Nvidia Geforce GTX 480

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Själv så minns man fortfarande denna studie för Vista krascher:
http://gizmodo.com/373076/nvidia-responsible-for-nearly-30-of...

I övrigt så har jag inte noterat några större skillnader som spelare...

Har inte ATI en funktion i sina drivare som gör att om dom kraschar så är det bara drivaren som går under och inte windows? Isf blir det ju ingen windows krasch pga. drivare.
Har för mig att en polare surrade om nått sånt då han köpte sitt 9800 för ett X antal år sedan...

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Kylare med heatpipes i direktkontakt var ett dåligt drag, borde kyla bättre och tystare med gamla hederliga som på GTX 285: http://www.pcgameshardware.com/&menu=browser&image_id=959515&...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av {SWEC}Rool82
Har inte ATI en funktion i sina drivare som gör att om dom kraschar så är det bara drivaren som går under och inte windows? Isf blir det ju ingen windows krasch pga. drivare.
Har för mig att en polare surrade om nått sånt då han köpte sitt 9800 för ett X antal år sedan...

Vpu recovery, räddade mitt 9800pro ett par gånger i wow när det kom. Riktigt bra! Slapp man starta om sin sega dator 5 år bak i tiden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av {SWEC}Rool82
Har inte ATI en funktion i sina drivare som gör att om dom kraschar så är det bara drivaren som går under och inte windows? Isf blir det ju ingen windows krasch pga. drivare.
Har för mig att en polare surrade om nått sånt då han köpte sitt 9800 för ett X antal år sedan...

Ja, men den har bara att göra med XP och har då ingenting att göra med Vista krasher.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle J.
Om detta var en kommentar till min länk, så handlar det om 5850 toxic, samma blåa design och goda kylning finns även på en Vapor-x variant som är närmare standard spec och som finns för ca 2850 på Komplett.
Techpowerup brukar ha prestanda/pris och prestanda/watt tabeller i sina artiklar.

Nej, jag skrev 5970, detta kortet: http://www.dustinhome.se/pd_5010368778.aspx

Slår alla andra korten på fingrarna (ink nya GTX 480) och kostar mindre (redan köpt det för 4500kr). Dessutom har det riktigt bra OC potential. Känns som jag gjort ett riktigt kap och ville bara höra om jag är rätt ute

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Kylare med heatpipes i direktkontakt var ett dåligt drag, borde kyla bättre och tystare med gamla hederliga som på GTX 285: http://www.pcgameshardware.com/&menu=browser&image_id=959515&...

Nej. Utformningen på kylaren är extremt bra. Problemet är en GPU som spränger alla gränser vad gäller energiförbrukning och därmed värmeutveckling.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
mm som jag sa . väldigt väldigt få fall , detta är ju enda gången 2gigarn får markant ledning över 1gigarn.

och då är det 14 - 18 fps om jag inte läste fel , en markat ökning men det är fortfarande ospelbart på grund av att det saknas en stor mängd hästkrafter. så det kanske blir aktuellt nästa , eller nästnästa generation .

eller om man kör 3-6 skärmar eyefinity i ett äldre spel möjligtvis

toxic kortet har 75 mhz högre core och 50(200) mhz högre minneshastighet.

den där lilla fps gainen har inget med ökat minne att göra.

Vilket jag inte påstod, jag nämde endast att speciellt min.fps i spel som metro kommer att öka och antagligen knappa in en bit mot 480.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cwittler
Vilket jag inte påstod, jag nämde endast att speciellt min.fps i spel som metro kommer att öka och antagligen knappa in en bit mot 480.

okej.

jag tror endast att 2 gigarn presterar bättre i lägen där 1 gigarn helt enkelt dör (0-2 fps) helt pga minnet inte räcker till . dvs 19xx och 26xx upplösningar med mycket detalj påfläskat. men jag tror också 5870's muskler inte kommer räcka till för att få en spelbar upplevelse med dessa inställningar.

så i metros fall tror jag faktist den extra gigen kommer bli värdelös.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megol0
Bullshit. AMD/ATI har en hel del att lära av nVidia när det gäller stabilitet och kompatibilitet när det gäller grafikdrivrutiner. Prova fråga en spelutvecklare hur ATI hanterar buggrapporter och hur Nvidia är i jämförelse...

Jag skiter i vilka problem spelutvecklarna har, för mig har ATI fungerat mycket bättre än Nvidias jävla bluescreen spottande skitkort.

Har kört med Nvidia från riva tnt2 - 7600gt, det var inte föränn jag köpte HD4770 jag verkligen var nöjd.

Har inte haft 1 enda bluescreen sen i oktober i fjol, vpu recover ftw.

Sen att skiten brakat nu dock är en annan femma.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Ett 5970 för 4500 kr känns som det oslagbart mest prisvärt va? Saphire OC versionen med extra bra komponenter osv.

