Apples kvartalsrapport sämre än väntat

Permalänk
Melding Plague

Apples kvartalsrapport sämre än väntat

Vinstmaskinen Apple lyckas inte leva upp till analytikernas förväntningar, trots att vinsten ökade med hela 50 procent i jämförelse med samma period året innan.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bu fucking hu är allt jag har att säga.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Ja, de lär inte gå i konkurs i första taget. Otroligt att ett företag kan tjäna så mycket.

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem

Är väl bättre än inget, I guess!

Permalänk

Ehrm, de gick ju bättre än vad de själva sagt att de skulle gå. De gick sämre än vad Wall Street analytiker hittat på dock. Som John Gruber skriver:

Citat:

Good numbers, but for once they fell short of analyst expectations. Note though, that Apple didn’t miss its own guidance — just the pulled-out-of-thin-air consensus guidance of Wall Street analysts.

http://daringfireball.net/linked/2011/10/18/aapl-q4-2011

Som de flesta borde vara rätt medvetna om just nu så är Wall Street folket duktiga på att hitta på saker...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så deras kassa är 570 miljarder kronor?
Alltså, de kan spendera 570 miljarder kronor hur de vill? Seriöst?

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

570 MILJARDER kronor ... what the fuck.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Oj stackarna! Dom som har SÅ lite pengar!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Krimsarn:

Så deras kassa är 570 miljarder kronor?
Alltså, de kan spendera 570 miljarder kronor hur de vill? Seriöst?

Ja. De spenderade nyligen ~6,7 miljarder kronor på ett datacenter (~1 miljard USD).

Skrivet av Sanazin:

570 MILJARDER kronor ... what the fuck.

Senast jag hörde hade Apple mer pengar (alltså riktiga pengar på banken) än staten USA
(Var dock före det att USA fick låna mer..)

Edit: Inte så konstigt heller kanske i och med att de är världen största företag om man kollar på börsvärde.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_corporations_by_market_c... (Kolla Q3 för 2011)

Visa signatur

Permalänk
Musikälskare

Kämpa på Apple och skapa nya kreativa lösningar, detta spelar mindre roll

De är värda varenda krona de har tjänat, all props till dom! Man ska våga ge beröm när det går bra för någon, gäller inte bara Apple

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Apple kan sälja den allra värsta sortens dynga till vilket överpris som helst.
Om det var apple som släppt Bulldozer hade de sålt hur många som helst.
Fy fan för ett samhälle säger jag bara

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Skrivet av Andre_H:

Apple kan sälja den allra värsta sortens dynga till vilket överpris som helst.
Om det var apple som släppt Bulldozer hade de sålt hur många som helst.
Fy fan för ett samhälle säger jag bara

haha fick världens idé , amd får slänga på ett äpple på deras FX CPUer!
men det räcker inte, de får öka priset till ca 7000-8000kr om det ska vara exklusivt självfallet.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Om kvartalsrapporten var sämre än väntat så är det nog mer fel på analytikerna än det är på Apple

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Apple kan sälja den allra värsta sortens dynga till vilket överpris som helst.
Om det var apple som släppt Bulldozer hade de sålt hur många som helst.
Fy fan för ett samhälle säger jag bara

Nu säljer dock inte Apple skitprodukter. Överprisade produkter, men absolut inte skit!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

iPhoneförsäljning

De där hitta-på-från-tomma-luften analytikerna hade ju förväntat sig fler sålda iPhone, och eftersom det inte införlivades (troligtvis pga närastående släpp av iPhone 4S/beryktad 5:a) så sänker man nu aktien, vilket känns lite knäppt!

Nu har man ju satt försäljningsrekord med den nya modellen, tyder ju på att fler personer väntade in släppet av just iPhone 4S!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk

fler som märkt av batteri buggen på ios5?
tydligen extremt många som råkat få så att batteriet dränas snabbare.
har SGS2 och Sensation, men ser fram mot nästa års telefoner då man mer än gärna fördriver lunchen på jobbet med något kul

tror ni iphone 5 kommer till sommaren eller till hösten/vintern som ordinarie sed?

även om jag inte gillar apple i sig, hoppas jag iphone utvecklas till en enhet där det finns fler möjligheter, många vill ha 4" skärm exempelvis idag.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av rastersize:

Ja. De spenderade nyligen ~6,7 miljarder kronor på ett datacenter (~1 miljard USD).

