Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pacman5
Angående grafikkorten och sådär så har jag upptäckt att jag inte kan koppla in en extern skärm om jag kör intel, men det går bra med nvidias kort. Använder HDMI. Nån som har märkt samma sak eller vet lösningen?

Har noterat samma sak, men saknar lösning på problemet. Antog att det helt enkelt var så att HDMI-ut bara var kopplat till Nvidia-kortet.

Permalänk
Medlem

Ang. HDMI-ut så har jag likadant på min UL30VT-QX030, att jag bara får bild på extern skärm/TV när jag har High Performance läget aktiverat och således Nvidia kortet. Antar att det ska vara så.

Visst, det hade varit gött om HDMI-porten hade varit aktiverad vid alla strömsparlägen och med båda grafikkorten men de kanske tänkt så att man oftast, iaf jag, använder HDMI-porten för filmvisning/youtube (HD) klipp och då tycker att det är bra med den extra kraften och vill vara på den säkra sidan att det blir bra.

Bara en tanke.

Men det är klart att många använder den till PP-presentationer/dokumentvisning/spotify visning på extern källa och då behövs ju inte High Performance läget eller Nvidia kortet vara aktiverat så.. ja.. hade varit bra om den inte var låst till ett specifikt läge som det verkar vara nu.

Mvh / Johan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pacman5
Jag såg den innan och jag var på väg att testa, men det framgår inte riktigt om det innebär stöd för flash i HD eller inte. Har du testat Generalen?

Jag har nu testat installera Flashplayer 10.1 Beta2 och enligt mina observationer fungerar det. Skulle uppskatta att processoranvändningen nästan halverades vid uppspelning av Youtube 1080p H.264 på skärmen jämfört med FlashPlayer 10. Flashplayer 10.1 lämnar dock en del att önska vad gällande stabilitet, Firefox hänger sig för mig lite då och då under nedladdningen av filmer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pacman5
Prestandamässigt så är det ingen jätteökning heller, men likväl en ökning. Jag väntar in ASUS ett tag till och ser om de kommer med något. Flera verkar säkra på att det inte kommer fler drivers, men det känns lite sjukt om de skulle sluta släppa drivers innan de ens har slutat sälja datorn. Jag hade tänkt ha min i 2 år till

Som du säger är prestandaökningen marginell, om ens det. Jag har inte testat vad originaldrivrutinerna fick i 3Dmark06,men man slår inga världsrekord i 3Dmark06 med dessa heller.

Jag och troligtvis många andra med denna maskin hoppas nog att ASUS eller Nvidia, vilka det nu är som snickrar ihop drivrutinerna, tar sig i kragen och släpper en ny version. Den gamla är nästan ett halvår gammal nu. Visst den gamla drivrutinen fungerar bra, inga problem alls vad jag märkt, men den saknar ju vissa funktioner som finns i den nya.

Visa signatur

AOpen HX08 Asus M3A79-T Phenom2 960T @ 4.0ghz ATI HD6950 Corsair XMS 4x2gb (5-5-5-15 2T) Dell 2209WA m.m

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nypan83
Ang. HDMI-ut så har jag likadant på min UL30VT-QX030, att jag bara får bild på extern skärm/TV när jag har High Performance läget aktiverat och således Nvidia kortet. Antar att det ska vara så.

Visst, det hade varit gött om HDMI-porten hade varit aktiverad vid alla strömsparlägen och med båda grafikkorten men de kanske tänkt så att man oftast, iaf jag, använder HDMI-porten för filmvisning/youtube (HD) klipp och då tycker att det är bra med den extra kraften och vill vara på den säkra sidan att det blir bra.

Bara en tanke.

Men det är klart att många använder den till PP-presentationer/dokumentvisning/spotify visning på extern källa och då behövs ju inte High Performance läget eller Nvidia kortet vara aktiverat så.. ja.. hade varit bra om den inte var låst till ett specifikt läge som det verkar vara nu.

Mvh / Johan

tror de gäller både High Performance och Entertainment läget va?
Men sen tror jag du kan gå in och justera de manuellt också. Kontrollpanelen/Ljud/och ändra till digitala utmatningen.

Permalänk
Medlem

HAr köpt denna dator nu, den svarta, och gillar den skarpt. Däremot är jag skeptisk till leverantörernas ständiga iver att spamma datorn med trials och onödiga funktioner.

Ta det här med energilägena. Jag har dels de många olika lägena på ikonen nere till höger, sen okcså power4gear-inställningarna att ta hänsyn till. Galet! Och i power4gear så står maximal processorstate på 60% på högprestandaläget!

Permalänk
Medlem

Hur är ljudet på denna rackare? Jag tittar mycket på film med datorn bredvid mig och på min lilla Acer Aspire one går det att höra vad folk säger. Inser att ljudet inte är det bästa på en sånn tunn sak men är det bara dåligt eller går det inte alls titta på film utan lurar?

Permalänk

Ljudet är tydligt, men ger knappast någon inlevelse i actionfilmer. Varför inte köra med lurar om det ändå bara är du som tittar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naesa
Hur är ljudet på denna rackare? Jag tittar mycket på film med datorn bredvid mig och på min lilla Acer Aspire one går det att höra vad folk säger. Inser att ljudet inte är det bästa på en sånn tunn sak men är det bara dåligt eller går det inte alls titta på film utan lurar?

Själva ljudkvalitén är väl acceptabel för såna små högtalare (gissar jag, är ingen expert och har inga höga krav från dessa högtalare). Fungerar bra att lyssna med sålänge datorn står på något hårt reflekterande material som ett vanligt bord. Men eftersom högtalarna sitter under datorn, riktade lite snett framåt under handstödet så försvinner stora frekvensomfång när du har datorn i knäet eller på ett täckte du har i knäet. Tänk dig att lyssna som vanligt fast genom en madrass eller tjockt tygstycke så förstår du ungefär effekten.

Permalänk
Medlem

Slog för en knapp månad till på en UL30VT.

Det enda irriterande fram tills i går har varit tickande/rasslande hårddisk.

I går morse jobbade jag med datorn som vanligt, gick och gjorde lite annat för att 30 minuter senare mötas av en svart skärm med texten:
"Insert boot media"

Trist att en så ny hårddisk rasar...
Många som råkat ut för detta?

Generellt, hur lång tid brukar LetMeRepair ta på sig att byta en hårddisk, det borde ju gå fort med tanke på att det är en standardkomponent...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elf98
Slog för en knapp månad till på en UL30VT.

Det enda irriterande fram tills i går har varit tickande/rasslande hårddisk.

I går morse jobbade jag med datorn som vanligt, gick och gjorde lite annat för att 30 minuter senare mötas av en svart skärm med texten:
"Insert boot media"

Trist att en så ny hårddisk rasar...
Många som råkat ut för detta?

Generellt, hur lång tid brukar LetMeRepair ta på sig att byta en hårddisk, det borde ju gå fort med tanke på att det är en standardkomponent...

ja de ska gå fort hoppas jag...vi snittar på 7dagar dörr till dörr just nu.

Permalänk
Medlem

Efter letmerepair bytte hårddisk på min har den inte rasslat ett knyst. Fick en Hitachi i den istället.

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

Var hos Expert i Stockholmsområdet i veckan, de hävdar att den svarta modellen är utgående (hos dem åtminstone) och att en ny version kommer i lager den 25e (idag). De sa att den var silverfärgad så jag antar att det är samma modell som sålts i flera månader i andra butiker. IT-grabben hävdade att den hade längre batteritid men jag antar att det var skitsnack eftersom de enligt tråden här har samma batteri.

