Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ny HDD, partitionering?

Permalänk

Ny HDD, partitionering?

Ny dator på G, i kommande vecka faktiskt (yay) och tänkte förbereda med att fråga följande frågor;

  1. Är det bökigt att installera OS på en helt tom HDD? Minns att jag hade problem med det en gång, bootdisketter osv blev min räddning efter en lång, frusterande dag. Vill inte uppleva detta igen, men nu kommer jag inte ha diskettläsare. Bör jag vara orolig?

  2. Måste jag fixa partitionering efter OS installering? Eller ingår det i OS installationer numera?

  3. Hur stor skulle ni rekommendera att man sätter system-partitionen på? Har nuvarande två partitioner - En för OS och program på ca 20 GB och sen en stor partition (ca 220 GB) för media, spel m.m. Har på senare tid märkt att jag fyller systempartitionen lite för lätt, speciellt då vissa program, spel osv vill ha utrymme för både temporära och permanenta mappar eller filer (T.ex. så lägger ju vissa spel saves och screens i Mina Dokument).

Notera att OSet det rör sig om är Windows 7 Home Premium.

Permalänk
Medlem

20G för os är på tok för lite.. Sikta på minst 50G är min rekomendation. Helst 80+ Beroende på vilken disk du köper givetvis.

Permalänk

1. Busenkelt. Med Windows 7 kan det inte bli enklare.
2. Vill du t.ex. ha en partition för program, spel etc. så har Windows inbyggd funktion för att göra sånt. Men från början kommer du bara att ha "C:" där OS ligger.
3. Hur stor hårddisk kommer du ha? Själv skulle jag nog ha ~60Gb för att OS, drivrutiner + övrigt ska få plats. 20Gb är i minsta laget, tror Windows själv tar upp ~15Gb sedan tillkommer drivrutiner så då är du nog uppe i 20Gb. Runt 40Gb kanske är lagom för dig.

Tänk på att med Windows inbyggda verktyg för partitionering så kan du enkelt ta några "Gb" från en partition och öka en annan (t.ex. om du märker att C: börjar bli lite liten). I XP var det krångligare, antingen 3:e-partsprogram eller krångla med skivan.
I Windows 7 (och Vista) behöver du inte tänka på sånt vid installationen (nödvändigtvis).

Permalänk
Skrivet av Princeps:

20G för os är på tok för lite.. Sikta på minst 50G är min rekomendation. Helst 80+ Beroende på vilken disk du köper givetvis.

Skrivet av id_hunter:

1. Busenkelt. Med Windows 7 kan det inte bli enklare.
2. Vill du t.ex. ha en partition för program, spel etc. så har Windows inbyggd funktion för att göra sånt. Men från början kommer du bara att ha "C:" där OS ligger.
3. Hur stor hårddisk kommer du ha? Själv skulle jag nog ha ~60Gb för att OS, drivrutiner + övrigt ska få plats. 20Gb är i minsta laget, tror Windows själv tar upp ~15Gb sedan tillkommer drivrutiner så då är du nog uppe i 20Gb. Runt 40Gb kanske är lagom för dig.

Tänk på att med Windows inbyggda verktyg för partitionering så kan du enkelt ta några "Gb" från en partition och öka en annan (t.ex. om du märker att C: börjar bli lite liten). I XP var det krångligare, antingen 3:e-partsprogram eller krångla med skivan.
I Windows 7 (och Vista) behöver du inte tänka på sånt vid installationen (nödvändigtvis).

Uj, här va det snabba svar Tack ska ni ha!

Okay, låter ju som att jag inte har mycket att oroa mig för vad det gäller installationen iallafall, så det är ju bra ^^
Den här inbyggda funktionen, tillåter den att man helt enkelt "bryter av" en bit och lägger den nån annanstans? Sist jag grejade med partitioner så va jag tvungen att formatera allt förutom OSet för att ändra om :S Tror jag använde PartitionMagic (okänd version, kanske va så gammalt att man inte kunde. Jag använde iofs bara de mest basiska inställningarna så kan va det också)

Nya hårddiskens storlek kommer ligga på 500 GB, vilket är 2x så mycket jag har nu, så jag kan nog kosta på en 50-60 gb för systemet

Permalänk
Medlem

Ta gärna i lite extra för det är betydligt trevligare att ha lite över för systemet än få hålla koll på utrymmet hela tiden. 80 GB säger jag då, är det för mycket kan du ju alltid lägga nåt spel på den partitionen med.

När du startar installationen av Windows 7 så frågar den om du vill använda hela disken eller endast en del av den. Sen skapas automatiskt den partitionen plus en liten 100 MB för bootloader. Efter att Windows är installerat så bara gå in i Diskhanteraren och högerklicka det utrymme som blev över o välj att skapa en ny partition på resten.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av BengansBlogg:

Ta gärna i lite extra för det är betydligt trevligare att ha lite över för systemet än få hålla koll på utrymmet hela tiden. 80 GB säger jag då, är det för mycket kan du ju alltid lägga nåt spel på den partitionen med.

När du startar installationen av Windows 7 så frågar den om du vill använda hela disken eller endast en del av den. Sen skapas automatiskt den partitionen plus en liten 100 MB för bootloader. Efter att Windows är installerat så bara gå in i Diskhanteraren och högerklicka det utrymme som blev över o välj att skapa en ny partition på resten.

Bra inställning där - Ska man göra nåt ska man göra det ordentligt! ^__^

Tackar för samtliga svar, ty de lugnat mig inför första datorbygget. Nu är det bara själva byggdelen kvar... Och köpa-delen också, hehehe o_0