Spara pengar snabbt, drastisk åtgärd?

Permalänk

Spara pengar snabbt, drastisk åtgärd?

Tjo!

Det är som så att jag blivit uppsagd och eftersom man är bebodd i den omskrivna staden Trollhättan och till råge på det jobbat inom industrin och är utbildad verkstads arbetare så finns det ju inte jätte mycket arbete att få. Bara att gå ner på a-kassa har fått min och sambons ekonomi att gå på knäna det sistone och pratade idag med min mor om detta.

Har tidigare varit i kontakt med diverse banker etc för att försöka lösa alla krediter och tidigare lån till ett ända och spara ner på räntor osv vilket har sett bra ut när man räknar på det men inga banker etc vill låna oss pengarna.

Min mor föreslog dock att jag skulle göra mig av med lägenheten och eventuellt flytta hem till dom och bo i ett mindre gästhus som ligger på deras tomt och bara betala en symbolisk summa för hyran och sedan betala för typ mat, el och annat vilket skulle bli rätt fördelaktigt.

Ett annat förslag var att jag "hyr" min mosters torp som ligger någon kilometer ifrån mina föräldrars hem och även där bara betala en symbolisk summa i hyra och sedan betala el, värme, vatten etc som förbrukas.

Idag ligger min hyra på 5800 kr exklusive el och utöver det har man ju telefon, bredband, tv, försäkringar, hyresgästföreningen etc. Min sambo och jag har inga gigantiska skulder utan det rör sig väl om 100k som skall betalas in på ca 3 år men då sambon studerar och jag är arbetslös så klarade inte ekonomin av att jag blev av med jobbet och tappade ca 6-7k i månaden i inkomst.

Jag räknade på att om man flyttar "hem" i ca 1 år och bor i skogen i äkta bohem anda så skulle man kanske spara in 5-6k i månaden på att inte behöva betala fläskhyran där jag bor nu, försäkringar, tv, bredband, hemtelefon och annat som hör till. Och med dessa pengar skall man då betala bort sina skulder snabbt som fan, fördelen är att kan man på 3-4 månader lösa 3 av mina övriga småkrediter så skulle man snart spara ca 1k till i månaden som kan användas för att förkorta "lidandet" ute i skogen.

Det som tar emot är ju självklart att sätta sig ute i skogen med ca 6-7km till närmsta busshållplats när man inte själv har körkort. Speciellt då min sambo pluggar på högskolan ca 1 km från där vi bor för närvarande och vårt barn går på dagis ca 500m från där vi bor.

Dock kanske det är värt att "lida" i ca 1 år och på den tiden ha betalt bort alla skulder och inte ha några jobbiga krediter, bli av med alla bindningstider på abonnemang och annat samt ja helt enkelt minimera sina utgifter totalt. Finns ju även möjlighet att spara pengar som man kan sätta undan till annat i framtiden på detta sätt, samt bekosta lite dyrare nöjen som att ta en resa eller två för att kultivera sig lite om man känner att man varit i skogen för mycket.

Det är ju dock en ganska stor omställning att göra men om man tänker efter på att man kanske blir av med alla skulder på 1 år eller snabbare om man kanske har tur att hitta sig ett jobb eller få in mer pengar än vanligt. Så i det stora hela kanske det vore ett lärorikt "år" att spendera ute i skogen och våran grabb kanske skulle uppskatta det då han kan få härja fritt ute i skogen, precis så som barn skall få växa upp.

Vad tror ni? Skall man våga ta steget ut i ödemarken och bli en stenålders människa? Torpet är byggt i slutet av 1800-talet men finns el, vatten och sådant indraget dock tror jag det är utedass eller något otrevligt och jag minns inte hur dusch faciliteterna är så att säga.

PS. Hur fan skall man överleva med ADSL eller 3g uppkoppling när man idag har 100mbit fiber? Även det är en stor fråga!

Permalänk
Medlem

du har ju inte så mkt annat att välja på om du itne får tag på ett jobb illa kvickt? eller?

5800kr är ju helt sinnessjukt dyr hyra i alla fall!! så bara där sparar du ju en hel del pengar.

sen undrar jag, har du betalt ut bindningstiden på internet, tv osv? tyck vad du vill, men mobilt bredband är nog den billigaste och smidigaste lösningen du kan skaffa dig sen. inte snabbt, men det duger att surfa på.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
du har ju inte så mkt annat att välja på om du itne får tag på ett jobb illa kvickt? eller?