Senast jag hörde hade Apple mer pengar (alltså riktiga pengar på banken) än staten USA
(Var dock före det att USA fick låna mer..)

Edit: Inte så konstigt heller kanske i och med att de är världen största företag om man kollar på börsvärde.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_corporations_by_market_c... (Kolla Q3 för 2011)

Det känns ju lite lustigt, ett av världens rikaste företag och de tillverkar lyxprodukter. Folk måste verkligen älska sina iPhones.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krimsarn:

Så deras kassa är 570 miljarder kronor?
Alltså, de kan spendera 570 miljarder kronor hur de vill? Seriöst?

Skrivet av Sanazin:

570 MILJARDER kronor ... what the fuck.

Det roliga är ju att det just är deras brutala mängd kontanter som gör att de tjänar så mycket. De får både förtur och bättre pris för att de vet att de kommer behöva 11 miljoner paneler till iPhone och 11 till iPad under kvartalen där de inte släpper nytt. De tömmer liksom marknaden på komponenter när de öppnar plånboken... Helt brutalt är det.

Skrivet av truedesire:

fler som märkt av batteri buggen på ios5?
tydligen extremt många som råkat få så att batteriet dränas snabbare.
har SGS2 och Sensation, men ser fram mot nästa års telefoner då man mer än gärna fördriver lunchen på jobbet med något kul

tror ni iphone 5 kommer till sommaren till till hösten/vintern som ordinarie sed?

även om jag inte gillar apple i sig, hoppas jag iphone utvecklas till en enhet där det finns fler möjligheter, många vill ha 4" skärm exempelvis idag.

Batteriet tog slut första dagen för mig... Tror det har med att göra att jag sa åt telefonen att säkerhetskopiera sig i iCloud över 3G... Sen dess har det varit som vanligt.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anders127:

Ja, de lär inte gå i konkurs i första taget. Otroligt att ett företag kan tjäna så mycket.

Det är så mycket pengar så att "det blir bara siffror" när man försöker greppa hur mycket det egentligen är.:D En miljon framstår ju som en krona då! - Kanske skulle jag byta namn till MacMiljon?:P Nää tar och skippar det va!:D;)

Skrivet av Nikkop:

Är väl bättre än inget, I guess!

Ha ha...:) Det är väl det!:D(A)

Skrivet av rastersize:

Ehrm, de gick ju bättre än vad de själva sagt att de skulle gå. De gick sämre än vad Wall Street analytiker hittat på dock. Som John Gruber skriver:

http://daringfireball.net/linked/2011/10/18/aapl-q4-2011

Som de flesta borde vara rätt medvetna om just nu så är Wall Street folket duktiga på att hitta på saker...

Jo men sen är det ju så att omvärldens förväntningar är ju EN sak...:P Det är alltid lättare att ha förväntningar på någon än att själv uppfylla dom. Det är ju ungefär som att man skulle skriva:

"I första kvartalet förväntar vi oss att MacEnkronan startar ett företag".
"I andra kvartalet förväntar vi oss att MacEnkronan faktiskt tar och växer upp till en miljon".
"I trejde kvartalet förväntar vi oss att MacEnkronan bjuder ut sig själv ekonomiskt till alla forumkollegor här på Swec."
"I fjärde kvartalet förväntar vi oss att MacEnkronan delar ut en MacBook Pro till alla forumkollegor som skulle vilja ha en kvalitétsdator".

Som ni ser: höga förväntningar på i kvartalsrapporterna.:D:P Lycka till med att:

a) få dom att gå ihop
b) inte bli besvikna efteråt...

Och detta resonemang för oss osökt till början av detta inlägget: "Jo men sen är det ju så att omvärldens förväntningar är ju EN sak...:P Det är alltid lättare att ha förväntningar på någon än att själv uppfylla dom".

Skrivet av Krimsarn:

Så deras kassa är 570 miljarder kronor?
Alltså, de kan spendera 570 miljarder kronor hur de vill? Seriöst?

Det verkar ju onekligen så!:) För JAG låg inte bakom denna Apple's kvartalsrapport!:D;)

Grattis Apple till vinsten!:) Den har ni förtjänat!:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av MacEnkronan:

"I fjärde kvartalet förväntar vi oss att MacEnkronan delar ut en MacBook Pro till alla forumkollegor som skulle vilja ha en kvalitétsdator".

