Magenti bygger sin onödigt dyra dator

Permalänk
Medlem

Älskar verkligen det chassit! Sjukt snyggt och löjligt moddbart. Men...Det är lite för stort
Ett tips är att skaffa lite snygga dammfilter till alla fläktarna på framsidan, kommer dra in duktigt med damm som sätter sit i raddarna och försämrar kylningen.
Ett annat tips är att inte har dina SSD i RAID sen för man förlorar TRIM funktionen då och de kommer bli slöa o jäkliga efter ett tag vad jag förstått.
Häll inte i någon färgning i vattnet heller, det kleggar ihop o jäklas i block och radd. Se till att du på något lätt sätt kan tömma/fylla på dina loppar också. Ah, du vet säkert redan allt men gjorde du inte det så är det enkal tips.

Fattar inte va folk snackar om, datorn är inte så jäkla dyr. Kunnat beställa den ikväll och betalt den direkt, inget konstigt med det... Särskilt om man sparat i två år sen du köpte din andra dator...Det sitter ju inte ens en 980x i!
Men den skall nog orka köra några rundor MSRöj *hahaha*

MER BILDER!!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Du bygger inte en dator... du bygger en nyare modernare kylskåp som man kan spela på.

Härlig bygge... varför inte köpa nått som kan öka i pris med tiden?

GRYMT!!

Permalänk
Medlem

Redigerat av moderator Lan: §1, flertal regelbrott.

Kommer att uppdatera bloggen snart med en högupplöst bild tagen med en betydligt mycket bättre kamera snart.
Måste säga att även om datorn bara står här så ser den riktigt snygg ut med sina blåa akrylfönster.

För att svara på några av frågorna jag fått här:

@anemic - Ja det är ett ganska stort chassi. Men det får plats under mitt skrivbord och är inte större, på höjde iaf, än vad mitt gamla chassi var så det kommer inte att störa mig, dessutom finns det nu plats att växa.
- Nej jag raidar inte SSD
- När jag beställde allt tänkte jag inte på det här med galler och dammfilter. Ska jag skruva in dammfilterna på insidan och gallerna(grills) på utsidan?
- Har UV slangar och tänker inte hälla i färgämne, ännu ett riktigt bra tips jag fick på overclockers.com. Var ingen skillnad på kostnaden för vanliga slangar eller UV slangar så det var ett kap.

@MrMadMax "Du hade aldrig en fundering på att välja 2st 6990 istället?"
- Jo, men har lite bojkott av ATI då i mitt senaste köp med en ATI HD 4870x2 trots att den gick på över 5000 kr gav mig konstanta bluescreens efter 1.5 år och tvingade mig att utföra en 300 formats samt att de bara spottade ut hetta. Även om detta var det första riktiga dubbelkärniga kortet är de bojkottade i detta bygget, nvidia känns tryggare även om de inte kommer att prestera lika bra som 6990.

- Chassit väger nog en... 10-12 kilo? inte för farligt. Har dock inte vattenfyllt det eller lagt i några grafikkort eller slangar, fästen osv så det lär nog gå uppemot 30-35 kilo tillslut.

@Teddis - Hade redan bestämt mig för 2x 590 när jag beställde vattenblocken. Hade ingen aning om att de skulle vara så svåra att få tag i. Sedan så vattenkyler jag korten, om de i dagsläget fungerar på full load med en liten fläkt kommer de med vattenkylning att gå att klocka.

@Omen964
Ska jag köpa guldkomponenter till datorn eller vad menar du? Finns inget som ökar med tiden om det inte är konst där konstnären råkar bli känd eller om det är en bil som inte massproducerats.

Edit: Behöver någon form av.. biocide, dvs för att döda alla bakterier och mög som kan börja växa i vattnet. Kan ni rekka något som finns via en svensk affär? Beställer jag via aquatuning.se drar de 100 kr i kortavgift. Det är principen av kostnaden som irriterar mig där och jag vet mycket väl att jag bygger en dator som går på motsvarande 40 000 kr med skärmarna.

§1 bruten.
Permalänk
Skrivet av Magenti:

Edit: Behöver någon form av.. biocide, dvs för att döda alla bakterier och mög som kan börja växa i vattnet. Kan ni rekka något som finns via en svensk affär? Beställer jag via aquatuning.se drar de 100 kr i kortavgift. Det är principen av kostnaden som irriterar mig där och jag vet mycket väl att jag bygger en dator som går på motsvarande 40 000 kr med skärmarna.

Kör med lite glykol i, spelar ingen roll om du blandar metallerna, dödar allt liv samt så får vattnet lägre fryspunkt (fråga mig inte varför det skulle vara bra i en dator men alla fall) + färgar glykolen vattnet
Annars fungerar ju silver coil
http://www.chilledpc.co.uk/shop/product_info.php?products_id=...
Lägg den i tanken och tanka på med destillerat vatten. Väldigt billig frakt från chilled PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightBlizz:

Kör med lite glykol i, spelar ingen roll om du blandar metallerna, dödar allt liv samt så får vattnet lägre fryspunkt (fråga mig inte varför det skulle vara bra i en dator men alla fall) + färgar glykolen vattnet
Annars fungerar ju silver coil
http://www.chilledpc.co.uk/shop/product_info.php?products_id=...
Lägg den i tanken och tanka på med destillerat vatten. Väldigt billig frakt från chilled PC.

Glycol försämrar kylningsförmågan. Får nog bli silver om inte annat.
Hade helst gått tag i PT nuke från någon svensk affär men Sverige är en död marknad när det gäller att få seriösare vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magenti:

Glycol försämrar kylningsförmågan. Får nog bli silver om inte annat.
Hade helst gått tag i PT nuke från någon svensk affär men Sverige är en död marknad när det gäller att få seriösare vattenkylning.

Kan jag väl till en viss del hålla med om, men coolingstuff brukar inte vara omöjliga på att fixa saker som inte finns i sortimentet väldigt snabb och smidigt samtidigt.
Trevligt bygge måste jag tillägga men undrar 2 saker 1155 klockar fint som tusan men ska du ha max av systemet är 1366 att föredra med PCI x16 på alla slots men det är ingen större skillnad men iaf, sen varför snåla med radiatorerna finns de som presterar bättre för någon krona mer tex thermochill, XSPC när du inte kör med highfm fläktar dvs. Kul med bygget trots allt som är intressant och ett monsterbygge.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Skrivet av Magenti:

Glycol försämrar kylningsförmågan. Får nog bli silver om inte annat.
Hade helst gått tag i PT nuke från någon svensk affär men Sverige är en död marknad när det gäller att få seriösare vattenkylning.

Silvret har jag hört mycket bra om. Kör på det, PT nuke är ganska omdiskuterat, blir dålig färg efter ett tag och kladdar igen blocken :/
Men hur mycket kan glycolen försämra kylningsförmågan? Kan ju knappast vara så mycket eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

Kan jag väl till en viss del hålla med om, men coolingstuff brukar inte vara omöjliga på att fixa saker som inte finns i sortimentet väldigt snabb och smidigt samtidigt.
Trevligt bygge måste jag tillägga men undrar 2 saker 1155 klockar fint som tusan men ska du ha max av systemet är 1366 att föredra med PCI x16 på alla slots men det är ingen större skillnad men iaf, sen varför snåla med radiatorerna finns de som presterar bättre för någon krona mer tex thermochill, XSPC när du inte kör med highfm fläktar dvs. Kul med bygget trots allt som är intressant och ett monsterbygge.

Finns massor av charts osv och då jag vill ha ett snabbt och tyst bygge valde jag swiftech som inte bara är mest prisvärt men som ger bra prestanda utan att kräva högljudda fläktar. Fick även flera rekommendationer på det.

Kommer en ny processor intel IVY snart och jag orkade inte vänta på det så byggde på med det som fanns tillgängligt. Kommer att uppgradera processorn i framtiden utan tvekan.

Permalänk
Medlem

Du behöver nog inte vara orolig för att glykol ska försämra värmeledningsförmågan, ger dessutom en riktigt trevlig blå färg. jag skulle akta mig för färgade tillsatser gjorda för vattenkylning då jag hittills aldrig har använt någon som inte färgar slangarna och dessutom kladdar ihopsig i block och pump. Glykol gör inte detta. Coolt bygge hoppas på mer bra bilder. Altid trevligt att se stora byggen då pengar inte är ett problem. Tycker dog att du ska vara någo och få en genomgående hög kvalitet på burken.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad*

Tack för att ni hjälper till att skapa ett trevligt forum.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Wow väger det bara 10 - 12 kilo O_o det var inte så farligt det är ju lika mycket som ett Define R3.Vad är det gjort av? Vet inte om jag missat det men sleeve?

Visa signatur

2X BenQ 24'' G2420HDBL | Sennheiser pc game 350 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries QcK XXL | Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Medlem
Skrivet av H.L:

Wow väger det bara 10 - 12 kilo O_o det var inte så farligt det är ju lika mycket som ett Define R3.Vad är det gjort av? Vet inte om jag missat det men sleeve?

Kände på chassit med alla delarna i och 12 kilo är nog en ganska stor underdrift. Snarare runt 15-17 kilo. Kunde iaf lyfta det med högra armen utan större problem.

Chassit är tillverkat av Aluminium och akryl plast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magenti:

Kände på chassit med alla delarna i och 12 kilo är nog en ganska stor underdrift. Snarare runt 15-17 kilo. Kunde iaf lyfta det med högra armen utan större problem.

Chassit är tillverkat av Aluminium och akryl plast.

ska du sleeva kablarna sen då ;)????

Permalänk
Medlem

Har inte funderat på sleeving, känns som att jag får se hur chassit ser ut efter alla komponenter är inne om det verkligen behövs.

Såg nu att inet.se har GTX590 inne, kommer avboka beställningen från webhallen och köra på dom, så det kommer bli uppdateringar snart.

Permalänk
Skrivet av Magenti:

Har inte funderat på sleeving, känns som att jag får se hur chassit ser ut efter alla komponenter är inne om det verkligen behövs.

Såg nu att inet.se har GTX590 inne, kommer avboka beställningen från webhallen och köra på dom, så det kommer bli uppdateringar snart.

Låter trevligt

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem

Korten från webhallen avbeställda och två MSI GTX590 från inet beställda.
Får hoppas jag får allt innan helgen så man kan få ihop allt.
Glömde hämta kameran så klart så bilder kan dröja någon dag till.

Permalänk
Medlem

Annars så är väll Asus Mars 2 på väg

Det är som man brukar säga, pics or it never happened! Ge os bilder

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Annars så är väll Asus Mars 2 på väg

Det är som man brukar säga, pics or it never happened! Ge os bilder

Jo och hade jag väntat på dom så kommer så klart GTX 690 korten 4 månader efter det, väntar jag på det är det plötsligt GTX695 Areas och så kan man bara strunta i att bygga en dator.

Fungerar ju inte.

Ska hämta korten idag. Har kameran men ingen sladd att föra över bilder med. Hursomhelst kommer allt vara upp på www.Magenti.se senare

Permalänk
Skrivet av SmOOthy:

Annars så är väll Asus Mars 2 på väg

Det är som man brukar säga, pics or it never happened! Ge os bilder

Han kommer inte posta bilder här längre, p.g.a den härliga svenska avundsjukan.

Om du läser högre upp i posten, så har du en länk till hans blogg

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem

@Magenti
Nej, jag tänkte att du sätter de här på utsidan (http://www.petrastechshop.com/80alfanfibl.html) så fångas dammet upp innan de åker in i datorn och raddarna. Jag hade dem på mitt senaste bygge och det var bara att torka av med en fuktig trasa så blev det rent och snyggt (och såklart mindre damm innuti datorn). Tror de kommer se riktigt bra ut på din framsida dessutom istället för fläkthål.
Tar inte ALLT damm men mycket...Med lite flyt så döljer det lite av de blå ljuset också ; )

Så...Bilder? Eller står det still?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Har du råd så gör det... det är mina pengar och jag lägger dom på MINA nöjen, det är det perfekta ursäkten at bygga sin dator efter sin egen tanke och skita i vad någon tycker om det. Även flickvänner/fruar ska bara respektera vad man har för intressen, annars kan de hitta sig en som har andra intressen då är det inte dig utan dina pengar dom gillar. Detta bygget är vad jag skulle göra om jag hadde råd också. Kan du göra sånna byggen och updatera hårdvaran fortlöpande så är ingen mer glad för din skull än mig JAG ger det en klar +6 att du gör vad du vill och bevisar det för TROLLEN som lägger sig i och kritiserar istället för at ge dig hjälpande konstruktiv kritik. Dessutom är det fler svenskar och än fler norskar än vad dom tror som gör sånna byggen, jag lever av att bygga och sälja entusiastsystem och det är inte bara folk som bloggar på Sweklockers som gör det.

Permalänk
Medlem

Nytt inlägg uppe på www.magenti.se
Har tagit bilder med nya kameran med saknade sladden till det hela så kunde inte föra över.

Permalänk
Medlem

Såg redigt bra ut med SLI setupen Visst blir man avis på ditt bygge Magenti, men kul att någon har fått ihop pengarna och vågar bygga lite extremt. Keep it up!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Funderar på vilka fläktfilter jag ska ta.
http://www.inet.se/artikel/5321177/flaktfilter-120mm ser inte för snygga ut.

Och ingen som vet var jag kan köpa 2 silver kill coils eller någon form av gift för att döda alger och mög i loopen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magenti:

Funderar på vilka fläktfilter jag ska ta.
http://www.inet.se/artikel/5321177/flaktfilter-120mm ser inte för snygga ut.

Och ingen som vet var jag kan köpa 2 silver kill coils eller någon form av gift för att döda alger och mög i loopen?

Dammfilter
Silver Coil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magenti:

Funderar på vilka fläktfilter jag ska ta.
http://www.inet.se/artikel/5321177/flaktfilter-120mm ser inte för snygga ut.

Och ingen som vet var jag kan köpa 2 silver kill coils eller någon form av gift för att döda alger och mög i loopen?

Gå in på närmsta juvelare bara.
Är ju bara en bit silver sträng som man smelter när man gör smycken. Dom har bara tagit en sådan och böjt den i en spiral ser det ut som.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Exakt det dammfiltret finns på Djungelapa också. Det blir nog billigare frakt då.

http://djungelapa.se/product.php?id_product=147

Permalänk
Medlem

En i lager

Tar hellre allt från aquatuning.se igen då. Tror jag tar http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p8878_PrimoChi... som anti alg medel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magenti:

En i lager

Tar hellre allt från aquatuning.se igen då. Tror jag tar http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p8878_PrimoChi... som anti alg medel.

10st silver coils i lager hos ChilledPC samt fler än 1st dammfilter i lager hos Highflow.

Permalänk
Medlem

Hur snabbt levererar ChilledPc ?