Allmänt om nätverk och internetuppkoppling.

Permalänk
Medlem

Allmänt om nätverk och internetuppkoppling.

Hej, har en router och ett modem av samma fabrikat, ZyXEL. Har haft detta så länge jag kan minnas, iaf 5år tillbaks. Undrar nu då det är så jävla svårt att ens ansluta till den. Är en uppgradering på sin plats och behöver man uppgradera allt? Finns det saker som hänt under åren som gör internetanslutningen till ren skit? Behöver man byta allt och i såna fall vad är bästa fabrikat? Köpte nyss en trådlös typ usb-sticka som antagligen ska ge trådlös anslutning, har fungerat till och från på grund av den dåliga uppkopplingen. Kör nu med 3's mobila nätverk som fungerar finfint för mig men asdåligt för min bror som har sin dator 6 meter bort.

Är jävligt trött på internetuppkoppling hit och dit och ingenting fungerar i vilket fall. Nåja, undrar vad problemet kan vara eller är det bara att köpa nytt? I min familj har vi ett telefonjack bara så att ni vet. Kan ingenting om detta men kan vara bra att få någon uppfattning om detta. Sen undrar jag, då jag spelar på Xbox, via trådlöst internet. Finns det någon typ tja.. 3g sticka som ger internet no metter what?

TACK!

Btw. "Metter"?

Permalänk
Medlem

Nu blir moderatorn arg, men jag måste nog tyvärr bumpa för svar. *BUMP*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalingoo:

Nu blir moderatorn arg, men jag måste nog tyvärr bumpa för svar. *BUMP*

Normalt bumpar folk när deras trådar hamnar på en annan sida. Du kunde inte ens vänta i två timmar. Nåja.

Som svar på din första fråga - ja, köp en ny router. Du får en tillräckligt bra konsumentrouter idag för bra pengar. Själv kör jag D-Link DIR-655. Många rackar ner på D-Link men jag själv har aldrig haft några problem med dem. Vi kör våran X-Box via trådlöst genom routern som vilken annan dator som helst och det funkar jättebra.

Vad gäller mobilt bredband får någon annan svara för det är jag inte så insatt i.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

Köp en router med inbyggt modem så slipper du ha flera boxar. Köp en netgear eller d-link för runt 500-800 borde du klara dig fint på, Garanterat bättre hastigheter än vad du har idag iaf på det trådlösa.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

Normalt bumpar folk när deras trådar hamnar på en annan sida. Du kunde inte ens vänta i två timmar. Nåja.

Som svar på din första fråga - ja, köp en ny router. Du får en tillräckligt bra konsumentrouter idag för bra pengar. Själv kör jag D-Link DIR-655. Många rackar ner på D-Link men jag själv har aldrig haft några problem med dem. Vi kör våran X-Box via trådlöst genom routern som vilken annan dator som helst och det funkar jättebra.

Vad gäller mobilt bredband får någon annan svara för det är jag inte så insatt i.

Tack för svar! Hur är det med telefonjack och sånt. Är det kopplat till routern på något sätt?
Kan man köpa en router på typ SIBA kontant och bara koppla in eller finns det någon månadsavgift eller liknande?

Skrivet av Oneone:

Köp en router med inbyggt modem så slipper du ha flera boxar. Köp en netgear eller d-link för runt 500-800 borde du klara dig fint på, Garanterat bättre hastigheter än vad du har idag iaf på det trådlösa.

Tack för svar! Hur är det med telefonjack och sånt. Är det kopplat till routern på något sätt?
Kan man köpa en router på typ SIBA kontant och bara koppla in eller finns det någon månadsavgift eller liknande?

Permalänk
Medlem

Om du har ADSL så kan du köpa tex en sådan här,

http://www.inet.se/artikel/5401696/d-link-dsl-2640b-adsl2-2-m...

Den kopplar du in i telejacket bara sen är det bara o tuta o köra.

Använd trådad anslutning för att ansluta dig till routern för att configurera den. Sen är det bara att börja använda trådlösa osv.

Det är ingen månadsavgift utöver det du betalar för bredbandet

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Om du har ADSL så kan du köpa tex en sådan här,

http://www.inet.se/artikel/5401696/d-link-dsl-2640b-adsl2-2-m...

Den kopplar du in i telejacket bara sen är det bara o tuta o köra.

Använd trådad anslutning för att ansluta dig till routern för att configurera den. Sen är det bara att börja använda trådlösa osv.

Det är ingen månadsavgift utöver det du betalar för bredbandet

Ok! Men, om jag har förstått allt nu så är det som följande; telefonjack - bredband - router - xbox och datorer mm? Behöver jag också ett nytt bredband? Har två stycken tja.. dosor? två platta rektanglar med massa blinkande ljus på som på ett eller annat sätt är kopplade till varandra. Telefonjacket går till den UTAN antenn. Så, om jag byter router (den MED antenn) så ger det bara bättre uppkoppling? Det ökar inte hastigheten eller så? Tror att bredband och router köpts vid samma tillfälle då båda är av fabrikat ZyXEL och båda är då förmodligen ex antal år gamla. Vad kostar en heluppgradering? och telefonjack är väl inte att föredra, visst?

EDIT: Eller är Dlink grejen du skickade till mig både bredband och router? Är modem och bredband samma sak? Gud måste läsa på, svara gärna:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalingoo:

Ok! Men, om jag har förstått allt nu så är det som följande; telefonjack - bredband - router - xbox och datorer mm? Behöver jag också ett nytt bredband? Har två stycken tja.. dosor? två platta rektanglar med massa blinkande ljus på som på ett eller annat sätt är kopplade till varandra. Telefonjacket går till den UTAN antenn. Så, om jag byter router (den MED antenn) så ger det bara bättre uppkoppling? Det ökar inte hastigheten eller så? Tror att bredband och router köpts vid samma tillfälle då båda är av fabrikat ZyXEL och båda är då förmodligen ex antal år gamla. Vad kostar en heluppgradering? och telefonjack är väl inte att föredra, visst?

EDIT: Eller är Dlink grejen du skickade till mig både bredband och router? Är modem och bredband samma sak? Gud måste läsa på, svara gärna:)

Ja det modemet jag länkade där har du allt i ett så att säga , så slipper du ha tex; ett modem, en router . Här har du allt i ett och trådlöst då

Det beror ju på vart du bor, du får nog höra med din leverantör om du kan upgradera, Om inte annat så får du ju garanterat nyare utrustning av dem om du kanske binder upp dig eller förlänger abonemanget.

Om du köper dlinken kan du koppla in allt i den , xbox , köra telefon och laptop trådlöst, fungerar fin fint.

Själva hastigheten till internet kommer nog inte ökas nämnvärt, då måste du nog upgradera hastigheten också hos din internet-leverantör.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Ja det modemet jag länkade där har du allt i ett så att säga , så slipper du ha tex; ett modem, en router . Här har du allt i ett och trådlöst då

Det beror ju på vart du bor, du får nog höra med din leverantör om du kan upgradera, Om inte annat så får du ju garanterat nyare utrustning av dem om du kanske binder upp dig eller förlänger abonemanget.

Om du köper dlinken kan du koppla in allt i den , xbox , köra telefon och laptop trådlöst, fungerar fin fint.

Själva hastigheten till internet kommer nog inte ökas nämnvärt, då måste du nog upgradera hastigheten också hos din internet-leverantör.

Ok, men behöver man ändra abonnemang eller liknande eller är det bara att byta ut ZyXEL routern och modem mot Netgear, D-link eller något. Den linken du skickade mig, täcker den allt jag behöver? Tack för allt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalingoo:

Ok, men behöver man ändra abonnemang eller liknande eller är det bara att byta ut ZyXEL routern och modem mot Netgear, D-link eller något. Den linken du skickade mig, täcker den allt jag behöver? Tack för allt!

Japp!

Tänk på att dra ut strömmen i ca 10min första gången innan du kopplar in den nya routern.

Sen kopplar du in dator osv i den nya routern samt telefonjacket. Sen är det bara att köra!

Varsegod

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Japp!

Tänk på att dra ut strömmen i ca 10min första gången innan du kopplar in den nya routern.

Sen kopplar du in dator osv i den nya routern samt telefonjacket. Sen är det bara att köra!

Varsegod

Om man har trådlöst internet typ (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=626010) måste man koppla in i såna fall?

Permalänk
Medlem

hehe.

Ja du använder dig utav den för att koppla upp dej mot ditt nya trådlösa nätverk som du "installerar" med din nya dlink router

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

hehe.

Ja du använder dig utav den för att koppla upp dej mot ditt nya trådlösa nätverk som du "installerar" med din nya dlink router

AHHH! Okej! Men på min ZyXel har både Xboxen och datorer med sån trådlös mini adapter hittat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalingoo:

AHHH! Okej! Men på min ZyXel har både Xboxen och datorer med sån trådlös mini adapter hittat?

Du får nog formulera om den där meningen lite fattar inte riktigt!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

[...] Som svar på din första fråga - ja, köp en ny router. Du får en tillräckligt bra konsumentrouter idag för bra pengar. Själv kör jag D-Link DIR-655. Många rackar ner på D-Link men jag själv har aldrig haft några problem med dem. Vi kör våran X-Box via trådlöst genom routern som vilken annan dator som helst och det funkar jättebra. [...]

Personligen skulle jag inte rekommendera DIR-655. Har haft en hel del problem med den hos föräldrarna (Rev B1) och det verkar som att alla som är nöjda med den har en tidig revision och firmware 1.2 eller äldre. Det är även på allmänt känt att de har firmware-problem på exempelvis smallnetbuilder.net. När det finns bättre produkter som Netgear WNDR3700 med fler funktioner, stabilare firmware (samt stöd för OpenWRT och liknande), dual-band etc. för nästan exakt samma kostnad tycker jag den faller bort direkt. Även Asus har ett antal trevliga routrar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Du får nog formulera om den där meningen lite fattar inte riktigt!

Strunt samma!