Permalänk
Medlem

Tips 40/42" LCD/LED tv?

Hej! Jag tänkte byta ut mina gamla tjock-tv mot en LCD/LED 40/42" tv. Den får max kosta 7000 spänn och ska vara full hd samt minst 2 HDMI ingångar och en RCA samt SCART.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Större=Jag mår illa

Plasma= Blir varmare, drar mer el och sämre bild när man ska titta på tv, men ett större plus när man tittar på film.

Jag håller fast vid det jag sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Större=Jag mår illa

Plasma= Blir varmare, drar mer el och sämre bild när man ska titta på tv, men ett större plus när man tittar på film.

Jag håller fast vid det jag sagt.

Drar mer el, bevis utöver det uppmätta. Sämre bild vid TV? Du dillar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Drar mer el, bevis utöver det uppmätta. Sämre bild vid TV? Du dillar.

Står på prisjakts guide...

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Står på prisjakts guide...

De likt de flesta andra gissar jag på bara går efter det uppmätta. Fast, några hundra mer på ett år för att få bättre bild, men känns värt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Större=Jag mår illa

Plasma= Blir varmare, drar mer el och sämre bild när man ska titta på tv, men ett större plus när man tittar på film.

Jag håller fast vid det jag sagt.

Generellt sett ger plasma en naturligare bild vid tv-tittande. Det kan såklart variera. Men enligt mig finns det ingen LCD som kommer i närheten av Panasonics vt serier eller Pioneer när det kommer till uppskalning vid lågupplöst material med naturliga färger osv.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Hur som helst, jag skiter i plasma. Jag är endast interresserad av lcd och led.

Permalänk
Avstängd

Köp någon philips lcd de tycker jag funkar bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Hur som helst, jag skiter i plasma. Jag är endast interresserad av lcd och led.

Varför?

Jag frågar inte för att vara dryg utan jag undrar varför. Du verkar inte förstå att LED-belysta tv-apparater är LCDer, vilket sätter ribban för din kunskapsnivå. Så, varför inte plasma?

Skrivet av lolight:

Köp någon philips lcd de tycker jag funkar bra

Jag har en Philips och har inget direkt att klaga på, men för de pengarna finns det ju vettiga plasmor.

Permalänk
Avstängd

Plasma är inget att ha imho. Jag köper aldrig något som har en blank skärm. Så LCD/LED och Sony eller Philips på tv'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Plasma är inget att ha imho. Jag köper aldrig något som har en blank skärm. Så LCD/LED och Sony eller Philips på tv'n.

Vad grundar du det svaret på? Plasma är ju den bättre tekniken rent bildmässigt, det håller nog alla som faktiskt kan något med om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Vad grundar du det svaret på? Plasma är ju den bättre tekniken rent bildmässigt, det håller nog alla som faktiskt kan något med om.

Dra inte igång detta eviga krig. Låt oss enbart konstatera att de är olika och har olika styrkor. Jag är en LCD, are. Och anser LCD vara mycket bättre. Ok?
Oavsett teknik. Så är det viktigt för mig att skärmen är matt. Men det är jag. Andra tycker olika. Finns inget rätt eller fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Dra inte igång detta eviga krig. Låt oss enbart konstatera att de är olika och har olika styrkor. Jag är en LCD, are. Och anser LCD vara mycket bättre. Ok?
Oavsett teknik. Så är det viktigt för mig att skärmen är matt. Men det är jag. Andra tycker olika. Finns inget rätt eller fel.

Eeeh, jo, det finns rätt och fel. Du tycker det varför? Orkar inte erkänna att du gjort ett dåligt köp pga din okunskap? Jag har en LCD och kan utan problem erkänna att en plasma skulle ge bättre bild.

Varför är LCD mycket bättre?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Eeeh, jo, det finns rätt och fel. Du tycker det varför? Orkar inte erkänna att du gjort ett dåligt köp pga din okunskap? Jag har en LCD och kan utan problem erkänna att en plasma skulle ge bättre bild.

Varför är LCD mycket bättre?

För att jag gillar LCD bättre är det svar nog? Jag har sett plasma och det är inget för mig. Inte för att det är dåligt men det är inte lika bra anser jag. För mig. Att det ska vara så svårt att fatta att alla har olika saker de gillar. Det gäller även bilden på en tv.
Nu är jag inte ensam om att tycka LCD är bättre. Skulle tro att LCD vinner i anhängare ganska kraftigt men men det är ingen garanti för nått iofs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

För att jag gillar LCD bättre är det svar nog? Jag har sett plasma och det är inget för mig. Inte för att det är dåligt men det är inte lika bra anser jag. För mig. Att det ska vara så svårt att fatta att alla har olika saker de gillar. Det gäller även bilden på en tv.
Nu är jag inte ensam om att tycka LCD är bättre. Skulle tro att LCD vinner i anhängare ganska kraftigt men men det är ingen garanti för nått iofs.

Men du får ge bättre svar än så! Vart har du sett plasma? Uppställda i butik där en vettig jämförelse inte kan göras?

Att LCD har fler anhängare betyder inte att det är bättre. Större delen av de som köper tv-apparater kan nära noll om vad som är bra och dåligt. De kollar efter 100hz, full HD och gärna LED, sen tar de den apparat som ser ut att ha bäst bild i butiken, bäst bild i detta fall menas den med mest överdriven bild. Gissar att du är en av dom som aldrig kalibrerat en skärm ordentligt och går runt i affären och faktiskt tror att den bild du ser är det bästa tv-apparaterna kan leverera, har jag fel?

Du har fortfarande inte kommit med något argument, bara "Jag tycker så".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Men du får ge bättre svar än så! Vart har du sett plasma? Uppställda i butik där en vettig jämförelse inte kan göras?

Att LCD har fler anhängare betyder inte att det är bättre. Större delen av de som köper tv-apparater kan nära noll om vad som är bra och dåligt. De kollar efter 100hz, full HD och gärna LED, sen tar de den apparat som ser ut att ha bäst bild i butiken, bäst bild i detta fall menas den med mest överdriven bild. Gissar att du är en av dom som aldrig kalibrerat en skärm ordentligt och går runt i affären och faktiskt tror att den bild du ser är det bästa tv-apparaterna kan leverera, har jag fel?

Du har fortfarande inte kommit med något argument, bara "Jag tycker så".

Gisses. En plasma fanboy. Jo jag har kalibrerat LCD. Just nu kollar jag på min 47" LCD tv som hade dålig bild när jag först fick den. Men som nu har extremt bra bild.

Ok, vad är bättre med LCD.

  1. Väger mindre i (kg)

  2. Mycket högre kontrast

  3. Starkare färger

  4. De finns med matt skärm

Plasma har alltid en blank ful glasyta som reflekterar. Alla plasmor som jag har sett "suddar ut bilden" så att den blir mer tjock tv lik. Dvs man ser inte dessa trappsteg eller pixlar. Men detta är enbart pga att plasma har så dålig kontrast. Om du minskar kontrasten på din LCD så får du samma effekt.
De flesta LCD tv har helt fel kontrast. Detta gör bilden pixlig och ful. Alla LCD vinner mot plasma enkelt om man visar en 1080p stillbild på tex en park.
Det enda som plasma skulle kunna vara något bättre på är svärtan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Gisses. En plasma fanboy. Jo jag har kalibrerat LCD. Just nu kollar jag på min 47" LCD tv som hade dålig bild när jag först fick den. Men som nu har extremt bra bild.

Ok, vad är bättre med LCD.

  1. Väger mindre i (kg)

  2. Mycket högre kontrast

  3. Starkare färger

  4. De finns med matt skärm

Plasma har alltid en blank ful glasyta som reflekterar. Alla plasmor som jag har sett "suddar ut bilden" så att den blir mer tjock tv lik. Dvs man ser inte dessa trappsteg eller pixlar. Men detta är enbart pga att plasma har så dålig kontrast. Om du minskar kontrasten på din LCD så får du samma effekt.
De flesta LCD tv har helt fel kontrast. Detta gör bilden pixlig och ful. Alla LCD vinner mot plasma enkelt om man visar en 1080p stillbild på tex en park.
Det enda som plasma skulle kunna vara något bättre på är svärtan.

Starkare färger? Så överdrivna färger är bättre än bra bild? Mycket högre kontrast? Du menar inte den dynamiska hoppas jag, för den är ju totalt värdelös att kolla på.

En park? Sitter du och kollar på TV i en park?

Är förövrigt inte någon plasmafanboy, fortfarande, efter alla dessa år en förespråkare av pris/prestanda och emot felaktiga fakta samt okunnighet,

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

En park? Sitter du och kollar på TV i en park?

Han skrev stillbild PÅ en park, och inte I en park.
Det är vad jag tror att han menade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av traeskapa:

Han skrev stillbild PÅ en park, och inte I en park.
Det är vad jag tror att han menade.

Tror jag med efter att ha läst igen, DOH på mig!

Att LCDer skulle ha högre kontrast än Plasma är ju ren bullshit iaf!

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Tror jag med efter att ha läst igen, DOH på mig!

Att LCDer skulle ha högre kontrast än Plasma är ju ren bullshit iaf!

Fast din kommentar fick mig att skratta litegrann, då jag fick en bild i huvudet av en snubbe som satt och kikade på stillbilder i 1080p i en park.

Permalänk
Medlem
Skrivet av traeskapa:

Fast din kommentar fick mig att skratta litegrann, då jag fick en bild i huvudet av en snubbe som satt och kikade på stillbilder i 1080p i en park.

Jag bjuder på det

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Jag bjuder på det

Dagens RIX pucko?? varför tjötar du med honom om att PLASMA är bättre när du själv sitter med en LCD, Den dåliga bort förklaringen skulle jag vilja höra.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Dagens RIX pucko?? varför tjötar du med honom om att PLASMA är bättre när du själv sitter med en LCD, Den dåliga bort förklaringen skulle jag vilja höra.

Okej, så för att man själv kör en Volvo så kan man inte rekommendera en Ferrari framför Volvo vid banracing?

Hur tänker du nu? Klart som korvspad kan jag rekommendera en Plasma vilket jag tror är ett betydligt mycket bättre val än en LCD.

Varför skulle jag inte kunna rekommendera en Plasma? Hej tankefel från din sida.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

EP45-DS3P | Quad 6600 @ 3.0 GHz | 4gb DDR2 | HD4850 512mb | Thermalright Ultra-120 Extreme | 1,5TB |