Problem med SLI 9800GTX+ /250GTS

Permalänk
Medlem

Problem med SLI 9800GTX+ /250GTS

Hej sweclockers!

Jag har sprungit på problem med mina grafikkort.

Symptomen är:
1.Grafikkortsdrivrutinerna återställs konstant, max 20 sekunders användning).
2.Vid uppstart syns inte post screen, bios screen,. windows loading elelr något förrens den laddat klart och windows inloggningssida är framme ( de skickar ingen signal fram tills dess).
3.får mycket artefakter i spel.

Vad jag har testat:
1.Testat alla möjliga drivrutiner, just nu använder jag de senaste.
2.jag kör dual screen och har testat båda skärmarna i alla uttag jag har på graffikkorten.
3. Testat köra grafikkorten var för sig och i olika slots. Kör jag 9800GTX+'et för sig själv får jag inga drivrutinskrasher men jag kan istället få flimrande streck över hela skrämen oavsett vad jag gör med datorn. Kör jag istället 250't för sig själv i min burk får jag bild men drivrutinerna krashar och har sig.
4. om jag kör skrämarna på 9800 och det funkar och sedan sätter i 250't så får jag ingen bild i stället.
5.Testat 250GTS'et i kompis dator, inga som helst problem, fungerade klockrent.
6. Testat outan SLI inställning och med.
7.Testat Olika SLI bryggor
8.Jag läste en tråd med liknande problem (GTX 580) och då blev han tipsad om occt och gpu error check, Jag körde nyss detta och efterexakt 11 minuter hade jag drygt 57 000 fel.

Vad kan vara fel?
Vad kan jag göra?

Mvh Philip

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Antielefant

Tja, fungerar korten felfritt i kompisens dator är ditt moderkort alternativt nätagg kört.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Tja, fungerar korten felfritt i kompisens dator är ditt moderkort alternativt nätagg kört.

Hoppades faktiskt på ett svar från dig zcenix då du verkar kunnig innom detta.

Lite historia:
Byggde den 2009,
Med P6T och Ace agg (mitt första bygge och hade inte hängt så mycket på swec så skäll inte på mig )
2010 Dog ace-agget och drog med sig moderkortet. Efter krångel med dustin fick jag en RMA genom ett lokalt företag. Så jag har ett 1 år gammalt mobo och en ett år gammalt 750 GX agg från coolermaster. (det var innan den dåliga recensionen från swec hade kommit upp)...

Jag kan få små "fryslagg" ocskå ibland på en halv sekund styck. Kan ju vara aningen dyrt att testa med ett annat mobo men hur testar jag lättast vad som är trasigt?

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

som sagt moderkot eller nätagget, har du möjlighet o låna ett nätagg av någon

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Laggboxx:

Hoppades faktiskt på ett svar från dig zcenix då du verkar kunnig innom detta.

Lite historia:
Byggde den 2009,
Med P6T och Ace agg (mitt första bygge och hade inte hängt så mycket på swec så skäll inte på mig )
2010 Dog ace-agget och drog med sig moderkortet. Efter krångel med dustin fick jag en RMA genom ett lokalt företag. Så jag har ett 1 år gammalt mobo och en ett år gammalt 750 GX agg från coolermaster. (det var innan den dåliga recensionen från swec hade kommit upp)...

Jag kan få små "fryslagg" ocskå ibland på en halv sekund styck. Kan ju vara aningen dyrt att testa med ett annat mobo men hur testar jag lättast vad som är trasigt?

Där har du med stor sannolikhet satt huvudet på spiken. CM's nätagg är inte direkt världens mest imponerande kvalitet, snarare tvärt om.

Prova byta nätagg om du kan och se om felen försvinner. Det krävs inte ett 750 W-agg, det räcker med 400 om du kör ett kort i taget. Dock är det långt ifrån omöjligt att moderkortet tagit stryk av halvtaskig eller ojämn strömförsörjning. Försvinner felen med annat nätagg har du tur, och då är det antagligen bara ett nytt nätagg som krävs.

Rent praktiskt är det så illa att du, om grafikkorten fortfarande felar på ditt moderkort trots annat nätagg, får byta både moderkort och nätagg. Att bara byta moderkort kan förstås få datorn att fungera felfritt igen... men hur länge innan nätagget eldar upp det nya?

Det är därför jag aldrig rekommenderar lågkvalitativa nätdelar, utan hellre att man går in på total overkill för ens behov. Dels är nätagget den enda del i datorn som bokstavligen kan döda allt annat i den, och dels är det en av de saker man kan behålla i flera år, till och med flera datorer, framåt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Där har du med stor sannolikhet satt huvudet på spiken. CM's nätagg är inte direkt världens mest imponerande kvalitet, snarare tvärt om.

Prova byta nätagg om du kan och se om felen försvinner. Det krävs inte ett 750 W-agg, det räcker med 400 om du kör ett kort i taget. Dock är det långt ifrån omöjligt att moderkortet tagit stryk av halvtaskig eller ojämn strömförsörjning. Försvinner felen med annat nätagg har du tur, och då är det antagligen bara ett nytt nätagg som krävs.

Rent praktiskt är det så illa att du, om grafikkorten fortfarande felar på ditt moderkort trots annat nätagg, får byta både moderkort och nätagg. Att bara byta moderkort kan förstås få datorn att fungera felfritt igen... men hur länge innan nätagget eldar upp det nya?

Det är därför jag aldrig rekommenderar lågkvalitativa nätdelar, utan hellre att man går in på total overkill för ens behov. Dels är nätagget den enda del i datorn som bokstavligen kan döda allt annat i den, och dels är det en av de saker man kan behålla i flera år, till och med flera datorer, framåt.

Oh shit, man tackar för svaret, min kompis har ett gammalt hederligt oem nätag från HP, som alltid funkat fint på en 400-460W borde det kunna funka att feltesta med? Eller ?

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Ja det går att testa med det agget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Ja det går att testa med det agget

Härligt då ska jag nästan se om han är hemma direkt, kan inte vänta på att bli av med dessa problemen

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Ja det går att testa med det agget

Skrivet av Zcenicx:

Där har du med stor sannolikhet satt huvudet på spiken. CM's nätagg är inte direkt världens mest imponerande kvalitet, snarare tvärt om.

Prova byta nätagg om du kan och se om felen försvinner. Det krävs inte ett 750 W-agg, det räcker med 400 om du kör ett kort i taget. Dock är det långt ifrån omöjligt att moderkortet tagit stryk av halvtaskig eller ojämn strömförsörjning. Försvinner felen med annat nätagg har du tur, och då är det antagligen bara ett nytt nätagg som krävs.

Rent praktiskt är det så illa att du, om grafikkorten fortfarande felar på ditt moderkort trots annat nätagg, får byta både moderkort och nätagg. Att bara byta moderkort kan förstås få datorn att fungera felfritt igen... men hur länge innan nätagget eldar upp det nya?

Det är därför jag aldrig rekommenderar lågkvalitativa nätdelar, utan hellre att man går in på total overkill för ens behov. Dels är nätagget den enda del i datorn som bokstavligen kan döda allt annat i den, och dels är det en av de saker man kan behålla i flera år, till och med flera datorer, framåt.

Till båda:
Det känns ju som att jag kommer behöva ett nytt nätagg anyhow, är trött på att redan ha datorn slaktad en gång av Ace, Jag har min rig i sign och jag tycker om att spela spel med mycket ögongodis, med andra ord vill jag att BF3 ska FLyta i minst 60- fps. (spelar på en 1920*1080) + har en liten skärm bredvid.
Jag har planerat in nya Grafikkort dock vet jag itne vad jag ska satsa på, SLI 560 Ti eller 570 eller 580,
Jag vill veta att nätagregatet hade klarat att ev i framtiden även kunna driva antingen 570 SLI eller 580 SLI (om man behöver mer kraft).VILKET hade ni rekomenderat? Hur mycket kraft behöver jag ? 850, 1000, 1200 ?

Mvh Philip, ni är lysande som hjälper!

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Laggboxx:

Till båda:
Det känns ju som att jag kommer behöva ett nytt nätagg anyhow, är trött på att redan ha datorn slaktad en gång av Ace, Jag har min rig i sign och jag tycker om att spela spel med mycket ögongodis, med andra ord vill jag att BF3 ska FLyta i minst 60- fps. (spelar på en 1920*1080) + har en liten skärm bredvid.
Jag har planerat in nya Grafikkort dock vet jag itne vad jag ska satsa på, SLI 560 Ti eller 570 eller 580,
Jag vill veta att nätagregatet hade klarat att ev i framtiden även kunna driva antingen 570 SLI eller 580 SLI (om man behöver mer kraft).VILKET hade ni rekomenderat? Hur mycket kraft behöver jag ? 850, 1000, 1200 ?

Mvh Philip, ni är lysande som hjälper!

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Tack AX 850 Beställt
Återkommer med resultat

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Ja det går att testa med det agget

Skrivet av Zcenicx:

Bild
Bild

Har nu testat med mitt nya AX 850 och inte bättre där inte, körde Occt GPU error check, 8 000 000 fel efter 2 minuter. (mycket värre än förra gången).

När jag monterade i det så var det lättast att montera ur Grafikkorten. Och jag såg då att Nere på kontakten eller vad man kallar det (helt enkelt stiften som går ner i PCI-e socketen). var lite borta på två ställen på mitt 250 GTS, tror även mitt 9800GTX+ hade någon "mindre lång kopparbana". Är det normalt?
Ska jag ta en bild på det? Mvh PHilip!

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laggboxx:

Har nu testat med mitt nya AX 850 och inte bättre där inte, körde Occt GPU error check, 8 000 000 fel efter 2 minuter. (mycket värre än förra gången).

När jag monterade i det så var det lättast att montera ur Grafikkorten. Och jag såg då att Nere på kontakten eller vad man kallar det (helt enkelt stiften som går ner i PCI-e socketen). var lite borta på två ställen på mitt 250 GTS, tror även mitt 9800GTX+ hade någon "mindre lång kopparbana". Är det normalt?
Ska jag ta en bild på det? Mvh PHilip!

Det ska vara så

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Det ska vara så

Då så, då är det bara på jakt efter ett nytt moderkort som gäller... Skit också

Då går vi på nästa frågeställning då, Ska man köpa billigaste möjliga, Sabertooth?
Jag menar plattformen är ju ändå 2 år gammal ? Och Sabertooth har ju både sata 6.0Gb/s och SLi och USB 3.0. Om jag ska ha ett moderkort med en extra strömkontakt (typ molex ) så går det ju genast på vad jag känner är ovärda siffror, isåfall är det väl lika bra att köpa en EVGA powerinserter?

Mvh

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039