Grafikkort för tre skärmar

Permalänk
Medlem

Grafikkort för tre skärmar

Hej!
Jag är på gång att köpa en ny dator, men har lite frågor om grafikkort!

Jag funderar i nuläget på 560ti SLI. Skulle detta räcka för tre 1440*900 skärmar om mitt mål är att spela WoW på åtminstone high-grafik? Vad skulle ni annars rekommendera?

Vad behövs mer för tillbehör för att spela på tre skärmar förutom skärmarna och ett kort som klarar det?

Visa signatur

Thou upset, brothren?

Permalänk
Antielefant

Ja, det fungerar helt OK, men WoW har inget särskilt bra stöd för Surround.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Sen om jag inte har fel för mig är väll wow väldigt cpu beroende?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

ska du köra på 3 skärmar ska du ju välja AMD och inte Nvidia.. om du inte vill köpa en adapter för 3000-5000kr..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

ska du köra på 3 skärmar ska du ju välja AMD och inte Nvidia.. om du inte vill köpa en adapter för 3000-5000kr..

Öh? Nää

Funkar helt ok att köra WoW med 2D surround. Dock tuggar det bra med grafikminne när man börjar ställa upp grafiken. 2x1280MB räcker då inte till 5760x1200 samt high settings. Ju mer minne du kan få på korten desto bättre.

Permalänk
Skrivet av SweSparky:

ska du köra på 3 skärmar ska du ju välja AMD och inte Nvidia.. om du inte vill köpa en adapter för 3000-5000kr..

Jag med, fast inte av samma anledning.

Skrivet av Kneegrow:

Hej!
Jag är på gång att köpa en ny dator, men har lite frågor om grafikkort!

Jag funderar i nuläget på 560ti SLI. Skulle detta räcka för tre 1440*900 skärmar om mitt mål är att spela WoW på åtminstone high-grafik? Vad skulle ni annars rekommendera?

Vad behövs mer för tillbehör för att spela på tre skärmar förutom skärmarna och ett kort som klarar det?

Köp 2st 6950 2gb. Den extra gigabyten behövs när du kör flera skärmar
Du behöver bara grafikkorten, skärmarna och en mini-displayport > DVI adapter (200kr)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

ska du köra på 3 skärmar ska du ju välja AMD och inte Nvidia.. om du inte vill köpa en adapter för 3000-5000kr..

Vad genomtänkt att påstå att ett ytterligare grafikkort inte bidrar med mer än en adapter. Dessutom direkt felaktigt då TS pratar om 560 Ti kort som knappast ligger i den prisklassen.

Spelar du på 3 skärmar med ett enda AMD kort kan du knappast köra med max inställningar på de senaste och mest krävande spelen. I de flesta fallen vill du alltså köra CF ändå för att få tillräckligt med prestanda.

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Vad genomtänkt att påstå att ett ytterligare grafikkort inte bidrar med mer än en adapter. Dessutom direkt felaktigt då TS pratar om 560 Ti kort som knappast ligger i den prisklassen.

Spelar du på 3 skärmar med ett enda AMD kort kan du knappast köra med max inställningar på de senaste och mest krävande spelen. I de flesta fallen vill du alltså köra CF ändå för att få tillräckligt med prestanda.

"Vad genomtänkt att påstå att ett ytterligare grafikkort inte bidrar med mer än en adapter"
Jag vet inte riktigt vad du menar med detta.. men om du tror att du kan använda portarna på grafikkort nr2 så tror du helt fel..

För att köra 3 skärmar på ett nvidia kort behöver du köpa tripplehead2go.. och jag minns inte vilken prisklass den ligger på, men de är iaf 3000-5000kr..
Jag har inte hört att Nvidia skulle ha börjar med displayport.. men jag kan ha fel..

Och du menar att 2st 560ti skulle prestera bättre med 3 skärmar än något av AMDs kort?
TS kan ju glömma att lira med 3 skärmar om han inte vill lägga ut pengar.. Smakar de så kostar de.. om man inte vill lira med 20fps..

Däremiot så förlorar man mycket kraft pga den höga upplösningen som jag förstod dig.. de va anledningen till varför jag skippade eyefinity..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

Öh? Nää

Funkar helt ok att köra WoW med 2D surround. Dock tuggar det bra med grafikminne när man börjar ställa upp grafiken. 2x1280MB räcker då inte till 5760x1200 samt high settings. Ju mer minne du kan få på korten desto bättre.

2D surround.. är de Nvidias motsvarighet på Eyefinity? eller snackar du ljud?
2x1280mb grafikminne? du menar 1280mb per kort? isf blir de endast 1280mb tillgängligt då grafikminnerna på 2 eller fler kort speglar varandra..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av SweSparky:

Nvidia Surround är motsvarigheten till Eyefinity och kräver ingen form av adapter när man kör dubbla grafikkort, utan går direkt in på DVI för alla tre skärmar.

Finns även DP på flertalet Nvidia kort men det är en annan sak

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Aight! Hade inte en aning om att nvidia hade fixat 2D surround.. men de är ju bra då finns de lite mer valmöjligheter..
Men jag antar att de fortfarande inte går att använda grafikkort 2's portar? så är de ju iaf på AMD sidan..

Nackdelen är väl då att Nvidia brukar ha lägre grafikminne.. vilket är att föredra vid högre upplösningar..

Skrivet av TheDaemon:

Nvidia Surround är motsvarigheten till Eyefinity och kräver ingen form av adapter när man kör dubbla grafikkort, utan går direkt in på DVI för alla tre skärmar.

Finns även DP på flertalet Nvidia kort men det är en annan sak

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

kanske 550 gtx ti skulle vara något ?

finns ju såna på 3 gb e sämre i prestanda än 560 ti men den har ju 3 gb så 2 såna borde ju räcka

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=944670

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av SweSparky:

Aight! Hade inte en aning om att nvidia hade fixat 2D surround.. men de är ju bra då finns de lite mer valmöjligheter..
Men jag antar att de fortfarande inte går att använda grafikkort 2's portar? så är de ju iaf på AMD sidan..

Nackdelen är väl då att Nvidia brukar ha lägre grafikminne.. vilket är att föredra vid högre upplösningar..

Surround har funnits ett bra tag

Och jo man kopplar skärm #3 kort #2.

Du kan läsa mer på http://www.nvidia.com/object/3d-vision-surround.html
När du läser så tänk dock på att de blandar lite mellan vanlig Surround och 3D Vision Surround och det är inte riktigt samma sak.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av SweSparky:

Aight! Hade inte en aning om att nvidia hade fixat 2D surround.. men de är ju bra då finns de lite mer valmöjligheter..
Men jag antar att de fortfarande inte går att använda grafikkort 2's portar? så är de ju iaf på AMD sidan..

Nackdelen är väl då att Nvidia brukar ha lägre grafikminne.. vilket är att föredra vid högre upplösningar..

Du kan använda vilka tre portar du vill, det enda som är begränsande är att skärm 1 (den skärmen som ska visa bild i boot) måste vara kopplad på övre grafikkortet.

Har själv kopplat:

[Skärm 1] - [Skärm 4]
[Skärm 2] - [Skärm 3]

...med ordningen 2-1-3 på skrivbordet. 4'an är TV'n som aktiveras när SLI och Surround stängs av, vilket jag har en snabbknapp med tillhörande makro för på tangentbordet. Det sänker temperaturen på övre kortet med 2-3 grader.

Kan förresten tilläggas att Geforce också tar tre (eller fyra, för den delen) 120 Hz-skärmar - det klarar INTE Radeonkorten. Max 60 Hz i Eyefinity.

2 GB grafikminne är iofs bra att ha, men pratar vi 560 eller 6950's prestanda är det ingen jätteskillnad då GPU'erna börjar flaska rätt fort i de upplösningarna - vilket märks rätt distinkt på skillnaderna 6950 1GB och 6950 2GB.

6970/570 är skillnaden faktiskt ännu mindre, men återigen faller Radeonkorten på att de inte klarar fler än en 120 Hz-skärm.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

Surround har funnits ett bra tag

Och jo man kopplar skärm #3 kort #2.

http://www.nvidia.com/content/3d-vision/images/system-require...

Du kan läsa mer på http://www.nvidia.com/object/3d-vision-surround.html
När du läser så tänk dock på att de blandar lite mellan vanlig Surround och 3D Vision Surround och det är inte riktigt samma sak.

Ok.. Joo 3d vet jag ju vad de är.. de är ju en av fördelarna med nvidia jämnfört med AMD.. Ok de är ju faktiskt riktigt bra att man kan utnyttja dvi portarna på kort 2 också.. Thumbs up!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Och du menar att 2st 560ti skulle prestera bättre med 3 skärmar än något av AMDs kort?
TS kan ju glömma att lira med 3 skärmar om han inte vill lägga ut pengar.. Smakar de så kostar de.. om man inte vill lira med 20fps..

Ja jag menar att 2stk 560ti presterar bättre än ALLA AMDs enkel gpu kort på 3 skärmar. Iaf om man köper de modeller avsedda för hög minnesanv. såsom:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623816&cks=ASS&assoc=B99...