Permalänk
Medlem

Ovanlig knipa?

Har jag hamnat i ovanlig och olöslig knipa?

Jag har två st sata diskar som körs i raid.
Bytte moderkort, CPU samt grafikkort.

Kopplar in Sata-diskarna.

Nu står det "inget operativsystem hittat". Måste jag formatera om hårddiskarna för att få det att fungera eller kan all min data(bilder och musik mestadels) bli räddad?

Tack på förhand!

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem

Om det var hårdvaruraid så funkar det bara på samma kontrollerkort som du gjorde raiden i.

Och raid är aldrig backup!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!

Hur vet jag om det var hårdvaruraid?

Jag hade inget kontrollerkort, utan dom var direktkopplade till moderkortet.

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem

Med hårdvaruraid innebär det att du inte gjorde raiden i OS, utan på ditt moderkort.

Fungerar ditt gamla moderkort?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Nej, det är trasigt =S

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem

jaadu, då är det nog rätt så knepigt, vet inte så mkt om raid, men formatera för fan inte om diskarna än på ett tag ifall du hade bilder och sånt viktigt på!
det skulle kanske kunna lösas genom att installera windows på en annan hårddisk, sedan koppla in dina två diskar och köra antingen nån mjukvara som simulerar ett moderkorts-raid, eller nåt räddningsprogram? vet inte riktigt, bara chansar här...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Tack för svaret Morxy49! Sjysst att ni vill hjälpa till. Jag ska stoppa i windows 7 stickan nu och boota från den. Kanske om jag kör RAID mode på moderkortet kan jag installera windows 7 vid sidan om alla filer och sen hitta alla i windows sedan för att kopiera över dom till en annan dator?

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt. Det gamla var ett Gigabyte GA-P35-DS3. Det nya är ett MSI P67A-C45.

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem

Lär inte vara en så bra ide att försöka installera windows "vid sidan om".

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H@mp@n:

Jag vet inte riktigt. Det gamla var ett Gigabyte GA-P35-DS3. Det nya är ett MSI P67A-C45.

Asså - du MÅSTE kolla det, vi jobbar med fakta här på swec - hur skall vi annars kunna hjälpa?

Kolla på nu!

Permalänk
Medlem

Okej, uppskattar verkligen att ni försöker hjälpa mig.

Men jag vet inte vad en brygga är och hur den ser ut. Finns det någon raidbrygga på moderkortet som jag ska kolla på?

Tåls att tilläggas är att datorn hittar båda hårddiskarna bredvid varandra, men det står att de körs Non-raid, och sekunden efter kommer det upp att "operating system missing".

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem

Har du valt raid i bios och kopplat in dem i samma ordning?

För att förenkla för de som vill hjälpa dig, var det du som byggde, konfigurerade och installerade den gamla datorn?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ja, det var jag. Ska testa att byta på sladdarna nu. Har också testat att köra ubuntu från USB minnet för att se om ubuntu kan hitta datan, men icke.
Edit: att byta på ordningen på HDD hjälpte inte det heller. Står fortfarande Non-raid och sen missing OS.
Edit2:

Mitt gamla moderkort hade:
North Bridge: Intel® P35 Chipset
South Bridge: Intel® ICH9

Mitt nya står det bara att det här Chipset: Intel® P67 chipset

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem

Eftersom båda moderkorten kör med intel chipset så skall diskarna skall hitta varann (sin tidigare konfiguration) förutsatt att du konfigurerat i bios att IDE skall köras som raid och att du du väljer raiden som boot disk. Ibland kan man få labba lite med inställningarna i bios innan det fungerar. Det brukar inte spela någon roll vilken sata plats diskarna sitter i.

Jag antar att du du vill få igång diskarna och backa upp de mappar som du vill ha kvar, Foton, filmer, musik m.m.
För du lär ändå behöva installerar om till ett nytt fräscht OS.

Som nån skrev RAID är ingen backup, möjligtvis kan man vara hyfsat safe om man kör en uppsättning RAID 5 som lagring, men det är ingen garanti.

Som Farbror Barbro säger "Det finns inga genvägar fram till det perfekta ljudet"

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Wow tack Blackie, du gav mig en strimla hopp! Precis så vill jag göra. Jag fortsätter att pilla lite.. På Gigabytes hemsida finns en drivrutin till Raid som man ska trycka på F6 och installera, under installation av windows 7. Kan jag testa detta och se om diskarna kommer igång?

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem
Skrivet av H@mp@n:

Wow tack Blackie, du gav mig en strimla hopp! Precis så vill jag göra. Jag fortsätter att pilla lite.. På Gigabytes hemsida finns en drivrutin till Raid som man ska trycka på F6 och installera, under installation av windows 7. Kan jag testa detta och se om diskarna kommer igång?

Du skall inte behöva göra någon ominstallation. Lyckats du ställa in rätt i bios så skall diskarna hitta varann och du kan boota på din gamla konfiguration.

Sen så har Windows 7 redan inbyggda drivrutiner som fungerar, de som du hämtar från gigabyte är egentligen intels drivrutiner som också finns på windows skivan. Däremot när du installerar ett nytt os kommer du att behöva installera Intel Rapid Software som det numera heter.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av H@mp@n:

Ja, det var jag. Ska testa att byta på sladdarna nu. Har också testat att köra ubuntu från USB minnet för att se om ubuntu kan hitta datan, men icke.
Edit: att byta på ordningen på HDD hjälpte inte det heller. Står fortfarande Non-raid och sen missing OS.
Edit2:

Mitt gamla moderkort hade:
North Bridge: Intel® P35 Chipset
South Bridge: Intel® ICH9

Mitt nya står det bara att det här Chipset: Intel® P67 chipset

OK - då har du Intels bryggor - chansen att flytta RAIDen är stor såvida du kommer ihåg inställningarna i RAID-BIOS.
Ange i vanliga BIOS att du skall köra RAID - boota om, tryck ctrl+i så kommer du in i RAID-BIOS, välj där RAID-typen du har på diskarna samt vilka diskportar som används. Möjligen kan du boota oxå.

Permalänk
Medlem

Jag har en sata på 300gb och en på 320gb. I det läget jag körde i tidigare, fick dom bara 600gb tillsammans, misstänker att det var raid0 då som dom var på?

I bios hittar jag bara ett alternativ på hårddiskarna, antingen körs dom i raid eller inte. Jag har satt dom på att köras i raid. När jag gjorde detta hittades dom.

Sedan kommer det fram en "mellansekvens" där man kan trycka ctrl+i för att komma in till inställningarna av dessa. Där får jag alternativen:

Create RAID volume - Här kan jag välja raid0 osv, men har inte vågat gå igenom hela proceduren, för det sista den säger innan jag accepterar är att "this will delete all data on the drives, continue?"

Delete RAID volume - När jag väljer denna säger den "no RAID to delete"

Reset Disks to Non-raid - "There are no RAID disks that can be reset"

Recovery volume options - "There are no RAID disks that can be recovered"

Vad svårt det här var då...

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Hedersmedlem

En rätt viktig detalj är om det är raid 0 eller raid 1? Som Blackie är inne på så bör det gå att få det att funka förutsatt att du använt intels sata controller det är dock så att nästan alla lite dyrare moderkort har en intel sata control och en extra typ JMicron eller likande. Har du inte använt intels så är risken hyffsat stor att det är olika och då är det rätt kört. Har du testat att köra en ny installation av OS på en helt annan tom disk och sedan koppla upp en av diskarna och se om dus er några filer (gör nu inte missen att formatera dne först bara )? Finns även en del program som är baserade på bootbara dvd/cd för att rädda data det är dock ytters varierande kvalitet på dessa.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Ditt gamla moderkort hade sydbryggan ICH9, inte ICH9R. Så det var garanterat ingen Intel-baserad hårdvaruraid.
Du har fortfarande inte svarat på om du körde mjukvaruraid eller hårdvaruraid, men det låter på dig som att det hårdvaruraid, och då var det på Gigabytes egna krets (Gigabyte SATA2 kallar de själva den), då det var det enda som ditt gamla moderkort stödde.

Du kommer att behöva koppla hårddiskarna till ett moderkort med en lika dan krets (vanlig på moderkort från Gigabyte), eller hitta mjukvara som kan rädda datan. Jag hade börjat fråga runt bland kompisar i din sits, och hoppats på att någon har ett moderkort från Gigabyte med samma typ av krets, och är villig att låta dig låna hans dator en stund.

Och tänk även på att om du byter moderkort så är oddsen höga att du inte kan boota ditt gamla operativsystem. Utan du får boota från live-cd, eller annan hårddisk, och därifrån ta backup på dina filer. Och sedan får du installera om ditt operativsystem.

Och i fortsättningen ta backup på viktiga filer. Anteckna eller memorera vad för lösning du har till din raid. Och överväg mjukvaruraid nästa gång, så slipper du jaga kompatibel hårdvara nästa gång om samma sak skulle hända igen.

EDIT: Gigabyte SATA2 verkar vara en ommärkt JMicron JMB363. Den kretsen förekommer även på en hel del andra moderkort än bara från Gigabyte.

Permalänk
Medlem

Ajaj, då får jag helt enkelt se mig om efter någon som har ett moderkort med Gigabytes egna krets, SATA2. Ska höra med en kompis som jobbar på webbhallen, kanske kan det ordnas något där. Shit vad jag är klantig alltså..

Det är inte nån här som bor i Linköping, som skulle kunna hjälpa mig med detta mot en liten summa?

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem

Köp ett likadant moderkort som du hade förr, kopiera det du ska ha, lämna tillbaks moderkortet.
Tror inte det kommer funka att lämna tillbaks det dock, fast du kan ju sälja det begagnat då.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Asså, Intels beteckning ich9 är UTAN RAID och ich9r är MED RAID.

Kolla vilken krets du har på nya. Troligen hade du RAID-varianten på gamla eftersom det var där du skapade RAIDen. Troligen har du också RAID-varianten på nya eftersom du kan gå in i RAID-BIOS.

Du kan prova att ansluta diskarna på exakt samma portar i nya som den gamla. Du skall isf inte behöva mecka runt i RAID-BIOS utan den nya fattar hur det gamla var confat.

Eftersom du har 2 diskar på 300GB/st och sammanlagt hade du 600GB så är det RAID0.
Och hur fan man kan köra nolla utan backup övergår mitt förstånd.

Permalänk
Medlem

Nej, kunnig är jag då inte inom området, så att köra backup på Raid0, var för mig ingen självklarhet. Nu tror jag dessvärre det är så som tidigare talare sagt, att jag körde RAID på Gigabytes egna brygga "Gigabyte SataII" tidigare, och det är inte Intel, utan Jmicron som tillverkar detta.
Men jag får väl helt enkelt försöka få tag på någon med ett Gigabyte-moderkort, kanske kan en datorverkstad i Linköping hjälpa mig?

Tack för all hjälp, även ifall jag inte kommit ngnvart!

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Troligen hade du RAID-varianten på gamla eftersom det var där du skapade RAIDen.

GA-P35-DS3 har ICH9 som han skrev. GA-P35-DS3R är modellen med ICH9R.
Dock så har den en extra SATA-styrkrets (Gigabyte SATA2(, som stödjer raid 0, 1 och jbod via sin egen raid-bios. Så förutsatt att han inte skrev fel på vad hans förra moderkort hette så var det inte via Intels hårdvaruraid, då hans förra moderkort inte stödde det.

Permalänk
Medlem

DS3 och inte DS3R hade jag. Så jag har använt mig utav Jmicron JMB363.

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem

OK - märkligt man köper nytt mobo utan att innan kolla om en array går att flytta. Jaja.
Nu är ju nollor ganska simpla, i teorin, men är man rädd om sitt data skall man inte chansa/labba.
Då har vi alltså en situation med flytt mellan OLIKA bryggor, ajajaj, cool utmaning. JMicron-bryggan är enligt mig och andra inte att föredra för RAID, Intel är pålitigare.

Enklast/billigast är väl att låna ett mobo med ichxr-brygga, märket skall inte spela nån större roll. Jag har flyttat RAID5 mellan olika mobomodeller men med ichxr-brygga, så det skall gå, möjligen kan det strula med booten men grabben kör nolla utan backup så en bunt backupdiskar blir väl ett givet köp.

Skillnaden att köra chipsetRAID0 och Windows mjukRAID0 är ur prestandasynpunkt minimal och hade han från början kört mjukRAID hade det här problemet aldrig uppstått eftersom mjukRAID är mycket lättare att flytta.

Visst kan man köra nolla men det kräver flitigt säkerhetskopierande eftersom risken att förlora allt är dubbel mot singledisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av H@mp@n:

DS3 och inte DS3R hade jag. Så jag har använt mig utav Jmicron JMB363.

Åååååååååååfan - då kommer ju vi in i ett helt annat läge.

Haru Jmicron på båda korten borde det gå att fixa. Kanske lite Googlande innan kan ge tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

OK - märkligt man köper nytt mobo utan att innan kolla om en array går att flytta. Jaja.
Nu är ju nollor ganska simpla, i teorin, men är man rädd om sitt data skall man inte chansa/labba.
Då har vi alltså en situation med flytt mellan OLIKA bryggor, ajajaj, cool utmaning. JMicron-bryggan är enligt mig och andra inte att föredra för RAID, Intel är pålitigare.

Enklast/billigast är väl att låna ett mobo med ichxr-brygga, märket skall inte spela nån större roll. Jag har flyttat RAID5 mellan olika mobomodeller men med ichxr-brygga, så det skall gå, möjligen kan det strula med booten men grabben kör nolla utan backup så en bunt backupdiskar blir väl ett givet köp.

Skillnaden att köra chipsetRAID0 och Windows mjukRAID0 är ur prestandasynpunkt minimal och hade han från början kört mjukRAID hade det här problemet aldrig uppstått efter mjukRAID är mycket lättare att flytta.

Visst kan man köra nolla men det kräver flitigt säkerhetskopierande eftersom risken att förlora allt är dubbel mot singledisk

Grymt, då har även jag lärt mig något nytt, man lär sig något nytt varje dag
Har bara hållit mig till Asus mobbon, iom att det var intel chip på båda korten så trodde jag att det var standard.

Håller med dig, man måste göra lite research när man skall köpa nytt mobbo, sen är det bättre som du säger att köra raid 0+1 än enbart raid 0 då har man åtminstone backup. Själv körde jag Raid 5 med 5 diskar och har aldrig haft problem att få dem att hitta varann vid moderkorts byte (3 st), bara att slå på raid i bios och sen är de igång.

Men nu har jag flyttat min Raid till en NAS (Synology DS-411j) känns bekvämare så, men då var jag tvungen att backa upp allt, nya diskar och kopiera från ena raiden till den andra.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch