Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Jämförelse av LP mellan olika pooler

Permalänk
Medlem

Jämförelse av LP mellan olika pooler

Jag har skrivit ett script som använder miningpoolernas LP-funktion och tar tid på hur lång tid det tar att få ett nytt block.

Jag var inte säker på om jag skulle ta med swepool (då jag är admin där) men jag gör det ändå. Jag försöker vara så opartisk jag kan.

Det fungerar så här
När ett nytt block kommer beräknas tid från att första poolen skickat det nya blocket. Kommer det först från deepbit och 2s senare från swepool får deepbit 0s påslag och swepool 2s påslag. Dessa tider summeras sedan till ett slutresultat. Slutresultatet delas med antalet block och då fås medelfördröjningen.

Skulle en pool skicka tillbaka föregående block istället för det nya så ges alltid 30s påslag. Varför vissa pooler gör detta vet jag inte, men det har inträffat på de flesta pooler jag mätt. Detta skulle innebära att man fortsätter mina på föregående block, och alla shares man skickar in skulle bli stales.

Ni ser att bl.a. deepbit och slush inte finns med, det beror på att jag har haft problem med deras LP-funktion. Får jag det att fungera så kommer även de komma med i framtiden.

Resultat

Average block delay in seconds as a function of pool swepool.net: 0,6 us.mtred.com: 1,0 mining.eligius.st: 3,5 eu.mtred.com: 4,3 us.btcguild.com: 16,7 uswest.btcguild.com: 16,8 useast.btcguild.com: 25,4 Updated: 18/07/2011 Number of blocks: 11

Jag postar de ping-tider jag mätt upp till de olika poolerna.

Added useast.btcguild.com:8332 /LP (130ms) Added eu.mtred.com:8337 /LP (58ms) Added us.mtred.com:8337 /LP (149ms) Added pool.bitclockers.com:8332 /LP (149ms) Added swepool.net:8337 /LP (21ms) Added us.btcguild.com:8332 /LP (210ms) Added uswest.btcguild.com:8332 /LP (210ms) Added mining.eligius.st:8337 (55ms)

Rådatan kan ses här: http://pastebin.com/ie2p20Bm

Slutsats
Vi kan anta att us.mtred.com och swepool.net delar förstaplatsen då us.mtred.com har en längre ping-tid. eu.mtred.com är ofta relativt snabba men skickade in ett gammalt block vilket drar upp medeltiden. Eligius har ett litet delay, jag har sett fler klaga på detta så det är väl en sorts bekräftelse.

Resten av poolerna får ganska höga tider då de ofta skickar det gamla blocket vid LP-anrop.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem

Lustigt att du utelämnade vår pool.
Beror det kanske på att vi var snabbare än dig/swepool?

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jine:

Lustigt att du utelämnade vår pool.
Beror det kanske på att vi var snabbare än dig/swepool?

tävlas det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjabo:

tävlas det?

Eriik har alltid varit lite anti vår pool sen jag nobbade hans förslag om att slå ihop oss
Tror inte han sagt ett ord åt mig sedan dess, eller svarat på IRC heller för den delen

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jine:

Lustigt att du utelämnade vår pool.
Beror det kanske på att vi var snabbare än dig/swepool?

Det beror dels på att jag inte ville förvandla tråden till ett flamewar mellan swepool.net och bitcoins.lc, dels på att bitcoins.lc inte svarar på LP-anrop från mitt program (jag får 200 OK och inget mer).

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA