Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av calleking
Du kör med argumentet att VX2268WM "är snabbare" i varenda tråd och skriver sen "vad har inputlag med saken att göra?" och "Här snackar vi after images. Och vad du märker med ögat är irrelevant."

Skämtar du?

Du hänvisar till att man inte borde köpa en 120hz om man stör sig på BLB. Det handlar inte om BLB som fenomen - vi jämför två olika skärmar med varierande grad av BLB och vet du något om gaming och BLB så är det en av de få saker som man ska undvika.

Vad har IPS med saken att göra? Vi diskuterar två TN-paneler där färgåtergivningen jämförs med varandra.

Du rabblar bara upp massa random saker du läst på forum/siter utan att ha testat båda skärmarna sida vid sida själv. Gör det och läs sen vad du skriver.

/thread

Haha, du har fortfarande inget vettigt att komma med alltså? Ja, jag tror mer på RPG här på forumet och digitalversus än dig, oj, sorry.

Nej, jag skämtar inte, kolla Digitalversus recension på Dell U2410 eller Dell 2209WA. 2209WA har mindre inputlag och bättre responstid än 120hzarna, still så är den segare.

U2410 har 30ms i inputlag, fortfarande säger de att den tävlar med de bästa 2ms tn-panelerna. How come?

Du kan ju komma med några vettiga argument så fortsätter vi diskussionen sen, ett tips är ju att läsa lite extra recensioner

Permalänk
Avstängd

Hej calleking o dreas

Är inte så insatt i skärmar så jag undrar vad 120 hz är bra för. Jag spelar en hel del cod5 o lite cod4 och anser att jag är ganska duktig på det. Brukar för det mesta hamna högst upp på score listan ( självklart finns det många mycket bättre spelare ) och tar de flesta söndagsspelarna vid konfrontation man mot man. Visst, är man på en server med mycket duktiga spelare så är det svårare.

I vilket fall så sitter jag på en gammal 22" LG W2252V skärm med 1680*1050.

Har aldrig märkt några problem med den och den kostar inte speciellt mycket i dagsläget mig veterligt. Kostade ca 2500 för snart två år sedan eller kanske 1,5 år sedan. kommer inte riktigt ihåg.

Personligen tror jag inte att det skulle gå bättre med en ny skärm för 3500 kr. Vad anser ni som testar skärmar o verkar intreserade?

Om man nu skulle få för sig att köpa en ny skärm i framtiden, skall man då inte välja en LED skärm om den preliminärt skall användas till datorn?

mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bingobelle
Hej calleking o dreas

Är inte så insatt i skärmar så jag undrar vad 120 hz är bra för. Jag spelar en hel del cod5 o lite cod4 och anser att jag är ganska duktig på det. Brukar för det mesta hamna högst upp på score listan ( självklart finns det många mycket bättre spelare ) och tar de flesta söndagsspelarna vid konfrontation man mot man. Visst, är man på en server med mycket duktiga spelare så är det svårare.

I vilket fall så sitter jag på en gammal 22" LG W2252V skärm med 1680*1050.

Har aldrig märkt några problem med den och den kostar inte speciellt mycket i dagsläget mig veterligt. Kostade ca 2500 för snart två år sedan eller kanske 1,5 år sedan. kommer inte riktigt ihåg.

Personligen tror jag inte att det skulle gå bättre med en ny skärm för 3500 kr. Vad anser ni som testar skärmar o verkar intreserade?

Om man nu skulle få för sig att köpa en ny skärm i framtiden, skall man då inte välja en LED skärm om den preliminärt skall användas till datorn?

mvh

Du märker skillnad på en "vanlig" skärm och en 120hzare, jag är extremt okänslig och märker skillnad.

Jag skulle inte satsa på en LED-skärm just nu, jag ska köpa Acers 120hzare när de släpper den om typ 2månader.

Annars är det påväg 120hzare, någon tror jag kommer ha LED.

Mitt tips är att satsa på 1920*1080 i upplösning då 1680 är lite väl stort imo.

Är du bra så är skärmen bara sådant som kan räknas som finjusteringar, men är man på en hög nivå så kan det vara skillnaden mellan liv och död också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av calleking
Då kanske det är dags att du läser lite mer:

http://www.digitalversus.com/duels.php?ty=6&ma1=41&mo1=596&p1...

http://3dvision-blog.com/samsung-2233rz-and-viewsonic-vx2268w...

http://3dvision-blog.com/viewsonic-vx2268wm-has-just-a-bit-mo...

Därmed inte sagt att det är så här i varje fall. Paneler diffar som alltid men överlag så har Viewsonic VX2268WM betydligt mer blb än 2233RZ. Skillnaden i input lag är marginell och det finns INGEN som märker skillnaden mellan dessa skärmar - ja, förutom du tydligen. Vad har du för erfarenheter av dessa skärmar btw? Du verkar ju verkligen ha koll

Jag har själv testat båda skärmarna sida vid sida i ett antal timmar och det är ingen skillnad. 2233RZ har marginellt sämre färgsättning men går att kalibrera till en mer än godkänd nivå. VX2268WM har betydligt mer BLB från mitten av underkanten och det däremot ÄR ett problem.

Med andra ord så betalar du 200kr mindre för en skärm som praktiskt presterar lika bra men har mer BLB. Förstår du?

Köp gärna vilken skärm du vill man var chysst nog att inte rekommendera produkter till andra när du har en alternativ syn på sanningen

http://3dvision-blog.com/acer-aspire-gd245hq-120hz-3d-vision-...

Det kanske är allmän kännedom bland de som suttit och plöjt diskussioner om 120-hertzskärmarna på forum världen, men för alla oss andra - var är källorna till att Viewsonicen skulle lida av mer backlightbleed?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Ska du lira spel och framförallt FPS så är det viktigt med hög uppdateringsfrekvens. De nya skärmarna på 120hz ger 120 bilduppdateringar/sekund och interpolerar inte bilder mellan uppdateringsintervallet för att på så sätt försöka göra bilden mer mjuk.

Skillnaden är som natt och dag och det handlar inte bara om bilden i sig. Det högre uppdateringsintervallet påverkar också hur mycket nytta du kan dra av att köra din mus med en högre polling rate och hur bra kontroll du får av musaccel i spel. Dessutom så körs skärmarna i högre upplösningar vilket gör att du faktiskt får nytta av högre DPI på musen.

Alla större spelturneringar har kört med CRTs fram tills för drygt 6 månader sen då man började fasa in 2233RZ. Dreamhack W09 är ett exempel.

Lirar du mycket och har pengarna så tycker jag att du ska investera i en skärm. Backlight bleeding är som sagt ett problem och input lag på 0ms (som en CRT) kommer man inte ner i men det är tillräckligt bra för att folk som livnär sig på FPS byter ut sina gamla CRT's mot 120hz:are. Kontentan är att input lag har hamnat på en såpass låg nivå att ingen märker någon skillnad mellan skärmarna - förutom Dreas89

Acers 120hz som är på gång är att rekommendera men skärmen "bör" köras i native resolution och det ställer ju så klart större krav på att du har en bra rig som klarar att pressa ut tillräckligt med FPS nu och i framtiden.

Är du nyfiken på att testa 120hz så säljs gamla CRT's för i princip ingenting

Lycka till

Visa signatur

Eclipse G500A | ASUS ROG Strix X670E-F | Ryzen 9 7950X3D w/ Arctic Liquid Freezer II 360 | RTX 4090 | Samsung Oddysey G95SC OLED | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 4TB | 128GB Kingston DDR5 6000MHz CL36 FURY |

Permalänk
Medlem

Calle, du har två inlägg till att svara på

Permalänk

jag letar efter en bra 24-tummare för bilspel av typen live for speed, rfactor, GTR2 etc, om jag fattat rätt ställer inte bilspel lika extrema krav på låg input lag som för folk som lirar CS. Däremot är det nog rätt viktigt att det inte är nån ghosting överhuvudtaget för att man inte skall bli trött i huvet eftersom det är mkt som swischar förbi snabbt hela tiden.

Jag tror inte att jag har extrema krav på super bildkvalitet men jag blev rätt missnöjd när jag tvingades köpa min första LCD-tv rätt nyligen. CRT är bättre.

Jag har fn en CRT 19 tum men vill ha widescreen för att se mer vad som händer i backspeglarna.

Fått intrycket att det är tre standardval som förekommer nu. Antingen tjackar man nån av de billiga benqarna för 1800 eller nån 120hz:are från viewsonic eller samsung, eller så tar man den där från Dell med IPS-panel bra bild låg input lag men räcker 6 ms för bilspel? (orkar inte kolla alla modellnamn men ni vet nog vilka jag tänker på)

Det vore kul med synpunkter från någon som lirar bilspel

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby Tex
jag letar efter en bra 24-tummare för bilspel av typen live for speed, rfactor, GTR2 etc, om jag fattat rätt ställer inte bilspel lika extrema krav på låg input lag som för folk som lirar CS. Däremot är det nog rätt viktigt att det inte är nån ghosting överhuvudtaget för att man inte skall bli trött i huvet eftersom det är mkt som swischar förbi snabbt hela tiden.