Är så otroligt sugen på en 13", VT verkar perfekt men jag vill inte lägga ut 7000 på en dator med så många trasiga hårddiskar och ingen garanti om att det kommer nya drivrutiner till grafikkortet. Synd bara att JT verkar vara så långt borta och förmodligen kommer kosta mer...

Komplett har fått in 50 ex av VT förresten:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=574442

Om man föredrar Inwarehouse:
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=574442

Permalänk

expert.se har fått in den svarta i lager igen, beställde en igår. Hoppas att asus kommer med nya drivrutiner till grafikkortet.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janne1
Efter letmerepair bytte hårddisk på min har den inte rasslat ett knyst. Fick en Hitachi i den istället.

skönt att höra!

Permalänk
Medlem

Fick svar från webhallen igår och de sa att datorn kommer levereras så fort den kommer in på lagret och de visste inte när det var. De hävdade att Asus har brist på komponenter till just den här modellen och att det är därför det drar ut på tiden. Vad tror ni?

Permalänk

Har två frågor:

- Om man byter ut hårddisken till en SSD, försvinner garantin på datorn?

- Visst har datorn bara en hårddisk plats, så om man sätter in en SSD måste man ha en extern lagringsdisk om inte SSDn räcker till?

Tack

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A Sandberg
Har två frågor:

- Om man byter ut hårddisken till en SSD, försvinner garantin på datorn?

Man skall kunna byta HDD och ram-minne utan att garantin förfaller. 99% säker ASUS-David oxo bekräftade det här. Däremot får du inte öppna andra "fack" till datorn då den är plomberad och garantin gäller ej

- Visst har datorn bara en hårddisk plats, så om man sätter in en SSD måste man ha en extern lagringsdisk om inte SSDn räcker till?

Ja

Tack

Visa signatur

stationär: Athlon 64 X2 4400+ 2,3Ghz | Corsair 6400C4DHX 800Mhz 2Gb | GeCube HD3870 | Gigabyte GA-MA770-DS3 AM2+ | Corsair 550W | HP W2207H | Windows 7 x64
laptop: ASUS UL30VT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mejpel

Tack för svaret!

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

En ny version av Power4Gear Hybrid (1.1.30) finns ute.

http://support.asus.com/download/download.aspx?model=P4GHybri...

Och nya drivers till touchpad:en.

http://support.asus.com/download/download.aspx?model=Touchpad...

Permalänk
Medlem

Kan någon ladda upp dessa på megaupload eller någon annan sida? Det går knappt att få ner filerna från Asus...

Hade varit guld.

/S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pacman5
En ny version av Power4Gear Hybrid (1.1.30) finns ute.

http://support.asus.com/download/download.aspx?model=Touchpad...

Och nya drivers till touchpad:en.

http://support.asus.com/download/download.aspx?model=P4GHybri...

Nån som vet vad skillnaden med de nya P4GH är? Finns ju ingen versionsinfo alls på asus sida.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fornell
Fick svar från webhallen igår och de sa att datorn kommer levereras så fort den kommer in på lagret och de visste inte när det var. De hävdade att Asus har brist på komponenter till just den här modellen och att det är därför det drar ut på tiden. Vad tror ni?

inte brist men de är väldigt stort sug på den här datorn över hela världens så tyvärr blir leveranstiderna lite längre, just nu iaf.

Permalänk

Finns det någon som lirar wow på den UL30VT ? skulle vilja veta hur bra det flyter i raids osv...

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pacman5
En ny version av Power4Gear Hybrid (1.1.30) finns ute.

http://support.asus.com/download/download.aspx?model=Touchpad...

Och nya drivers till touchpad:en.

http://support.asus.com/download/download.aspx?model=P4GHybri...

Säker på att de funkar på ul30vt? De syns iaf inte när man bläddrar under datormodellens filer, och touchpadlänken ovan går inte till den elan-drivis som normalt används.

Visa signatur

Core i5-760 | 4GiB Corsair Dominator DHX+ | Gigabyte GA-P55A-UD3 | Sapphire Radeon HD 5750 1GB Vapor-X | CM 690 II Advanced | OCZ ModXstream 600W | WD Caviar Black 1TB SATA3 | LG L226WTQ-PF
Asus UL30VT | 13.3" | C2D SU7300 1.3 GHz | 4 GiB DDR3 | 500 GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prs1ne
Säker på att de funkar på ul30vt? De syns iaf inte när man bläddrar under datormodellens filer, och touchpadlänken ovan går inte till den elan-drivis som normalt används.

Jag kör med båda nu och de fungerar. Inte säker på vad skillnaden är mellan de nya och de äldre versionerna men de fungerar iaf. Touchpad-drivrutinen är Elantech (version V7.0.5.10) , de har bara inte skrivit ut namnet. Det syns däremot när du startar installationen.

Ser att jag har kastat om länkarna i min post, hade lite bråttom när jag skrev den. Förhoppningsvis förvirrade det ingen.

Permalänk
Medlem

Såg att det har dykt upp en ny ATK också: ATK Package. Inte säker, men verkar som om den ersätter ATK drivers och ATK hotkey. Verkligen drygt att det saknas en utförlig beskrivning av deras filer/drivers. Kanske går att hitta nånstans, men jag har inte sett någon iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin.mev
[B]Jag går i tankar om vilken VT modell jag ska ha. ul50 har en dvd läsare vilket är ett plus tycker jag. ända fram tills nu har jag varit säker på att det är 15,x" jag vill ha men så slog det mig att både ul30 och ul50 kör samma upplösning, eller hur? Där med kanske man inte får ut så mycket mer med 15,x"?

Då är frågan om det kommer räcka med 13,x". Jag tänkte prova wow och lite andra äldre fps spel på den så jag är lite orolig att ul30:n inte kommer räcka till. Sen så sitter jag och surfar mycket och vill inte att det ska bli för slitsamt i längden.

Jag har ett inlägg i UL50-tråden som visar jämförande bilder.

Det beror mkt på vad man skall ha datorn till. UL30 är mer mobil, det är samma skärmupplösning. UL50 kan i design framstå som mer imponerande pga storleken och det kan vara bekvämt med en förstorad skärm. Tekniskt är de i övrigt mkt lika.

Permalänk

Hej

Jag har fått ett problem med ljud från datorn till tvn. Jag har kopplat datorn till TVn med HDMI men jag får inte ut något ljud genom tv-högtalarna.

Första gången jag kopplade så fungerade det men inte nu längre. Och det är inte fel på kablen för den fungerar med PS3an.

Jag får bild men inget ljud, kan man koppla av och på ljudet?? Är det något specielltjag måste slå på?

Tacksam för hjälp!
MVH

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingalillo
Hej

Jag har fått ett problem med ljud från datorn till tvn. Jag har kopplat datorn till TVn med HDMI men jag får inte ut något ljud genom tv-högtalarna.

Första gången jag kopplade så fungerade det men inte nu längre. Och det är inte fel på kablen för den fungerar med PS3an.

Jag får bild men inget ljud, kan man koppla av och på ljudet?? Är det något specielltjag måste slå på?

Tacksam för hjälp!
MVH

prova manuella vägen: gå in i kontrollpanelen/ljud och kolla så vald källa är den Digitala HDMI utgången, tror du måste ha kabeln isatt innan den dyker upp där.

Permalänk
Medlem

Någon som har kört Linux på UL30VT?

Det verkar vara olika bud om vilka av grafikkretsarna som stöds. Jag vill ha fungerande HDMI ut i Linux och med tanke på att det verkar kräva Nvidea-grafik i Windows-världen så blir man ju lite orolig att detta inte stöds i Linux. Någon som har koll?

Tror Asus.David att den där kommande JT-modellen kommer att finnas i både svart och silver?