5800kr är ju helt sinnessjukt dyr hyra i alla fall!! så bara där sparar du ju en hel del pengar.

sen undrar jag, har du betalt ut bindningstiden på internet, tv osv? tyck vad du vill, men mobilt bredband är nog den billigaste och smidigaste lösningen du kan skaffa dig sen. inte snabbt, men det duger att surfa på.

Nja mycket och välja på det skulle väl sluta med att man får leva på inte lyx utan pasta och vatten tills man får jobb eller vinner på lotto speciellt om 4-5 månader då sambon har lov över sommaren och vi inte får någon inkomst alls från hennes studiebidrag/lån.

5800 kr är väl inte så farligt dyrt för en 3:a ca 4-5 minuter promenad från centrum med nyrenoverat kök och badrum och det finns både tvättmaskin och diskmaskin i lägenheten osv. Men när man inte har pengarna är det ju rätt dyrt så att säga, när jag jobbade hade jag ju ca 6000 kr mer i månaden så det är ju hyran bara där liksom.

Det finns bindningstid på tvn tror jag har pratat med dom tidigare och vid flytt till en adress där comhem inte kan leverera så behöver man inte betala bindningstiden ut etc.

Bredband har jag haft samma leverantör i ca 3-4 år så tror inte det är någon bindningstid kvar dock har jag haft 3 olika boenden men antar det inte räknas som ny beställning bara för man flyttar?

Mjo har spekulerat i mobiltbredband som det ser ut nu bara det finns täckning egentligen gör jag inte så mycket hemma som drar så mycket bandbredd förutom tanka då men har en dedikerad burk på 100mbit lina på annan ort så det går ju lösa det också.

När man ser hur mycket billigare man kan komma att klara leva så blir ju flykten till skogen inte riktigt lika hemsk så att säga.

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem

nu vet ju inte jag hela din livssituation hur den ser ut, men av det jag läst i dina inlägg kan jag säga så mkt som att jag hade flyttat med en gång. sagt upp lägenhet, internet, rubbet.. sen bott i skogen tills ekonomin blivit bättre.

fyfan.. jag vet hur det är när ekonomin går i botten.. tur för mig att jag inte har hunnit låna några pengar, och jag har bara bindningstid på mitt mobila bredband @ 199 i månaden.. och min hyra är sanslöst billig detta var fram tills för en månad sen, när jag började jobba. i Trollhättan faktiskt

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

En lösning för att få pengar över sommaren är att din sambo läser sommarkurser. Då är man berättigad att få studiemedel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mafnus
En lösning för att få pengar över sommaren är att din sambo läser sommarkurser. Då är man berättigad att få studiemedel.

Sjyst! Tvinga sambon att plugga röven av sig när man själv är arbetslös

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på gästhuset då? Hellre ett litet gästhus än ett torp utan några faciliteter, väl? Flytta hem till morsan är väl ingen dröm direkt, men är det kris så är det.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk

Felet på gäststugan är att det är ungefär 15-18kvm medans torpet är 40kvm på bottenplan med en övervåning som rymmer 2st sovloft.

Samt det är ju skönt med lite mer space från morsan och farsan, speciellt då jag har 4 mindre syskon som redan bor hemma. Men men jag skall väl ta och forska lite mer i vad det finns för möjligheter till toa och dusch i torpet, har inte varit där på ett år och min moster och dom renoverar det fram och tillbaks så kanske hänt något på den fronten.

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem

Spara pengar säger du? Du kan spara in lite pengar på att äta husmans och leverpastej

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Men om du är arbetslös och din moster renoverar till och från kanske du kan ta ett snack med henne att du renoverar det medan ni bor där och att ni får bo där gratis eller att du får en summa för det(troligtvis inte så mycket men men).

bara en ide:D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Men om du är arbetslös och din moster renoverar till och från kanske du kan ta ett snack med henne att du renoverar det medan ni bor där och att ni får bo där gratis eller att du får en summa för det(troligtvis inte så mycket men men).

bara en ide:D

Självklart ett alternativ och detta är till viss del även anledningen till att jag skulle få bo där i princip gratis för att underhålla lite istället för att det står och halvt förfaller för att det används så sällan.

