Nvidia Geforce GTX 480

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
lmfao, det där fick mig att skratta.

Äsch, det där var väl inte så farligt, om inte chassits fläktar överröstar kortet så gör min digitalbox med HDD det definitivt Ingenting slår våran PVR digitalbox ;P
Lite oväsen har väl ingen dött av.

Hur har du tänkt man ska kunna spela med högtalare utan att ljudnivån från grafikkortet är störande?

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
lmfao, det där fick mig att skratta.

Äsch, det där var väl inte så farligt, om inte chassits fläktar överröstar kortet så gör min digitalbox med HDD det definitivt Ingenting slår våran PVR digitalbox ;P
Lite oväsen har väl ingen dött av.

Nä, men blivit döv..

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gender Bender
Bara för att dom kostar lika mycke betyder inte att dom motsvarar varandra. Nvidia kommer släppa en dual-GPU (Baserat på 470, kommer sluka ström =/ ) och då kommer den att stå som motståndare mot 5970. Kör 480 i quad-sli mot 5970 CF så kan du lista ut vilket som vinner. AMD är de mest prisvärda, och de sa jag också tidigare, men du får ut mest FPS med Nvidia.

Det var samma gamla visa förra generationen. Folk ställde GTX280 mot 4870X2 och jublade över segern. Sen kom GTX295 och spöade skiten ur X2, exakt samma sak kommer ske även denna generation, och de krävs ingen kristalkula för att se de.

Radeon 5970 är fortfarande de mest prisvärdaste kortet. 480 är på tok för dyrt, så jag tror 470 kommer bli de som säljs mest, men de i sli och du är förbi 5970.

AMD har fortfarande prestandakronan med 5970, inte nvidia med 480.
AMD har också det mest prisvärda korten.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
http://www.youtube.com/watch?v=CVEhyfbeDSg

Asså kolla vid 2.00, måste vara det värsta jag någonsin hört.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
finns inga snabba kort nu, men det beror på hur man ser det, tycker dena gen av kort inte gett nåt, förutom dx11 o annat skit, både ati och specielt nvidia borde ha skippat sina kort, knappt nån förbättring alls sen tidigare

Va?
5870 är väll typ 70% snabbare än 4870?
Minst 50% snabbare iaf.

Herregud, vad för ökningar väntar du dig att se?
Serran, hur tänker du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Va?
Minst 50% snabbare iaf.

Serran, hur tänker du?

sen också att 5870 har 2x av allt som ett 4870 har , ändå är tdp endast 20-30 watt mer än ett 4870.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
lite rialistisk kan man väll endå vara, inte framtiden nu

Ska man vara realistisk så får man vara realistisk med något realistiskt, vilket det jag citerade inte var.
Och för att vara ett orealistiskt drömkort så var det alldeles i underkant tyckte jag.

Permalänk

Jag trodde aldrig jag skulle se dagen då en GPU drar mer ström än min 50" plasma...

Visa signatur

Intel 4670K| 16GB | Galax 1080 | Corsair AX 750

Permalänk
Medlem
Citat:

Va?
Minst 50% snabbare iaf.

Serran, hur tänker du?

70%? Är det inte rentav närmare 100%? Visserligen är ju kortet en prisklass högre upp, 5850 får man nog snarare jämföra med och då är det väl inte lika brutalt, men å andra sidan hade ju 4870 hunnit gå ner i pris en hel del.

Bra inlägg innan btw, går inte bara säga att det bara är att ta på ett headset och att nån annan betalar elen och det har man råd med osv. Oansvarigt både ur miljöaspekt och om man ska titta till utvecklingen framöver. Handlar inte bara om hastighet utan effektivet, och dessa Fermi-kort har visat sig vara enormt ineffektiva. Visserligen behöver man väl inte vara nån miljöhjälte, men kan man ju välja nåt som ger LITE bättre prestanda/watt. Förra generationens grafikkort hade så små skillnader att det kvittade, men nu är ju skillnaden ofantlig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lidodido
70%? Är det inte rentav närmare 100%? Visserligen är ju kortet en prisklass högre upp, 5850 får man nog snarare jämföra med och då är det väl inte lika brutalt, men å andra sidan hade ju 4870 hunnit gå ner i pris en hel del.

Det beror lite på vilka siffror man vill titta på, jag håller nog med dig att det snarare är 100% snabbare.
Men för mitt arguments skull så tog jag i underkant och mitt argument var ändå starkt nog för att dumförklara påståendet att dagens kort är långsamma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det beror lite på vilka siffror man vill titta på, jag håller nog med dig att det snarare är 100% snabbare.
Men för mitt arguments skull så tog jag i underkant och mitt argument var ändå starkt nog för att dumförklara påståendet att dagens kort är långsamma.

Helt korrekt, och att påstå att nuvarande generation inte tillfört något extra är hittepå även om man ignorerar prestandaökningen. DX11 är ju som inte bara en titel utan det gör ju faktiskt skillnad. Sedan kan vi ju återigen ta upp effektiviteten, skulle det kraftigaste kortet inte prestera bättre än ett 4870 skulle det förmodligen dra nästan ingen ström alls och därför gå ha i t.ex HTPC och bärbara utan problem, något som var svårare med förra generationens värstingar. Men nu har vi ju prestanda att gotta oss över också

Permalänk

Hade två 4870 512mb innan jag bytte till två 5870 och det som jag är mest nöjd med är idle förbrukingen. Från ca 70w till ca 25w, från ett konstant vinande till tysthet och att korten är dubbelt så snabba skadar inte...

Jag skulle inte köpt 5870 om det hade låtit som en dammsugare.

(många jämför 4870 1gb med 5870 men, många glömmer att 512mb kom först och kosta en hel del) någon som kommer ihåg hur mycket?

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Asså kolla vid 2.00, måste vara det värsta jag någonsin hört.

Haha snacka om att överdriva, jag förväntade mig en jetmotor. En stockkylare på allt över 30-40 oavsätt grafikkort låter ju.

Spelet verkar flyta iaf det som är viktigast med grafikkort

Sen tycker jag det var lite konstigt att fläkten ökade varvtal trots att temperaturen var densamma.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Haha snacka om att överdriva, jag förväntade mig en jetmotor. En stockkylare på allt över 30-40 oavsätt grafikkort låter ju.

Spelet verkar flyta iaf det som är viktigast med grafikkort

Sen tycker jag det var lite konstigt att fläkten ökade varvtal trots att temperaturen var densamma.

Nej jag överdriver inte, är dock van med 5870 vapor-x som låter lika mycket som mina chassi fläktar (som är på Low) då den är på 47%. ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
AMD har fortfarande prestandakronan med 5970, inte nvidia med 480.
AMD har också det mest prisvärda korten.

5970 är fortfarande två stk gpu i crossfire och får inte plats i de flesta chassin.
gtx480 är en enda gpu med ett kort som passar i de flesta chassin !
480 är dyrare sant, men har dedikerade gamers och entusiaster som målgrupp och då kommer pris och värmeutveckling i andra hand... Vi har som regel redan lösningar på det... i form av vattenkylningar som vi bara kompleterar med kylblock anpassade för den nya gpu`n eller vid extrema bench rundor LN eller torr is.... Och i regel har vi minimum 1000 w PSU som är modulär och kan försörja ett par tre sånna kort lätt. Och denna hobby ger man sig inte inn i utan att ha plånboken redo för den... Så prestandatronen tillhör numera Nvidia igen ! Prestanda i förhållande till pris eller per kort är annat än prestanda per gpu ! Nvidia har världens snabbaste gpu, obestridligt ! Dock kör jag ett tag på mina ATI kort för jag väntar tils ordentliga heltäckande vattenblock från aquacomputer är klara i mai Men mina 2 Fermì är reserverade och betalda för 4200 norska kronor per stk och det anser jag inte är oöverkomligt heller.... en dryg tusing mer än 5870 korten bara... Till er som klagar på priset, säger jag att ni borde skaffa er en hobby ni har råd med försök inte leka entusiaster eller hardcore gamers.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy

Visst, kortet går att montera i de chassin som fysiskt får in detta, men frågan är hur systemet och för den delen grafikkortet kommer fungera i ett chassi som inte har riktigt bra ventilation.

