Permalänk
Medlem

Precis monterat dator, ingen bild...

Hejsan! Har precis monterat ihop min dator som jag beställt i delar. Allting gick galant, men när jag startar så kommer ingen bild... Inga röda lampor, eller ilskna ljud när man startar... allt går igång som det skall... Har börjat med att låna en kompis grafikkort för det var det mest spontana att det är det som strular. Dock fortfarande utan bild... Så nu tänkte jag börja felsöka på allvar *suck*. Måste man ha minnen och processor i för att kunna komma in i bios? För isåfall kan man ju se om det är något av dom två som strular?

Permalänk

Har du monterat in distanserna ?

Permalänk
Medlem

Testa först med den ena minnesstickan och boota och testa sedan med den andra

Permalänk

Har du satt i 4/8-pin ATX-kabeln från nätagget? Brukar sitta i närheten av processorn.

http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2005/1643/946p_...

Permalänk
Medlem

För att komma in i BIOS behöver du 1st minne, 1st CPU, 1st grafikkrets, allt annat kan du koppla bort.

Som Snusglassen också skrev, har du skruvat dit distanserna?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Ja, det är nackdelen med att bygga datorn själv, det kan vara bängligt att felsöka ... om inte strömmen kommer till moder kortet så kan det ju bero på nätagget, om jag fattat det rätt, eller får moderkortet ström?
"Inga röda lampor" kan ju betyda att felkods visaren inte får ström ... eller så kan moderkortet vara trasigt ...

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

starta nätagget på baksidan? (klassiker) Annars kan det vara så att du kopplat start kablarna till knappen på chassit fel. Har du följt manualen rätt? Står hur man ska koppla in dem där och vilken ordning. Det händer inget als när du startar datorn alltså? Cpu fläkten går inte igång eller nått? Inget lyser?

Isåfall måste ju startknappen vara felkopplad, nätagget är inte påslaget eller så har du inte kopplat in 24pin kontakten och 4/8 pin kontakten.