Unlimited Detail tillbaka – ny grafikmotor lovar oändlig detaljrikedom i spel

Permalänk
Medlem

Ser jäkligt bra ut!
Fast jag tror inte att spelutvecklare kommer att använda deras metoder nästa år eller om 2 år, kanske runt 2015 så kommer vi få se spel baserade på deras så s.k "atomer".

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz| Intel Core i5 2500K , 4.3GHz | Gigabyte GeForce GTX 660 TI | Corsair TX 550W 80+ | Fractal Design Define R3

Samsung Galaxy S III

Permalänk
Sötast

Jag trodde inte på det första gången, jag tror tyvärr inte på det andra gången heller.

Permalänk
Medlem

Var det inte problem med andra grafiska effekter också tidigare, hur blir det med shader effects, reflections, transparency etc?
Verkar inte vara så enkelt att implementera tex skuggor till detta heller eftersom det tar sådan jädrans tid...

Permalänk
Medlem

Minecraft klarar ju att lagra stora mängder punktdata, så varför skulle inte denna motorn göra det? Har för mig att skaparen av atomontage motorn sa att han med hjälp av gruppering kunde få ner varje punkts datamängd till runt en byte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Framtiden är spännande.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Tydligen visar den här motorn max en "point" per pixel. Så om man kör 1920x1080 rendreras max 2073600 point cloud punkter/frame oberoende av hur många modeller som visas

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonLinos:

Tydligen visar den här motorn max en "point" per pixel. Så om man kör 1920x1080 rendreras max 2073600 point cloud punkter/frame oberoende av hur många modeller som visas

tror majoriteten av voxelmotorer gör det. blir lite effektivare så.

youtube.com/profile?desktop_uri=%2Fprofile%3Fgl%3DSE%26hl%3Den-GB%26user%3DAtomontageEngine&user=AtomontageEngine&hl=en-GB&gl=SE

en annan voxelmotor, jag hoppas på att de verkligen kan leverera vad de lovar. för det ser fantastiskt ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ser ut för at Nvidia redan har undersökt tekniken bakom det här: http://en.wikipedia.org/wiki/Sparse_voxel_octree

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Borde väl inte vara omöjligt att utgå från denna principen och sen gruppera atomerna/punkterna på något sätt så de sitter ihop?

Det är väl ingen som påstått att det skulle gå åt mindre kraft än vad det gör till dagens spel?
Men frågan är ju hur mycket mer kraft de skulle gå åt. Det är ju inte så smart att sätta systemkraven för ett spel efter vad som finns på topp 500 listan...

Fattade det först som att han menade tvärtom. Men efter att kolla på videon igen (ungefär 2:10 in i klippet) så verkar det vara som du skriver... Tycker också det låter konstigt.

Tycker han menar att folk bara är så vana med att arbeta med polygoner att dom får fortsätta med det, fast med mer polygoner än tidigare, sedan konvertera till pointcloud med nått program. Sedan har dom allt sparat som point cloud. Iaf som jag uppfattar det.

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Skrivet av woobiin:

Crytek, köp upp detta företag. Nu.

Skulle nog vara väldigt dumt. Företaget har ju än så länge inte visat någon teknik som inte redan finns, så det de eventuellt har är en patenterbar algoritm för sökningen, men de har inte ens visat att tekniken i närheten kan jämföras med dagens polygon/tesselation-teknik. Jag tycker det luktar skräp lång väg om företaget, de försöker bara få folk att slänga pengar på dem utan att tänka.

Permalänk
Medlem

Hahaha, då kanske xbox och ps3 kan klara sig några år till om de hoppar på tekniken idag ^^
Ne men det behövs nya maskiner iaf:P

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk

Grafik mässigt ser det väldigt bra ut men hoppas att fysiken kommer att bli lika bra så att det inte bara ser bra ut utan rör sig naturligt, det är nog fysiken jag saknar mest i nya spel tror jag (även provat nvidia physx)

Visa signatur

Sandybridge 2600K, Corsair H50, Asus sabertooth P67, Corsair vengance 8gb, 2st Power color hd 6970, Corsair 950 watt, Hdd, 2xCorsair force GT 120GB Raid0, 1000GB, 1000GB, 1000GB (samtliga lagringsdiskar är samsung) =), Redefine XL, 3X Dell U2311H (eyefinity).

Permalänk

Om det var ett sånt stort kliv in i framtiden, varför lägger de då inte ned tid på att visa upp det på ett lite mer seriöst sätt?

Visa signatur

‎"Birthdays are good for you. Statistics show that the people who have the most live the longest!" - Okänd anställd på DICE

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Beror ju på vilken 3D modellerings teknik du har tänkt att använda dig av. T.ex. mycket lär ju fortfarande modellerat för hand, dock inte alltid av polygoner. T.ex. med NURBS Det krävs inte många bytes för t.ex. att bygga ihop en perfekt sphere med detta. Och detta kan ju självklart lätt översättas till denna teknik relaterat till hur nära du är på objektet.

På vilket sätt är det självklart att det kan översättas till denna teknik? Du får gärna berätta hur man kan göra det, för som jag har förstått det är det i princip oklart hur de har optimerat renderingen. Om du kan översätta NURBS till denna teknik utan att allokera minne till "atomerna" så ska du få en STOR tårta av mig. (Fast du blir antagligen miljönär på kuppen så det spelar nog mindre roll)

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Ser häftigt ut, men frågan är hur bra det kan implementeras.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakorp:

De har vänt på tanken: "Världen är otroligt komplex, hur sparar vi så lite data som möjligt och pushar så lite data som möjligt genom renderingspipen?". Istället: "Vi sparar all data, BAM och sen söker vi lite smartare i den."

Väl talat. Man måste försöka beskriva världen i förenklade termer. För en människa kan det vara: "bollen är rund och röd och studsar fram" medan en dator tänker mer som:
bollen har formen x^2 + y^2 = |r^2 - z^2|
Den här färgen rgb(f00)
Den rör sig enligt x(t) = 2m/s; y = 0; z = sin(t)

Det är båda förenklingar som får plats att beskriva i detta inlägg. Datan för att beskriva varje punkt enskilt är helt orimligt stor, och fruktansvärt bakvänd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Alltså, när man eliminerar behover för geometrisk rendering kan hela grafik-processorkraften gå direkt på fysik, ljussättning, post-processing effect osv. Ett helt grafikkort dedikerat till motion blur måste bli tämligen imponerande! Jag är såld!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

sparas förmodligen som en formel där du har nyckel punkterna resten genereras

Du har rätt, det är ju liksom det som är tanken: man vill inte spara varenda punkt, så man använder polygoner. Polygoner är ju bara en massa hörnpunkter där man fyllt igen tomrummet mellan punkterna. Jag ville bara visa på varför det är orimligt med enbart punkter ur en lagringssynpunkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

blir intressant att se hur det här slutar .

tycker killen låter lite annorlunda , jämfört med hur han lät i första filmen .
man skulle nästan kunna tro det är någon annan som talar i den andra rullen , och att det bara är ett prank/någon jävlas med den första rullen.

annat youtubekonto och allt.

blir intressant att följa hursomhelst.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Som 3d animatör med Maya och 3ds Max.... GIMME GIMME!

Permalänk
Medlem

De kan ju återkomma när de har fungerande belysning, skuggor, reflektioner osv. som vi ju vant oss vid från polygonmotorer. Ingen byter bort något av dem mot mer detalj...

Permalänk
Medlem
Skrivet av alkonaut:

De kan ju återkomma när de har fungerande belysning, skuggor, reflektioner osv. som vi ju vant oss vid från polygonmotorer. Ingen byter bort något av dem mot mer detalj...

6:50 in säger han precis det du vill ha.
..Denna presentationen har bara två skuggtoner, men dom utvecklar redan nästa presentation som kommer att ha "multiple shades of shadow"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

är de riktigt och kommer ut inom 2 år så kommer jag skita på mig

Klockren sammanfattning av spekulationerna!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASRock Fatality Pro Rev B3 | Gainward GTX 570 Phantom | 2TB HDD | Corsair Force GT 120 GB | Intel 2500k i5 @ 4.4Ghz | Silverstone FT02 | Corsair HX 650 W | Antec Kühler 620 | Corsair Vengeance 8GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArakanI2:

tror majoriteten av voxelmotorer gör det. blir lite effektivare så.

youtube.com/profile?desktop_uri=%2Fprofile%3Fgl%3DSE%26hl%3Den-GB%26user%3DAtomontageEngine&user=AtomontageEngine&hl=en-GB&gl=SE

en annan voxelmotor, jag hoppas på att de verkligen kan leverera vad de lovar. för det ser fantastiskt ut.

Skickades från m.sweclockers.com

din länk funkade inte så bra men var in på hans hemsida o kollade... rätt imponerande

och för er andra: http://www.atomontage.com/?id=dev_blog

Visa signatur

/a

Permalänk
Medlem

Dem kan representera mycket men det är väldigt mycket som sker med grafiken mer än polygoner. Polygoner är inget problem för den delen när dem har löst andra standardproblem för att kunna efterlikna ex unreals nya motor. Reflektioner, Animationer, Dynamiska Ljus, Skuggor. och mycket som mapps kan göra på en yta.

Permalänk
Medlem

Kan man inte få se en animation?? Tror inte dom har tänkt värst mycket på det!
Eller koda/knåpa ihop ett litet litet spel med just denna funktionen, och se hur det verkligen fungerar!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

4kanter ?

är bara jag som stör mej att dom inte kan göra raka strand kanter med den tech och tid dom besitter ??? men är detta verklighet så wooohooo vill genast ha ett riktigt bra mmo med denna tech

Permalänk
Medlem

Jag säger som samma grej som när jag såg deras första video: Imponerande men det blir inte intressant förrens man ser det röra på sig och ha fysik som alla vanliga gameengines, även workflowet är viktigt

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Medlem

Dom där är 1 år gamla :P. Funnits på deras sida väldigt länge.