Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hjälp med partions storlek. 2 TB hårddisk

Permalänk

Hjälp med partions storlek. 2 TB hårddisk

Hej jag har beställt en ny hårddisk på 2 TB.

Jag använder Windows 7 på datorn.

Vad tycker ni kan vara en rimlig partions uppdelning? eg. partion 1: 500GB partion 2: 1,5TB. Ska jag ha 1-2-3456 partioner?

Permalänk
Medlem

Vad skall disken användas till?

Är det bara för lagring av filer så funkar det fint med endast en stor partition.

Skall den även användas som systemdisk så skapa en mindre partition i början på disken på typ 60-100 GB (där disken är snabbast) och ha sen resten till nästa partition för lagring.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det beror helt på vad du ska ha hårddisken till?

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen valt att göra en stor partition på 2TB.

Om du skall ha en boot partition så borde det räcka med 150-200 GB för system och sånt och resterande till lagring av övriga filer.

Visa signatur

Per Peman
Tekniker på Recovery.se

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Bootpartition kräver inte mer än nån MB.. Bootpartitionen kan vara vilken partition/disk somhelst nämligen:)

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Bootpartition kräver inte mer än nån MB.. Bootpartitionen kan vara vilken partition/disk somhelst nämligen:)

Jag ska använda den som ensam disk i datorn. Alltså med win 7 som system.

Har hört att win-vista sväller med tiden.(rimligen bör Win7 bete sig liknande) kanske kan vara bra ide att använda 200GB som systemdisk?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av smokeblend:

Jag ska använda den som ensam disk i datorn. Alltså med win 7 som system.

Har hört att win-vista sväller med tiden.(rimligen bör Win7 bete sig liknande) kanske kan vara bra ide att använda 200GB som systemdisk?

Skickades från m.sweclockers.com

använd ca 200GB, huvuvsaken är att du har skillda partitioner, blir c: för liten kan man alltid krympa d: och utöka c: i win7

Visa signatur

Microsoft sells you windows while Linux gives you the whole house for free!

Permalänk
Medlem
Skrivet av smokeblend:

Jag ska använda den som ensam disk i datorn. Alltså med win 7 som system.

Har hört att win-vista sväller med tiden.(rimligen bör Win7 bete sig liknande) kanske kan vara bra ide att använda 200GB som systemdisk?

Skickades från m.sweclockers.com

Det stämmer bra. Win7 sväller ordentligt, särskilt Windows\Installer och Windows\winsxs, pga cachning av installationspaket. Inte trevligt alls om man har en ssd som systemenhet, har jag märkt. Mycket korkat av MS (ja, jag vet varför det görs, men jag anser att det är idiotiskt att det inte går att slå av; så vitt jag vet).

200 gb systemdisk lär dock räcka gott.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av smokeblend:

Jag ska använda den som ensam disk i datorn. Alltså med win 7 som system.

Har hört att win-vista sväller med tiden.(rimligen bör Win7 bete sig liknande) kanske kan vara bra ide att använda 200GB som systemdisk?

Skickades från m.sweclockers.com

Så mycket använder den inte, jag kör nu 32bit på en 40 GB partition och har ca 12 GB ledigt, lite "värre" är det med 64Bit..

Men håll program/spel och systempartition separeade så är det lugnt.