Hjälp mig att macca mitt hem :)

Permalänk

Hjälp mig att macca mitt hem :)

Hej,
Det lutar åt att det blir mac när hårdvaran i hemmet ska bytas ut den här gången. Förutsatt att mina hyfsat simpla krav går att uppfylla vill säga..

Jag är ingen datornörd och orkar / hinner inte läsa på om allt så jag skulle verkligen uppskatta lite hjälp på det här området.

Kravspec:
Jag har ett arbetsrum där jag vill ha: en Cinema Display 24" med Mac Mini (eller en macbook pro som tjänstgör som stationär större delen av tiden). Detta med en extern hdd kopplad till skärmen för lagring av filer och som backup-lösning samt min skrivare.

Till saken hör att min tjej har en macbook som hon vill kunna koppla in till skärmen ibland också.

Sedan vill jag ha någon form av medialösning till vardagsrummet. Härifrån bör man kunna komma åt filerna på den externa hdd-en för att se film på TV'n och koppla ljudet till stereon. Detta oavsett vilken av datorerna i arbetsrummet som är inkopplad till skärmen så att jag t ex kan se på film medan tjejen jobbar på sin dator. Helst utan att behöva dra sladd mellan arbetsrum och vardagsrum.

1) Hur ska jag få ihop detta? Kan ju inte vara så svårt tycker jag... Ska jag satsa på ovanstånde (Cinema Displayen och Mini / MBP) samt en AppleTV? Har dock hört att AppleTV'n inte är värd att satsa på då den inte stöder alla filmformat etc, men jag blir inte särskilt klok då jag läser om den på apples sida. Där nämns inget alls om film (!), endast youtube och sånt vad jag kan se. (Mycket konstigt.)

2) Ett potentiellt problem jag ser är väl att tjejen kommer att ha ett eget användarkonto på den stationära eftersom hon inte kommer att orka koppla in sin egen dator hela tiden och behöva flytta filer via USB eller något sådant till sin dator. Det är ju ok, men irriterande att ha två datorer eftersom inställningar, bokmärken. historik, program som installeras etc kommer att vara olika på de två datorerna. Eller går det att fixa någon form av replikering mellan de två datorerna? Är ett "hemmanätverk" lösningen på problemet? (Jag har nollkoll på att sätta upp nätverk). Hur göra i så fall?

Jag är en sådan som inte orkar bry mig om massa parametrar hit och dit, bara saker och ting funkar smidigt och är hyfsat snyggt designade (typisk mac kund i det avseendet kanske..)

Mycket tacksam för hjälp!

Edit: Kom på att jag har en iPhone också. Den kanske kan komma till användning i denna set-up på något sätt -som fjärris eller annat..

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur mycket pengar du törs lägga ut, men personligen skulle jag nog ha gjort såhär: Skaffa en bärbar för eget bruk och sedan ser du till att det blir smidigt att docka den med din Cinema Display, så det blir lika lätt för tjejen att docka sin.

Sedan skaffar du en Mac Mini (eller annan HTPC) för TVn som du även kopplar din externa hårddisk till, sen får den agera filserver + HTPC. Apple TV är mer gjord för innehåll från iTunes och som vi alla vet så är iTunes inte så hett för film i Sverige ännu (frågan är om det nånsin kommer att bli det).

På så sett kan du lagra delade filer på Mac Minin och komma åt dessa från båda bärbara datorerna i hemmet. Jag vet inte vad du lagrar på hårddisken förutom backups, men har man en Mac Mini som är en vanlig dator så är ju möjligheterna obegränsade, om du exempelvis skulle vilja synka något.

Visa signatur
Permalänk

Med den lösning du föreslår måste jag dock ha en (extra) dator med tangentbord etc i vardagsrummet vilket jag hade hoppats slippa. Jag hade helst velat bara behöva använda en liten fjärr och välja film / musik / foton med Front Row eller liknande där. Maila och surfa etc i soffan kan jag göra med iphonen

Jag skulle iofs kunna tänka mig att skippa MBP och ha en Mini och hdd'n stående i vardagsrummet och borra hål i väggen till arbetsrummet för att koppla den till skärmen.

Detta under förutsättning att man kan ha Minin kopplad till skärm och TV samtidigt (men man kan väl bara göra en sak i taget antar jag, dvs titta på film eller köra "data"). Inte bra, särskilt eftersom det blir jobbigt att smidigt docka tjejens dator till skärmen i arbetsrummet. Man får i så fall ta ur sladden på baksidan av skärmen (jobbigt) och ha en extra sladd redo för inkoppling.

Sen har vi det där med replikeringen. Är det någon som vet om det finns någon lösning för att replikera användarkonto mellan två datorer enligt beskrivingen i min första post?

Nu var det ett par polare på jobbet som började prata NAS, Tvix och Dropbox.. Måste läsa på lite.

Suck, jag hade hoppats på en enkel "plug-and play" lösning.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ixion_
iMat är lösningen du söker

http://slaggprodukter.posterous.com/efter-ipad-kommer

hahahahha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoundbwoy
Med den lösning du föreslår måste jag dock ha en (extra) dator med tangentbord etc i vardagsrummet vilket jag hade hoppats slippa. Jag hade helst velat bara behöva använda en liten fjärr och välja film / musik / foton med Front Row eller liknande där. Maila och surfa etc i soffan kan jag göra med iphonen

Jag skulle iofs kunna tänka mig att skippa MBP och ha en Mini och hdd'n stående i vardagsrummet och borra hål i väggen till arbetsrummet för att koppla den till skärmen.

Detta under förutsättning att man kan ha Minin kopplad till skärm och TV samtidigt (men man kan väl bara göra en sak i taget antar jag, dvs titta på film eller köra "data"). Inte bra, särskilt eftersom det blir jobbigt att smidigt docka tjejens dator till skärmen i arbetsrummet. Man får i så fall ta ur sladden på baksidan av skärmen (jobbigt) och ha en extra sladd redo för inkoppling.

Sen har vi det där med replikeringen. Är det någon som vet om det finns någon lösning för att replikera användarkonto mellan två datorer enligt beskrivingen i min första post?

Nu var det ett par polare på jobbet som började prata NAS, Tvix och Dropbox.. Måste läsa på lite.

Suck, jag hade hoppats på en enkel "plug-and play" lösning.

Min tanke var dock att låta Mac Minin agera som både mediadator i vardagsrummet och som filserver (ingen extra dator alltså). Tangentbord och mus behöver du ju egentligen bara när du ställer in datorn, sedan kan du fjärrstyra den. Boxee ska till och med ha en iPhone-app har jag för mig, så du kan använda din telefon som fjärrkontroll.

Visa signatur
Permalänk

Ok, nu förstår jag (eller?)

Modem och router (en och samma burk som står i hallen)

****** trådlöst till *******

MacMini (som mediacenter och filserver med påhängd Hdd) i vardagsrummet, kopplad med sladdar till TV och stereo.

***** trådlös filöverföring till ******

Tjejens Macbook kopplad till skärm ståendes i arbetsrum

*** Replikering mellan MacMini och macbook mha Dropbox ****

Problemet är väl att jag, om jag vill ha tillgång till dator i arbetsrummet när tjejen har med sig sin dator ut någonstans, måste köpa en till dator (som du föreslog från böjran). Men tjejen är oftast hemma och jag har ju min iphone att surfa med så jag kan vänta ett tag med att köpa en sådan. Dessutom kan jag koppla ur minin från vardagsrummet och bära in den till arbetsrummet om det skulle knipa.

Synd bara att jag inte kan koppla in jobb-PC'n till Cinema Displayen.. Eller går det?

Har jag fattat rätt nu? Kommer det att funka?

Permalänk

Det måste väl gå att koppla en cinema display till en PC. Kanske att man skulle behöva en adapter.

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk

Satt precis och surfade på det. Det verkar finnas en adapter för 1700 kr som fixar biffen. Den heter AT-DP200.

Billig? Nää
Ful? Som stryk

Men Ja, det går!

Men förmodligen kommer det att dyka upp fler alternativ på marknaden.

Har bestämt mig för att det blir en Mini i vardagsrummet nu och då skulle jag helst av allt vilja ha en hub för anslutning av usb och minidisplay ("mdp" nedan) från skärmen samt med uttag för att koppla in valfri dator. Dvs:

Mini -----(usb och mdp)--------- hub--------(usb & mdp)------ Skärm

Samt

macbook ---- (usb & mdp)----- hub-----(usb & mdp)--- skärm (samt magsafe-sladden direkt från skärm till macbook)

Hänger ni med?

(försökte rita hela schemat, men det funkade inte så bra eftersom det skalas om vid postning)

Detta kanske inte går att fixa? Jag vet inget om videosignaler osv, men det finns säkert någon fiffig typ som kan uppfinna något bra och tillverka billigt i Kina

Permalänk

Vad gäller att koppla PC till Cinema Display 24"

Här är "bevis" på att det funkar. I alla fall om man ska tro allt som visas på Youtube..

http://www.youtube.com/watch?v=dQQ5SB9mr0o