Permalänk
Medlem

32'' LED-LCD eller Plasma?

Nu när man snart skall flytta in i en egen lya har jag tittat runt på olika tv-apparater man skulle kunna tänka sig att köpa. Hade tänkt mig en LED belyst tv då de verkar ge bättre svärta än en vanlig LCD. Har tänkt att endast använda tv:n för att spela PS3 på samt streama filmer. Hur ser marknaden ut? Vad jag sett på Prisjakt verkar det endast vara Samsung som har 32''.

Har bland annat tittat på Samsung UE32B7070 som även stödjer filmvisning via usb.
Hur är priset i jämförelse mot en plasma och finns det bättre plasma-tv som rent av är billigare än denna? Men dock verkar det ju inte som det finns en 32'' plasma som stödjer full-hd.

Tacksam för svar då jag inte har någon vidare koll på tv-apparater över huvudtaget.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Testpilot

En LCD med LED-belysning har inte bättre svärta om den inte har local dimming vilket Samsungs platta TV-apparater saknar, dom har helt enkelt bara en annan typ av backlight. Det enda dom är bättre på är att vara tunna. Har du sett själv att dom skulle ha bättre svärta eller är det nått du fått för dig/hört? väldigt många tror tyvärr att "LED-TV" är något helt nytt och revolutionerande.

Plasma i 32 tum är ett väldigt begränsat utbud, i den storleken är det helt klart LCD som gäller.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jo, har förstått att samsungen har kantupplysning vilket inte är det samma som riktig dimmad. Finns det någon annan 32'' LCD med full-hd som rekommenderas? Ska som sagt spela väldigt mycket på den så eftersläpningar är något jag absolut vill slippa.

Tyvärr finns är inte lägenheten allt för stor så att hamna längre ifrån tv:n kan bli svårt, varav en 32'' är det som efterfrågas.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk

http://m3.idg.se/2.1022/1.226306/samsung-ue-46b7070-ren-perfe...

Enligt detta test utmärkt svärta på Samsungs kant-LED. Har en själv (40") och är nöjd. Har dock aldrig haft någon plasma så jag kan inte jämföra.

Enda jag har att anmärka på är ljudet som inte är något vidare (det tunna formatet gör ju att det inte direkt får plats någon sub i TV:n så ljudet blir väldigt platt).

Permalänk
Medlem

Tyvärr litar jag inte riktigt på M3 då de verkar vara lite "tv:n ser bra ut men bilden suger". Har nog sållat bort denna tv nu efter att ha läst massor av recensioner, skall tydligen lida av fruktansvärda input lag som gör det ospelbart. Synd då den verkligen är en snygg tv och lätt nog att få upp på väggen.

Denna verkar i så fall bättre:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=413851

Dock är den ful som stryk.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Sony W5500 annars. Har själv en sånn(dock 52") och är grymt nöjd med den! Riktigt bra svärta för en LCD, väldigt klara och fina färger och lågt input lag i spelläget! Dock lider den av en del eftersläpningar, men det är ju ett LCD-problem, så köper du LCD kommer du inte undan det tyvärr.
Jag använder min främst som datorskärm och till spelkonsollerna och bilden är helt underbar!
Jag tycker kantbelyst LED-LCD är det mest ovärda man kan köpa idag, kostar mycket mer men är verkligen inte värt mellanskillnaden. W5500 lär t.ex ha likgiltig bild med B7070.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban@Lipogram
http://m3.idg.se/2.1022/1.226306/samsung-ue-46b7070-ren-perfe...

Enligt detta test utmärkt svärta på Samsungs kant-LED. Har en själv (40") och är nöjd. Har dock aldrig haft någon plasma så jag kan inte jämföra.

Enda jag har att anmärka på är ljudet som inte är något vidare (det tunna formatet gör ju att det inte direkt får plats någon sub i TV:n så ljudet blir väldigt platt).

Verkar vara lite lotto när man köper den. Finns en lång tråd på MinHembio om den. Tror inte M3 skulle kalla det här för "Ren perfektion".

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=&showtopic=232250&...

Permalänk

Hade också lite clouding med fabriksinställningarna men när jag följt en inställningsguide jag hittade på nätet och dessutom ställer ner bakgrundsbelysningen till en mer lagom (behaglig) nivå för ett mörkt rum så upplever jag det inte som ett problem.

Konsumentverket testade den ju också för en tid sedan och där fick den riktigt dåligt betyg. Men jag ställer mig frågande till om de ställt in den korrekt. Fabriksinställningarna är kassa. Manuell inställning är ett måste. Det dåliga betyget den fick där förtjänar den definitvit inte (om de inte råkat få ett riktigt kasst exemplar, förstås).

Vad gäller input lag så spelar jag bara lite Wii med grabben ibland. Där är det inget problem i.a.f. (då kör jag inte på spelläget utan i filmläge eftersom jag inte orkar ändra fram och tillbaka). Men det är ju inga supersnabba actionspel det handlar om då. Typ Lego Star Wars och andra spel av den typen. Även Guitar Hero funkar bra.

Just vad gäller eftersläpningar så tyckte jag denna utmärkte sig i butiken när den stod bredvid en massa andra märken. De visade t.ex. ett naturprogram med snabba panoreringar över lövträd. Samtliga LCD-apparater visade bara suddiga trädkronor där alla detaljer flöt ihop. Utom just Samsungs LED där man fortfarande kunde se löven skarpt. Det var en av anledningarna till att vi köpte den (de flesta andra LCD-skärmar gjorde mig uppriktigt sagt illamående när jag tittat på dem ett tag).

Men som sagt -- detta var när samsung var ensam på LED-arenan. Nu har det säkert kommit andra som kan matcha den kvaliten.

Permalänk
Medlem

Hehe M3 är ju elektronikens en ding ding värld. Bildkvaliteten är minst viktigt, det som är intressant för dem är funktioner och design. Fullständigt absurt att de recenserar saker överhuvudtaget, saknar all kunskap som är väsentlig. De kan i många fall mindre än genomsnittssvensken.

Permalänk
Medlem

Till tv-spel och sport regerar plasma helt klart, så länge du inte pausar och låter den stå. Vilket är lätt hänt, speciellt med dator, inbränningar är snart ett faktum.

Permalänk
Medlem

jag skulle satsa på plasma. Och skulle aldrig köpa en samsung led-lcd. nästan alla har clouding. Plasma är bra för spel då dom nästan inte har någon input-lag och 0ms.

Permalänk
Medlem

Även plasmor har en del input-lag, så det är en rätt grov förenkling. Beror mycket på bildelektroniken (bildförbättrare, skalare, de-interlacers och annat) hur mycket lagg man får, och det problemet har man på både plasma och LCD...

Sen är det ju rätt lönlöst att rekommendera plasma på 32 tums TV.. Finns inte många i den storleken och såvitt jag vet ingen full-HD. (om nu full-HD är nödvändigt... Hur nära ska du sitta?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban@Lipogram
Hade också lite clouding med fabriksinställningarna men när jag följt en inställningsguide jag hittade på nätet och dessutom ställer ner bakgrundsbelysningen till en mer lagom (behaglig) nivå för ett mörkt rum så upplever jag det inte som ett problem.

Konsumentverket testade den ju också för en tid sedan och där fick den riktigt dåligt betyg. Men jag ställer mig frågande till om de ställt in den korrekt. Fabriksinställningarna är kassa. Manuell inställning är ett måste. Det dåliga betyget den fick där förtjänar den definitvit inte (om de inte råkat få ett riktigt kasst exemplar, förstås).

Vad gäller input lag så spelar jag bara lite Wii med grabben ibland. Där är det inget problem i.a.f. (då kör jag inte på spelläget utan i filmläge eftersom jag inte orkar ändra fram och tillbaka). Men det är ju inga supersnabba actionspel det handlar om då. Typ Lego Star Wars och andra spel av den typen. Även Guitar Hero funkar bra.

Just vad gäller eftersläpningar så tyckte jag denna utmärkte sig i butiken när den stod bredvid en massa andra märken. De visade t.ex. ett naturprogram med snabba panoreringar över lövträd. Samtliga LCD-apparater visade bara suddiga trädkronor där alla detaljer flöt ihop. Utom just Samsungs LED där man fortfarande kunde se löven skarpt. Det var en av anledningarna till att vi köpte den (de flesta andra LCD-skärmar gjorde mig uppriktigt sagt illamående när jag tittat på dem ett tag).

Men som sagt -- detta var när samsung var ensam på LED-arenan. Nu har det säkert kommit andra som kan matcha den kvaliten.

Anledningen till att LED-LCD'n inte visade några eftersläpningar var nog för att den hade 100Hz påslaget, och dom andra apparaterna inte ;). Vilken butik var detta i? Man ska iaf ALDRIG jämföra TV's hos dom stora elkedjorna t.ex. Upplyst miljö, oftast dåligt inställda apparater och okunnig personal.
Skulle heller inte förvåna mig om LED-LCD'n var bättre inställd enbart pga. att dom vill sälja mer av den.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raptor
Anledningen till att LED-LCD'n inte visade några eftersläpningar var nog för att den hade 100Hz påslaget, och dom andra apparaterna inte ;). Vilken butik var detta i? Man ska iaf ALDRIG jämföra TV's hos dom stora elkedjorna t.ex. Upplyst miljö, oftast dåligt inställda apparater och okunnig personal.
Skulle heller inte förvåna mig om LED-LCD'n var bättre inställd enbart pga. att dom vill sälja mer av den.

MediaMarkt (köpte dock inte där).

Jo, att förhållanden i butik inte är optimala är jag medveten om. Men det borde ju drabba alla uppställda apparater (och påverkar knappast eftersläpningar mer på en apparat än på en annan). På de apparater som var intressanta var jag och ändrade på inställningarna för att försöka förbättra bilden. Skärpan i Samsungs LED:ar var ändå outstanding. Ingen annan LCD kom ens i närheten.

Mig veterligen inte många som klagat på varken eftersläpning eller bildkvalitet på dessa apparater heller. Klagomålen i diverse forum har främst handlat om clouding. Något som jag inte upplever som ett problem med min, som sagt (kan ju ha fått ett bra exemplar). Så jag är knappast ensam om att tycka att de har bra bild.