Dock är jag ingen snickare så större renoveringar är ju inte min kopp med te så att säga.

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem

Ah, att snickra lite är inga problem. Du är ju verkstadsarbetare säger du, då kan du snickra också

Visa signatur

If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Men om du är arbetslös och din moster renoverar till och från kanske du kan ta ett snack med henne att du renoverar det medan ni bor där och att ni får bo där gratis eller att du får en summa för det(troligtvis inte så mycket men men).

bara en ide:D

Riktigt smart ide, då är det ju bara att börja bygga ett badrum:)

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viper@god
Självklart ett alternativ och detta är till viss del även anledningen till att jag skulle få bo där i princip gratis för att underhålla lite istället för att det står och halvt förfaller för att det används så sällan.

Dock är jag ingen snickare så större renoveringar är ju inte min kopp med te så att säga.

Mvh,
Viper@God

Tar inte så lång tid att lära sig använda en hammare. Är det ett gammalt torp så är det säkert inte så där jättenoga att allt är helt 100% det som man gör. Jag hade kört på torpet. Lite bakåt i boendeklass men det duger ju.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martiis
Sjyst! Tvinga sambon att plugga röven av sig när man själv är arbetslös

Sommarkurser brukar i regel vara av lite enklare karaktär än ordinarie kurser. Och vad jag förstår det som så är trådskaparen i den situationen att varenda krona räknas så varför skulle det vara konstigt att hans sambo läser några extrakurser över sommaren?

Permalänk

Sommarkurser är väl ett alternativ men ansökningarna börjar inte förens i Februari så det är ju svårt att säga något om hur det ligger till med dessa kurser just nu.

Men det är ju ett bra sätt att dryga ut kassan lite mer så att säga.

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Tar inte så lång tid att lära sig använda en hammare. Är det ett gammalt torp så är det säkert inte så där jättenoga att allt är helt 100% det som man gör. Jag hade kört på torpet. Lite bakåt i boendeklass men det duger ju.

Absolut, man behöver knappast vara ett proffs för att byta lite panel eller måla om fasaden liksom.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Försöka skaffa vilket jobb som helst på annan ort känns vettigast rent ekonomiskt. Borde väl finnas en del? Men inte så kul om man har barn och grejs kanske. =/

Permalänk
Inaktiv

Sluta röka/snusa är ett bra sätt att spara in på pengar.

Permalänk
Medlem

Finns det verkligen inget annat jobb du kan ta i den ort du bor i? Finns massor av jobb om man inte är kräsen, ica, McDonald's något städ jobb. Om du har familj så är det inte så noga med vart eller hur man jobbar om det resulterar till att bo drägligt. Flytta ut i skogen med hemska förbindelser för ditt barn och din fru låter som ett väldigt dåligt alternativ, tänk på att det är dom ska ta sig fram och tillbaks till dagis och skolan varje dag... Nae ställ dig och flippa burgare någonstans tills du kan hitta ett jobb som passar dig!

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joppes
Finns det verkligen inget annat jobb du kan ta i den ort du bor i? Finns massor av jobb om man inte är kräsen, ica, McDonald's något städ jobb. Om du har familj så är det inte så noga med vart eller hur man jobbar om det resulterar till att bo drägligt. Flytta ut i skogen med hemska förbindelser för ditt barn och din fru låter som ett väldigt dåligt alternativ, tänk på att det är dom ska ta sig fram och tillbaks till dagis och skolan varje dag... Nae ställ dig och flippa burgare någonstans tills du kan hitta ett jobb som passar dig!

Självklart ska man inte ge upp med att få tag i nåt jobb, men tror det är lättare sagt än gjort just nu. Jobbade själv på mcdonalds innan jag sa upp mig. Kom in folk med CVs dagligen. Kanske nån eller ett par enstaka procent fick ens chansen att komma på intervju. =/ Så ruttet på jobbfronten är det!
Men sen är det säkert olika i olika städer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor
Sluta röka/snusa är ett bra sätt att spara in på pengar.

Då krävs det väl att man gör något utav detta vilket varken jag eller min sambo gör.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joppes
Finns det verkligen inget annat jobb du kan ta i den ort du bor i? Finns massor av jobb om man inte är kräsen, ica, McDonald's något städ jobb. Om du har familj så är det inte så noga med vart eller hur man jobbar om det resulterar till att bo drägligt. Flytta ut i skogen med hemska förbindelser för ditt barn och din fru låter som ett väldigt dåligt alternativ, tänk på att det är dom ska ta sig fram och tillbaks till dagis och skolan varje dag... Nae ställ dig och flippa burgare någonstans tills du kan hitta ett jobb som passar dig!

Jo jag har sökt i princip alla jobb jag anser att jag klarar av samt några som bara varit en chansning men inget har givit tur ännu. Även på MCD vilket jag verkligen trodde jag hade en chans då jag känner personal där av någorlunda hög rang men inte heller där hjälpte det. Dom kallade vid tillfället ca 70 st på intervju efter att ha sållat ut över 350 ansökningar.

Men självklart letar jag aktivt ett nytt jobb men det känns som hela orten här samt runt omkring har legat lite på sparlåga men kanske det börjar röra på sig när åtminstone Saab nu har fått löst sina problem.

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Avstängd

Sälj dina kunskaper till privatpersoner som behöver bilar m.m. lagade?:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Nu när du har mycket tid till övers är en bra start att börja laga mat från grunden, baka bröd från grunden och skippa alla halvfabrikat.

Bara det kommer troligtvis sänka månadskostnaderna med någon tusenlapp samtidigt som att du lär dig något som du kommer ha nytta av resten av livet. Sen att käka god mat är inte helt fel, särskilt inte när det kostar en pottstyver.

Som du vet är jag själv studerande och därför lever jag också snålt, men jag käkar ändå fläskfilé på helgerna osv. Det är riktigt skoj också när man har kommit igång.

Annars i allmänhet så vet jag att man anpassar ju sig själv till de inkomster man har. Alltså i form av lyx. Har du nån stor 50" platt-tv går den kanske att sälja av, använd dom pengarna för att lösa lån.

Kanske har ni två bilar? Nu när du inte har ett jobb längre behöver du kanske inte den du tar till jobbet. Har ni bara en just nu så kan det nog vara svårt att göra sig av med iochmed att ni har barn. Räkna lite på om ni kan byta till en annan bil, kanske som kostar mindre i bränsleförbrukning och skatt/försäkring.

Kolla upp era mobiltelefonabbonemang. Har ni verkligen det bästa för er situation? Jag kollade själv upp detta för någon månad sedan och har halverat min månadskostnad för telefon/sms. Det jag gjorde var att kolla på föregående års fakturor, hur många minuter/sms som var inom min operatör och hur många utanför. Från det kollade jag upp vilket abbonemang som gav lägst månadskostnad.

Samtidigt tycker jag att torpet/gästhuset låter som en möjlighet. Vill man spara pengar har man inte råd att vara kräsen. Om dina föräldrar fortfarande arbetar så finns det mycket hushållsarbete som du kan hjälpa dom med och kanske få någon ersättning.

Mycket av ens bekvämligheter man anammar när man arbetar är pga. att sakerna sparar tid på olika sätt, och att man då får mer tid för det man vill. Men nu när du arbetar 8 timmar mindre varje dag kan du lägga ner med tid genom att göra mycket själv eller t.ex. utnyttja kommunaltrafik istället för bil, snickra och lacka en hylla eller ett bord, matlagning som tidigare nämnts, ta dig tid att planera hushållsinköp och handla på ställen det är billigt osv.

Lär dig att sticka och sticka barnkläder! ;). Jag tror du förstår vad jag menar iallafall.

Off-topic: kom tillbaks till eve, kör missions och sälj isk för pengar!

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Hur kan du ha avbetalning på tvn?... Sånt ska inte hända.

Skriv ner allt du betalar varje månad, och se över hur mycket du verkligen behöver. Försök att avbeställa så många abbonemang som möjligt: det är möjligt att kunna avsluta åtminstone något.

Istället för att flytta, fundera på att hyra ut. Det kan ge några behövliga tusenlappar.

Att plugga är ett bra tips: får du inget jobb i tid, kör en distanskurs över sommaren eller liknande. Det ger lite pengar och du får göra något: att vara arbetslös är tråkigt, speciellt när du inte har några pengar att röra dig med.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!