Kvalitets dator ? så om jag släpper min Macbook från 20 meter så är det bättre kvalitet än om jag släpper en Asus ?
Tror båda 2 blir obrukbara.

Sen så tror jag man är mer rädd om saker som är dyrare än andra.
Tillex. Du kör ju inte med en Ferrari på vintern.
Men en 740 skiter du i om du kör in i väggen.
Betyder det att Ferrari har bättre kvalitet eller är det så att du sköter den bättre ?

Skulle du stoppa en Nokia 3310 i en Telefon väska ? samt sätta på Plast på skärmen så den inte blir repig ? Köpa gummi skal till en 3310?

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

Det går då ingen nöd på dem. Bill Gates skänker en rätt så stor del av sin totala förmögenhet till välgörande ändamål.
Vad gör Apple för de som inte har samma levnadsvillkor? Nej just de bryr sig bara om att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CitroFrukten:

Kvalitets dator ? så om jag släpper min Macbook från 20 meter så är det bättre kvalitet än om jag släpper en Asus ?
Tror båda 2 blir obrukbara.

Sen så tror jag man är mer rädd om saker som är dyrare än andra.
Tillex. Du kör ju inte med en Ferrari på vintern.
Men en 740 skiter du i om du kör in i väggen.
Betyder det att Ferrari har bättre kvalitet eller är det så att du sköter den bättre ?

Skulle du stoppa en Nokia 3310 i en Telefon väska ? samt sätta på Plast på skärmen så den inte blir repig ? Köpa gummi skal till en 3310?

Vänligen se helheten i mitt inlägg och inte detaljer genom att märka ord.:):)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av Jeddan:

Nu säljer dock inte Apple skitprodukter. Överprisade produkter, men absolut inte skit!

Skickades från m.sweclockers.com

Jämför du med vad du skulle kunna få för de pengarna, så är det skit.
Bulldozer är inte heller skit, bara lite överprisad. Skulle 8150n ligga på typ 1500kr så skulle det inte vara ett så dåligt köp.

Permalänk
Skrivet av Jeddan:

Nu säljer dock inte Apple skitprodukter. Överprisade produkter, men absolut inte skit!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av PerZerk:

Det går då ingen nöd på dem. Bill Gates skänker en rätt så stor del av sin totala förmögenhet till välgörande ändamål.
Vad gör Apple för de som inte har samma levnadsvillkor? Nej just de bryr sig bara om att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Den är inte rätt stor. Enorm är vad jag skulle kalla den

Med sin fru grundade Bill Gates stiftelsen Bill & Melinda Gates Foundation. Kritiker hävdar[källa behövs] att stiftelsen var ett svar på all negativ publicitet Microsoft fått kring anklagelser om företagets dominerande ställning. Vänner till familjen säger dock att paret länge haft planer på att donera större delen av sin förmögenhet och Washington Post rapporterade 1997 siffran av 90% av förmögenheten. I juni 1999 donerade paret 5 miljarder dollar till sin stiftelse, den största donationen hittills av levande personer.

Bill & Melinda Gates-stiftelsen har bland annat donerat över 100 miljoner USA-dollar till hjälp för barn som lider av HIV/aids men även stipendier till minoritetstäta skolor i USA och sponsrat 90 procent av WHO:s försök att utrota polioviruset. I juli 2006 beslutade stiftelsen att ge 287 miljoner dollar till hivforskningen. Bland de 16 forskningsprojekten finns ett som leds av de svenska forskarna Gunnel Biberfeld och Rigmor Thorstensson.[4]

Bill Gates aviserade den 15 juni 2006 att han under en tvåårsperiod lämnar den dagliga verksamheten i företaget Microsoft. Från år 2008 ägnar han sig åt välgörenhetsstiftelsen på heltid.

//Wikipedia

Permalänk
Medlem
Skrivet av rastersize:
Skrivet av Krimsarn:

Så deras kassa är 570 miljarder kronor?
Alltså, de kan spendera 570 miljarder kronor hur de vill? Seriöst?

Ja. De spenderade nyligen ~6,7 miljarder kronor på ett datacenter (~1 miljard USD).

Senast jag hörde hade Apple mer pengar (alltså riktiga pengar på banken) än staten USA
(Var dock före det att USA fick låna mer..)

