Fråga angående Alltele

Permalänk
Medlem

Fråga angående Alltele

Nu är det så att jag är sen tidigare Blixtvik kund som nu blivit uppköpta av Alltele vart jag informerad nyligen. Blixtvik har alltid haft 1 månads uppsägningstid och Alltele har 3 månader så alla Blixtvik kunder har nu helt plötsligt 3 månaders uppsägning.

Jag har inte blivit informerad om detta då informationen ska komma fakturan, men då jag betalar autogiro och aldrig loggar in på "mina sidor" har inte sett detta.

Min fråga är då som sagt måste dom inte kontakta mig per post eller tele och fråga om jag godkänner dom nya villkoren innan dom kan byta villkor för mig?

Dom vägrar att häva 3 månaders uppsägning som det är nu i dagsläget och jag känner att eftersom jag inte blivit informerad mer än genom "mina sidor" är det inte en garanti att jag fått ta del av dom nya villkoren.

Har dom eller jag rätt i det här fallet? Har precis bytt till Comhem och har ingen lust att betala för 2 extra månader som jag inte räknat med.
FInns det nån lag eller liknande jag kan använda?

Permalänk

När skrev du kontraktet?
När det var 1månad eller 3?
Ingen företag kan lagligt ändra i kontrakt/avtal utan kundens godkännande..

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Inaktiv

1 månad gäller om du ej har skrivit på något nytt avtal. Glasklart. Ingånget avtal gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har vart kund hos Blixtvik i några år nu så 1 månad var det.

Dom hävdar dock att eftersom dom skickat ut en notis om detta med min räkning som skickas till "mina sidor" hos dom och jag inte kontaktat dom inom 30 dagar så har jag godkänt avtalet.

Saken är att jag har ju autogiro så jag loggar aldrig in på deras sida för att kolla på nån faktura.

Det lär ju va en hel del andra som fastnar på samma sak om dom inte får pappersfaktura. Som det är nu så vägrar dom helt och hållet.

Permalänk
Medlem

Alltele är ett skitbolag. Stå på dig! Av vad jag hört (en arbetskollega har pratat MYCKET med dem) så kan personerna i växeln ingenting. Det du bör göra är att skriva ett brev och förklara situationen och sedan be dem ringa dig. Alternativt så säger du upp avtalet i brevet och/eller telefonen. Betalar sedan för din 1 månad och sedan avaktiverar du autogiro och ignorerar räkningarna. När kravet från inkasso kommer så bestrider du via inkassobolaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweak:

Alltele är ett skitbolag. Stå på dig! Av vad jag hört (en arbetskollega har pratat MYCKET med dem) så kan personerna i växeln ingenting. Det du bör göra är att skriva ett brev och förklara situationen och sedan be dem ringa dig. Alternativt så säger du upp avtalet i brevet och/eller telefonen. Betalar sedan för din 1 månad och sedan avaktiverar du autogiro och ignorerar räkningarna. När kravet från inkasso kommer så bestrider du via inkassobolaget.

Har skrivit brev för att överklaga men dom nekar iallafall, verkar som dom fullständigt skiter i all logik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigman:

Har skrivit brev för att överklaga men dom nekar iallafall, verkar som dom fullständigt skiter i all logik.

Ta ett snack med kommunens konsumentvägledare och hör vad som gäller.
Har fungerat för mig när företag strular, kommer man tillbaka med fakta så brukar det lösa sig...

Permalänk
Inaktiv

Det där med negativ avtalsbindning suger och tillämpas endast vid prenumerationer och saker som löper på i sin natur. Bara för att du har varit passiv så kan Alltele inte ändra avtalet hur som helst. Från 1 till 3 månaders uppsägning är väsentligt ändring av det ingångna avtalet med Blixtvik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Osäkert säker men gör ett försök.:)

Skrivet av anon2110:

Det där med negativ avtalsbindning suger och tillämpas endast vid prenumerationer och saker som löper på i sin natur. Bara för att du har varit passiv så kan Alltele inte ändra avtalet hur som helst. Från 1 till 3 månaders uppsägning är väsentligt ändring av det ingångna avtalet med Blixtvik.

Skickades från m.sweclockers.com

Jupp: jag har för mig att operatören inte ENBART kan förlita sig på att kunden loggar in på mina sidor (här är en till som aldrig gör det:D) för att ta del av avtalsförändringar. Tänk så många "mina sidor"-konton man var tvungen att hålla reda på då.

Jag hade Parlino och de höjde priset till Tyskland från 0:40 öre/min. till 5:50 öre/min. Parlino hävdade att de hade skickat sms om prishöjningen MEN erkände samtidigt att de hade haft problem med sms-utskicken så jag fick kompensation (enligt en "kompensationstrappa" jag själv skapat: har för mig jag kopierade den från en annan operatör hehe...) men om jag minns detta rätt nu, medgav Parlino att man ska ha nåtts av meddelande (vanligtvis brev) om eventuella avtalsförändringar men då de är en operatör som vill hålla kostnaderna nere så valde man sms-utskick.

Det jag försöker säga är att det räcker inte att Bahnhof skickar ett meddelande på Mina Sidor. Telia har fått på tafsen för att de "bara" la upp avtalsförändringar på hemsidan. Vet inte om det hjälper ditt case, men personligen (i skrivande stund i alla fall) med alla - om än vaga - fakta samlade så vill jag mena att operatören måste skicka brev och informera om avtalsförändringen.

Lycka till!:)^^

Och Ja All-Tele är ett bolag jag inte vill ta i med tång. De verkar krångliga och icke kundvänliga.:( Fail-Tele borde de heta.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Tänker vara motvikt här...

För nån vecka sen så började alla lampor på modemet att blinka samtidigt, ringde supporten och dom visste direkt vad som var fel?
AC-adaptern! Dom skickade en ny och 2 dar senare låg den i posten. *nynnar "Snabbt, stabilt och jätte, jättebra"*

Har haft Alltele sen det hette TDC och inte haft något krångel med dom alls.

Permalänk
Medlem

Kan de vara så att du teckna något mer kontrakt när du begärde betalning på Autogiro?

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

Jp nått autogiro kontrakt var det ju men det va väl mer för banken, det va 2-3 år sen jag gjorde detta.

Tycker bara det är konstigt att det skulle va ok att ändra avtal utan att skicka ett avtal jag ska godkänna med posten.

Skrivet av BJORLING:

Kan de vara så att du teckna något mer kontrakt när du begärde betalning på Autogiro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigman:

Jp nått autogiro kontrakt var det ju men det va väl mer för banken, det va 2-3 år sen jag gjorde detta.

Tycker bara det är konstigt att det skulle va ok att ändra avtal utan att skicka ett avtal jag ska godkänna med posten.

Kan ju vara något strunt dom slängt in där angående ditt problem, väldigt långsökt men man vet aldrig.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigman:

Jp nått autogiro kontrakt var det ju men det va väl mer för banken, det va 2-3 år sen jag gjorde detta.

Tycker bara det är konstigt att det skulle va ok att ändra avtal utan att skicka ett avtal jag ska godkänna med posten.

För att citera mig själv: "Privatpersoner är fredade mot proaktiva avtal, dvs avtal som fortlöper utan godkännande". Det gäller även förändringar till avtal. "och dessa är inte dispossitiva", dvs lagen tillåter inte avtal att gälla retroaktivt och lagen kan inte heller ensidigt avtalas/förhandlas bort. Detta är vad jag kom fram till när jag kollade upp detta för ett tag sedan.

Vill du vara säkert så ta kontakt med ARN för att försäkra dig om att du har rätten på din sida och hur du ska/kan agera. Har du rätt kan du säga upp avtalet med hänvisning till de enda ingångna avtal som finns. Skulle det komma faktura på återstående belopp skulle jag bestrida dem i dess helhet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Fan, varför ska dom ha 3 månader? Jag ska flytta framöver och kommer inte att fortsätta med AllTele. När jag ska flytta vet jag inte riktigt, så därför kan jag inte bara säga upp avtalet nu heller. Troligen så kommer veta när jag ska flytta när det är typ en månad kvar till flytt, så då får jag alltså stå och betala för dyr uppkoppling i 2 månader till? Eftersom jag inte är bunden borde jag i alla fall kunna byta till lägsta hastigheten så det blir så billigt som möjligt?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bejje:

Fan, varför ska dom ha 3 månader? Jag ska flytta framöver och kommer inte att fortsätta med AllTele. När jag ska flytta vet jag inte riktigt, så därför kan jag inte bara säga upp avtalet nu heller. Troligen så kommer veta när jag ska flytta när det är typ en månad kvar till flytt, så då får jag alltså stå och betala för dyr uppkoppling i 2 månader till? Eftersom jag inte är bunden borde jag i alla fall kunna byta till lägsta hastigheten så det blir så billigt som möjligt?

Det borde du kunna göra eftersom du inte är bunden med dom. Föreslår att du slår en pling till KTIB http://www.ktib.se/Kontakta-oss/ och hör vad dom tycker och tänker i ärendet. Dom har även möjlighet att vara medlare mellan konsument och företag.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Moderator
Moderator

Företag har rätt att ändra avtalsvillkoren under vissa förutsättningar, exempelvis att de informerar sina kunder, att de nya villkoren följer av ett faktiskt behov och är skäliga.. Vilken nivå av information som krävs är nog lite luddigt. Som kund har du då alltid möjligheten att inte godkänna de förändrade villkoren, vilket innebär att avtalet ifråga sägs upp.
Då du kör autogiro (ett aktivt ställningstagande från din sida) kan det nog anses att företaget fullgjort sin informationsplikt genom att informera via hemsida/mail och med utskickade fakturor.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720