Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Byta ut gamla hårddiskar, rekommendationer önskas.

Permalänk

Byta ut gamla hårddiskar, rekommendationer önskas.

Så jag har tre st. hårddiskar som är på väg att gå hädan, är speciellt orolig för att min C: disks andra partition beter sig skumt. När jag försöker komma åt vissa filer på den så låser sig datorn och jag hör klick-ljud från den. Det är alltså dags att låta mina gamla trotjänare vila i frid.

Jag tittar på Samsung F3 SpinPoint och WD Caviar Black, Jag är inte så intresserad av 1TB lagring på en disk, men prisskillnaden mellan 1TB och 500GB är försvinnande liten. Sist jag köpte en disk så var det mycket snack om plattorna och att fler ökar risken märkvärt för skriv- och läsfel, är det fortfarande fallet idag?
Tekniskt sett så ser kaviarn ut att vara bättre än spinpointen men efter att ha läst recensioner verkar det som att kaviarn har problem med att vara otroligt högljudd för vissa, tyst som en mus för de flesta och det ser inte ut att vara fallet för herr samsung. Jag undrar vem man ska lita på och hur det kommer sig att det kan vara så stor skillnad från enhet till enhet. Snackar vi produktionsfel, dåliga chassin eller är de här typerna klåpare som inte kan dra åt en skruv ordentligt?

Är det någon information ni vill att jag ska komplettera med så säg bara till.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1nfektion:

Så jag har tre st. hårddiskar som är på väg att gå hädan, är speciellt orolig för att min C: disks andra partition beter sig skumt. När jag försöker komma åt vissa filer på den så låser sig datorn och jag hör klick-ljud från den. Det är alltså dags att låta mina gamla trotjänare vila i frid.

Jag tittar på Samsung F3 SpinPoint och WD Caviar Black, Jag är inte så intresserad av 1TB lagring på en disk, men prisskillnaden mellan 1TB och 500GB är försvinnande liten. Sist jag köpte en disk så var det mycket snack om plattorna och att fler ökar risken märkvärt för skriv- och läsfel, är det fortfarande fallet idag?
Tekniskt sett så ser kaviarn ut att vara bättre än spinpointen men efter att ha läst recensioner verkar det som att kaviarn har problem med att vara otroligt högljudd för vissa, tyst som en mus för de flesta och det ser inte ut att vara fallet för herr samsung. Jag undrar vem man ska lita på och hur det kommer sig att det kan vara så stor skillnad från enhet till enhet. Snackar vi produktionsfel, dåliga chassin eller är de här typerna klåpare som inte kan dra åt en skruv ordentligt?

Är det någon information ni vill att jag ska komplettera med så säg bara till.

Tack på förhand!

skulle tro att det är deras chassien eller att dem inte skruvat fast dem riktigt
fast jag har snabbfästen för mina diskar men jag har satt dit dem med snabbfäste på ena sidan och skruv på andra
blev så pga att det var så svårt att få av alla så jag orkade inte göra andra sidan

kör gärna på kaviarn eller båda då det är bra med lite mer utrymme

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Satsa på 2 tb caviar green. Jag har väldigt bra erfarenhet av samsung och wd antar det är en gammal seagate du har som krånglar

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Satsa på 2 tb caviar green. Jag har väldigt bra erfarenhet av samsung och wd antar det är en gammal seagate du har som krånglar

Två Seagate, en Samsung. Det är faktiskt min Samsung som krånglar, fast alla rapporterar diverse SMART errors sen så länge jag kan minnas Jag har själv bara haft negativ erfarenhet av WD sen tidigare, vilket är varför jag skaffade Seagate. Tydligen har de halkat efter och är inte lika konkurrenskraftiga längre, har inte så bra koll på hårddiskar i nuläget.

Och som sagt, jag är inte ute efter en absurd mängd lagringsutrymme. Det är så att jag undviker helst att ha allt på en hårddisk som olyckas än att ha flera mindre där mängden saker som går förlorat är mindre.

Permalänk
Medlem

Seagate var bra för för några år sen nu leder wd pch samsung. Seagate har haft en hel del problem och nyligen igen korta dem ner garanti på sina diskar. Förr hade dem 5års garanti sedan 3 års nu är det 2 års som gäller. Jag har 5 samsung mellan 16 tusen timmar till 30 k alla funkar felfritt inga dåliga sectorer mina wd har inte gått lika mycket men dem tuffar på bra än så länge.

Jag tycker du ska köpa 2 tb vanlig och en extern. köp gärna nu innan copysweed tar avgift isf

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Jag har sedan några år tillbaka bara samsung diskar, 7st för tillfället och har inte haft några problem alls med dem.
Kan ju haft tur förstås

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har troligen samma problem som dig eller liknande då program ofta slutar svara eller fryser till för en stund samtidigt som min seagate barrcuda hårdisk börjar smattra rätt högt..

kommer nog köpa två samsung spinpoint F3 och köra i raid 0!

(edit: ifall någon tror att det är något annat som kan medföra att dessa problem händer, säg gärna till!)