[Guide] Bitcoin: Använd ditt grafikkort för att tjäna pengar

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa ett HD6990 börja mina, tjänar man på att gå med i en pool?
Enligt http://www.alloscomp.com/bitcoin/calculator.php kommer man ju upp i ca 1.4 BTC/dag (räknade på 800Mhash/s)
Hur står det sig emot t.ex. swepool?

Permalänk
Medlem

När jag tänker efter tar dem ju överpris på nätagget med nuvarande kurs..
Har en hårdvarufråga, sitter och minar på ett 6950 nu, underklockat minne. Har frusit två gånger under dagen, kortet är helt nytt. Har ett kasst nätagg:Antec Sonata III 500W.. Kan detta vara orsaken?
Kan det underklockade minnet skapa problem om jag använder datorn ?

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av apaz:

Funderar på att köpa ett HD6990 börja mina, tjänar man på att gå med i en pool?
Enligt http://www.alloscomp.com/bitcoin/calculator.php kommer man ju upp i ca 1.4 BTC/dag (räknade på 800Mhash/s)
Hur står det sig emot t.ex. swepool?

Jag har ca 350mhash och får ca 0,5-0,6 btc/dag på swepool. Sedan så blir jag lite frågande varför swepool vägrar visa samma mhash som guiminer säger(jo vi tror dock att guiminer är det som stämmer). Ligger 50-100under vad det borde vara på swepool.

Beställde precis 4st Sapphire 5830! Tror det blir ett MSI 890 och en 1000watt:are. Bara för att få igång en mining rigg. Men inte riktigt bestämmt mig än angånde det.

Edit: Ifall jag har ett moderkort som EJ är kompatibelt med Crossfire och sätter in två radeon 6870, ena med en dummyplug. Kan jag då använda dem båda var för sig för att mine:a? Eller måste det vara kompatibelt med crossfire (även fast jag inte använder crossfire?)

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Skrivet av Hzup:

Jag har ca 350mhash och får ca 0,5-0,6 btc/dag på swepool. Sedan så blir jag lite frågande varför swepool vägrar visa samma mhash som guiminer säger(jo vi tror dock att guiminer är det som stämmer). Ligger 50-100under vad det borde vara på swepool.

Beställde precis 4st Sapphire 5830! Tror det blir ett MSI 890 och en 1000watt:are. Bara för att få igång en mining rigg. Men inte riktigt bestämmt mig än angånde det.

Edit: Ifall jag har ett moderkort som EJ är kompatibelt med Crossfire och sätter in två radeon 6870, ena med en dummyplug. Kan jag då använda dem båda var för sig för att mine:a? Eller måste det vara kompatibelt med crossfire (även fast jag inte använder crossfire?)

Moderkort med sli kan du köra 2st radeon kort i som minear med dummyplugg. Det gick då för mig , på ett lanparty moderkort

5830 ligger i xfx : 248-265 shapphire 220-238mhash/s (mina iaf ) klockade vad som går i ccc på gpu sänkt minnena som går

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beppothaking:

Moderkort med sli kan du köra 2st radeon kort i som minear med dummyplugg. Det gick då för mig , på ett lanparty moderkort

5830 ligger i xfx : 248-265 shapphire 220-238mhash/s (mina iaf ) klockade vad som går i ccc på gpu sänkt minnena som går

Beställde Sapphire 5830 från JME. De hävdade på att jag skulle ha dem under nästa vecka. Trodde dock de låg högre än 220-238! Men jag lär inte klocka så hårt. Blir lite grann kanske. Tänkte testa med LinuxCoin (som operativsystem) med dom. Sedan blir det en dummyplug och ett extra Asus Radeon 6870 på min andra burk. Har ni några bra tips så är det bara att säga till!

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

5830@800MHz har en teoretisk peak performance på 249 MH/s, som ska gå att komma ganska nära med lite tuning.

Skulle avråda från LinuxCoin, det är bara skräp. Då är det bättre att installera en egen linux (I.e. Ubuntu om du inte använt linux innan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipd:

5830@800MHz har en teoretisk peak performance på 249 MH/s, som ska gå att komma ganska nära med lite tuning.

Skulle avråda från LinuxCoin, det är bara skräp. Då är det bättre att installera en egen linux (I.e. Ubuntu om du inte använt linux innan).

Aldrig kört Linux, därav vill jag ha det så simpelt som möjligt. Så varför avråder du från LinuxCoin, mer i detalj. Trodde den var gjord för sådana som mig, helt utan kunskap! Vet inte ens hur jag "installerar" iso filen till USB minnet just nu...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den är inte stabil och innehåller fullt med slarviga fel tyvärr. Fördelen är som du säger dock, att allt redan ligger på men det finns guider på bitcoin.org där du kan installera mer eller mindre det samma och mycket mer clean, tex:
https://forum.bitcoin.org/index.php?topic=7514.0

Ang. ISO-filen så kan du antingen bränna den på en skiva, eller använda unetbootin (http://unetbootin.sourceforge.net) och boota från USB-minne. Fördelen med sistnämnda är att du kan spara saker och ting på minnet om du t. ex. behöver uppdatera något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriik:

treeo: Om du angav din mybitcoin address när du registrerade dig så är det bara att trycka på instant cashout.

----

Nu finns det en hitta-block kampanj på swepool, hittar din miner ett block får du som användare en bonus på 0.5 btc utöver de du får för dina shares.

Härligt och höra!

Ang en annan grej, password recovery?? hade varit trevligt om det fanns.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av PoulGrym:

Ang en annan grej, password recovery?? hade varit trevligt om det fanns.

+1 på den va!
Satt igår och skulle logga in på en annan dator, bara 30 min senare efter jag reggat och hade glömt bort lösenordet :<

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipd:

Den är inte stabil och innehåller fullt med slarviga fel tyvärr. Fördelen är som du säger dock, att allt redan ligger på men det finns guider på bitcoin.org där du kan installera mer eller mindre det samma och mycket mer clean, tex:
https://forum.bitcoin.org/index.php?topic=7514.0

Ang. ISO-filen så kan du antingen bränna den på en skiva, eller använda unetbootin (http://unetbootin.sourceforge.net) och boota från USB-minne. Fördelen med sistnämnda är att du kan spara saker och ting på minnet om du t. ex. behöver uppdatera något.

Tanken var att köra på usbminne. De kostar ju typ 50kr för 4gb och drar "ingen" ström. Men skall kolla upp Ubuntu...

Jag tackar dock, skall kolla upp detta. Kanske till och med jag lyckas med en sådan guide som hjälp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har dom ökat svårighetsgraden?

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhffan:

har dom ökat svårighetsgraden?

567358.224571 verkar vara samma som tidigare, tycker jag... Vad får dig att tro de ökat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anka2:

Folk betalar sjuka överpriser på bitcoins på ebay. Många coins går för 40-45 dollar.

Akta dig för paypal bara.. Det kan sluta illa med cashback scams.

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem

En feature som borde finnas på bitcloins.lc : Statistik över totalt antal shares man bidragit med, vad man har fått ut och vad den genomsnittliga betalningen per share (för just den användaren) har varit. Det skulle antagligen hjälpa till att övertyga de tveksamma som kör på PPS-pooler. Om man provar i en längre tidsperiod så ser man att utbetalningen per share blir större, även om den varierar över tiden.

Permalänk
Medlem

hur fan får jag pengarna från mybitcoin till Mt.Gox? Har letat å försökt hitta, men finner ju inget.

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem
Skrivet av treeo:

hur fan får jag pengarna från mybitcoin till Mt.Gox? Har letat å försökt hitta, men finner ju inget.

på mtgox under "add funds"

skickade för övrigt ~380 USD från mtgox till mitt konto nu, ska vi se när det kommer fram

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av triplea:

En feature som borde finnas på bitcloins.lc : Statistik över totalt antal shares man bidragit med, vad man har fått ut och vad den genomsnittliga betalningen per share (för just den användaren) har varit. Det skulle antagligen hjälpa till att övertyga de tveksamma som kör på PPS-pooler. Om man provar i en längre tidsperiod så ser man att utbetalningen per share blir större, även om den varierar över tiden.

Det finns hur många totala shares, om du är med på top 100

Men just nu är problemet med för mycket rejected shares viktigast. Kommer till nya saker varje dag

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legendary:

okej, jag funderar på att köpa ett http://www.webhallen.com/hardvara/122089-asus_radeon_hd_6870_1gb_oc-pci-e-dvi-hdmi-2xdp

Med dagens kurs, hur många dagar kan det ta innan kortet är "betalt"? Tror ni det är en säker satsning om man tänker på hur kursens gång har sett ut sen tråden startades?

Inget som har med bitcoin är säkert i detta läget, och det kortet är lite dyrt för de mhash det ger. Försök att hitta ett 5870/5850 begagnat istället.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legendary:

okej, jag funderar på att köpa ett http://www.webhallen.com/hardvara/122089-asus_radeon_hd_6870_1gb_oc-pci-e-dvi-hdmi-2xdp

Med dagens kurs, hur många dagar kan det ta innan kortet är "betalt"? Tror ni det är en säker satsning om man tänker på hur kursens gång har sett ut sen tråden startades?

Köpte två sådana kort själv. "Ontop" av 4st 5830. Valde 6870 för två anledningar. Kunde gå och hämta det på Webhallen samma dag samt det är bättre än 5850 på "spel" enligt flertalet benchmarktester. Bästa serien är dock, och förblir 5xxx serien för mining. Med nuvarande kurs så betalar du tillbaka kortet inom en månad. Så funderar du på att byta upp dig så kör på det, annars så skulle jag nog säga att BitCoins är för nytt och oprövat för att kunna rekommenderas. Som Eriik säger så är dock 5xxx serien att föredra ifall du bara skall mine:a på det. Speciellt ifall du hittar ett begagnat (Lycka till hah).

Mitt Asus Radeon HD 6870 med 970/525 får 290mhash ~75-80°C/75-80%fläkt. Då har jag inte pillat på volten

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När ska man växla in det mot "riktiga" pengar, och med vem ska man växla detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av htux:

När ska man växla in det mot "riktiga" pengar, och med vem ska man växla detta?

När? När man tycker man vill ha ut det i riktiga cash. Kursen kan man ju aldrig förutspå. Angående vart så finns flera sidor men mtgox är lite normala här, på Sweclockers, just nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Legendary, det är helt omöjligt att säga.

1. Bubblan kan spricka och en coin blir värd 0.04 cent igen
2. Svårighetsgraden ökar med ungefär 30% var 9-10:e dag. att växelkursen till "riktiga" pengar hänger med kan man bara hoppas på.

Men räkna med ca 300Mh/s = 0.48 BTC/24h
1BTC = 18.3€ just nu
Svårighetsgraden ökar igen om ca 6 dagar så tills dess får du ihop 52€ vilket är ungefär 490kr
Säg för skojs skull att priset inte stiger med svårighetsgraden.
70% av .48 = 0.336 BTC/24H
1000kr (det som är kvar att få ihop)= 105€
105/18.3 = 5.73BTC, 5.73BTC/0.336 = 17

Så om svårighetsgraden INTE höjs ytterligare än gång än vad som är beräknad (vilket jag kan garantera att den gör) så kommer det ta ca 23 dygn att få ihop till kortet. Räkna med en 30-35 dagar för att vara säker och inkludera den förhöjda elräkningen.

Permalänk
Medlem

En annan fråga, hur gör man för att sätta in pengar från swepool till sitt mybitcoin-konto? Kan inte hitta det någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneSvs:

på mtgox under "add funds"

skickade för övrigt ~380 USD från mtgox till mitt konto nu, ska vi se när det kommer fram

Jag fattar verkligen inte var under "add funds" på Mt. Gox. Var jättevänlig och förklara för mig =P

Här sitter man, 25 år gammal, å inte fattar. Fan, trodde inte den dagen skulle komma så snart

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem
Skrivet av treeo:

Jag fattar verkligen inte var under "add funds" på Mt. Gox. Var jättevänlig och förklara för mig =P

Här sitter man, 25 år gammal, å inte fattar. Fan, trodde inte den dagen skulle komma så snart

add funds, scrolla ner till "add bitcoins" och följ instruktionerna

Ifall du inte hittar instruktionerna så ska man skriva in den exakta mängden BTC och klicka på send

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneSvs:

add funds, scrolla ner till "add bitcoins" och följ instruktionerna

Ifall du inte hittar instruktionerna så ska man skriva in den exakta mängden BTC och klicka på send

Jahaaa... sen den adressen skriver man in i "mybitcoin --->> 'send payment'" ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av treeo:

Jahaaa... sen den adressen skriver man in i "mybitcoin --->> 'send payment'" ?

Exakt

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem

Tack för er hjälp! Hade detta varit flashback hade jag varit halshuggen för längesen. Haha

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sedan jag uppdaterade till senaste guiminer så har jag förlorat lite speed. låg förut på runt 350-390 per kort nu ligger jag runt 320-360 per kort. någon som har några ider?

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh