtvivlat efetr filmen/musiken de vill ha.

Hade inte internet funnits så hade jag aldig upptäckt så många bra band och ett ett par filmer (även om många filmer rent ut av suger) så köper jag bara det som verkligen är värt att ha.

finns ju till och med undersökningar att folk som fildelar(olagligt) är bland de som även köprt mest material lagligt sedan.. lite som att bita sig själv i svansen enligt mitt tycka är vad film/musikbolagen håller på med.

barna ett par miljoner till en ny bil eller nått... roliga är att snart retar de upp fel person..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chila
Det sjukaste där är precis som med piratebay. Det är väll knappast olagligt att inneha torrent-filen i sig. Det är ju inte den som är copyright skyddad.

Är det olagligt att möjliggöra nerladdning? Känns då som man borde kunna sätta dit vilken chatt-client som helst som man kan skicka filer emellan.

delvis ja, det är troligen olagligt att inneha en torrent-fil om den är skapad/kopierad från CD med copyright skydd (inte säker på detta dock.)

att möjliggöra nedladdning? 110% lagligt och det kommer det alltid att vara så länge vi inte låter världens ledare skit folket rätt upp i ansiktet!

det piratebay gjorde var att dela ut en tjänst för att dela ut .torrent filer och det är väldigt lagligt för en .torrent fil behöver inte alls vara olaglig, jag tror säkert att det finns mindre artister/musiker/djs som lägger ut sin musik där bara för att dela med sig och bli kända som folk lägger ut saker på youtube...
att sedan väldigt många använder denna tjänst för att dela ut olagligt material är inte deras fel och det ska inte dom få skit för!
då är ju youtube exakt lika olagligt.

de är alltså främst dom som lägger upp saker på tex piratebay som gör det mest olagliga! efter det är det dom som laddar ner...

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Avstängd

Kan se scenariot framför mig att mina barn har ett litet party hemma medans man är bortrest på grund utav ngt ärende över till exempel helgen.

Barnens kompisar tycker att gubben dvs jag har mossig musik i bokhyllan eller tråkiga filmer. Således tankas det lite och när jag kommer hem så står piké polisen där och sätter handfängsel på en.

Ett par miljoner fattigare o två års röv raping senare så kanske inte livet är så kul längre.

Visst, nu överdriv jag kanske lite men hoppas att även den mest inbitne moraltanten kan se poängen i det samt se vissa risker som finns med ipred.

Observera att detta inte har något med en åsikt angående att förskansa sig material gratis utan enbart att det kan finnas vissa risker med ipredlagen för befolkningen i allmänhet, oavsett vad man har för värderingar eller åsikter om det ena eller det andra.

Permalänk
Medlem

Jag gillar metros vinkling av det hela:
http://www.metro.se/se/article/tt/2010/01/25/ephone/

De har redan vunnit. Klappat och klart. Eller vänta nu... prövningstillstånd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Se33
delvis ja, det är troligen olagligt att inneha en torrent-fil om den är skapad/kopierad från CD med copyright skydd (inte säker på detta dock.)

att möjliggöra nedladdning? 110% lagligt och det kommer det alltid att vara så länge vi inte låter världens ledare skit folket rätt upp i ansiktet!

det piratebay gjorde var att dela ut en tjänst för att dela ut .torrent filer och det är väldigt lagligt för en .torrent fil behöver inte alls vara olaglig, jag tror säkert att det finns mindre artister/musiker/djs som lägger ut sin musik där bara för att dela med sig och bli kända som folk lägger ut saker på youtube...
att sedan väldigt många använder denna tjänst för att dela ut olagligt material är inte deras fel och det ska inte dom få skit för!
då är ju youtube exakt lika olagligt.

de är alltså främst dom som lägger upp saker på tex piratebay som gör det mest olagliga! efter det är det dom som laddar ner...

En torrent-fil innehåller ingen upphovsrättsskyddad information. Det är helt enkelt en vägskylt med "gå hit för att hitta filen". Filen du sen VIA torrentfilen kan hitta kan vara skyddad, men inte torrentfilen i sig.

Kan verka som en minimal skillnad men det är en väldigt viktig skillnad.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saandberg
Det läskigaste är ändå att folk som varken är polis eller liknande kan, nästan på gatan, ta reda på var du sitter med hjälp av din IP-adress. det tycker jag är läskigt.

OT hoppas rättsväsendet får dicken nu och IPRED slopas

/S

Men min poäng var att man kan luras, de behöver inte vara du som tankar olagligheter på "ditt" IP

Helt absurt...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

såvida det inte var nån ftp med login guest/guest så förstår jag inte, inte vem som helst hade access till den direkt.. löjligt jag trodde detta var över:(

Permalänk
Medlem

Thepiratebay....
Att skapa en torrent är inte olagligt - som att skapa index om en bok
Att sprida torrent inte olagligt
Att förenkla brott - ja de är olagligt
Nånstans vid 3´e punkten är de dom försöker ta thepiratebay på
Att det är användarna´s fel, ja och nej, allt som du äger å delar med dig av är ditt ansvar.
----
Ipred - ip
Att använda dig av grannens nät för att begå brott är olagligt å vid ev dom så kan grannen också fällas då han länkat info vidare.
-----
Ephone
Hur dom kan säga att de var öppet för allmänheten då nick/pass krävdes?
Sen är svensk lag skriven att du får inte införskaffa bevis olagligt, att hota/stjäla kunduppgifter som dom gjort är fel.
----
Svensk lag är väldigt bra, men felet blir då en sida får "tulla" på lagarna å inte andra sidan!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Bör nämnas att detta bara är ett litet steg, skulle väl åklagaren få ut IP-nummer så finns det inte en chans i världen att personen skulle bli dömd. Så rättsosäkert är inte Sverige.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Detta handlar inprincip samma sak som, "ta från de fattiga och ge till de rika"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RobinCC
Detta handlar inprincip samma sak som, "ta från de fattiga och ge till de rika"

Precis vad det är. Kör över den lilla människan! Kanske borde kalla fildelare terrorister istället? Alla som fildelar tillhör ju nätverket Al-Qaida.

Ingsoc!

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bingobelle
Kan se scenariot framför mig att mina barn har ett litet party hemma medans man är bortrest på grund utav ngt ärende över till exempel helgen.

Barnens kompisar tycker att gubben dvs jag har mossig musik i bokhyllan eller tråkiga filmer. Således tankas det lite och när jag kommer hem så står piké polisen där och sätter handfängsel på en.

Ett par miljoner fattigare o två års röv raping senare så kanske inte livet är så kul längre.

Visst, nu överdriv jag kanske lite men hoppas att även den mest inbitne moraltanten kan se poängen i det samt se vissa risker som finns med ipred.

Observera att detta inte har något med en åsikt angående att förskansa sig material gratis utan enbart att det kan finnas vissa risker med ipredlagen för befolkningen i allmänhet, oavsett vad man har för värderingar eller åsikter om det ena eller det andra.

Tror inte att du överdriver! Det lär vara så i framtiden med alla dessa lagar. Det lutar mot det hållet. När det väl är för sent sitter väl "svensson" med sin fotboja och kollar på "lets dance" och tycker "Men det här var ju inte så farligt". Man vet tyvärr inte hur länge folk klarar av att vara r*v kn*llade utan att det säger ifrån.

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloopy
Thepiratebay....
Att skapa en torrent är inte olagligt - som att skapa index om en bok
Att sprida torrent inte olagligt
Att förenkla brott - ja de är olagligt
Nånstans vid 3´e punkten är de dom försöker ta thepiratebay på
Att det är användarna´s fel, ja och nej, allt som du äger å delar med dig av är ditt ansvar.
----
Ipred - ip
Att använda dig av grannens nät för att begå brott är olagligt å vid ev dom så kan grannen också fällas då han länkat info vidare.
-----
Ephone
Hur dom kan säga att de var öppet för allmänheten då nick/pass krävdes?
Sen är svensk lag skriven att du får inte införskaffa bevis olagligt, att hota/stjäla kunduppgifter som dom gjort är fel.
----
Svensk lag är väldigt bra, men felet blir då en sida får "tulla" på lagarna å inte andra sidan!

Kommer återigen med min roliga sak om detta skulle handlat om bilindustrin.

Att förenkla brott är olagligt. Hur fan kommer det sig då att varenda bil****l sedan 1981 kan gå snabbare än 110 km/h här i sverige?

Snacka om att förenkla brott, dvs fortkörning.

Permalänk
Medlem

Ut med packet, jävla IPREDialister alltså

Permalänk

sätt dit misshandlare och våldtäktsmän istället.. något de verkar vara dåliga på

Visa signatur

Allting går upp för mig när solen går ner.

Permalänk
Medlem

Säkert någon som kommer ihåg på 'den tiden man köpte och hyrde filmer' så var det oftast ett reklam klipp i början, om en videobutik där dom bara tog filmerna och godiset och gick därifrån. (hittade inget att länka till på youtube tyvärr)

Och syftet med denna var att det är lika mycket stöld att sno en film som att ladda ner.

Dock har den likheten ändrats en hel del tycker jag. Skulle jag bli fälld av att tankat en film eller ha snott en film i en videobutik (pratar inte om att råna) så skulle jag antagligen få större böter för nerladdningen.

Och nu kanske just den artikeln handlar mer om ljud-böcker. Men några snyft historier lär ju inte finnas hos artister i dagens läge känner jag. Enligt statistik så ska tydligen en artist tjänat mer nu än för 10 år sen PGA biljett-priset till konserter har stigit (kan tyvärr inte komma ihåg min källa vilket var en tidning).

Visa signatur