Permalänk
Medlem

Cisco Kurser, Orolig

Hej, jag studerar på högskola och håller på att läsa cisco kurserna vilket jag tycker börjar bli svårt nu.
Man gör kapitel prov (16 st) måste få minst 70 % rätt på varje kapitel prov för att kunna få tillgodoräkna sig plus poäng till kursens slutprov.
Och på slutprovet måste man få minst 70% rätt för att bli godkänd, blir man inte det, får man inte fortsätta kurserna och måste (i mitt fall) flytta hem och säga upp studentlägenheten.
Engelskan är inte den lättaste på proven heller, och jag är inte den bästa på engelska men förstår det mesta dels men efter ha gjort 2 kapitel prov så vet jag inte hur detta ska sluta....är orolig som bara den........puh....

Permalänk

Se till att fixa många bonuspoäng och plugga på. Inom alla utbildningar och även arbete finns det prestationskrav, klarar man ej av dessa, så finns det för båda skyddsnät som gör att man bara i extrema fall får flytta hem till mamma. I ditt fall så heter skyddsnätet socialbidrag.
Dessutom rekommenderar de att man på högskola ansöker studiemedel i ett år, vilket innebär att man har flera försök på sig.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ardex:

Hej, jag studerar på högskola och håller på att läsa cisco kurserna vilket jag tycker börjar bli svårt nu.
Man gör kapitel prov (16 st) måste få minst 70 % rätt på varje kapitel prov för att kunna få tillgodoräkna sig plus poäng till kursens slutprov.
Och på slutprovet måste man få minst 70% rätt för att bli godkänd, blir man inte det, får man inte fortsätta kurserna och måste (i mitt fall) flytta hem och säga upp studentlägenheten.
Engelskan är inte den lättaste på proven heller, och jag är inte den bästa på engelska men förstår det mesta dels men efter ha gjort 2 kapitel prov så vet jag inte hur detta ska sluta....är orolig som bara den........puh....

Försök att inte stressa upp dig för mycket det gör bara att du tappar fokus.
Jag följde dessa punkter när jag läste CCNA för ett par år sedan.

- Ha en svensk-engelsk ordbok i närheten eller ha google translate öppet i en flik.
- För anteckningar samtidigt som du läser ett kapitel.
- Gör labbarna i packet tracer.
- Läs igenom dina anteckningar och gör sedan testprovet.
- Läs igenom det du missade i testprovet en extra gång.
- Gör kapitelprovet.
- Skriv upp de avsnitt du eventuellt missade på provet så att du kan läsa det senare.

Fungerar detta är det bara att göra likadant inför slutprovet och labbprovet.

Permalänk
Medlem

Minns den "gamla" goa tiden när jag skrev kraftelektronik-tenta på 15hp (gamla hp).. Hade jag missat hade jag också stått utan studiemedel. Fy fan i havet, har aldrig pluggat så mycket som jag gjorde då. Se det som motivation istället för ångest!

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Tack för dina upplysningar, ska försöka göra detta, men efter ett kapitelprov är det svårt att se vilka frågor man svarat fel på.
Jag hade ingen aning om att all kurslitteratur skulle vara på engelska (web-baserat) i alla kurser.
Det stod ingenting om det när man sökte in till programmet samt att om man inte klara dessa 4 "måste klara kurser" så får man inte fortsätta utbildningen..hmm.
Tack än en gång, ha de bra

Skrivet av Lews:

Försök att inte stressa upp dig för mycket det gör bara att du tappar fokus.
Jag följde dessa punkter när jag läste CCNA för ett par år sedan.

- Ha en svensk-engelsk ordbok i närheten eller ha google translate öppet i en flik.
- För anteckningar samtidigt som du läser ett kapitel.
- Gör labbarna i packet tracer.
- Läs igenom dina anteckningar och gör sedan testprovet.
- Läs igenom det du missade i testprovet en extra gång.
- Gör kapitelprovet.
- Skriv upp de avsnitt du eventuellt missade på provet så att du kan läsa det senare.

Fungerar detta är det bara att göra likadant inför slutprovet och labbprovet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ardex:

Tack för dina upplysningar, ska försöka göra detta, men efter ett kapitelprov är det svårt att se vilka frågor man svarat fel på.
Jag hade ingen aning om att all kurslitteratur skulle vara på engelska (web-baserat) i alla kurser.
Det stod ingenting om det när man sökte in till programmet samt att om man inte klara dessa 4 "måste klara kurser" så får man inte fortsätta utbildningen..hmm.
Tack än en gång, ha de bra

Nej man kan inte se exakt vad man svarade fel på, men programmet markerar de sidor där frågorna kommer ifrån, t.ex. 1.1.2 Principles of Hierarchical Network Design (kapitel 1, avsnitt/rubrik 1, sida 2) och 1.2.2 Switch Features (kapitel 1, avsnitt/rubrik 2, sida 2).

De markerade sidorna kan du nog se efter varje prov (Personalized Feedback) eller om du i efterhand går in på Gradebook, klickar på det kapitel som du precis har gjort, Your Score och sedan Personalized Feedback.

Permalänk
Medlem

Japp har kollat lite på detta här nu, tack
Dem får helt enkelt hjälpa mig om man inte klarar dessa. Inte visste jag att kurserna var web-baserade och att man måste klara dem för att kunna fortsätta, föreläsningarna är på svenska men man vet inte vad som är relevant när man läser ciscos information till kapitelproven...hm...

Skrivet av Lews:

Nej man kan inte se exakt vad man svarade fel på, men programmet markerar de sidor där frågorna kommer ifrån, t.ex. 1.1.2 Principles of Hierarchical Network Design (kapitel 1, avsnitt/rubrik 1, sida 2) och 1.2.2 Switch Features (kapitel 1, avsnitt/rubrik 2, sida 2).

De markerade sidorna kan du nog se efter varje prov (Personalized Feedback) eller om du i efterhand går in på Gradebook, klickar på det kapitel som du precis har gjort, Your Score och sedan Personalized Feedback.

Permalänk
Medlem

Du bör lägga ner mer tid på engelskan om du vill ha att göra med nätverk på någon hög nivå i framtiden.

Permalänk
Medlem

Kurserna ska finnas i bokform OCKSÅ. Hör med föreläsaren. Sedan handlar det ju om att CSN inte vill låna pengar till folk som inte gör framsteg. Mig veterligen kan du läsa kurserna en gång till vid efterföljande kursstart?

Visa signatur

Complete silence is an expensive hobby....

Permalänk

Jag körde också 6 av dom kurserna när jag gick gymnasiet. Engelskan kan vara lite klurig, men se som sagt till att ha ett engelsk-svensk lexikon till hands och kolla hela tiden upp det som du inte förstår. Diskutera mycket med dina klasspolare, jobba med det praktiskt och nöta igenom test-proven i de olika kapitlen. I slutändan så handlar det ju trots allt mest om väldigt uppenbara grejer som man ska veta om man nu söker sig till yrket. Frågor som frustrerade mig var snarare de som siktade sig på historiska grejer och personer, som känns helt oväsentligt.

Men visst är det svåra kurser i längden. Vår Cisco-klass började med 32 personer, men endast 8 klarade sig hela vägen fram till studenten Det är dock en bra merit när du väl får dina certifikat, så det är värt slitet!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Ser att du bor i Trollhättan så jag antar att du pluggar på HV? Jag pluggade första året på NiT utbildningen dom har där också så jag vet mycket väl vad du går egenom.

Likväl för mig så hade jag svårt för proven och insåg att jag inte pallade mer än första året, men de va faktiskt mest på grund av min egen lathet. Kolla med Chrille, bättre föreläsare kan du inte få, han hjälper till på alla sätt som går.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..