Permalänk
Medlem

Radeon HD 4850, kokhet!

Hejsan, tänkte att jag skulle höra med er kunniga om vad felet skulle kunna vara på mitt Radeon HD 4850.

Problemet uppstår så fort kortet måste börja jobba, "load" som jag sett att några skriver. Det spelar inte direkt någon roll huruvida jag spelar lågt krävande spel som Heroes of Newerth, eller mer krävande spel som Fallout 3, inom ett par minuter går grafikkortet upp till 105-110°C enligt Catalyst och CPUID. "Idle"-temperaturen ligger på 85°C, vilket även det är abnormt högt.

I söndags bestämde jag mig för att försöka göra något åt saken.
Jag tog ut kortet och skruvade upp den för att kolla kylpastan.
Kylpastan var på tok för mycket och hade runnit ut, så jag torkade rent och la på nytt Arctic Silver. Skruvade ihop den igen och satte tillbaka den i datorn.

Nytt test, samma temperatur.

Detta har varit väldigt störande, iochmed att datorn får panik och självdör så fort jag vill spela något. World of Warcraft har fungerat relativt bra, men det känns ändå obehagligt eftersom kortet fortfarande blir väldigt, väldigt varmt.

Har två teorier själv, men vet inte hur jag ska testa dom.

1. Kanske är fläkten trasig, men Catalyst visar den som snurrande.
2. Kanske visar grafikkortets termometer visar felaktiga siffror, men jag vet inte ens om det är speciellt sannorlikt.

I övrigt är inte datorn oväntat varm, CPU på 58°C och HDD på 35°C.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Fläkten kan du ju kontrollera om du känner lätt med fingret på den när datorn är igång.
Har du tillräckligt med luft in i burken ? Snyggat till kabeldragningen så inte det hindrar luftflödet ?
CPU´n verkar lite väl varm den oxå bör inte ligga på mer 40-45 grader

Permalänk
Medlem

Hur är det med fläkten, dammig?

Edit: Skulle fråga också, hur gammal datorn är.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem

Fungerar ditt kort inte att spela med så är det defekt och bör återskickas till var du nu köpte det, att öppna kortet för att byta kylpasta är inte så smart då de då kan säga att garantin är förbrukad.

Om fläkten snurrar eller ej kan du väl se om du tittar in i datorn.

Permalänk
Medlem

På de tidiga 4850/4870 (jag har ett sådant 4870) ligger idle-temperaturen på 80 grader ungefär. Detta med fläkten i automatiskt läge. AMD svarade att detta var normalt. Men däremot ska GPU temp inte gå upp i 100 grader vid load, utan fläkten ska jobba hårdare. En del komponenter som VRM kan dra upp i över 100 vid belastning däremot.

Men över 100 grader är för mycket för GPU:n. Min idlar på 80 och kanske max 85-90 vid belastning.

Det man kan göra är att ställa fläkten manuellt och låta den gå hårdare. Men då får man förstås oljud också. Det har jag gjort på min.

Permalänk
Medlem

Kablarna ligger längst kanterna, hela innanmätet är på så sett "tomt", bara luft.

Har testat att öppna ena sidan och köra med en bordsfläkt mot grafikkortet, bara för att testa, men har inte märkt någon större skillnad.

Fläkten är avdammad.

Datorn är 16 månader gammal.

Garantin vet jag inte hur det är med faktiskt, är mest bara interesserad av att hitta en diagnos över vad felet är.

Permalänk
Inaktiv

Själv slängde jag på en http://www.arctic-cooling.com/catalog/product_info.php?cPath=... på min 4850, och kör fläkten manuellt @ 20%. Låter mycket mindre och kyler bättre än originalfläkten, om du har någon form av ventilation i lådan. Dessutom är den relativt billig.

Det enda negativa, förutom en något pillig installationsprocess, är väl att fläkten tar upp en extra kortplats. Normalt inget problem med en BTX-plattform som min, men fler har väl ändå ATX.