Jag tror inte att jag har extrema krav på super bildkvalitet men jag blev rätt missnöjd när jag tvingades köpa min första LCD-tv rätt nyligen. CRT är bättre.

Jag har fn en CRT 19 tum men vill ha widescreen för att se mer vad som händer i backspeglarna.

Fått intrycket att det är tre standardval som förekommer nu. Antingen tjackar man nån av de billiga benqarna för 1800 eller nån 120hz:are från viewsonic eller samsung, eller så tar man den där från Dell med IPS-panel bra bild låg input lag men räcker 6 ms för bilspel? (orkar inte kolla alla modellnamn men ni vet nog vilka jag tänker på)

Det vore kul med synpunkter från någon som lirar bilspel

Om du nu läst såpass mycket borde du ha sett att responstid är totalt värdelöst att kolla på, speciellt när olika paneler har olika mätmetoder. Dellen är snabbare än de flesta Tn-paneler, nästan i klass med 120hzarna. Den har lägre inputlag och snabbare responstid, dock lite mer ghosting, men det är saker de har mätt upp.

I bilspel kommer du då inte märka något iaf.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby Tex
jag letar efter en bra 24-tummare för bilspel av typen live for speed, rfactor, GTR2 etc, om jag fattat rätt ställer inte bilspel lika extrema krav på låg input lag som för folk som lirar CS. Däremot är det nog rätt viktigt att det inte är nån ghosting överhuvudtaget för att man inte skall bli trött i huvet eftersom det är mkt som swischar förbi snabbt hela tiden.

Jag tror inte att jag har extrema krav på super bildkvalitet men jag blev rätt missnöjd när jag tvingades köpa min första LCD-tv rätt nyligen. CRT är bättre.

Jag har fn en CRT 19 tum men vill ha widescreen för att se mer vad som händer i backspeglarna.

Fått intrycket att det är tre standardval som förekommer nu. Antingen tjackar man nån av de billiga benqarna för 1800 eller nån 120hz:are från viewsonic eller samsung, eller så tar man den där från Dell med IPS-panel bra bild låg input lag men räcker 6 ms för bilspel? (orkar inte kolla alla modellnamn men ni vet nog vilka jag tänker på)

Det vore kul med synpunkter från någon som lirar bilspel

Varför var du besviken på LCD när du bytte?

Jag spelar bilspel och skillnaden jag märkte av när jag gick till LCD var att färgerna och betraktningsvinklarna blev sämre. I övrigt märkte jag ingen skillnad. (min CRT var 85 Hz har jag för mig - Min LCD 60 Hz G2420HD) Om du inte är mycket känslig för ghosting är det inget du ska behöva oroa dig för även om du köper en billig LCD.

Men det är ganska tydligt att det är väldigt individuellt hur man uppfattar input lag, ghosting, färger och uppdateringsfrekvens. Om du berättar hur du upplevde LCD sist blir det mycket enklare att hjälpa dig.

Permalänk

jag har aldrig lirat på LCD överhuvudtaget, jag har bara en lcd tv och där är det ju uppenbart att bilden är sämre än på en CRT tv. På den nya tv n får man även sånt där eftersläp när den panorerar.

Det är därför jag är lite villrådig, har ingen möjlighet att testa nån lcd att lira bilspel på överhuvudtaget men vill inte köpa grisen i säcken

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk
Medlem

Dreas89 är lite speciell, har följt honom ett tag nu och vad jag förstår är allt annat det sämsta som finns så fort han hittat något som är bättre.
Kanske disponerar han pappas pengar? Annars har jag väldigt svårt att hitta nån anledning till det beteendet.

Bobby Tex: Du klagar på din LCD TVs kvalitet men vill köpa en billig skärm? Låt mig gissa att din TV också är billig? Inte konstigt att du fått dåliga erfarenheter av platta skärmar då.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Dreas89 är lite speciell, har följt honom ett tag nu och vad jag förstår är allt annat det sämsta som finns så fort han hittat något som är bättre.
Kanske disponerar han pappas pengar? Annars har jag väldigt svårt att hitta nån anledning till det beteendet.

Disponerar pengar? Vaddå sämst? Diskussionen om Viewsonicen vs Samsung, det rör sig om pris/prestanda, ALLTID pris/prestanda. Sedan när vi kommer in på IPSer är det även kvalité med.

Viewsonicen är bättre än Samsungen, vilket jag har lagt fram två recensioner för, och det faktum att det kanske kan förekomma mer blb på Viewsonicen är inget argument jag tar som bra.

Men du har fritt fram att argumentera mot mig eller hitta bättre skärmar i de prisklasser jag rekommenderar skärmar. Sålänge du baserar det på riktig information så kan även jag ta till mig det och lära mig något nytt.

Jag vet inte vilket beteende du syftar på, rekommenderandet av den bästa skärmen för pengarna oavsett vad folk påstår och säger?

Allt annat är sämst? Jag tror du har missat trådarna de senaste veckorna, men keep up the stalking

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Disponerar pengar? Vaddå sämst? Diskussionen om Viewsonicen vs Samsung, det rör sig om pris/prestanda, ALLTID pris/prestanda. Sedan när vi kommer in på IPSer är det även kvalité med.

Viewsonicen är bättre än Samsungen, vilket jag har lagt fram två recensioner för, och det faktum att det kanske kan förekomma mer blb på Viewsonicen är inget argument jag tar som bra.

Men du har fritt fram att argumentera mot mig eller hitta bättre skärmar i de prisklasser jag rekommenderar skärmar. Sålänge du baserar det på riktig information så kan även jag ta till mig det och lära mig något nytt.

Jag vet inte vilket beteende du syftar på, rekommenderandet av den bästa skärmen för pengarna oavsett vad folk påstår och säger?

Allt annat är sämst? Jag tror du har missat trådarna de senaste veckorna, men keep up the stalking

Det är inte så mycket rekommenderande som kommenderande känns det som.

Har inte direkt stalkat, utan mer lagt märke till dina inlägg mer och mer. Skulle inte kalla dig fanboy eftersom du ändrar dig då och då, men du ger verkligen intrycket av "köp modell 1 för allt annat är skit", nästa vecka är det "köp denna, den andra jag sa är skit nu när modell 2 finns ute".

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Det är inte så mycket rekommenderande som kommenderande känns det som.

Har inte direkt stalkat, utan mer lagt märke till dina inlägg mer och mer. Skulle inte kalla dig fanboy eftersom du ändrar dig då och då, men du ger verkligen intrycket av "köp modell 1 för allt annat är skit", nästa vecka är det "köp denna, den andra jag sa är skit nu när modell 2 finns ute".

Ah, då förstår jag. Ja, som sagt, pris/prestanda anpassar jag mig efter i den mån jag kan. Och jag ser ingen anledning till att köpa något annat än det bästa för pengarna. Att låta sin förkärlek till ett visst märke göra att man blir "lidande" när det kommer till något så viktigt och centralt som en skärm är för mig helt ologiskt.

Sure, ifall jag hade rekommenderat Fujitsu(stavningen?) Siemens hela dagarna utan recensioner som grund kan jag förstå att man lurar på om det verkligen är en så bra investering. Skärmen kanske är bra men suger kvalitétsmässigt. Sen vet jag inte om de suger, det var lite mer ett exempel.

Håller mig till välkända och bra tillverkare, och nu i dessa tider råkar de ju ligga väldigt bra till i de olika prisklasserna också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT

Bobby Tex: Du klagar på din LCD TVs kvalitet men vill köpa en billig skärm? Låt mig gissa att din TV också är billig? Inte konstigt att du fått dåliga erfarenheter av platta skärmar då.

TV:n var den philips som var billigast då, 32 tum, tog den för att jag var tvungen att ha en ny tv asap o philips brukar hålla ett tag iaf till skillnad från min föregående (Daewoo ) Bilden ser ut som man kollar på en sliten VHS ungefär o sen är det lite ghosting vid panoreringar

Jag förstår dock inte var du får det att jag inte vill betala nåt. Jag radade ju upp tre grund alternativ, varav Benq-skärmarna är riktigt billiga. Att lägga flera tusen på en skärm verkar heller inte ge så mkt om man främst är ute efter snabbhet. De riktigt dyra är ju såna med diverse IPS o andra mer obskyra paneler som främst passar folk som håller på med CAD o sånt typ.

lutar rätt mkt åt den här Dellskärmen nu, har kollat lite på racingforumet o fick grönt ljus där från en som körde tre såna. Skulle dock helst vilja ha en 24-tummare när jag ändå är igång

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm