Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
behöver inte ha ett fungerande graffe, vet inte hur det var för, men nu startat som flesta datorer oavset om grafik kortet funkar elr ej

varför använder så många -f?, är det rätt ska det inte behövas, är det nåt fel så bör man inte flasha iallafall

Jo det behövs faktiskt fungerande graffe, vad har du för moderkort btw? Antar att det är ett med inbyggt graffe eftersom ditt tydligen bootar utan grafikkort, eller så har jag missat något.

De båda fallen här nu är båda rent nya moderkort, killen jag hjälpte häromkvällen satt på ett X58 kort och killen som behöver hjälp nu har ett P55 moderkort.
De är nyare än ditt kort till din socket 775 moderkort hur vi än vrider och vänder på det, så det handlar inte om hur moderkort var förr.

-f var nödvändigt för min del, båda gångerna jag flashade även fast det var rätt BIOS, jag hoppade mellan orginal, OC Bios och nu den senaste Officiella som funkar utmärkt.

Så har man tagit rätt bios så är det inga problem.

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk

just nu har jag ett dfi p55 t36, det har inget inbygt graffe
innan det hade jag ett ga p45 inget inbygt på det heller, innan det hade jag ett dfi p45 jr inget inbygt på det heller

har hitils inte haft en enda nyare dator som inte kunat boota utan graffe
hade en p4 som jag fick trycka f1 på när man inte hade graffe

måste man använda f så är nånting fel, skulle tro att många noobs får problem när dom använder det, man kan lika gärna lägga in bios från ett 8600gts på ett 5870 med -f, behöver inte ens vara en bios fil, den lägger bara in det den filen har i sig(rom/bin skydd finns det förhopnings vis)

men ja vet man garanterat att det är rätt bios o inte orkar kolla vad som är fel, så är -f bra

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

vet inte om min bootar utan graffet eller inte. det bootar iallafall inte på usbminnet och det piper inget när man startar den. men testar med ett fungerande kort nu om en halvtimme kanske. ska jag då ta det i första platsen och mitt 5870 i andra pci platsen? som jag fattat det bör jag också skriva in "atiflash -f -p 1 bios.bin" istället för samma fast med 0 istället för 1? eller det var väl vilken slot det var i och 0 var första? vill inte råka flasha min kompis grafikkort som jag lånar haha så man sitter med två tegelstenar xD

EDIT: vad händer om man skriver atiflash -i ? kanske var det som gjorde att en lista på alla gpuer kom upp (vilket nr etc) ?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L4gG3r
vad händer om man skriver atiflash -i ? kanske var det som gjorde att en lista på alla gpuer kom upp (vilket nr etc) ?

Helt riktigt, du får en lista med vilka GPU:er där är.

Det fungerande kortet ska sitta i första platsen ja, ananrs kommer du inte längre än du gör nu.

K@A, intressant de där med F1 för att boota utan graffe, ska kolla igenom min moderkorts manual om det finns nåt liknande för det.

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk

post halt hette det på p4an, men somsagt har inte behövt det sedan amd x2 4400+

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Sådär nu funkar mitt kort igen, använde mig av ett andra kort för att flasha till nyaste bios för kortet, tyvärr får jag fortfarande vertical lines crash :C

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Tja kan inte nån av er knopa i hop en app som man kan flasha om ati bioset via windows..... KAN GARANTERA ATT DET SKULLE VARA EXTREMT UPPSKATTAT;)
Och då gärna med 5850 MSI bios....

Tack på förhand...

Visa signatur

Intel i7 920 | Corsair 12GB 1666MHz XMS3 ati hd 6990*2

Permalänk

winflash, komm en ny för några dar sen som ska funka med 58x0

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
winflash, komm en ny för några dar sen som ska funka med 58x0

det var det jag försökte som ledde till att jag fick flasha om det med ett andra grafikkort. men så länge man inte startar om datorn när det failar så haha

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
winflash, komm en ny för några dar sen som ska funka med 58x0

Det var uppe på förra sidan också men det låter som om man fortfarande ska låta bli den

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Hade själv funderingar på att köra winflash, men beslutade mig för att göra en bootbar usb-sticka och köra på atiflash. Lätt värt då det fungerat flawless, enkelt var det också

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Inaktiv

En sak jag undrar är om backupen man gör. Var ska man lägga denna backup?

