Permalänk
Medlem

Hjälp med datorköp

Hejsan!

Nu ska jag för första gången i mitt liv köpa en egen dator och det vore därför väldigt snällt om någon kanske kunde kolla igenom vad jag hade tänkt mig innan jag beställer Jag är fortfarande väldigt osäker på om moderkortet är det bästa för mig, om jag har tillräckligt med Watt på nätaggregatet och om alla delar passar med varandra.

Det här är kundvagnen jag har från komplett;

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=948190...

Sen vet jag att vissa delar är billigare på andra ställen och dylikt, men det fixar jag sen när jag är säker på vad jag ska köpa.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad ska datorn användas till och vad har du för budget?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Budgeten är uppnådd ungefär redan nu, runt 9000 med skärm, så ca 8000 för burken. Jag är ingen gamer utan jag vill bara att den ska flyta superbra i allt vanligt användande, starta snabbt, laggfritt etc. Jag är även väldigt intresserad av 3D-animering/modellering och filmredigering så det vore bra om den klarar av det bra då det är ett stort skäl till att jag köper.

EDIT: Men sen är det såklart inget minus om spel rullar någorlunda på den då jag gillar att spela också men gör det vanligtvis mest på mitt PS3 Men det är inget krav att den ska ta Crysis 2 på Ultra-High i Full HD i 120 fps direkt

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/597314/8k
Där har du enbart datorn!
Den har en kraftig core i7 som klarar åtta trådar samtidigt. (HyperThreading)
Den är även väldigt lätt att överklocka om du skaffar bättre kylning.
Kombinerat med 8gb ramminne som är bra att ha vid arbete med video.
Sen har jag valt ett någorlunda kraftfullt grafikkort från nvidia då jag har för mig att dom presterar bättre vid rendering med sina CUDA cores, jag är dock osäker.
En SSD tyckte inte jag att jag kunde få med i budgeten utan att snåla på annat.
Sen skärm, de får du välja själv, storlek, upplösning och sånt. Kan bara säga att jag tycker du ska spara lite pengar till, för att få en bättre skärm.
Helst en IPS då dessa visar färgerna på ett korrekt sätt, och det vill man gärna när man håller på med grafiskt arbete.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinecraftZ:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/597314/8k
Helst en IPS då dessa visar färgerna på ett korrekt sätt, och det vill man gärna när man håller på med grafiskt arbete.

Hade nog hellre lagt 100kr extra och fått 1600MHz minnen, kanske inte märks nån jätteskillnad men allt hjälper, speciellt vid rendering och sånt. Kanske byta chassit mot ett mindre så blir det mer pengar till bättre skärm.
Och nån IPS skärm får man nog inte för 1000kr

Till trådskaparen, din kundvagn på komplett är privat så det är lite svårt att se den

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinecraftZ:

Tack så hemskt mycket! Vad snällt att sätta ihop ett helt paket, verkligen.

Skrivet av TiasE:

Hade nog hellre lagt 100kr extra och fått 1600MHz minnen, kanske inte märks nån jätteskillnad men allt hjälper, speciellt vid rendering och sånt. Kanske byta chassit mot ett mindre så blir det mer pengar till bättre skärm.
Och nån IPS skärm får man nog inte för 1000kr

Till trådskaparen, din kundvagn på komplett är privat så det är lite svårt att se den

Oj, att den var privat visste jag verkligen inte xD Tack för tipset.

I övrigt undrar jag om dessa två kunde kanske vara ett alternativ istället för att spara in 300 och ta bättre minnen;

https://www.inet.se/artikel/6909563/ocz-stealthxstream-2-700w...
https://www.inet.se/artikel/6900463/fractal-design-core-3000-...

Jag lägger hellre krutet på insidan än utsidan Och det där nätaggregat har kostat 800 så det bör väl vara helt okej? 700W är det på i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av GustavN:

I övrigt undrar jag om dessa två kunde kanske vara ett alternativ istället för att spara in 300 och ta bättre minnen;

https://www.inet.se/artikel/6909563/ocz-stealthxstream-2-700w...
https://www.inet.se/artikel/6900463/fractal-design-core-3000-...

Jag lägger hellre krutet på insidan än utsidan Och det där nätaggregat har kostat 800 så det bör väl vara helt okej? 700W är det på i alla fall

Har ingen koll på OCZ's nätagg men det borde vara helt ok.
Och chassit duger alldeles utmärkt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Sådär, då har jag satt ihop en liten egen version utifrån era förslag;

http://www.inet.se/kundvagn/visa/605940/datorbygge

Känner mig väldigt nöjd, men har ändå ett par sista funderingar. Just hårddisken är jag lite fundersam på då jag känner på mig att jag inte kommer att ha behov av 1TB. Finns det någon särskild annan disk i ungefär samma pris, men mindre storlek då såklart, som är markant snabbare? Eller är alla mekaniska runt 400kr ungefär lika snabba och därför kan jag lika gärna ta den stora?

Sen måste jag bestämma mig om det är värt med en 2600K eller om jag ska nöja mig med 2500K, men det är inget som ni kan bestämma åt mig antar jag utan det får väl plånboken avgöra Ganska stor prisskillnad dock

Permalänk
Medlem

Spinpointen är snabb när det gäller läs och skriv hastigheter, vill du ha snabbare access och söktider så bör du ta en Caviar Black http://www.inet.se/artikel/4304138/500gb-western-digital-cavi...
Vill du få riktigt snabb respons i systemet krävs dock en SSD och då kommer du inte under 1000lappen om du inte ska ha en minidisk på ca 60GB

Tror 2600K valdes med tanke på vad du ska göra med datorn, för modellering, videoredigering osv är 2600K snabbare än 2500K pga HT, men 2500K är inget dåligt val, tar du i5 ist. för i7 kan du ju kanske ta en 60GB ssd plus en vanlig hd för lagring eller återigen lägga pengarna på bättre skärm.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Spinpointen är snabb när det gäller läs och skriv hastigheter, vill du ha snabbare access och söktider så bör du ta en Caviar Black http://www.inet.se/artikel/4304138/500gb-western-digital-cavi...

Aha, perfekt! 500GB räcker lagom, jag tar hellre en kvickare disk. Lite synd att den kom i lager först 13:e då jag tänkte beställa imorgonkväll. Men men, får väl vänta ett tag bara.

Skrivet av TiasE:

Vill du få riktigt snabb respons i systemet krävs dock en SSD och då kommer du inte under 1000lappen om du inte ska ha en minidisk på ca 60GB

Ja, en ssd har jag länge drömt om och planerat att köpa men jag tror jag får skjuta upp det till en framtida uppgradering. En vanlig hdd får duga som substitut till när jag har mer pengar att lägga ut.

Skrivet av TiasE:

Tror 2600K valdes med tanke på vad du ska göra med datorn, för modellering, videoredigering osv är 2600K snabbare än 2500K pga HT, men 2500K är inget dåligt val, tar du i5 ist. för i7 kan du ju kanske ta en 60GB ssd plus en vanlig hd för lagring eller återigen lägga pengarna på bättre skärm.

Mm, allt handlar om att prioritera. Men samtidigt; om jag kommer på att jag vill ha bättre processor måste jag köpa helt nytt. Kommer jag på att jag vill ha en SSD blir inte hårddisken jag köpte nu värdelös. Så därför kanske det är bäst att lägga pengarna på prollen ändå och köpa en riktig i7:a

Permalänk
Medlem

Jag inhandlade själv en caviar black rätt nyligen, och kan säga ett och annat om den. En sak är att den låter, ett knastrande ljud så fort den får arbeta lite. Snabb är den, ja, för att vara mekanisk, men jag har inte bestämt mig om hastigheten väger upp för ljudet.
Fast de kanske bara är jag som är kräsen efter ett, kanske två år med enbart "gröna" diskar. Har kört på gröna diskar då jag låter datorn stå på istället för att stänga av den, oh då behöver jag inte en uppstart på 8sek.

Stavfel
Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Sådär ja! Nu känner jag mig rätt klar fick bli en 2500K ändå, det duger för mig. Vill bara kolla med er en sista gång innan jag skickar iväg så allt ser okej ut.
Här är min kundvagn: http://www.inet.se/kundvagn/visa/607416/datorbygge

Permalänk
Medlem

Försök att få med en annan processor kylare, kan själv rekommendera Thermalright MUX-120 till socket 1155. Intel's egna stock kylare är inte speciellt roliga faktiskt, låter, suger, ja bedrövliga enligt mig.

Två tysta billiga fläktar som ska sitta på kylaren är att rekommendera, sen har du en riktig fin kylare!

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk
Medlem
Skrivet av TEEH:

Försök att få med en annan processor kylare

Tack för tipset men jag tror jag testar med den som ingår till att börja med. Märker jag att jag behöver en bättre kan jag alltid beställa en efteråt, men jag tar inte det på en gång eftersom jag vill hålla nere priset.

Men annars ska alla delar vara kompatibla och så? Mest det jag är orolig för egentligen.

PS: Det stod att grafikkortet ville ha minst 500W och då blir jag lite fundersam på hur de räknar. Kommer 500W att gå åt till bara grafikkortet då och enbart lämna 200W till resten av datorn eftersom jag har 700? Eller hur fungerar det?

Permalänk
Medlem

Ska inte vara några som helst problem med det nättagget du har valt.

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A