Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kass bild vid BluRay uppspelning

Permalänk
Medlem

Kass bild vid BluRay uppspelning

Ja som rubriken lyder så blir min bild helt kass när jag kör blu-ray filmer på mitt PS3. Kör HDMI och 1080P, men bilden blir endå helt grötig, har även försökt ställa ner skärmen från 60 hz till 50 hz utan resultat. Så nu undrar jag om det kan vara någon annan inställning eller något annat som spökar? När jag spelar så blir bilden klockren, men vid film tittande blir bilden som sagt helt grötig, dock inte på alla filmer men på många. Någon som kan tänkas klura ut var felet kan vara?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Vad har du för skärm/tv?

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem

Saknar din TV HDCP?
Kan vara så att ps3:an skalar ner till 576p ifall enheten inte stöder HDCP.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Rekordmedlem

hdmi ska alltid innehålla hdcp

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrqaffe
hdmi ska alltid innehålla hdcp

HDMi ska alltid ha stöd för HDCP, men det betyder dock inte att alla TV tillverkare faktiskt lägger till HDCP stöd då detta kostar extra.
Det kan också vara så att TV:n har ett DVI interface och då måste den inte ha stöd för HDCP.
Kan också vara så att den aktuella enheten är revokad, eller att det helt enkelt blir något fel under HDCP autentiseringen.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

Det är en Sharp Aquos, 42" full hd, mer än så vet jag inte. Dock är den 2 år gammal och kan säkert sakna många finnesser. Hur vet man om skärmen saknar HDCP?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ante83
Det är en Sharp Aquos, 42" full hd, mer än så vet jag inte. Dock är den 2 år gammal och kan säkert sakna många finnesser. Hur vet man om skärmen saknar HDCP?

Gör en sökning på det aktuella modellnumret som ska stå på baksidan.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

Sökte på modellnummret men hittade egentligen inget vettigt. Sharp Aquos LC-42XD1EA heter den i alla fall.

Permalänk
Testpilot

Säker på att filmerna du kollar på inte ska vara gryniga då? exempelvis så är filmen 300 väldigt grynig men den ska vara så eftersom det är så filmskaparen velat ha det. På DVD-utgåvan är filmen inte grynig eftersom DVD saknar den upplösningen för att det ska se bra ut. Du säger ju själv att det inte gäller alla filmer så jag misstänker att inget är fel.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, tycker det verkar märkligt att bilden på en dvd skiva är nästan dubbelt så bra än på blu-ray med samma film, det ska väll endå vara tvärtom? Det finns väl ingen som vill ha en suddig och grynig bild när man kollar på film?

Permalänk
Testpilot

Alla Blu-ray-filmer är inte skarpa utan formatet ger filmskaparen möjlighet att få filmen att se ut som han tänkt sig.

Om du talar om vilka filmer det handlar om kan vi nog lista ut om det är fel eller ej. Exempel på film med väldigt skarp bild är Transformers (båda), testa med dom om du har möjlighet.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Har dem båda och ja, bilden är klockren, det kanske är som du säger. Hur vet man om bilden kommer vara knivskarp eller grynig innan man köpt den? Jag har alltid förväntat mig bra bild på blu-ray, men jag kanske har missförstått allt.

Permalänk
Medlem

Vissa filmer är bara dåligt överförda till Blu-Ray, ett exempel är Ghostbusters, ett annat är The Italian Job, den har inte ens HD-ljud.(dom jag har iaf) Gäller det nya filmer så är kvaliten och ljud till 95% i toppklass men ska man köpa äldre så får man göra lite research.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Mjo, har de inte tillgång till bra Masters så blir bluray bajs i jämnförelse med DVD.
Har för mig de första pirates of the carabian är dåliga på bluray pga felaktig skärning.
Vet inte om det är fixat på de senare utgåvorna.

Var i princip samma historia med DVD när det kom, köpte mina DVD ifrån usa då de som fanns här i EU hade annan editering och var av sämre kvalitet pga att 5 olika jävla ljudspår extra skulle få plats med.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ante83
Har dem båda och ja, bilden är klockren, det kanske är som du säger. Hur vet man om bilden kommer vara knivskarp eller grynig innan man köpt den? Jag har alltid förväntat mig bra bild på blu-ray, men jag kanske har missförstått allt.

Man får helt enkelt läsa recensioner innan för att bedöma kvalitén. Vissa filmer ska som sagt vara gryniga för att det är filmskaparens "vision" men som andra nämnt kan det också bero på dåliga överföringar precis som DVD-filmerna drogs med i början.

Äldre filmer gjordes inte digitalt eller ens med tanke på att de skulle säljas i så hög upplösning som Blu-ray och därför måste dom gå tillbaka till den analoga ursprungsfilmen för att överföra den på nytt vilket är en otroligt kostsam process. Dagens filmer görs med tanken att de ska släppas på Bluray så genom hela filmskapningsprocessen ser dom till att allt blir bra för samtliga format filmen ska släppas i.

Två filmserier som ju helt saknas fortfarande är Sagan och Ringen och Star Wars där dom inte verkar vilja göra något hafsverk utan vill ha det påkostat med bra kvalité, problemet då blir att dom måste försäkra sig om att filmen säljer bra för att kunna få igen sina utgifter och för det krävs det att många ens skaffar en Blu-ray-spelare som ju fortfarande har en väldigt begränsad användarbas.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Ett annat tips för filmälskaren är att du fixar en BR-läsare och editerar filmerna på egen hand för privat hemma bruk. Dock bryter det här mot flera lager samt kopierings bla bla. IMO så bör man ha rätt till få göra en egen kopia för eget bruk ifall man har filmen dammande i bokhyllan.

Själv finner jag det bara som en bra anledning specifikt för DVD filmer som det skitiga europeiska PAL formatet vilket lider av allt för många problem, för inte nämna om att man aldrig ska ens röra detta format/kodning. And that's why we have import baby! Det enda som jag tycker synd om är att jag gör ett bättre jobb/resultat till skillnad från nissarna som satt och redigerade från början.

Men nog om detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Sagan och Ringen

Den 6e april smäller det!

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Jag äger den tv:n och den klarar HDCP.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dmr
Den 6e april smäller det!

http://i46.tinypic.com/24xdtn9.jpg

Tyvärr ej de förlängda versionerna så jag väntar lite till innan jag lägger 1000 spänn (som det lär kosta) på en filmserie.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Är det en reciever mellan tvn och ps3? Kan vara den som spökar med HDCP-stödet.

Permalänk
Medlem

Som sagt är det nog variationen på Bluray filmerna som du märker av. Jag köpte Band of Brothers på Blu-ray för ett tag sen och blev ganska missnöjd med kvaliten. Väldigt brusig bild på serien vilket gör att den ser bättre ut om jag tittar på avsnitten av BoB som går på 1:an nu. Men som sagt var det förmodligen tänkt att det skulle vara på detta viset, men det är något man stör sig på i vissa mörka sekvenser med vitt flimmer.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lovan
Är det en reciever mellan tvn och ps3? Kan vara den som spökar med HDCP-stödet.

Det funkar inte så, du får ingen bild alls om din TV inte är HDCP-kompatibel.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]