Edit: Notera att om du måste vara noggrann vid byte av grafikkortsfläkt, speciellt med kylflänsarna på minnesmodulerna (medföljer). Om du inte noggrant använder ett suddgummi för att få bort klister rester eller annat oljigt material, kommer inte kylflänsarna fästa över huvud taget. Speciellt viktigt med en ATX layout då dessa hänger på undersidan av kortet.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=441187

Permalänk
Medlem

Jag testade att göra som Buio skrev och öppnade CCC och drog på Manual Fan Speed till 100%, klickade apply, men inget skedde. Enligt CCC är fan speed på 36% i idle. Vad falls?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kulle
Fläkten kan du ju kontrollera om du känner lätt med fingret på den när datorn är igång.
Har du tillräckligt med luft in i burken ? Snyggat till kabeldragningen så inte det hindrar luftflödet ?
CPU´n verkar lite väl varm den oxå bör inte ligga på mer 40-45 grader

Ditt uttalande angående CPU tempen innehåller ingen logik över huvudtaget. Vad du baserar den på, då du inte ens vet vilken processor han har, är för mig helt oförståligt. Vet du inte bättre än så, så är det kanske likabra att du inte gör några mer uttalande, då du kan förvärra situationen ytterligare.

Varvar fläkten upp överhuvudtaget när du spelar? På temperaturen verkar det som att den inte gör det, och då är något fel.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nomag
Jag testade att göra som Buio skrev och öppnade CCC och drog på Manual Fan Speed till 100%, klickade apply, men inget skedde. Enligt CCC är fan speed på 36% i idle. Vad falls?!

Hm, så fan control fungerar inte alls (och du har dubbelkollat så du inte gjorde någon miss?). Kanske skulle du kolla med tillverkaren, om de har någon support-mail eller så. Kanske är det så att det krävs en firmwareupgpradering eller liknande.

Jag har inte hört talas om att det skulle vara problem med att köra fläkten manuellt. Fast har inte så bra koll på 4850 modellerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saodie
Ditt uttalande angående CPU tempen innehåller ingen logik över huvudtaget. Vad du baserar den på, då du inte ens vet vilken processor han har, är för mig helt oförståligt. Vet du inte bättre än så, så är det kanske likabra att du inte gör några mer uttalande, då du kan förvärra situationen ytterligare.

Varvar fläkten upp överhuvudtaget när du spelar? På temperaturen verkar det som att den inte gör det, och då är något fel.

OCH VAD SKULLE MITT UTTALANDE FÖRVÄRRA ???
ATT BARA SÄGA ATT NÅGOT ÄR FEL ÄR HAN VÄL INTE HJÄLPT AV,DET HAR HAN JU SJÄLV KONSTATERAT.:down:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kulle
OCH VAD SKULLE MITT UTTALANDE FÖRVÄRRA ???
ATT BARA SÄGA ATT NÅGOT ÄR FEL ÄR HAN VÄL INTE HJÄLPT AV,DET HAR HAN JU SJÄLV KONSTATERAT.:down:

Ser att du hittade caps, spännande.

Är det inte uppenbart vad jag menar? Du fick det som att låta att han hade problem med sin CPU temperatur också. Allt jag säger är att om du inte vet vad än normal och vad en farlig CPU temperatur är så kanske det inte är lämpligt att uttala sig i ämnet.

OT: Hur går det för dig? Har du lyckats ställa in fläkten manuellt? Om du inte har lyckats göra i det i CCC, finns det andra program du kan testa. Tror mig minnas att Rivatuner(!?) funkar, du kan ju alltid prova!

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saodie
Ser att du hittade caps, spännande.

Är det inte uppenbart vad jag menar? Du fick det som att låta att han hade problem med sin CPU temperatur också. Allt jag säger är att om du inte vet vad än normal och vad en farlig CPU temperatur är så kanske det inte är lämpligt att uttala sig i ämnet.

OT: Hur går det för dig? Har du lyckats ställa in fläkten manuellt? Om du inte har lyckats göra i det i CCC, finns det andra program du kan testa. Tror mig minnas att Rivaturner(!?) funkar, du kan ju alltid prova!

Vad som tydligen inte är uppenbart för dig är att jag syftade på dålig ventilation, och att det därav blir förhöjda temperaturer.
Att säga att jag skulle förvärra något med det är ju rent av ............ !

Se nu till att hjälpa killen istället med något konkret och inte bara att -det måste vara nåt fel-
Du får ta över hjälpen här nu.

Permalänk
Medlem

Ursäkta, jag förstår inte varför vi fortfarande pratar offtopic. Såvitt jag kan se skrev du följande: "CPU´n verkar lite väl varm den oxå bör inte ligga på mer 40-45 grader ". Jag förstår inte vad du baserar det på. Det är allt.

Jag har skrivit mer än "det måste vara nått fel", testa läs mina inlägg. Hans problem verkar ju inte vara dålig ventilation; snarare att fläktenkontrollen på grafikkortet inte fungerar då fläkten inte varvar upp.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Avstängd

Har den alltid varit så sen du köpte den? Jag skulle byta kort det låter som den är defekt. Kanske har nån sunkig GPU krets slipprat förbi nånstans i testerna och hamnat i produktionen. Kanske=)

Testa kör med ena sidan öppen på datorn och ställ en bordsfläkt riktat på grafikkortet och se om det blir bra. går den endå för varm då måste de vara fel på den=)

Permalänk
Medlem

hd4850 är jävulskt varma med referenskylningen, äger själv ett exemplar och jag har ställt in fläkten själv då jag tycker att ett grafikkort inte ska ligga över 100 grader i load, har även en kompis med exakt likadant kort och samma problem så det är helt normalt med dessa temperaturer.

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk
Medlem

Re: Radeon HD 4850, kokhet!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nomag
Hejsan, tänkte att jag skulle höra med er kunniga om vad felet skulle kunna vara på mitt Radeon HD 4850.

Problemet uppstår så fort kortet måste börja jobba, "load" som jag sett att några skriver. Det spelar inte direkt någon roll huruvida jag spelar lågt krävande spel som Heroes of Newerth, eller mer krävande spel som Fallout 3, inom ett par minuter går grafikkortet upp till 105-110°C enligt Catalyst och CPUID. "Idle"-temperaturen ligger på 85°C, vilket även det är abnormt högt.

I söndags bestämde jag mig för att försöka göra något åt saken.
Jag tog ut kortet och skruvade upp den för att kolla kylpastan.
Kylpastan var på tok för mycket och hade runnit ut, så jag torkade rent och la på nytt Arctic Silver. Skruvade ihop den igen och satte tillbaka den i datorn.

Nytt test, samma temperatur.

Detta har varit väldigt störande, iochmed att datorn får panik och självdör så fort jag vill spela något. World of Warcraft har fungerat relativt bra, men det känns ändå obehagligt eftersom kortet fortfarande blir väldigt, väldigt varmt.

Har två teorier själv, men vet inte hur jag ska testa dom.

1. Kanske är fläkten trasig, men Catalyst visar den som snurrande.
2. Kanske visar grafikkortets termometer visar felaktiga siffror, men jag vet inte ens om det är speciellt sannorlikt.

I övrigt är inte datorn oväntat varm, CPU på 58°C och HDD på 35°C.

Tack på förhand.

O'hoy! Tänkte bara dela med mig av ett liknande problem och hur jag ser på saken.

Jag kör ASUS 4850 i crossfire här hemma och har gjort det i ungefär ett år. Tidigare har tempsen legat GPU1 45/75, GPU2 45/70 grader load dvs rätt hyggliga temps imo.

Häromdagen konstaterade jag mitt "main-kort" idlar runt 60-65 och sticker iväg till 100+ grader load på mindre än 2 minuter load. Efter 100 grader ville jag inte fortsätta testa load. Jag märkte detta då datorn stängde av sig under MW2 och råkade se vad jag tror är GPU-temp-varnings-lampa tändes på grafikkortet, en röd liten diod på översidan av kortet.

Kortet är inte dammigt, är rätt inkopplat och jag har skapligt luftflöde i burken.

Om jag ställer upp fläkten i CCC till 100% så verkar den inte bry sig nämnvärt om det heller, den kör auto hur jag än gör.

Jag har testat att installera om drivrutiner, tagit ur och satt i kortet, blåst rent osv men inget av detta har gett resultat.

Som jag ser på saken, ett grafikkort som inte går att spela på (och som enligt TS självdör pga temps) är trasigt.
Såvida man inte själv har gjort något väldigt underligt med det,typ överklockat som en tok, monterat fel eller låtit det sättas igen med damm etc.

I mitt fall har kortet gått sönder på något vis och är på väg tillbaka till butiken det kom ifrån. Jag ska försöka återkomma när jag vet hur det gick med returnerandet. När jag pratade med Alina lät det som att det inte skulle vara några bekymmer men vem vet.

EDIT: Typo

Visa signatur

i7 920@3.2GHz + H50 | Asus P6T Deluxe | 6Gb DDR3 | ASUS5870 | Corsair 800D / Corsair HX620