Jag menar om det skiter sig kan man ju inte gå in i windows och lägga backupfilerna, är det här man måste ha ett extra grafikkort?

För det kommer jag ha i så fall.

Kanon guide, ska nog testa denna när mitt 5870 kommer imorrn.

Permalänk

du lägger den på usb minnet, så du kan flasha tilbax direkt om det blir fel, det går även att flasha från hddn

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
En sak jag undrar är om backupen man gör. Var ska man lägga denna backup?

Jag menar om det skiter sig kan man ju inte gå in i windows och lägga backupfilerna, är det här man måste ha ett extra grafikkort?

För det kommer jag ha i så fall.

Kanon guide, ska nog testa denna när mitt 5870 kommer imorrn.

Det andra grafikkortet behöver du för att den ska boota till usbminnet och se vad du gör, men som K@A skrev innan så kanske inte det behövs, har inte kollat upp det ännu.

Du kan lägga din backup på flera ställen, på en hårddisk t.ex, men om något skiter sig så är det bra ifall man lagt den på usb minnet också

Ska skriva om lite av guiden senare när jag har tid och skriva en del om hur man räddar en dålig flashning.

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Flashade nyss mitt XFX 5850 i WinFlash med detta BIOS: http://www.techpowerup.com/vgabios/62874/XFX.HD5850.1024.0911...

Vekar ha funkat bra, dock har gpufrekvensen hoppat upp från 725 till 755, och minnesfrekvensen från 1000 till 1125. De måste ha blandat ihop Black Edition BIOSet med "vanliga" eller nåt? Får väl testa det andra sen om det skulle dyka upp nåt problem..

Edit: Såhär ser det ut just nu:
Edit2: Båda BIOS har samma versionsnummer

Visa signatur

Ryzen 5 5600X/Noctua NH-D15S/XFX Radeon RX6950XT/Gigabyte B550M Aorus Elite/32GB Kingston HyperX 3600MHz/1TB Corsair Force MP600/Corsair HX1000i/Corsair 4000D Airflow/Valve Index

Permalänk
Medlem

Hallå, har ett 5850 Black edition och har nu kört denna guiden och flashat bios för att försöka få bort alla småproblem och att låsa upp spärren? Men saken är det är fortfarande låst på 775 / 1125 ? Hur kan det komma sig?

Mvh

Visa signatur

i5 750, 8gb Kingston DDR3 1333mhz, 1TB HD, 5850 Black Edition Allt stock!

Permalänk

ställ upp gränsen själv då

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Kalleanka, Hur ska ja göra det? Va man inte tvungen att byta bios för att få det upplåst så man kan gå över? eller? Vet iaf inte vad ja ska göra just nu! och msi bioset vågar jag lägga in det som har XFX ? och det bioset är ju ingen .bin fil utan nått helt annat =/..

Visa signatur

i5 750, 8gb Kingston DDR3 1333mhz, 1TB HD, 5850 Black Edition Allt stock!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XioBe
Kalleanka, Hur ska ja göra det? Va man inte tvungen att byta bios för att få det upplåst så man kan gå över? eller? Vet iaf inte vad ja ska göra just nu! och msi bioset vågar jag lägga in det som har XFX ? och det bioset är ju ingen .bin fil utan nått helt annat =/..