Nej, verkligen inte. Apple har $84 B i tillgångar, inte i rena pengar. För att sätta det i relation till andra företag kan jag nämna att General Electric har ungefär $750 B (slltså i storleksordningen 10 gånger så mycket som Apple), eller varför inte lilla svenska Volvo AB som har ungefär ~$45 B. Apples 84 miljarder är alltså på inget sätt anmärkningsvärt mycket, utan snarare ganska mediokert bland företagen på Forbe's 2000-lista.

Skrivet av rastersize:

Edit: Inte så konstigt heller kanske i och med att de är världen största företag om man kollar på börsvärde.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_corporations_by_market_c... (Kolla Q3 för 2011)

Apple är inte "världens största företag" - ganska långt därifrån. De är näst störst sett till börsvärdet, men då ska man ju komma ihåg att det är exakt samma Wall Street analytiker som du nyss talade så föraktfullt om som hittat på det börsvärdet. Börsvärdet reflekterar på inget sätt företagets "verkliga" värde, där är nog snarare tillgångarna en bättre måttstock. Mätt i tillgångar hamnar Apple på plats 245 på Forbe's 2000 lista. Totalt ligger Apple på plats 47 på listan över världens 2000 största företag.
http://www.forbes.com/global2000/list?&ascend=true&sort=compa...

Jag tycker nog Sweclockers kan skaffa sig lite elementär kunskap om ekonomi om man ska skriva sådana här nyheter. Det förvirrar bara att säga att "Apple har 84 miljarder i kassa" eller att "apple är världens största företag" (det sista har ni väl aldrig sagt iofs, det är folks egna tolkningar)

Så, nu har jag gnällt tillräckligt för denna morgonen, nu ska jag ta mig en stor mugg espresso och bli på lite bättre humör!

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Försäljningen av mobiler har nog inte vart på topp. Alla visste att en uppdatering var på gång och de flesta har väl iaf vett att vänta. Detta stör mig inte alls dock. Apple har redan för mycker pengar och om android eller andra datorer sålts/kommer sälja bättre pga detta så är det bara bra.

Permalänk
Medlem

lol att de sålde mer ipads än iphones. ipad har ingen direkt större användning mer än film, och att läsa typ.

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk

SKANDAL! "bara" 50%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scanian:

Nej, verkligen inte. Apple har $84 B i tillgångar, inte i rena pengar. För att sätta det i relation till andra företag kan jag nämna att General Electric har ungefär $750 B (slltså i storleksordningen 10 gånger så mycket som Apple), eller varför inte lilla svenska Volvo AB som har ungefär ~$45 B. Apples 84 miljarder är alltså på inget sätt anmärkningsvärt mycket, utan snarare ganska mediokert bland företagen på Forbe's 2000-lista.

Apple är inte "världens största företag" - ganska långt därifrån. De är näst störst sett till börsvärdet, men då ska man ju komma ihåg att det är exakt samma Wall Street analytiker som du nyss talade så föraktfullt om som hittat på det börsvärdet. Börsvärdet reflekterar på inget sätt företagets "verkliga" värde, där är nog snarare tillgångarna en bättre måttstock. Mätt i tillgångar hamnar Apple på plats 245 på Forbe's 2000 lista. Totalt ligger Apple på plats 47 på listan över världens 2000 största företag.
http://www.forbes.com/global2000/list?&ascend=true&sort=compa...

Jag tycker nog Sweclockers kan skaffa sig lite elementär kunskap om ekonomi om man ska skriva sådana här nyheter. Det förvirrar bara att säga att "Apple har 84 miljarder i kassa" eller att "apple är världens största företag" (det sista har ni väl aldrig sagt iofs, det är folks egna tolkningar)

Så, nu har jag gnällt tillräckligt för denna morgonen, nu ska jag ta mig en stor mugg espresso och bli på lite bättre humör!

I nyheten står det faktiskt just kassa och inte tillgångar

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Det går då ingen nöd på dem. Bill Gates skänker en rätt så stor del av sin totala förmögenhet till välgörande ändamål.
Vad gör Apple för de som inte har samma levnadsvillkor? Nej just de bryr sig bara om att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Så bara för att man har bra med vinst på det man omsätter ska man ta efter andra och ägna sig åt välgörenhet? Jag gillar välgörenhet, men jag gillar inte när folk säger "men han skänker ju pengar, då borde x och y också göra det!!! dom bryr sig bara om pengarna!", det har inte slagit dig att ett företag existerar för att göra vinst?