Permalänk

Datorn startar om hela tiden

Jag behöver hjälp och tips !

Jag byte chassi har om dagen, fungerade bra någon timme men sedan börjar datorn starta om helt utan vidare, och sen starta den om hela tiden innan jag ens kom in i Windows.

Jag har testat följande:

1: testat ett annat grafikkort (i mina båda pci-e uttag på moderkortet)
2: Kopplat ur alla hårddiskar (utom c: ) även testat c: disken i sata port 2 på moderkort
3: resetat cmos/tagit ur moderkort batteri
4: satt allt i bios på defult
5: köpt ett helt nytt nättag 650w för 900kr det verkade som allt skulle fungera perfekt, gick några timmar sen startade datorn om sig, och omstarterna blev regelbundna igen
6: kollat så att alla kablar sitter ordentligt
7: Kollat alla temps (all temp är ungefär som innan jag byte chassi)
8: lyft bort moderkort (alla distanser satt där dom skulle

Jag är helt tom på andra saker det kan vara, snälla någon som vet vad f#n det är för fel?

Hårdvara: [Gpu] Gtx 470 [Cpu] i7 860 [Moderkort] Asusp 7p55d (nyaste bios) [Minnen] 4x2gb ddr3 [nätagg] fractal design newton r2 650w [Hårdisk] 1 ssd intel g2, 3 western digital 500gb diskar

Permalänk
Medlem

Distanserna som ska vara mellan chassit och moderkortet kan sitta fel eller glömt bort.

När det gäller glapp så räcker det inte alltid att kolla och känna. Man måste ta loss. Kolla efter skador, fel, böjda pinnar osv innan man sätter tillbaka det viktigaste igen ordentligt.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Distanserna som ska vara mellan chassit och moderkortet kan sitta fel eller glömt bort.

När det gäller glapp så räcker det inte alltid att kolla och känna. Man måste ta loss. Kolla efter skador, fel, böjda pinnar osv innan man sätter tillbaka det viktigaste igen ordentligt.

Jag tog bort alla kablar kopplade till moderkortet och tittade om något var skadat eller böjt, såg inga fel.
Jag tog även bort moderkortet, alla distanser satt där dom skulle (9st alla på rätt ställe)

Permalänk
Medlem

Har du testat att ha Windows på en annan hårddisk?

Edit: Dum fråga, ber om ursäkt.
Men kan det vara hårddisken som bråkar med dig?

Permalänk
Medlem

Tagit bort minnena/cpu och återmonterat dom?
Låter som om det uppstått ett glapp vid flytten.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Skrivet av FribBe:

Har du testat att ha Windows på en annan hårddisk?

Edit: Dum fråga, ber om ursäkt.
Men kan det vara hårddisken som bråkar med dig?

Datorn kan startas om även när jag är i bios, så det borde inte ha något med hårddiskarna att göra.

Permalänk
Skrivet av NukeDuke:

Tagit bort minnena/cpu och återmonterat dom?
Låter som om det uppstått ett glapp vid flytten.

Jag har en noctua nh-d14 kylare, och den sitter som berget, även minnerna sitter som dom ska.
(jag tog inte bort minnerna eller cpu kylaren efter chassi bytet)

Permalänk
Inaktiv

d14 är en bjässe. Eventuellt kan moderkortet ha skadats under flytten.

Permalänk
Medlem

Hade precis samma problem som du när jag köpte min dator. Den startade om flera ggr innan man kunde komma in i Windows och jag kollade distanserna, grafikkortet, agget och allt som kunde orsaka felet.

När jag tillslut fick mitt moderkort utbytt till den nya B3 för SandyBridge så försvann felet så jag tror det är något fel på moderkortet. Nu fungerar allt som det ska.

Hoppas de löser sig!

Visa signatur

NZXT H2|Corsair CX600W|Corsair 8GB XMS3 1600MHZ|IntelCore i5 2500&Corsair HydroSeries™ H50 PnP|MSI 660TI 2GB Power Edition OC|Asus P8P67|OCZ Aglility 3 & INTEL 330|OS WIN 7
Platta: iPad 3+4G 16GB
Mobil: Samsung Galaxy SIII Marble White

Permalänk

Funderar på att lämna in datorn på felsökning, men dom har blivit så dåliga (alina system).
Jag lämnade in min dator där för ca 1 år sedan, jag hade problem med att skärmen dog och jag fick bsod, dom ringde till mig efter några dagar och sa att dom "förmodligen" hittat felet, han sa: att jag skulle installera om Windows så skulle nog problemen försvinna, det hjälpte naturligtvis inte och kostade 400kr.
Jag hittade själv vad som var fel efter några dagar, det var glapp i pci-e kontekterna.

Permalänk
Skrivet av anon2110:

d14 är en bjässe. Eventuellt kan moderkortet ha skadats under flytten.

Ja det är väl det ända jag kan tro också, men jag var väldigt försiktig. och kunde inte se något som såg fel ut.

Permalänk

Felet är nu hittat, det var moderkortet som vad defekt.
Känns ju skönt att felet är hittat, men hur mår min cpu och mina minnen efter detta undrar jag, har det tagit nån skada?

Permalänk

Jag har liknande problem! Har en ny dator och den startar om sig självt oftast 1 gång innan jag kommer vidare till windows. Ibland startas den om 3 ggr men inte fler. Kan det vara nått liknande?

Visa signatur

NZXT H2|i5 2500k @ 4.2GHz|Asus GTX 580 DirectCUII|Asus P8Z68-V Pro|Corsair Vengeance 2x4gb CL-8 1600MHz|Corsair Force GT 120gb|Corsair AX 850W|Western Digital Caviar® Black 1TB|Corsair H80|Windows 7 Ultimate 64-bit|

Permalänk
Skrivet av emilracerbil:

Jag har liknande problem! Har en ny dator och den startar om sig självt oftast 1 gång innan jag kommer vidare till windows. Ibland startas den om 3 ggr men inte fler. Kan det vara nått liknande?

Svårt att säga till 100% att det är samma problem, men omöjligt är det inte.