Bygga ihop speldator, obegränsad budget

Permalänk
Medlem

Bygga ihop speldator, obegränsad budget

Hej,

Jag är inget proffs på hårdvara så jag tänkte kolla här vart man skulle landa om man köpte det bästa av alla lösa delar, och satte ihop en egen dator...

Vad ska jag köpa och vad kostar det?

Vad behöver man först och främst

Chassi
Nätdel
Moderkort
Processor
RAM-minne
Grafikkort
Ljudkort
Nätverkskort

Något mer?

Tack för svar:)

Permalänk
Medlem

Vill du ha den bästa som finns även om det går 40k+ menar du?

Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk
Medlem

Nja, obegränsad var och ta i.. men där nånstans börjar det räcka... känns det som
Jag vill kunna spela alla de tyngsta spelen.. och kunna göra det i några år innan datorn är för långsam..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mtxfilip
Nja, obegränsad var och ta i.. men där nånstans börjar det räcka... känns det som
Jag vill kunna spela alla de tyngsta spelen.. och kunna göra det i några år innan datorn är för långsam..

Det fungerar tyvärr inte så. Du får en bättre upplevelse om du köper en ny dator varje år för 10000kr än du får om du byter var fjärde år och betalar 40K då. Även om du skulle byta den dyrare varianten vart tredje år tror jag fortfarande det blir bättre att betala mindre och byta oftare.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Då räcker det väll med cirkus 20 tusen, då exklusive mus, tangentbord, skärm osv.

Permalänk

Lär vara pricis som ilstallione säger, utvecklingen går snabbt.......

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Det fungerar tyvärr inte så. Du får en bättre upplevelse om du köper en ny dator varje år för 10000kr än du får om du byter var fjärde år och betalar 40K då. Även om du skulle byta den dyrare varianten vart tredje år tror jag fortfarande det blir bättre att betala mindre och byta oftare.

+1

Permalänk
Medlem

Det bästa av alla delar, huh?

Finns det någon vassare processor än Intel Core i7 975 ute på marknaden idag?
10,000kr går den på iaf.
Är definitivt i toppen iaf, be quiet! Dark Power Pro 850W ~2000kr.
Corsair 6GB (3x2048MB) DOMINATOR GT DDR3 2000MHz 4000kr
Radeon HD5970 4000kr.

Bara där landar vi på 20.000kr, och nu har jag bara valt bland det bästa på inet, det finns säkerligen ännu bättre, ännu exklusivare modeller.

Jag tror inte riktigt du är beredd på att lägga ut pengar på det bästa längre, va?

Men du får en fin komplett speldator för 15-20k.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Om man inte tycker sig behöva det absolut bästa så är det bäst att snåla lite. Precis som det redan är sagt så är det bättre att köpa en bra grund som man utvecklar under åren. Vartefter komponenterna flaskhalsar i sin uppgift, så byter man ut dem. Skulle gissa att en bra start är vid runt 15.000. Nu har jag själv inte massa pengar. Men "ekonomisk" som jag är så skulle jag köpa dator för 15.000-20.000 även om jag vore miljonär. Man vinner inte så mycket effekt per krona efter det.

Permalänk
Inaktiv

Köp den dyraste AlienWare datorn du hittar. Du blir skuldsatt och absolut inte lyckligare än om du valt 'bang for the buck'-komponenter för runt 8000-12000, i ett bra chassi med ett bra nätagg, och uppgraderade eller bytte ut efter ett år eller två.

Du kommer längre än du tror på billigare komponenter, i mellan eller mellan/hög-segmentet. Det kostar en hel del bara för att få ut lite kräm mer, som kanske inte heller behövs.

Permalänk
Hedersmedlem

Då har vi konstaterat att man kommer längre på mellan och övre mellan som man uppgraderar oftare.

Vem ska bli först med förslag? Gärna från alla lagen, dvs AMD, Intel och Nvidia

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Det du däremot kan lägga lite extra krut på är just chassie, nätdel och kringkomponenter (mus, tangentbord osv) De byter man inte riktigt lika ofta (inte jag iaf). Sedan är det bara att rycka ut innehållet varje/vartannat år och ersätta det...

Visa signatur

MacBook, iPhone 3G
E8400@3000|p5q|8600gts

Permalänk
Medlem

Fläktplaceringar: 2x140mm i taket, 1x140mm botten, 2x120mm i fronten, 1x120 bakåt, 2x120 i push/pull på Truen (2 fläktar följer med lådan).

EDIT: Vet inte vilka tillbehör som passar dig. Men jag älskar min setup för den passar mig perfekt:

Mus - MX518
Musmatta - Steelseries
Tangentbord - Logitech Dinovo Edge
Skärm - Samsung Syncmaster 223BW (Köp 2 eller 3 skärmar för extra känsla )

Permalänk

Jag kom fram till en dator som räcker i kanske 2 år kostar ungefär 21000 kr. Och den är riktigt riktigt bra! Man kan lägga till ytterligare 4GB minne men det behövs verkligen inte till något spel idag. Det kan man lägga till om behovet kommer upp, men jag gissar att då har nog nästan två år gått.
Atis 5xxx-serie drar inte så mycket ström och Be quit gör grymma nätdelar, den här räcker och blir över!
Att köpa den dyraste processorn som finns är bara idiotiskt, den har knappt märkbart bättre prestanda men kostar 3 ggr så mycket. Bättre är att lägga krut på grafikkort/en. Det verkar vara svårt att få tag i 5970 idag, det hade varit mitt förstahandsval, tycker ett kort känns bättre än två. Men två 5870 ger samma prestanda och ingen behöver mer än den prestandan som dom ger idag. Det skulle vara om man kör någon konstig skärmlösning som ger groteska upplösningar!
Dubbla SSds i raid 0 kommer ge den bästa prestandan man kan ha för en speldator, möjligen att du kanske vill lägga till en lagringsdisk. Fractal Design R2 har redan hål för SSDs så det behövs inte någon form av omvandlare för att sätta fast dem. Blev lite text, frågor?

EDIT: Polomonen skulle såklart vara före mig, ganska lika paket ändå.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Jag kom fram till en dator som räcker i kanske 2 år kostar ungefär 21000 kr. Och den är riktigt riktigt bra! Man kan lägga till ytterligare 4GB minne men det behövs verkligen inte till något spel idag. Det kan man lägga till om behovet kommer upp, men jag gissar att då har nog nästan två år gått.
Atis 5xxx-serie drar inte så mycket ström och Be quit gör grymma nätdelar, den här räcker och blir över!
Att köpa den dyraste processorn som finns är bara idiotiskt, den har knappt märkbart bättre prestanda men kostar 3 ggr så mycket. Bättre är att lägga krut på grafikkort/en. Det verkar vara svårt att få tag i 5970 idag, det hade varit mitt förstahandsval, tycker ett kort känns bättre än två. Men två 5870 ger samma prestanda och ingen behöver mer än den prestandan som dom ger idag. Det skulle vara om man kör någon konstig skärmlösning som ger groteska upplösningar!
Dubbla SSds i raid 0 kommer ge den bästa prestandan man kan ha för en speldator, möjligen att du kanske vill lägga till en lagringsdisk. Fractal Design R2 har redan hål för SSDs så det behövs inte någon form av omvandlare för att sätta fast dem. Blev lite text, frågor?

http://img256.imageshack.us/img256/8050/computa.jpg

EDIT: Polomonen skulle såklart vara före mig, ganska lika paket ändå.

Den listan ser helt okej ut, skulle dock inte köra på dubbla SSD diskar just nu. Dyrt.. Hade nog köpt ett mer framtidssäkert chassi för dom pengarna ist. Som t.ex Corsair Obsidian 800D. Då får man dessutom mer plats för dubbla grafikkort, det nedersta grafikkortet får mer luftrum så att säga ^^

Edit: Samt lägg till 3 st 120mm fläktar och montera i taket på lådan så det inte blir för varmt.