Fläktar går oförklarligt på halvfart? men ändå inte!?

Permalänk

Fläktar går oförklarligt på halvfart? men ändå inte!?

Visste inte hur jag skulle formulera rubriken, men iaf.

Har 12st Scythe Ultra Kaze 3000 fläktar!

Kopplat 2 olika configs med 6 i varje till en molex kontakt!

När jag kopplar ihop det med ett vanligt nätagg så snurrar fläktarna på halvfart, blev riktigt sur då jag ville ha rena orkanen när jag skulle testa dom!

Men.

Kopplar jag dom rent 12v med ett externt "agg" (läs, fritidsnätagg till vadsom se bild sist) så blåser de på som jag förväntade mig.. vad är fel då?

Kolla videos för jämförelse:

Med datornätaggregat: (på 12v linan?)
http://img822.imageshack.us/my.php?image=dyao.mp4

Med det externa agget: (vald utmatning 12v)
http://img148.imageshack.us/my.php?image=ceg.mp4

By mikolino at 2011-04-14

Hjääälp!

Är tacksam för snabba svar så man kan fortsätta bygget nu när man väl har tid!

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat att köra fläktarna en och en på molex-linan?

Hade samma problem fast med 4st fläktar - trots att de var kopplade på 12V (2 och 2) så gick de inte ens nästan på max.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Nope, har ju allt kopplat o tejpat/lött/kympslangat etc. Så man kan inte köra 6 sketna fläktar på en 12v molex menar du?`ska jag behöva köra en o en med molex!?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Michelangelo:

Nope, har ju allt kopplat o tejpat/lött/kympslangat etc. Så man kan inte köra 6 sketna fläktar på en 12v molex menar du?`ska jag behöva köra en o en med molex!?

Ingen aning, för mig kärvade det ju redan när jag hade 2 på en molex. Ingen jag frågade (detta forumet inkluderat) kunde svara på varför det blev så, trots att många försökte.

Jag löste det genom att köpa en fläktkontroller, och koppla hela fläktpaketet (4st) till en enda kontakt där.
Först då fick jag ut full hastighet från fläktarna. Mycket konstigt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

ok! riktigt märkligt!.. vill ju inte köra 12 molex precis.. måste ju finnas någon form av lösning (kan ju köra det externa agget, men måste ner i källaren o starta de manuellt varje gång då.. suck)

Permalänk

ok, har läst runt lite nu, molex från agget lämnar bara 5v? men tillräckligt med A verkar det som

Jag behöver alltså lösa detta med att få 12v och 7,2A (fläktarna är på 0,60A= 12x0,60= 7,2)

Det fritidsagget jag har nu typ som på bild lämnar 12v men bara 2,5A vilket gör att jag kommer överbelasta detta hårt om jag ska köra alla 12 med det. + att jag måste starta det manuellt varje gång (skulle vilja ha trigger av nå slag på det)

Hittar heller ingen siffra på hur många watt fläktarna drar, om jag nu behöver ta in det i beräkningarna?

Permalänk
Medlem

Hej!

Bara en information om molex kopplingsalternativ...

1. Gul+ och svart ledare ger 12V
2. Gul+ och röd ger 7V
3. Röd+ och svart ger 5V

Jag antar att du kopplat enligt alt 1.

Om så, har jag inga nya ideer...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Hej!

Bara en information om molex kopplingsalternativ...

1. Gul+ och svart ledare ger 12V
2. Gul+ och röd ger 7V
3. Röd+ och svart ger 5V

Jag antar att du kopplat enligt alt 1.

Om så, har jag inga nya ideer...

Fo3

Jag skulle också gissa på felkoppling.
Antingen att du gjort alternativ 2 eller 3.
Seriekoppling istället för parallell är ju en möjlighet kanske, fast med 6 fläktar skulle de bara få 2V och borde inte starta, dessutom fungerade de ju med ditt test-agg.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

ojj...

jag har kopplat röd och svart... klippt bort den gula:( så går det när man har för bråttom.... suck suck suck.. jävla fail av mig att inte ha bättre koll, trodde den gula va för nån styrning etc som jag inte hade tänkt att använda!

får försöka rädda dom små stumparna jag har kvar!

tack för svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michelangelo:

Hittar heller ingen siffra på hur många watt fläktarna drar, om jag nu behöver ta in det i beräkningarna?

W = V*A, så en fläkt kommer dra 12*0.6 = 7.2W. Alla fläktarna tillsammans kommer dra 86.4W. Men antalet ampere som tillverkarna anger stämmer sällan med verkligheten, så det är svårt att säga hur mycket de egentligen kommer dra utan att faktiskt mäta.

Permalänk

Fick ihop det tills slut, gjorde inget att jag klippt av dom gula (klippte dom på fläktarna, inte molexens, missförstånd tidigare i tråden) och kopplade in dom till rätt på molexens=12v=

The bygge continues:)