Permalänk
Entusiast

Köp av MIDI-klaviatur

Jag har tröttnat på mitt gamla Yamaha som är rätt ok som billigt keyboard men helt värdelöst som midi-klaviatur. Det är dags för något nytt. Det jag är ute efter är något hyfsat billigt, helst 61 tangenter men 49 fungerar också, pitchbend och mod-hjul, gärna reglerbar anslagskänslighet, DIN eller USB spelar ingen roll för jag har båda, gärna ingång för sustianpedal för när jag spelar piano, vägda tangenter kan också vara trevligt, klarar mig bra utan massa inbyggda effekter då jag kör med Reaper och lite Native Intstrument leksaker med mera.
Jag försökte leta runt lite på internet men hittade lite för mycket olika som inte riktigt passade in.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Permalänk

Allt handlar om hur mycket du vill lägga. Bland det bästa som finns är allt som använder Fatars dyrare tangenter.
http://www.fatar.com/Pages/Intro_production.htm

Studiologic använder dessa
http://www.fatar.com/studiologic/Pages/intro_cat.htm

Kurzweil ska vara riktigt bra
http://kurzweil.com/

http://www.doepfer.de/home_e.htm tror jag är bra också.

Korgs olika "workstations" har riktigt bra klaviaturer, dom dyrare.

I mer realistiska prisklasser så finns det Akai MPK 61 och 49, en kompis har en 61 och den är riktigt bra tycker jag, tangenterna är ganska styva, styvare än Novation, men faders och knappar och rattar är mycket bättre än Novation. Det är en smaksak vad man vill ha där antar jag.
Den här ser riktigt bra ut.

Sen finns Novation, Nocturn-serien har enbart USB, tänk på det. Novation SLmk2 är en vidareutveckling av SL-serien men den saknar en display och fick lite blinkande lull-lull istället, dessa har inga hjul utan en spak. Det finns en annan serie också med hjul, lika bra tangenter men mer avskalad, mindre lull-lull.
http://www.novationmusic.com/products/midi_controllers/remote...

Nu ser jag att det dykt upp en ny leksak http://www.novationmusic.com/products/midi_controllers/impuls...

Akai eller Novation tror jag du blir mest nöjd med, har du inte råd med det så är tipset att vänta och spara. Resten vill du inte ha. Och det är inget skämt, du kommer troligtvis få tillräckligt med problem ändå vad du än köper. Glöm alla pads och faders och sånt på keyboardarna, oftast är dom riktigt dåliga (men Akais är bättre än Novations) så det lönar sig att köpa en bra separat sak för sånt om man nu vill ha det. Padsen på MPK61 var väl fungerande men ganska dåliga, snäppet bättre än Novations, Novations är oanvändbara tycker jag. Testa i butik och bli inte bländad av alla blinkande lampor

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bigmac pro:

Allt handlar om hur mycket du vill lägga. Bland det bästa som finns är allt som använder Fatars dyrare tangenter.
http://www.fatar.com/Pages/Intro_production.htm

Studiologic använder dessa
http://www.fatar.com/studiologic/Pages/intro_cat.htm

Kurzweil ska vara riktigt bra
http://kurzweil.com/

http://www.doepfer.de/home_e.htm tror jag är bra också.

Korgs olika "workstations" har riktigt bra klaviaturer, dom dyrare.

I mer realistiska prisklasser så finns det Akai MPK 61 och 49, en kompis har en 61 och den är riktigt bra tycker jag, tangenterna är ganska styva, styvare än Novation, men faders och knappar och rattar är mycket bättre än Novation. Det är en smaksak vad man vill ha där antar jag.
Den här ser riktigt bra ut.
http://static.musiciansfriend.com/derivates/18/001/591/360/DV...

Sen finns Novation, Nocturn-serien har enbart USB, tänk på det. Novation SLmk2 är en vidareutveckling av SL-serien men den saknar en display och fick lite blinkande lull-lull istället, dessa har inga hjul utan en spak. Det finns en annan serie också med hjul, lika bra tangenter men mer avskalad, mindre lull-lull.
http://www.novationmusic.com/products/midi_controllers/remote...

Nu ser jag att det dykt upp en ny leksak http://www.novationmusic.com/products/midi_controllers/impuls...

Akai eller Novation tror jag du blir mest nöjd med, har du inte råd med det så är tipset att vänta och spara. Resten vill du inte ha. Och det är inget skämt, du kommer troligtvis få tillräckligt med problem ändå vad du än köper. Glöm alla pads och faders och sånt på keyboardarna, oftast är dom riktigt dåliga (men Akais är bättre än Novations) så det lönar sig att köpa en bra separat sak för sånt om man nu vill ha det. Padsen på MPK61 var väl fungerande men ganska dåliga, snäppet bättre än Novations, Novations är oanvändbara tycker jag. Testa i butik och bli inte bländad av alla blinkande lampor

Jag klarar mig utmärkt utan en miljard knappar och vred på klaviaturen. Jag behöver bara ett par oktaver anslagskänsliga tangenter och två hjul (eller en spak). Jag är inte så sugen på att lägga timmar på att tilldela alla knappar och vred för att sedan spela in ett stycke på fem minuter. Då pillar jag hellre i efterhand i datorn.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Testa ett Remote SL compact om du bara behöver ett skönt keyboard. Riktigt sköna att spela på. Billiga också.

En fördel med Akaien är att den har hyfsade faders och det kan vara trevligt när du mixar. Istället för att sitta med musen och justera kanalerna så har du dom direkt på keyboarden, det är riktigt smidigt. Du kan t e x göra en trumloop eller nåt med 8 olika ljud och sen justera de ingående nivåerna smidigt när den rullar på.

Rattarna kan ju vara kul för någon automation eller 2 t e x filter cutoff och resonans.

I början vill man bara ha en bra keyboard men sen upptäcker man att fan det skulle va kul att slippa göra sak x med musen hela tiden.. Jag tycker det är en fördel med faders och några steglösa (gärna endless encoders) rattar. OM dom är av bra kvalitet.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bigmac pro:

Testa ett Remote SL compact om du bara behöver ett skönt keyboard. Riktigt sköna att spela på. Billiga också.

En fördel med Akaien är att den har hyfsade faders och det kan vara trevligt när du mixar. Istället för att sitta med musen och justera kanalerna så har du dom direkt på keyboarden, det är riktigt smidigt. Du kan t e x göra en trumloop eller nåt med 8 olika ljud och sen justera de ingående nivåerna smidigt när den rullar på.

Rattarna kan ju vara kul för någon automation eller 2 t e x filter cutoff och resonans.

I början vill man bara ha en bra keyboard men sen upptäcker man att fan det skulle va kul att slippa göra sak x med musen hela tiden.. Jag tycker det är en fördel med faders och några steglösa (gärna endless encoders) rattar. OM dom är av bra kvalitet.

Så, nu har jag faktiskt hunnit springa runt på stan och pillat på grejerna. Var först sugen på en enklare M-Aduio men de tangenterna var inte så roliga. Lekte lite med en av Novations lite mer avancerade grejer och tyckte att tangenterna var på tok för styva. Nu står det och väger mellan att vara ekonomisk och köpa en M-Audio Oxygen eller lägga till en hel del till och köpa en Novation Impulse 61. Blev lite kär i tangenterna på den fast priset tar emot. Försöker bara reda ut hur jobbit det skulle vara att få alla de där extra kontrollerna att leka i Reaper. Verkar finnas stöd för Nativ Instrument i alla fall så det är ju alltid något.

Remote SL compact verkar vara svår att hitta och den verkar inte finnas med 61 tangenter så den går bort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Till Novation finns det något som heter Automap och det går till så att du i princip klickar på en fader eller en ratt i reaper ochsamtidigt rör en fader eller ratt på keyboarden så väljer man bara assign eller om det sker helt automatiskt. Jag tror Akai har något liknande system.

http://www.novationmusic.com/products/software/automap

Novation har lite olika keyboards och den jag tycker är bäst är den "compact" för den har hjul. Den nya impulse har jag inte testat, inte dom billigaste heller (bara usb in i dom). Det finns 2 varianter av den "bästa" modellen. Den senaste har endast en display och den gamla hade 2 displayer som alltid visar vad alla saker är assignade till.

Av det jag läst på nätet så ska ska den nya impulse ha bättre keyboard och alla kontroller är bättre än allt annat dom har, men den har en liten display. Speciellt trumpaddarna är nu användbara

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bigmac pro:

Till Novation finns det något som heter Automap och det går till så att du i princip klickar på en fader eller en ratt i reaper ochsamtidigt rör en fader eller ratt på keyboarden så väljer man bara assign eller om det sker helt automatiskt. Jag tror Akai har något liknande system.

http://www.novationmusic.com/products/software/automap

Novation har lite olika keyboards och den jag tycker är bäst är den "compact" för den har hjul. Den nya impulse har jag inte testat, inte dom billigaste heller (bara usb in i dom). Det finns 2 varianter av den "bästa" modellen. Den senaste har endast en display och den gamla hade 2 displayer som alltid visar vad alla saker är assignade till.

Av det jag läst på nätet så ska ska den nya impulse ha bättre keyboard och alla kontroller är bättre än allt annat dom har, men den har en liten display. Speciellt trumpaddarna är nu användbara

Ja tangenterna var väldigt trevliga måste jag säga. Jag är ju upplärd som pianist vilket är lite jobbigt när man letar keyboard för de känns sällan bra. De här var dock skönt vägda med motstånd men inte alltför mycket. Dessutom kändes plasten rätt skön. Billiga tangenter känns ju plastigt men här var det lite skönare känsla.

Automap verkar väldigt trevligt men står inget om stöd för Reaper, de listar massa andra DAW men inte just Reaper. Jag kollar nu om det går att köra ändå för det vore väldigt smidigt om den fungerade. Ska ju finnas stöd för Native Instruments VST i alla fall vilket är gött för det är antagligen deras synth jag kommer köra.

Jag hamrade lite på paddarna på en M-Audio som var inkopplad och fönstret sa att jag fick ett utvärde på antingen 50 eller 127. Verkade vara stört omöjligt att få någon riktig känsla på de där. Tyvärr var inte Impulse inkopplad.

Typiskt, verkar som om Impulse är för ny för att det ska finnas recensioner av den.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Jag vet inte om det finns färdiga templates för just Reaper men annars kan du nog göra en egen och spara den, brukar finnas minnen för sånt, kanske 20-100 olika, även helt egna. Det ska finnas ett Reaperforum. Kanske ett Novationforum också.

Men generellt sett så har du kunnat kontrollera exakt vad som helst med nästan vilken keyboard som helst, det har varit mer eller mindre omständigt men har du 10 faders så ska du kunna länka dom till vad som helst. Det är bara att automap har varit lite smidigare. Jag är inte helt säker men både Akai och Maudio borde ha liknande förenklande/mer användarvänliga system som automap.

Kolla lite demos på tuben. Måste finnas mängder med videos. Köp inget förhastat bara.

På den nya novationen ska man kunna trigga 1-127 med padsen. Kolla olika studio/musikforum, det måste vara ganska många som hunnit testa den.

Man kan modda dåliga pads, man sätter ett par lager eltejp bakom för att få bort luften/mellanrummet. Kolla upp "AKAI MPC pad-mods" eller liknande så borde du få fram intressanta saker.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk

Jag tycker du ska glömma Natives VST, visst dom gör bra saker och sånt men det finns riktigt bra saker och det är inte dyrt.

Världens grymmaste synt heter Zebra 2.5 (eller vilken version dom nu har). Den kan du göra allt med, helt modulär och det finns i princip inga begränsningar med den, massa bra presets också. Det finns inget annat i den kalibern vad gäller ljudkvalitet och vad man kan göra. Du kan t o m rita in vågformer, 12 olika eller likande sen kan du morfa mellan dom samtidigt som du spelar.

Jag har även hört att Alchemy ska vara bra. Den kan sampla ljud och sen rita ut vågformer, och sen kan du leka med dom. Den har sk additive synthesis. Du kan forma vågformen som du vill.

Sen finns det en svensk synt som får alldeles för lite publicitet, för den är bra mycket bättre än nästan allt annat som finns. Audjoo Helix. Riktigt bra. Billig är den med. Den har en mängd specialfunktioner som ingen annan synt har. Massa bra presets också.

Om jag själv skulle få välja så skulle jag välja Zebra och Helix, sen behövs inget mer, det finns i princip inget dom 2 syntarna inte kan göra, Zebra är mer kraftfull dock. Kolla videos på youtube!!

Skulle jag bara välja en så väljer jag Zebra utan någon som helst tvekan, och är nöjd i 10 år!

Har du en av dom 3 här över så behöver du inget mer. Punkt slut! Glöm Native, dom gör bra hårdvara men dom är en ren PITA när licencer och sån skit ska fram, undvik som pesten, försök aldrig få support, bara ett tips... (och dä äger jag själv en Audiokontrol 1)

Vad gäller keyboarden så tycker jag nästan du måste testa en MPK, det är riktigt bra kvalitet på faders och rattar och sånt. Och jag kan inte tänka mig att Novation har nått den nivån på sin nya.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Avstängd

Mmm, jeg lurer på, hva er forskjellen mellom en "synth" og et "midi-klaviatur"?
Jeg ser at dette er ført opp som to ulike kategorier i en nettbutikk jeg var innom akkurat nå.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Decoman:

Mmm, jeg lurer på, hva er forskjellen mellom en "synth" og et "midi-klaviatur"?
Jeg ser at dette er ført opp som to ulike kategorier i en nettbutikk jeg var innom akkurat nå.

En midiklaviatur är bara det, en klaviatur. Den skickar bara en digital signal och kräver något annat som genererar ljudet. En synth eller keyboard har något som generar eget ljud och det finns massa olika sätt att generera ljudet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Har ett Oxygen-88, helt ok! Men jag skulle helst vilja ha ett Yamaha P-120, P-85 eller P-155 då tangenterna är så jävla mycket bättre vägda.

Permalänk
Entusiast

Det fick bli en Novation Impulse 61 tillslut. Trots total avsaknad av vettiga recensioner. Litade på deras goda rykte och egen känsla. Den känns bra att spela på och det känns som en rätt viktig del. Sen att jag inte har den blekaste om hur jag ska få alla rattar och reglage att fungera är ett senare problem.
Padsen var också trevliga tycker jag men jag har iof aldrig spelat på sådana innan så jag vet inte hur de borde bete sig. Aftertouch var också kul att leka med. Efter att ha pillat på den en timme eller två är jag än så länge helt klart nöjd med mitt köp.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Hur går det med samarbetet mellan Impulse och Reaper?
Jag "råkade" få med mig en 49tangenters hem igår, och sitter och krånglar med konfigureradet för fullt nu.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Entusiast

Jag har bara pillat med det en kort stund för jag har haft fullt upp men jag fick ingen ordning alls på det.
Klaviaturen, pitchbend, modhjul och pads fungerar utan problem. Resten av rattarna finns jag dock inget liv i.
Det finns en del trådar i reapers forum om hur man får det att fungera med Automap 3 men det verkar som om Automap 4 och Impulse är lite för nya än så länge.

Var nog en dålig idé att köpa ny leksak lagom till man börjar plugga 150 % och har fullt upp med annat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24