Permalänk

Ingen bild...

Hej!

Jag köpte en ny cpu fläkt och ett nytt chassi (detta var i januari).
När jag flyttade allt till det nya chassit, och satte in fläkten, så fick jag ingen bild på skärmen. GPU fläkten startade inte heller, men GPU'n i sig gick igång, den blev varm.

Jag lämnade in den till ett datorställe (Datagiganten i gbg, gå aldrig dit), dom kom fram till att det var fel på moderkortet. Lämnade in moderkortet till komplett, som hittade ett fel på det (tyvärr täckte garantin inte det, så jag köpte nytt).

Igår satt jag (och min bror) och försökte få igång datorn. Det är fortfarande samma problem, ingen bild. Fast allting går igång, alla fläktar. Hdd'n hör man surra igång. Allting utom fläkten på grafikkortet, men själva grafikkortet i sig går igång (det blir varmt, som satan).

https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=482045 det är grafikkortet.

Behöver ni veta mer, så fråga. Jag vill gärna få igång min dator.

tack.

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

Om gpun är igång utan fläkt är ju risken stor att du har bränt den och därmed inte får nån bild. Testa med ett annat grafikkort och se om du får bild då, om du får bild är graffet mest troligt trasigt.

Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |

Permalänk

Yes, det ska testas i helgen nån gång.
Jag har inga grafikkort liggandes, min bror har det på sitt jobb.
Så vi ska testa det i helgen nån gång.

Meen, grafikkortet har haft fläkt tidigare, problemet började samtidigt som fläkten slutade fungera...

Kan det vara så att det strejkar för att inte fläkten är paj? och det hjälper att bara byta fläkt?

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

Om kortet har någon form av avstängning när det går för varmt kan det ju ha klarat sig. Då borde en ny fläkt lösa problemet. Men testa som sagt med ett annat kort först, så man kan utesluta något annat fel.

Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Medlem

Jag tvekar på att det är pga fläkten. Även fast fläkten är sönder så borde du få bild, i ett par sekunder iaf.
Helt säker på att du inte glömt koppla in extraström till grafikkortet?

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk

Distanser samt 4/8pins till cpun inkopplat?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Vi har kopplat allt annat rätt. Och dubbelkollat i moderkortet hur allt ska vara, och testat koppla om de båda strömkablarna till GPU'n.

Testat ha de båda kablarna från skärmen in i datorn, och bara en. Vi har testat en annan pci slot osv. osv.

Moderkortet är btw sprillans nytt...men kan det vara något annat än GPU'n? Vilka slags problem kan leda till att det inte är en bild på datorn? Typ nätagget? Som inte ger tillräckligt med ström? Eller kanske processorn?

EDIT: Återkommer nångång på lördag eller söndag med svar om det funkade med annat grafikkort.

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cropsgrinder
Vi har kopplat allt annat rätt. Och dubbelkollat i moderkortet hur allt ska vara, och testat koppla om de båda strömkablarna till GPU'n.

Testat ha de båda kablarna från skärmen in i datorn, och bara en. Vi har testat en annan pci slot osv. osv.

Moderkortet är btw sprillans nytt...men kan det vara något annat än GPU'n? Vilka slags problem kan leda till att det inte är en bild på datorn? Typ nätagget? Som inte ger tillräckligt med ström? Eller kanske processorn?

EDIT: Återkommer nångång på lördag eller söndag med svar om det funkade med annat grafikkort.

Har ungefär samma problem, på ett Ati HD4870. Kortet uppför sig ungefär som när jag kopplade inte första gången å hade glömt strömkablarna (fläkten snurrar på max till man stänger av datan). Har kommit fram till att det nästan måste vara nätaggregatet som krånglar. Ska plocka ut de och kolla nån dag så återkommer jag. I annat fall är de nog moderkortet för min del iallafall.

Permalänk

Nu har jag skickat in grafikkortet till komplett, och dom har kommit fram till att det inte är något fel på det...

Vad F*N!! kan felet vara?!

Vad kan göra att det inte blir nån skärm på datorn, fast HDD'n, moderkortet, grafikkortet går igång, dock inte fläkten på grafikkortet...

Kan det vara nätagget som inte får tillräckligt med ström?
Jag har en fet v8 kyl från cooler master, kan det vara den som tar all ström.
550w ligger nätagget på? Det räcker kanske inte, eller är det kanske FEL på nätagget?

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk

Fan köpte du nytt moderkort aj måste gjort ont antar att du hade kortslutit de eftersom de inte täcktes på garantin nu till problemet jag hade samma problem som dig dock gick grafikkortets fläkt igång men fick ingen bild problemet var att processorn inte satt rätt kolla de.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snusglassen
Fan köpte du nytt moderkort aj måste gjort ont antar att du hade kortslutit de eftersom de inte täcktes på garantin nu till problemet jag hade samma problem som dig dock gick grafikkortets fläkt igång men fick ingen bild problemet var att processorn inte satt rätt kolla de.

Det är svårt att förstå vad du skriver. Försök att använda punkter och kommatecken.

Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |

Permalänk

Jag hade ett liknande problem på min dator som sattes ihop i dagarna, men då hade bara minnena satts i fel port. Satte om dom till rätt och då fick man bild på skärmen också. Antar att det inte är så enkelt men man kan väl hoppas.

Permalänk

Jag ska kolla att prollen sitter rätt, är rätt 100 på att den gör det.

Ska också kolla om den funkar ens, en polare sa att jag skulle kolla så att den blir varm. mao, kolla att den funkar.

Nej, vi har också dubbelkollat minnena, det står precis hur man ska sätta minnena i moderkortets manual...

EDIT: Om nu prollen blir varm, ska kolla imorn kväll, vad i hela helvete kan det då vara?

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

Min burk snurra och alla kablar ikopplade (ingen bild, inget pip bara svart),
fast hade placerat minnena fel...så tja värt ett försök? Testa med 1, flytta på dem etc.

Permalänk
Rekordmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cropsgrinder

Kan det vara nätagget som inte får tillräckligt med ström?
Jag har en fet v8 kyl från cooler master, kan det vara den som tar all ström.
550w ligger nätagget på? Det räcker kanske inte, eller är det kanske FEL på nätagget? [/B]

OJOJOJ.. Det var allt en ordentlig kylare det!!!
Om nätagregatet inte får tillräckligt med ström pga att kylaren drar för mycket då är det illa.
Det var nog det roligaste jag läst idag.

PS normalt drar en fläkt inte mer än 5W DS

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wibart
Det är svårt att förstå vad du skriver. Försök att använda punkter och kommatecken.

Svårt att förstå ? Eller så är de bara du som helt enkelt är trög..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snusglassen
Svårt att förstå ? Eller så är de bara du som helt enkelt är trög..

Trög? Jag hade nog högre betyg än dig i svenska i alla fall.

Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Distanser samt 4/8pins till cpun inkopplat?

Till OP, har du kollat Evil_AnAnAs ideer?
Framgår inte riktigt klart i dina inlägg.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wibart
Trög? Jag hade nog högre betyg än dig i svenska i alla fall.

Håll er till topic... bråken kan ni fortsätta med på PM...

OnT: kolla så du har ström i 4/6 pin kontakten du sätter i kortet? hade samma symtom när ja glömt koppla in min kontakt, men som du skriver har du redan gjort det så det kanske kan vara kabelbrott? vilda gissningar men värt ett försök

Visa signatur

Fractal Design R3, Win7, I7 2600k @ 4,5GHz, Noctua NH-U12P, 16Gb vengeance LP, Strix GTX 1070, Asrock P67 pro3, Force GT 120GB, 3x Samsung S27D391, Razer Mamba TE, Razer Blackwidow X chroma , Astro A40
Ala_95: Musen är skön men du blir svettig om händerna

Permalänk

Mest troligt i mina ögon är prollen och nätagget...finns väll inget annat än dom två det kan va fel på.

Jag ska hämta grafikkortet från komplett imorgon (dom har testat det och det funkar...).

Jag kom på att jag har en skruvmejsel som visar ifall det finns ström (där man sätter skruvmejseln) ska testa den på nätagget...återkommer med svar. (strömmen borde la komma dit om man bara sätter på nätagget?)

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan inte få något vettig ut av en testmejsel, du behöver ett mätinstrument för att kolla det här (voltmeter), att du har nätspänning till datorn visar inte om nätagget är trasigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ta reda på ifall BIOS stödjer CPUn.
Hade det problemet med min nuvarande dator.
Fick ingen bild som bieffekt.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk

Herregud...
hade glömt plugga in en 8pins kabel till moderkortet...nu startade det xD

Tack som fan för all er hjälp tack så nedrans mycket!

Måste nog ändå köpa ett nytt nätagg...
tack.tacktack.

/känner mig riktigt rejält korkad atm

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk

Nån trevlig mod kan väll ta bort den här tråden, då jag löst problemet.
Så inte det ligger massa skit å skräpar här på swec

Visa signatur

My name is legion, for we are many.