Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Är Raptor ute helt?

Permalänk
Hedersmedlem

*rensad*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Nu snackade du om pengabrist och sådant i ditt första inlägg. Har man dåligt med pengar köper man inte en 2000kr disk på 300GB som ändå inte presterar så mycket bättre än en 7200RPM disk som kostar 1000kr mindre, minst.

Kombinera SSD med en (eller flera) 7200RPM'diskar är en bättre lösning. Du får både mycket och billig lagring (7200RPM) och obefintlig åtkomsttid (SSD). X25-M G2 80GB kostar ca 2050kr, 7200RPM'are kostar inte många hundringar. En ny Velociraptor kostar 2000kr.

Men vad du väljer för komponenter är din ensak.

Men för mig är det stor skillnad att ha 300GB sakligt snabbt jämfört med att ha 160GB data där 80GB är skitsnabbt och 80GB är väldigt långsamt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warzo
Men för mig är det stor skillnad att ha 300GB sakligt snabbt jämfört med att ha 160GB data där 80GB är skitsnabbt och 80GB är väldigt långsamt.

Har du ens läst tråden?
Det är ju inte så att en 7200 rpm hårddisk är mycket långsammare än en VR, det är det som är VR:s problem, du får väldigt lite hastighet för pengarna då en bra 500 Gb 7200 disk för 500:- slår en 300 Gb VR för 2000:- på fingrarna på allt utom söktid, där en VR har en ~30% lägre söktid,
Men en SSD har en 600-700% lägra söktid än en VR.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Har du ens läst tråden?
Det är ju inte så att en 7200 rpm hårddisk är mycket långsammare än en VR, det är det som är VR:s problem, du får väldigt lite hastighet för pengarna då en bra 500 Gb 7200 disk för 500:- slår en 300 Gb VR för 2000:- på fingrarna på allt utom söktid, där en VR har en ~30% lägre söktid,
Men en SSD har en 600-700% lägra söktid än en VR.

Man köper/köpte inte en raptor för att den var snabbare utan för den lägre söktiden. Sen så förstår jag inte meningen med att jämföra en ssd + 7200rpm disk mot en raptor?

Det hetaste som man kan ha idag är ju en ssd, efter det raptor/scasi och efter det en vanlig 7200rpm disk.

Det är i mina ögon stor skillnad på att ha totalt 300gb för program/spel som har låg söktid. Jämfört med 40gb ssd och sedan 7200rpm, alternativt 80gb + 7200rpm.

För en strippad dator utan mycket med program så räcker en 40gb disk, medans en 80gb bör räcka för de flesta användarna. Jag vill ha låg söktid till alla program/spel inte ett fåtal lyckligt utvalda program.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sillywalker
Du kanske inte förstår poängen med det hela, så låt mig förklara:

Spelen från 1999-2005. Vi säger att dom låg på 1-3 GB, med texturer och annat som behövdes läsas in konstant, Vi säger att Battlefield 2 tar åt sig 5mb/s (r/w), Quake 3 kanske hade 1mb/s.

Medans dagens spel som t.ex Modern Warfare 2 behöver ca 50mb/s (r/w). Dock är siffrorna högre eller lägre än så. Vad ska du med en SSD till isåfall om du bara ska spela ett ~10år gammalt spel? För att den är snabbare? lo... ja du...

Ok..........
Vad har detta med det jag sade att göra?
En SSD gör väldigt mycket annat än lite bättre prestanda i ett fåtal spel...

Permalänk
Medlem

När det börjar bli lite IO mot disken så presterar en VR 300GB avsevärt bättre än valfri 7200rpm disk.

Så man får välja disk efter plånbok och användningsområde. Själv är jag sugen att skaffa en SSD som OS disk. Velociraptorn får husera fillagring och swapyta för det som inte ligger på NASen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Från Prisjakt (efter att ha ignonerat bolagen som Sekvencia) så får man följande priser:

VelociRaptor 300 GB: ca 2000 kr (6,7 kr/GB)
Caviar Black 1 TB: ca 1000 kr (1 kr/GB)
X25-M G2 80 GB: ca 2000 kr (25 kr/GB)

VelociRaptor vs Caviar Black: 6,7 gånger dyrare
X5-M G2 vs VelociRaptor: 3,7 gånger dyrare

Se sedan följande test http://www.techreport.com/r.x/wd-caviar-black/hdtach-access.g... kombinerat med siffror för X25-M G2 tagna från AnandTech.

VelociRaptor: 7,2 ms (kanske aningen lägre för 300 GB varianten)
Caviar Black: 11,8 ms (kanske aningen lägre för 1 TB varianten)
X25-M G2: ~0,2 ms

Hm... avgör själv om VelociRaptor på något som helst sätt kan anses vara värd att skaffa.

ps. Sekventiell läs och skriv-prestanda anser jag vara oviktig i detta sammanhang (kan fixas med RAID-0 om man så vill).

Edit: Detta exkluderar dessutom att man skulle short-stroka ens Caviar Black. Då kommer du ännu närmare än WD's siffror och kan dessutom använda "överflödigt" utrymme till långtidslagring.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Har du ens läst tråden?
Det är ju inte så att en 7200 rpm hårddisk är mycket långsammare än en VR, det är det som är VR:s problem, du får väldigt lite hastighet för pengarna då en bra 500 Gb 7200 disk för 500:- slår en 300 Gb VR för 2000:- på fingrarna på allt utom söktid, där en VR har en ~30% lägre söktid,
Men en SSD har en 600-700% lägra söktid än en VR.

Jo men jag citerade dig! Du skrev en billig 7200rpm. Det betyder en liten en. Det betyder att du inte får en av dem som presterar särskilt bra. Och fortfarande är 7200rpm<10000rpm. Och en 500GB disk slår inte VR i varken söktid eller överföring.

Jag är inne på samma linje som Lsdboy. Tyvärr är 80GB för lite för allt vad jag har installerat.

Permalänk
Medlem

Velociraptorn försvarar sin plats när det gäller måttligt belastade servrar, framförallt databaser med några tiotal samtida användare. För databaser med hundratals användare är det 15 krpm SAS- eller FC-diskar i RAID 5 eller 6 som gäller. Men ssd kommer säkert att konkurrera ut även dem om några år.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Hej
Justa Amanda va min lilla tråd blev stor:)
Från Weeblie inlägg.

Synd att dom inte hade med Samsung F3 500Gb i testet
Eller F3 1 TB

Jag har för mej att dom är bland dom snabbaste vanliga diskar
Hur mycket påverkar cachen roll, F3 500 har 18 MB och F3 1TB har 32 MB
när man vill få så lite lagg i spelen?

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Velociraptorn försvarar sin plats när det gäller måttligt belastade servrar, framförallt databaser med några tiotal samtida användare. För databaser med hundratals användare är det 15 krpm SAS- eller FC-diskar i RAID 5 eller 6 som gäller. Men ssd kommer säkert att konkurrera ut även dem om några år.

Alltså, det pratas på sin höjd om en 'Raptor för lagring av spel i denna tråd. Hur halkade vi in på datacenterlösningar?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Bara en stilla undran. Hur många spel har folk installerade egentligen?

Jag har en Intel G2 80gb och jag har då aldrig lyckats komma över halva utrymmet.
Jag har os, openoffice, diverse bildredigeringsprogram samt Modern warfare 2 och Battlefield 2 moddat med Project reality installerat.
Varför ska man ha 10+ spel installerade? Man spelar väl bara ett spela åt gången? När jag tröttnat på MW2(och jag är nästan där) så kommer jag absolut inte låta det ligga kvar på disken.

Kan man hålla det till 2-4 spel installerade samtidigt så blir man belönad med tydligt märkbar förbättrad prestanda om man kör en modern ssd jämfört med en mekanisk disk.

Min ssd är helt klart den komponent som haft störst påverkan av prestanda(inte bara den prestanda man mäter utan den man märker av vid använding) av alla datorprylar jag köpt genom åren.
Dyr ja, men har man råd så är mitt tips helt klart att ni går och köper er en ssd(om inte annat för prisutvecklingens skull ).

Äntligen en normal person.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av warzo
Och att kombinera en minimal SSD med en 7200rpm är ju inte mycket att hurra för.

Varför är det inte mycket att hurra över? Det funkar fin fint.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hawk
Hej
Justa Amanda va min lilla tråd blev stor:)
Från Weeblie inlägg.

Synd att dom inte hade med Samsung F3 500Gb i testet
Eller F3 1 TB

Jag har för mej att dom är bland dom snabbaste vanliga diskar
Hur mycket påverkar cachen roll, F3 500 har 18 MB och F3 1TB har 32 MB
när man vill få så lite lagg i spelen?

http://www.techreport.com/r.x/wd-caviar-black/hdtach-access.g...

Hur snabba diskar du har bör mer eller mindre kvitta när du spelar. Laddningstiden påverkas dock självklart. Men under själva spelandet, inget.

Små single-platter HDD's i stil med den du nämnde är ju ofta både snabba och tysta. Denna sida verkar rätt positiv till disken iallafall: http://www.insidehw.com/Reviews/Storage/Samsung-Spinpoint-F3-...

Med ett pris på strax under 500kr så känns det ju som ett bra alternativ.

Permalänk
Medlem

För att svara på frågan i topic: Ja, om du vill ha en snabb systemdisk.

Intel släpper även större G2 modeller mot sommaren i år och förhoppningsvis sänks priset generellt på gamla modeller. Intel's SSD Generation 3 kommer dec 2010.

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Varför är det inte mycket att hurra över? Det funkar fin fint.

I den bemärkelsen att jag inte tycker det är någon ide att ha en liten del på en snabb SSD och resten på en långsam 7200rpm.

Jag vill bara belysa att Velociraptorn är inte helt död bara för att det finns något som är snabbare. Folk prioriterar olika saker, och därför tycker jag inte att det är sakligt att säga att raptorn är död, köp en ssd iställe. Vad om budgeten inte tillåter det, men man vill ändå ha lite rappare dator. Det finns även andra sätt att få raptron, och 7200rpm, att verka snabbare, med 3:e parts program.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warzo
I den bemärkelsen att jag inte tycker det är någon ide att ha en liten del på en snabb SSD och resten på en långsam 7200rpm.

En liten del? Ptja om du kallar en liten del för OS, alla spel, alla program..
Vill du ha all musik på SSD:n också eller vad..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
En liten del? Ptja om du kallar en liten del för OS, alla spel, alla program..
Vill du ha all musik på SSD:n också eller vad..

När jag snackar lite ssd pratar jag 32-40GB. Men även 80GB hinner inte till för min del.

Permalänk
Medlem

måste nästan lägga mig i här.. ja tycker ni har missat en sak när ni har diskuterat om vilken hårddisk som är bra till vad och hittan o dattan..

ni som tycker att en VC är så prisvärd pga av att den har 30% lägre accesstid än en vanlig 7200 rpm:are?? hur kan ni tycka att den försummbara skillnaden överhuvudetaget är prisvärd??

ni som tycker SSD är bortkastade pengar och för liten kapacitet för spel etc.
jag tror att ni har missat en sak.
en SSD som systemdisk snabbar även upp allt annat med. när ni spelar så är det ju inte bara spelet som är igång va, nej utan även ca 35 - 60 processer i bakgrunden som också körs.. tänk på att dom kräver sin del av diskens läs/skriv kapacitet och framför allt diskens access tid/kapacitet, att ha spel och operativ på samma disk är något som också försämrar hastigheten för tex spelet, disken ska simultant läsa data till både det spel som är igång samtidigt som den ska läsa/skriva till operativet med.
att använda en liten SSD på ca 40 gb som systemdisk OCH INGET ANNAT snabbar även upp spel/program som ligger på tex en 1tb lagringsdisk.

jag håller helt klart med er som skrivit liten SSD som systemdisk och vanlig mekanisk som lagring/spel disk är det bästa alternativet om man ser till prestanda/kr.

Observera att jag tycker även att SSD fortfarande är inriktat lite mer till entusiaster som tycker att dom behöver fördelarna med en SSD om man nu ska se till kr/gb

dock så har jag beställt en 80 gb G2 som jag ska ha som system disk och mina 2 640gb som spel/lagring

är helt övertygad om att det kommer funka kalas. dock så tycker jag min burk funkar kalas redan nu. men det kan ju alltid bli bättre.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p_stman
...ni som tycker att en VC är så prisvärd pga av att den har 30% lägre accesstid än en vanlig 7200 rpm:are?? hur kan ni tycka att den försummbara skillnaden överhuvudetaget är prisvärd??...

Jag antar du menar VR? Isf är skillnaden verkligen INTE försumbar när du använder den som OS-disk. Det är stor skillnad även jämfört med tex WD Black eller annan snabb 7200rpm-HD.

Har du testat själv mellan dessa olika diskar? Jag hoppas det och isf har vi helt olika erfarenheter.