Ja om man gillar microstuttering.
Btw Sapphire OC versionen har precis samma komponenter som alla andra HD5970 kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle J.
En test på Sapphire Radeon HD 5870 TOXIC 2,048MB hittar du här:
http://www.hexus.net/content/item.php?item=23079
Inte så omfattande test, men jag trodde en gig mera borde ge en större förändring.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle J.
Ja just det, en extra gig utan mening? Kan det vara en begränsning i drivrutiner som känner igen gpu'n och inte använder det extra minnet? Hoppas det kommer mera info om just detta då 5xxx korten har stöd för flera skärmar och då borde minnet vara ett plus.

Varför skulle en GB extra göra nån skillnad när 1GB räcker? *facepalm*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
okej.

jag tror endast att 2 gigarn presterar bättre i lägen där 1 gigarn helt enkelt dör (0-2 fps) helt pga minnet inte räcker till . dvs 19xx och 26xx upplösningar med mycket detalj påfläskat. men jag tror också 5870's muskler inte kommer räcka till för att få en spelbar upplevelse med dessa inställningar.

så i metros fall tror jag faktist den extra gigen kommer bli värdelös.

Nja minimum fpsen kommer man nog märka skillnad på, plus att jag även läste nån stans att 1gig limitationen var ett av skälen till 5870s minsta fps i dessa spel (vs 480). BC 2+ 2033.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Ja, men den har bara att göra med XP och har då ingenting att göra med Vista krasher.

Ja vadå, tog dom bort en sådan bra funktion på senare kort eller vad?

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Varför är Metro 2033 så grymt krävande? Enligt mig så är det bra mycket bättre grafik i ex BC2 som flyter hur bra som helst medan Metro måste man dra ner en hel del (ex upplösning från 1920 till 1280) för att ens få spelbart på ett 5850 som kostar 2800 kr?

Något är grymt fel i den spelmotorn. Vissa spelutvecklare förstår nog inte att bättre grafikkort ska ge utrymme för innovationer inte för slö kod.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cwittler
Nja minimum fpsen kommer man nog märka skillnad på, plus att jag även läste nån stans att 1gig limitationen var ett av skälen till 5870s minsta fps i dessa spel (vs 480). BC 2+ 2033.

En 5870 2GB är ändå rätt så ointressant produkt, det vore mer intressant med en potentiell 5890 (med 2GB) istället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Lol, 140w mer i load än 5870
http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.306237/geforce-gtx480-ferm...

Läste du inte testet Swec gjorde, som den här tråden kommenterar. Menar bara att samma skillnad finns där, vilket gör det länkade testets information överflödig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Ja om man gillar microstuttering.
Btw Sapphire OC versionen har precis samma komponenter som alla andra HD5970 kort.

Är inte problemet med microstuttering löst sedan ett bra tag sen nu?
Det är verkligen ingen anledning till att inte betala för ett 5970 enligt mig i alla fall. Hellre det än 5000kr för ett GTX480.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Är inte problemet med microstuttering löst sedan ett bra tag sen nu?
Det är verkligen ingen anledning till att inte betala för ett 5970 enligt mig i alla fall. Hellre det än 5000kr för ett GTX480.

Det kommer nog att fortsätta finnas på multi-GPU kort och setups. Det upplevs olika från person till person, det finns nog många som knappt märker problemet under spelande.

I 5970-recensionen på PC Games Hardware finns ett stycke där de tar upp problemet.
http://www.pcgameshardware.com/aid,699630/Radeon-HD-5970-Revi...

Här finns en länk med lite 5970 fraps-grafer (översatt)
http://translate.google.com/translate?js=y&prev=_t&hl=en&ie=U...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Är inte problemet med microstuttering löst sedan ett bra tag sen nu?
Det är verkligen ingen anledning till att inte betala för ett 5970 enligt mig i alla fall. Hellre det än 5000kr för ett GTX480.

Nej jag tror inte att det är löst, och lär inte bli löst på ett bra tag.

GTX 480 är inte så långt efter HD5970, 480 presterar t.o.m. bättre än 5970 i DIRT2..
Och 480 har ofta samma eller lite högre minimum fps än 5970, även fast 5970 har högre average fps.

Sen om man tar i beaktning att 5970 har microstuttering i en eller annan form, samt att ATIs drivrutiner inte är så, och att man måste hålla på med crossfire profiles för spel..
Och drivrutinerna för 480 kommer bli bättre..

Jag kommer köpa 480 utan tvekan, och senare eventuellt ett till.

Permalänk
Medlem

Så, är man dum i huvudet om man importerar t.ex. detta kortet från UK?

För mig personligen så fälls 480 helt och hållet till marken pga värmeutveckling och ljudnivå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Nej jag tror inte att det är löst, och lär inte bli löst på ett bra tag.

GTX 480 är inte så långt efter HD5970, 480 presterar t.o.m. bättre än 5970 i DIRT2..
Och 480 har ofta samma eller lite högre minimum fps än 5970, även fast 5970 har högre average fps.

Sen om man tar i beaktning att 5970 har microstuttering i en eller annan form, samt att ATIs drivrutiner inte är så, och att man måste hålla på med crossfire profiles för spel..
Och drivrutinerna för 480 kommer bli bättre..

Jag kommer köpa 480 utan tvekan, och senare eventuellt ett till.

Glöm inte fläktarna för att hålla kortet kylt:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Nej. Utformningen på kylaren är extremt bra. Problemet är en GPU som spränger alla gränser vad gäller energiförbrukning och därmed värmeutveckling.

Jo jag vet att den har mycket högre effekt och därmed värmeutveckling, jag baserar det på min nuvarande CPU kylare. Heatpipes direkt på kärnan=kass värmefördelning. Speciellt på GTX 470: http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2010/03/28/nvidia-g...
Man tittar inte på skillnader i core temp på en GPU iofs men en slät yta som har kontakt med hela GPU:n vore bättre enligt min mening.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

varför ens kalla kortet för fermi.. lät ju bara g*y vad skulle vi kunna kalla 5970 för?

Visa signatur

Allting går upp för mig när solen går ner.

Permalänk
Medlem

Lönar det verkligen sig att köpa ett grafikkort som kostar över 5000 kr när det finns grafikkort för runt 3000 kr som klarar dagens spel hur bra som helst?

Och även om kortet är 2000 kr billigare så kan det ändå hålla i ett par år då det verkar inträffa relativt lite i branchen. Jag hade ju mitt Geforce GT8800 sen 2007 och det hade egentligen funkat bra ett litet tag till om det inte varit för att jag ville köra högre upplösning än 1280 i Battlefield spelen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Nej jag tror inte att det är löst, och lär inte bli löst på ett bra tag.

GTX 480 är inte så långt efter HD5970, 480 presterar t.o.m. bättre än 5970 i DIRT2..
Och 480 har ofta samma eller lite högre minimum fps än 5970, även fast 5970 har högre average fps.

Sen om man tar i beaktning att 5970 har microstuttering i en eller annan form, samt att ATIs drivrutiner inte är så, och att man måste hålla på med crossfire profiles för spel..
Och drivrutinerna för 480 kommer bli bättre..

Jag kommer köpa 480 utan tvekan, och senare eventuellt ett till.

Vad kör du för kylning till ditt system? Tänkte på om du vid något tillfälle skall köra två 480. Det är ju nästan ett måste med vattenkylning till två kort om man inte vill döda systemet i förtid. Eller ja, man kan väl köra fläktarna på 80% hela tiden också kanske...om det räcker.

Något test med 2 eller 3 480 SLI?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnowJim
Lönar det verkligen sig att köpa ett grafikkort som kostar över 5000 kr när det finns grafikkort för runt 3000 kr som klarar dagens spel hur bra som helst?

Det går att resonera så om mycket (Intel CPU för 10k, moderkort för 4k osv), men i slutändan är det upp till den som köper, vad han vill ha och hur mycket han kan lägga ut. Är man hyfsat förmögen så är nog kostnader sekundärt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av {SWEC}Rool82
Ja vadå, tog dom bort en sådan bra funktion på senare kort eller vad?

Jag tror i alla fall inte att funktionen finns i Vista eftersom drivrutinstrukturen är helt annorlunda. Den kanske inte behövs helt enkelt.
[sådan bra funktion= VPU recover]

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag är imponerad av SLI-prestandan på 480-korten:
http://www.brightsideofnews.com/news/2010/3/26/nvidia-geforce...

Men för att få denna prestanda behöver jag byta moderkort, minne, processor och nätagg och förmodligen chassi om inte mitt stackars Aopen HX08 skulle klara av att kyla korten med vattenkylning monterad på något vettigt sätt.

Sen två 480-kort då.

Så det lär bli upp mot 20k för mig förmodligen
Oj då, kanske jag skippar det :/

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Vid det laget som det finns lir som nyttjar prestandan lär det finnas kort för en billigare slant från ATI och kort med effektivare arkitektur och kanske tom lägre pris från Nvidia.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rafferaffe
varför ens kalla kortet för fermi.. lät ju bara g*y vad skulle vi kunna kalla 5970 för?

Först och främst är det ju inte kortet i sig som heter Fermi utan, arkitekturen.
Lika som 5970 hör till Evergreen arkitekturen, och har kodnamnet Hemlock.

Sedan skulle jag kunna tänka mig att dom har döpt arkitekturen efter Enrico Fermi kanske?
Och om han var gay eller inte det kan jag inte uttala mig om...

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Jag tror i alla fall inte att funktionen finns i Vista eftersom drivrutinstrukturen är helt annorlunda. Den kanske inte behövs helt enkelt.
[sådan bra funktion= VPU recover]

Du kan ju kolla hur det ser ut u Win7 iaf, http://ati.amd.com/products/catalyst/top10-4.html

Visa signatur

Stuff and things!