Hjälp med att plocka ihop en hemmaserver!

Permalänk

Hjälp med att plocka ihop en hemmaserver!

har inte hängt med utvecklingen tillräckligt så jag skulle behöva lite hjälp med att plocka ihop en filserver här hemma så man har allt på ett ställe (musik/film/privata dokument osv..) krypterat så ingen utomstående kommer åt detta.
servern kommer även få stå o tugga torrenter, och agera gateway/firewall åt alla andra datorer med hjälp av en switch (trådat + trödlöst). (framöver enbart trådlöst)
OS blir debian server med gnome som fönsterhanterare (för enkelhetens skull tills jag känner mig mer bekväm med terminalen)

vad som är viktigt är mycket lagringsutrymme med säkerhet mot en eventuell hdkrash.
samt att den får gärna vara så energisnål som möjligt då den kommer stå på 24/7.
ljudnivå / storlek har ingen betydelse då den kommer stå i eget utrymme och fjärrstyras.

vad är ett lämpligt moderkort/cpu/minne idag för detta ändamål ?
bättre köra med två stora hårddiskar eller ett flertal mindre?
jag tänkte mig 3st stora diskar i RAID 5 utförande så man inte tappar allt vid en hd krash, vettigt?
hur ser systemkraven ut för en sån här server?

jag vill såklart komma undan så billigt som möjligt. chassi, nätagg, ev cd läsare, floppy, ethernet-kort osv har jag redan.

den kommer stå i sitt eget utrymme och skötas med fjärrskrivbord.

lite osäker på var jag ska posta detta, feel free to move om det passar bättre någon annanstans.

Visa signatur

Micke - 27Mhz - Kanal 6FM / 24USB
Locator: JP93US

Permalänk

Ja, det beror ju helt på vad du har för prestandakrav.

Hade jag varit dig så hade jag nog separerat på FW/GW och filserver. Men om du vill komma billigt undan så säger jag nog en Atom, de är energisnåla också. Annars kan du ju bara investera i t.ex en Pentium 4 och smacka in skapligt med ram samt spegla diskarna i raid så är saken biff.

Visa signatur

keep on swimming :-)

Permalänk
Medlem

du behöver inte någon speciellt kraftig processor för att lagra filer på köp en begagnad P4 setup och lite ram som ovanför sa. då kommer du billigt undan.

PS: hört att många här på swelockers har sjukt mycket P4 hitta ngn du kan göra en deal med kanske?

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk

Mitt tips är att köpa procesorer och ram ifrån Ebay, billigare kan du knappast få det.

Visa signatur

keep on swimming :-)