En SSD är mycket snabbare, givetvis, iaf i teorin. Jag har dock inte testat någon än och har därför aldrig uttalat mig om dess hastighet, endast om storlek och pris.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p_stman
måste nästan lägga mig i här.. ja tycker ni har missat en sak när ni har diskuterat om vilken hårddisk som är bra till vad och hittan o dattan..

ni som tycker att en VC är så prisvärd pga av att den har 30% lägre accesstid än en vanlig 7200 rpm:are?? hur kan ni tycka att den försummbara skillnaden överhuvudetaget är prisvärd??

ni som tycker SSD är bortkastade pengar och för liten kapacitet för spel etc.
jag tror att ni har missat en sak.
en SSD som systemdisk snabbar även upp allt annat med. när ni spelar så är det ju inte bara spelet som är igång va, nej utan även ca 35 - 60 processer i bakgrunden som också körs.. tänk på att dom kräver sin del av diskens läs/skriv kapacitet och framför allt diskens access tid/kapacitet, att ha spel och operativ på samma disk är något som också försämrar hastigheten för tex spelet, disken ska simultant läsa data till både det spel som är igång samtidigt som den ska läsa/skriva till operativet med.
att använda en liten SSD på ca 40 gb som systemdisk OCH INGET ANNAT snabbar även upp spel/program som ligger på tex en 1tb lagringsdisk.

jag håller helt klart med er som skrivit liten SSD som systemdisk och vanlig mekanisk som lagring/spel disk är det bästa alternativet om man ser till prestanda/kr.

Observera att jag tycker även att SSD fortfarande är inriktat lite mer till entusiaster som tycker att dom behöver fördelarna med en SSD om man nu ska se till kr/gb

dock så har jag beställt en 80 gb G2 som jag ska ha som system disk och mina 2 640gb som spel/lagring

är helt övertygad om att det kommer funka kalas. dock så tycker jag min burk funkar kalas redan nu. men det kan ju alltid bli bättre.

Och jag igen har upplevt att skillnaden mellan VR och SSD är försumbar! Det finns mera till detta än det ni upplevt. Jag fick inte den kicken som alla pratar om att man skall få när man övergår till ssd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Jag antar du menar VR? Isf är skillnaden verkligen INTE försumbar när du använder den som OS-disk. Det är stor skillnad även jämfört med tex WD Black eller annan snabb 7200rpm-HD.

Har du testat själv mellan dessa olika diskar? Jag hoppas det och isf har vi helt olika erfarenheter.

En SSD är mycket snabbare, givetvis, iaf i teorin. Jag har dock inte testat någon än och har därför aldrig uttalat mig om dess hastighet, endast om storlek och pris.

Du måste komma ihåg här att det även skiljer sig mellan Blacks och Blacks.

Högre lagringstäthet gör att läshuvudet behöver flytta sig mindre; vilket också ger lägre latency. Högre lagringstäthet ger (oftast) också högre sekventiell läs- och skrivprestanda.

Jag kan inte hitta några tester där WD Blacks på 2TB har "short strokats" till 300 GB men det skulle inte förvåna mig om de i sådana fall skulle placera sig nära 7,5 ms gränsen.

Skillnaden mellan en Black och en VR skulle i sådana fall vara svår att märka (under, säg, blindtester med identiska disk-images).

Se t.ex. följande post: http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=624761

Där har en kille "short strokat" den äldre och långsammare WD Black 640 GB till 15, 80, 160 och respektive 300 GB.

Självklart finns skillnaden där, men i ljuset av skillnaden mellan VR och en bra SSD så skulle jag definitivt vilja kalla det för "insignifikant". Precis som att steget från VR till en bra SSD är insignifikant jämfört med steget från en bra SSD till RAM-diskar.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warzo
Och jag igen har upplevt att skillnaden mellan VR och SSD är försumbar! Det finns mera till detta än det ni upplevt. Jag fick inte den kicken som alla pratar om att man skall få när man övergår till ssd.

Vad för SSD har du testat då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warzo
Och jag igen har upplevt att skillnaden mellan VR och SSD är försumbar! Det finns mera till detta än det ni upplevt. Jag fick inte den kicken som alla pratar om att man skall få när man övergår till ssd.

Jag upplever inte heller någon skillnad i laddtider i spel mellan SSD och Velociraptor. Däremot startar Windows snabbare men jag sitter aldrig och kollar på skärmen när det startar så det kvittar egentligen.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt för att jag inte höll vad jag lovade.

En utförlig raport kommer NÅN gång den här veckan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Vad för SSD har du testat då?

Jag har inte bara testat, jag använder för tillfället Kingston SSDnow 40GB med intels G2 kontroller. Och jag har läst upprepade gånger att en Intel 80GB slår 2 VR i Raid0 när som hälst. Så då skall väll en 40GB, med över 170MB/s slå en singel VR med ca 105MB/s i överföringshastighet.

Håller med Nidoking, att uppstarten av windows har en liten fördel. Tidigare to det ca 1minut och 10 sekunder att få windows upp, nu går det på 55sekunder. Så med tanke på att SSD:n hittar saker 600-700% snabbare (som endel skriver) och har högre överföring, så kan man ju inte påstå att det skalar väldigt bra i uppstartningen.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warzo
Jag har inte bara testat, jag använder för tillfället Kingston SSDnow 40GB med intels G2 kontroller. Och jag har läst upprepade gånger att en Intel 80GB slår 2 VR i Raid0 när som hälst. Så då skall väll en 40GB, med över 170MB/s slå en singel VR med ca 105MB/s i överföringshastighet.

Håller med Nidoking, att uppstarten av windows har en liten fördel. Tidigare to det ca 1minut och 10 sekunder att få windows upp, nu går det på 55sekunder. Så med tanke på att SSD:n hittar saker 600-700% snabbare (som endel skriver) och har högre överföring, så kan man ju inte påstå att det skalar väldigt bra i uppstartningen.

Jasså nu har du helt plötsligt en? Nu tycker jag att mycket av det du sagt säger emot sig självt. Men nåja..

Från att Windowslogon visas (dvs direkt efter POST) tills musmarkören återgår till vanlig pekare, inloggad på min användare, så tar det 25 sekunder. Program startas mer eller mindre på direkten. FF med 50 tabs är igång på 5-10 sekunder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Jasså nu har du helt plötsligt en? Nu tycker jag att mycket av det du sagt säger emot sig självt. Men nåja..

Från att Windowslogon visas (dvs direkt efter POST) tills musmarkören återgår till vanlig pekare, inloggad på min användare, så tar det 25 sekunder. Program startas mer eller mindre på direkten. FF med 50 tabs är igång på 5-10 sekunder.

Jag vet att det blev lite otydligt då tidigare skrivet. Men skulle jag just nu välja mellan att sätta pengarna på en SSD eller en VR 150GB sku det lätt bli VR.

Jag räknar hela uppstarten eftersom det är det som är intressant. När man bygger raid skall även raid arrayn analyseras innan OS kan laddas, och jag anser det vara en del av bootningen. För mej är det det samma om datorn laddar in windows på 1 sekund om POST tar 1 minut.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warzo
Jag vet att det blev lite otydligt då tidigare skrivet. Men skulle jag just nu välja mellan att sätta pengarna på en SSD eller en VR 150GB sku det lätt bli VR.

Jag räknar hela uppstarten eftersom det är det som är intressant. När man bygger raid skall även raid arrayn analyseras innan OS kan laddas, och jag anser det vara en del av bootningen. För mej är det det samma om datorn laddar in windows på 1 sekund om POST tar 1 minut.

Det fungerar bra att jämföra på samma system, men inte mellan två olika system. Tiden det tar att gå igenom POST-proceduren varierar ju mellan moderkort trots allt, och då lagringen har mer eller mindre ingen beydelse för hur lång tid detta tar så känns det inte helt orimligt att räkna bort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warzo
Jag vet att det blev lite otydligt då tidigare skrivet. Men skulle jag just nu välja mellan att sätta pengarna på en SSD eller en VR 150GB sku det lätt bli VR.

Jag räknar hela uppstarten eftersom det är det som är intressant. När man bygger raid skall även raid arrayn analyseras innan OS kan laddas, och jag anser det vara en del av bootningen. För mej är det det samma om datorn laddar in windows på 1 sekund om POST tar 1 minut.

Får man då fråga varför du väljer VR före en Caviar Black och/eller före 2 st Caviar Black i RAID-0?

Blacks har mycket mer utrymme, likvärdigt pris (i RAID-0) och ger ännu snabbare uppstarter (eftersom de i RAID-0 kommer att ha ett stort övertag för sekventiell läsning och VR's övertag när det kommer till IOPS är för lågt för att kompensera).

I spel så har man egentligen samma situation. Det gör inte alltför mycket sense att man bara "måste" stoppa in alla sina spel på sina SSD-diskar ty laddtiderna för spel påverkas först och främst av sekventiell läsprestanda, något som man får mest "bang for the bucks" för med hjälp av Blacks i RAID-0.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warzo
Och jag igen har upplevt att skillnaden mellan VR och SSD är försumbar! Det finns mera till detta än det ni upplevt. Jag fick inte den kicken som alla pratar om att man skall få när man övergår till ssd.

Du går och köper en "light" version av Intel's billigaste SSD, som för övrigt kommer från wannabe SSD tillverkaren "Kingston" (som inte orkar utveckla eget) OCH! sen drar du en kraftig generalisering att ALLA SSD:er har samma hastighet och därmed är skillnaden försumbar med en VR.

Köp lite bättre krut nästa gång så smäller det högre.

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]