Permalänk
Medlem
Citat:

5970 är fortfarande två stk gpu i crossfire och får inte plats i de flesta chassin.
480 är dyrare sant, men har dedikerade gamers och entusiaster som målgrupp och då kommer pris och värmeutveckling i andra hand... Vi har som regel redan lösningar på det... i form av vattenkylningar som vi bara kompleterar med kylblock anpassade för den nya gpu`n eller vid extrema bench rundor LN eller torr is.... Och i regel har vi minimum 1000 w PSU som är modulär och kan försörja ett par tre sånna kort lätt. Och denna hobby ger man sig inte inn i utan att ha plånboken redo för den... Så prestandatronen tillhör numera Nvidia igen ! Prestanda i förhållande till pris eller per kort är annat än prestanda per gpu ! Nvidia har världens snabbaste gpu, obestridligt ! Dock kör jag ett tag på mina ATI kort för jag väntar tils ordentliga heltäckande vattenblock från aquacomputer är klara i mai Men mina 2 Fermì är reserverade och betalda för 4200 norska kronor per stk och det anser jag inte är oöverkomligt heller.... en dryg tusing mer än 5870 korten bara... Till er som klagar på priset, säger jag att ni borde skaffa er en hobby ni har råd med försök inte leka entusiaster eller hardcore gamers.

Sluta trolla nu, en eller femton GPUer, 5970 sitter fortfarande outmanad på tronen.
Okej, 5970 är långt och får inte plats i alla chassin. Men om nu gamers och entusiaster har råd med abnorma PSUer och vattenkylning så har de väl också råd att köpa ett chassi som kortet får plats i. "Och denna hobby ger man sig inte inn i utan att ha plånboken redo för den" som du så fint uttryckte dig. Eller du kanske "borde skaffa er en hobby ni har råd med försök inte leka entusiaster eller hardcore gamers."?
Så där, då löste vi det problemet också.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Det går inte att köra tre sånna här i SLI med 1000W nätagg lätt. De drar grymt mycket.

Angående prestandatronen så har AMD den, de har marknadens snabbaste grafikkort. Vad spelar det för roll om det är 1 eller 2 GPU:er? Före AMD kom med 5000-serien så hade Nvidia prestandatronen med sin GTX295 vilken har två kärnor.
Menar du också att bara för att inte kortet rymms i 80% av alla lådor så får det inte räknas med när man ska se vem som har prestandatronen just nu? Och som du själv säger så är kort i den prisklassen riktade mot entusiaster. HD5970 ligger i ungefär i samma prisklass som GTX480. Som du själv säger så har entusiaster som regel redan kompletta vattenkylningssystem och nätagg på minst 1000W. Då borde de väl ha plats med ett 5970 i sitt chassi också? Nästan alla entusiastchassin idag har plats för 5970.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Citat:

Javisst har 5970;an två gpu;er. Dock är det fortfarande ett grafikkort.

Att använda chassin som argument är inte logiskt då detta inte bör påverka kortets prestanda. Med det menar jag att om man köper ett high end kort så har man helt enkelt ett chassi som kan hantera kortet. Samtidigt så passar 5970;n säkerligen i många chassin såsom du menar att 480;n gör. Dock tror jag att många chassin har svårt att hantera värmen från ett 480. Jag gissar på att till sommaren kommer diverse värmeproblem uppstå för 480 ägarna, om inte en driver fixar kortets 90 graders idle.

ATI har säkerligen många gamers som väljer deras produkter. Jag har personligen hade hoppats på ett rejält priskrig i och med Fermin, men tji fick jag :/

Jag håller med om att det är en dyr hobby, men ack så roligt det är när man får se sin burk prestera

Prestandatronen tillhör fortfarande ATI då deras kort 5970 presterar bäst i skrivande stund. I dubbelmackor (alltså i sli vs cf) så är väl även 5970x2 bättre än 480 i sli. Eller sviker mitt minne mig?

Jag hoppas att du kommer dela med dig av ditt nybygge med 480 i SLI och som kyls med vatten- i form av en byggblogg

EDIT: Det var tal om micro shuttering med 5970 för några sidor sedan. Ett fenomen som jag då aldrig kommer befinna mig med igen (fd 4870x2 ägare). Finns det något youtube klipp som visar detta eller har vi bara ett dx9 test resultat från dirt 2 att gå på?

Edit 2: snart 1000 sidor. Och inte alltför mycket gnabb. Sweclockers är verkligen ett suveränt forum <3

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

bästa videon med GTX480 ever! Nvidia team om hur GTX480 skapades.

http://www.youtube.com/watch?v=ekjHA6ql_ns

(gammal video men, produkten är den samma)

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Citat:

Va?
Minst 50% snabbare iaf.

Serran, hur tänker du?

2-300% hehe, nä men från 295gtx + 100%

men sen är jag rätt besviken på mit 5870, allt jag fick var högre ljud o lägre ström, men vafan ska jag anars med 850w till?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry

den där mätaren mäter yttemperatur , inte hur varmt det är i kärnan.
temperaturen på kärnan och den kylarens yta som har kontakt med kärnan varierar säkert mer än den mest avlägsna delen som mätarn är riktad mot.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Hedersmedlem

Får väl försöka bidra till 1000 sidor ;), men iaf någon som har koll på när nästa gen ati kommer? Känns jävligt onödigt att byta ut mitt gtx280 mot denna gen (isf 5870 vapor-x eller så). Kan det handla om ett halvår eller ett år, naturligtvis spekulation men finns det några rykten?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Får väl försöka bidra till 1000 sidor ;), men iaf någon som har koll på när nästa gen ati kommer? Känns jävligt onödigt att byta ut mitt gtx280 mot denna gen (isf 5870 vapor-x eller så). Kan det handla om ett halvår eller ett år, naturligtvis spekulation men finns det några rykten?

Det ryktas om i början av 2011, och då ska det vara en ny arkitektur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser

Lösa rykten säger väl att Northern Islands (nästa generation från AMD) kommer till vintern eller början på 2011. Den ska vara en helt ny arkitektur och tillverkas i 32 (eller 28) nm. Men allt som finns om den är än så länge mycket lösa och obekräftade rykten.
http://www.brightsideofnews.com/news/2009/11/2/amds-next-gen-...
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=315663

Den sista länken säger tydligen Q3-Q4 2010, men jag tvivlar starkt på att vi får se en ny arkitektur från AMD innan årsskiftet.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Det ryktas om i början av 2011, och då ska det vara en ny arkitektur.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Lösa rykten säger väl att Northern Islands (nästa generation från AMD) kommer till vintern eller början på 2011. Den ska vara en helt ny arkitektur och tillverkas i 32 (eller 28) nm. Men allt som finns om den är än så länge mycket lösa och obekräftade rykten.
http://www.brightsideofnews.com/news/2009/11/2/amds-next-gen-...
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=315663

Den sista länken säger tydligen Q3-Q4 2010, men jag tvivlar starkt på att vi får se en ny arkitektur från AMD innan årsskiftet.

Tackar. Hade något vagt minne av ny arkitektur från amd/ati, gött att det borde komma lagom till nästa cpu/minnes uppgradering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Jag tror nog att det är där kortens shader processorer som avgör det.
De kanske inte skapar en hög FPS.
Men de är så många och kan "avlasta" i grafikintensiva miljöer.

Kan det inte vara så att det är ECC minnet i fermi korten?

Visa signatur

nuvarande dator: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 7800X3D, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem

Detta är ju en helt ny arkitektur och det kan ta ett tag innan allt faller på plats. Arkitekturen i grunden verkar ganska sofistikerad även om dessa kort blev relativt misslyckade. Geforce FX var inte heller särskilt bra i början men sen lyckades de slipa till arkitekturen så den blev helt ok. Får de bara bukt på värmeproblemen tills nästa uppdatering så kan det nog bli en helt ok produkt. AMD/ATI sitter naturligtvis inte och rullar tummarna heller. Ska bli intressant och se vad som händer när GlobalFoundries börjar tillverka kretsarna för ATI.

Nvidia lyckas i alla fall skapa fint vatten med hjälp av Tessellation

http://www.youtube.com/watch?v=EfrSaIY0YQA

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klimpen2
Angående prestandatronen så har AMD den, de har marknadens snabbaste grafikkort. Vad spelar det för roll om det är 1 eller 2 GPU:er?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Sluta trolla nu, en eller femton GPUer, 5970 sitter fortfarande outmanad på tronen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Javisst har 5970;an två gpu;er. Dock är det fortfarande ett grafikkort.

Men shit lugna ner er grabbar, läs vad han skriver först innan ni får tokryck...
Han snackar om vilken som har snabbaste GPUn, och inte snabbaste kortet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy "Nvidia har världens snabbaste GPU, obestridligt !"

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk

Hittade en bild som beskriver Nvidias grafikkort rätt bra:

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.