Har precis uppdaterat mitt VTX3D med MSI bioset, döpte om MSI bioset till msi.rom, funkar hur bra som helst

Visa signatur

Antec 300, ASUS P6T Deluxe V2, Core i7 920 2.66ghz@3.80ghz, Noctua NH-U12P Se 1366, Corsair Dominator Twin3x DDR3 PC12800 1600mhz (3x2gb), VTX3D Radeon HD5850 1gb, Barracuda 320gb, Coolermaster 700W, Benq G2420Hd 1920*1080

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XioBe
Kalleanka, Hur ska ja göra det? Va man inte tvungen att byta bios för att få det upplåst så man kan gå över? eller? Vet iaf inte vad ja ska göra just nu! och msi bioset vågar jag lägga in det som har XFX ? och det bioset är ju ingen .bin fil utan nått helt annat =/..

du drar bara i 2 sliders för att höja gränsen

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

kan någon plz ladda upp HP USB Disk Storage Format Tool (med bootfiles)
på rapidshare igen. Filen får tydligen inte laddas ner mer än 10 gånger.. och jag hittar inte boot files för usb:n någon annanstans..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I'mABitLost
kan någon plz ladda upp HP USB Disk Storage Format Tool (med bootfiles)
på rapidshare igen. Filen får tydligen inte laddas ner mer än 10 gånger.. och jag hittar inte bott files för usb:n någon annanstans..

Där ser man, tipsa om något ställe man kan ladda upp filer så kan jag ladda upp dem där istället

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk

är det möjligt att du kan skicka de direkt till mig.? eller har du något förslag på någon site så kan du ju gärna ladda upp de där och skicka mig länken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I'mABitLost
är det möjligt att du kan skicka de direkt till mig.? eller har du något förslag på någon site så kan du ju gärna ladda upp de där och skicka mig länken

Mja, tänkte en lite mer långsiktig lösning hade varit bättre. Jag har laddat upp den med ett collector account nu och uppdaterat länkarna, så nu ska den kunna gå att ladda ner mer än 10 ggr

Länk: http://rapidshare.com/files/352445460/USB_DOS.rar

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkezd
Mja, tänkte en lite mer långsiktig lösning hade varit bättre. Jag har laddat upp den med ett collector account nu och uppdaterat länkarna, så nu ska den kunna gå att ladda ner mer än 10 ggr

Länk: http://rapidshare.com/files/352445460/USB_DOS.rar

Mvh

Tack,, btw tror du mitt Radeon HD 5770 kmr sluta få "vertical line crash" i spel om jag flashar det?

Permalänk
Medlem

Kan faktsikt inte svara på det, innan jag flashade mitt kraschade det relativt ofta, sedan jag flashade har jag råkat ut för gråskärmskrasch en gång. Och det är på över en månad, jämfört med några krascher i veckan om man spelar.

Så för min del blev det en stor förbättring, dessutom har AMD sagt att det ska komma någon drivrutin som ska fixa sådana krascher, men om inte det hjälper ska jag hoppa tillbaka till orginalbios och skicka tillbaka kortet...

Menmen, den som lever får se

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk

Henkezd.. Jag har försökt i några timmar nu att försöka ladda ner Boot filerna, men tyvärr är rapidshare överbelastat och kmr förmodligen vara det ett bra tag.. och jag undrar ifall du skulle kunna skicka filerna via mail? de vore jättesnällt. fördet känns inte riktigt inte rätt att behöva betala 70 kr för premium för att kunna ladda ner en fil.. min mail är
J0e1-95@live.se
känn inget tvång

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I'mABitLost
Henkezd.. Jag har försökt i några timmar nu att försöka ladda ner Boot filerna, men tyvärr är rapidshare överbelastat och kmr förmodligen vara det ett bra tag.. och jag undrar ifall du skulle kunna skicka filerna via mail? de vore jättesnällt. fördet känns inte riktigt inte rätt att behöva betala 70 kr för premium för att kunna ladda ner en fil.. min mail är
J0e1-95@live.se
känn inget tvång

Tack på förhand

Finns här:
http://www.techpowerup.com/articles//overclocking/vidcard/34/...
Tror de e samma;)

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Permalänk

Tack Henkezd. i owe u one