Permalänk
Medlem

Färgproblem med hdmi kabel

Har kopplat min htpc till min platt-tv med en hdmi kabel.
Men när jag ställer in hd upplösningar så blir färgerna gråa och matta.
Jag kör med E35m1 I-deluxe moderkort och kopplar till en LG 32" med max upplösning 1366x768.
Kopplar jag med en dvi kabel från datorn med vga i andra änden till tvn blir färgerna bättre.
Blir det lika bra bild med en dvi/vga kabel som en hdmi?

Eller har ni några andra tips på hur man kan göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Yoshi-HTPC
ASUS Z97-AR | i7-4790K | ADATA 2x8GB CL9 1600MHz XPG | Sapphire Radeon R9 290 | NZXT H440 vitt | Samsung 850 Pro 256GB SSD | EVGA Supernova G2 750W | Corsair Raptor K50 Gaming Keyboard | Steelseries Rival | Sennheiser G4ME One
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så är det ingen skillnad i bildkvalitet mellan hdmi och dvi/vga kablar. Skillnaden är väl att hdmi kabeln kan skicka både ljud och bild samtidigt.

Testa med vga kabeln och se.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonsson9:

Har kopplat min htpc till min platt-tv med en hdmi kabel.
Men när jag ställer in hd upplösningar så blir färgerna gråa och matta.
Jag kör med E35m1 I-deluxe moderkort och kopplar till en LG 32" med max upplösning 1366x768.
Kopplar jag med en dvi kabel från datorn med vga i andra änden till tvn blir färgerna bättre.
Blir det lika bra bild med en dvi/vga kabel som en hdmi?

Eller har ni några andra tips på hur man kan göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänker på grafik inställningarna direkt. Tror felet ligger där.

Edit: Fixat får en annan tråd (egengjord guide).

"In i AMD Catalyst Control center sen "mina digitala plattskärmar" sen "bildpunktformat" sist ändra till RGB 4:4:4 pc-standard (full RGB).

Återkom om det funkar eller inte funkar. Glöm inte att du måste ha TV:en igång och ha bild på den med för att komma åt inställningarna. "

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag tänker på grafik inställningarna direkt. Tror felet ligger där.

Edit: Fixat får en annan tråd (egengjord guide).

"In i AMD Catalyst Control center sen "mina digitala plattskärmar" sen "bildpunktformat" sist ändra till RGB 4:4:4 pc-standard (full RGB).

Återkom om det funkar eller inte funkar. Glöm inte att du måste ha TV:en igång och ha bild på den med för att komma åt inställningarna. "

Har testat ändrat de inställningarna, men inget händer...

Visa signatur

Yoshi-HTPC
ASUS Z97-AR | i7-4790K | ADATA 2x8GB CL9 1600MHz XPG | Sapphire Radeon R9 290 | NZXT H440 vitt | Samsung 850 Pro 256GB SSD | EVGA Supernova G2 750W | Corsair Raptor K50 Gaming Keyboard | Steelseries Rival | Sennheiser G4ME One
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonsson9:

Har testat ändrat de inställningarna, men inget händer...

Hm, de är det ända jag kan tänka mig (fast då handlade de inte specifikt om svartvit dock). Har du provat att googla på problemet? Du kan ju ändrat färginställningar alternativt starta om datorn med tv:en i några gånger (Återkom om du inte lyckas hitta felet). ska själv kolla på saken.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar