Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

HD5870 Problem vid uppstart

Permalänk
Medlem

HD5870 Problem vid uppstart

Hejsan, har nyligen inköpt nytt grafikkort, skärm & psu

känner någon igen detta problem:

-vid "kallstart" av datorn skickas ingen signal till skärmen, och efter några sekunder kör 5870's fläkt upp mot 100%

-då stänger jag av strömmen på nytt och prövar igen, nu kommer ingen signal heller men fläkten går inte mot 100%

-tredje gången gilt, nu går allt på som vanligt?

någon som har liknande eller blir det att returnera kortet?? är det konflikt mellan grafik och moderkort? jag har inte åtminståne sett problem mellan P45 och 5800 serien. att det skulle finnas för lite ström/söndrigt psu/fel kopplat/damm i pci-e porten är uteslutet, agget är ett hx750w, har inget problem med prestanda eller annat som skulle tyda på defekt grafikkort/psu/moderkort.

system i sign, "Spel"

jag bollar gärna ideer!

edit: värmeproblem? njä, gpu idle: 33 load: 84, chassit har bra ventilation. moderkortets bios? nyaste.

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Medlem

Jag har (hade) liknande problem med mitt nya 5770.
Vid start av datorn så står den och varvar fläkten på grafikkortet upp och ned i uppskattningsvis 1 minut utan att skärmen "vaknar till liv".

Efter denna minut så tänds skärmen och datorn börjar boota som vanligt.

Trist nog så flashade jag sönder moderkortet när jag skulle lägga in senaste bios firmware för att se om det var det som var felet - så jag kan återkomma när jag köpt nytt kort och rapportera ifall inkompabilitet gfx-mobo var problemet.

Visa signatur

"Memory is like an orgasm. It's a lot better if you don't have to fake it." - Seymore Cray

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VRaptor
Jag har (hade) liknande problem med mitt nya 5770.
Vid start av datorn så står den och varvar fläkten på grafikkortet upp och ned i uppskattningsvis 1 minut utan att skärmen "vaknar till liv".

Efter denna minut så tänds skärmen och datorn börjar boota som vanligt.

Trist nog så flashade jag sönder moderkortet när jag skulle lägga in senaste bios firmware för att se om det var det som var felet - så jag kan återkomma när jag köpt nytt kort och rapportera ifall inkompabilitet gfx-mobo var problemet.

ok, väntar på replay

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Medlem

Nu sitter jag är med nya moderkortet i datorn och installerar uppdateringar till windows...
Jag ser inte röken av de problem jag hade förut, så det var troligen någon krock med mitt gamla moderkort.

Jag läste någon annan stans om nån som hade liknande problem som mig och där pratade de om att det kanske var för att moderkortet hade PCIe 1.0 istället för PCIe 2.0, men mitt "nya" moderkort har bara PCIe 1.0 det också så den förklaringen sätter jag mig emot.

Hoppas du hittar en lösning på ditt problem med.

Edit: Förut hade jag alltså ett Asus P5b, och nu har jag ett MSI P35 Platinum

Visa signatur

"Memory is like an orgasm. It's a lot better if you don't have to fake it." - Seymore Cray

Permalänk
Medlem

Har precis byggt ihop en ny dator idag. Har dock liknande problem med mitt splitternya 5870.

Ibland får jag bild vid boot/POST, kanske 1 av tre gånger. Oftast dock så försvinner bilden efter ett tag, men monitorn får fortfarande en signal, bara att bilden är svart. Ibland så flimrar bilden som om man vickar på skärmkontakten, men enligt monitorn är det ändå signal.

Men som sagt, för det mesta är skärmen svart och uppför sig som om den är inkopplad till en avstängd dator, trots att datorn ju är igång.

Splitterny dator. Har ett bra, dyrt 650 watts nätagg som bör funka utmärkt (det enda jag behöll från min föregående burk).

Inkopplat enligt konstens alla regler (med två stycken 6-pins PCI-expresskontakter) och det är inte första gången jag bygger en dator. Stoppar jag in mitt gamla GeForce 9600GT funkar allt galant.

Några idéer?

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Jag har liknande skumt fel

Stoppade i ett Powercolor HD5850 i mitt Asus m2n-sli deluxe först från "scratch" tog det 26s innan man fick POST meddelande samt att bios tjöt om att POST inte kunde boota systemet, testade någon timme med typ samma meddelande...

Sen tröttnade jag och chansade på att uppdatera bios på moderkortets 1102 till rev. 1701 då sjönk tiden för boot från 26s till 16s men ändå alldeles för "seg" uppstart

Sen skall ju kortet kunna gå ner i "power save mode" på ca 18W som förbrukning detta är då totalt muppigt i windows 7 x64

Utan kortet ligger o drar 5.2A på 12V det blir 62.4W så inga 18W här inte o idle på 50-52 grader !

Aktiverar jag dock "Ati Overdrive" o sänker antingen gpu frekvensen något eller minnes ja då går det ner i ca 1.7A på 12V det blir ca 20W vilket iaf är nära de 18W men då blir den sekundära skärmen helt jä--a fucked flimmrar o hoppar... Suck

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Mitt grafikkort verkar dock vara DOA. Problemen försvann, sen nån dag kom de tillbaka via grafikbuggar i spel och Windows, sen dog kortet helt och vägrade visa bild. Så det går i retur/byte.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade problem med mitt 5870. Ibland kom jag inte ens in i windows och kom jag in i windows kunde det krasha när som helst. Fläkten gick upp i max ofta också. Bytte skiten sen funka det direkt.

Vissa har fått byta 3 gånger tydligen.