Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

HJÄLP! Vilket 5770??

Tja!
Behöver hjälp med vilket grafikkort jag ska köpa.
Det blir nog ett HD5770, men jag vet inte vilken version jag ska ha

Det står mellan XFX HD 5770XXX och Sapphire Radeon HD5770 Vapor-X OC

Jag undrar vilket av dom som ni rekommenderar?
Finns det nå tester mellan dom här två?

Har hört att Vapor-X kylaren ska vara bättre men vet inte om det stämmer.
Vilket kort är tystast?

XFX kort är heltäckt. Är det bättre än att inte ha heltäckt?

Vad är skillnaden och vilken ger bäst kylning/mest överklocknings vänlig?

Länk till XFX HD 5770 XXX: http://www.inet.se/artikel/5408685/xfx-radeon-hd5770-xxx-1gb
Länk till Sapphire 5770 Vapor-X OC: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=581084&view=links#Produc...

Tacksam för hjälp

Länka hjärna benchmarktester.

MVH

Permalänk

Kör sapphire, bättre kylning och aningen överklockat (dock knappt märkbart). Och "hjärnan" sitter i huvet.

Permalänk
Medlem

XFX XXX är mer överklockat.

Men värmen cirkulerar ju inne i chassit på sapphire. XFX har utblås som blåser ur varmluften ur chassit.
Är osäker som fan...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

XFX XXX är mer överklockat.

Men värmen cirkulerar ju inne i chassit på sapphire. XFX har utblås som blåser ur varmluften ur chassit.
Är osäker som fan...

Och det sägs att Vapor-x kylaren ska va bra

Permalänk
Medlem

Vapor-X fick ju sitt rykte när den jämfördes med kylningen på 48xx-serien som var dålig och lät som fan. Den nya seriens kylning är ju rätt mycket bättre och tystare så vet inte om det är lönt att köpa ett vapor-x längre?

Permalänk
Medlem

Okej.
Det är ju bra med dom heltäckta som blåser ur varmluften ur chassit jämfört med äggkylarna som bara gör så att värmen cirkulerar.

Permalänk

Alla som säger att XFX kylaren är bättre har fel, fel fel! Det är allmänt känt att rev2 kylningen är bättre, dvs som sitter på de flesta andra tillverkarnas kort. Dock så har ju som sagt XFX kortet högre klockning (såg inte det från början).
Och kylningen när man kör ett kort är inga problem så skulle välja XFX kortet ändå isf.

Permalänk
Medlem

Läste ngn recension på detta Vapor-x kort, de tyckte kylarn var bra men kortet gick inte att klocka alls ändå, det klockade alltså sämmre än andra kort av samma modell.

Själv har jag aldrig haft tur med Sapphire-kort så jag var redan inställd på att jag skulle välja bort det.

Permalänk
Medlem

Satsa på ett kort som blåser ut luften ur chassit. Jag har själv haft problem med ett som inte gör det.

Permalänk

Vad tros om ASUS HD5770 CuCore då?

Permalänk

xfx alla dagar i veckan, bättre med en kylare som blåser ut luften ur burken!

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk

När jag letade nytt kort sneglade jag lite på Hawk modellen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=557591 .

Den skall tydligen vara väldigt klockvänlig, litet tips bara

Visa signatur

Intel 4670K| 16GB | Galax 1080 | Corsair AX 750

Permalänk
Medlem

Skulle lätt köpt HAWK från Komplett.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

är inte de vanliga 5770 överklockningsvänliga nog?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

För min del så blir det nog det heltäckta XFX kortet alltså XFX HD5770 XXX som blåser ur varmluften ur chassit och är fabriksklockat.

Permalänk
Medlem

Det verkar sitta en helt annan fläkt på XFX XXX kontra XFX "original".
Är det detta som är rev.2?

Några andra tillverkare har ju dessa också..Powercolor har ju också en "stängd" variant..Men kan inte se riktigt hur fläkten ser ut.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W