Bäst prestanda / kr idag eller bör man vänta?

Permalänk

Bäst prestanda / kr idag eller bör man vänta?

Inte uppgraderat burken på 2 och ett halvt år och sitter med ett 8800 Ultra i dagsläget och tycker det börjar kännas trött.

Vad är lämpligast att köpa om man vill uppgradera sig? Misstänker att resten av burken funkar då jag inte snålade alls när jag köpte varken MB eller resten (för mig det va 8 eller 900W agg bland annat).

Eller bör jag vänta ett tag till på nVidias påstådda monster? Inser att det kommer vara dyrt i börja men någon tusing hit eller dit är inte det viktigaste utan snarare att jag kan nöja mig med kortet ett par år som jag gjort fram tills nu.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk

vad spelar du ?

eller en bättre fråga vad använder du datorn till ?

Permalänk

Prestandan kommer gå till spel, i övrigt är det vanlig fotoredigering.

Det är alla möjliga olika spel, mest fast för RPGliknande och racing.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Hedersmedlem

Vänta på Fermi innan du bestämmer dig

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Finns det några klara uppgifter på när det väntas? Månader eller veckor bort typ?

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har hört inom första kvartalet iaf, så innan mars utgång, om du orkar vänta så länge

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Samtidigt...vänta kan man göra i all evighet. Det kommer alltid komma ett bättre grafikkort än det som finns dagen man köper ett. När Fermi släpps blir det med största sannolikhet bättre än de vassaste ATi korten. Dock har ATi sagt att de ska släppa nytt innan året är slut som då kommer slå Fermi på fingrarna.

Om Fermi släpps i Mars kanske du kan vänta tills dess eftersom det bara är en månad, men hade Fermi legat 4-5 månader bort hade du lika gärna kunnat köpa ett 5870 eller två 5850.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det finns ingen som kan bekräfta att det släpps ett Fermi Q1 och enligt deras sätt att räkna är Q1 ända till april nästan så det kan ligga så pass långt fram i bästa fall skulle jag säga. Sen kommer korten vara dyra som fan och förmodligen kommer inte tillgången vara bra heller i början. Så om du söker efter prestanda / krona så är inte Fermi något att tänka på skulle jag säga. Jo kanske deras näst bästa modell men ingen vet när den kommer. Är du beredd att lägga 5000-6000kr på ett grafikkort så kan du ju vänta men själv skulle jag aldrig vänta bara för Fermis skull.

Kortet kommer säkert bli jäkligt bra men frågan är när man kan ha ett kort i handen utan att behöva betala först å främst överpengar för att det är nytt och sen ännu mer bara för att de få ställen som har korten tar ut 500kr+ extra bara för att de har kortet och inget annat ställe.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Men det är också möjligt att ATI sänker sina priser när Fermi släppts.

Om du klarar dig på ditt nuvarande tycker jag att du bör vänta. Måste du däremot ha ett NU är det inget att fundera på.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Finns det några klara uppgifter på när det väntas? Månader eller veckor bort typ?

Släpps innan jul 2009

eller dom kanske lurades lite.

Men det borde nog komma snart. Troligtvis inte om några veckor men om en månad eller mer.
Jag hade nog väntat om jag hade klarat mig på ett 8800gt

Men måste du köpa ett kort nu kan du alltid köpa ett budgetkort och sedan uppgradera till Fermi / 5870 beroende på hur priserna ligger till vid release.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken