Permalänk

Ska bli sjukt intressant att se ifall ethereal blade kommer bli använt mer av andra hjältar än morphling. Ska också bli intressant att se vilka ändringar som kommer förras över från dota 1 till dota 2, minns inte hur det var förra gången?

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Skrivet av zerorepent:

Ska bli sjukt intressant att se ifall ethereal blade kommer bli använt mer av andra hjältar än morphling. Ska också bli intressant att se vilka ändringar som kommer förras över från dota 1 till dota 2, minns inte hur det var förra gången?

Alla ändringar kommer föras över! Icefrog ser till så att det är samma spel båda två (så att han slipper balanca 2 spel osv). Enda som inte förs över är ju ändringarna på heroes som finns i DotA1 och inte i DotA2, men de kommer ju komma till slut ändå.

Permalänk

Gillar inte hur han buffade Treants ulti och att Voids timelock gör dubbel skada i Chronosphere

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 ModerKort: MSI Mag Mortar B550M WiFi Processor: AMD Ryzen 5 5600X RAM:32GB Corsair vengence @3200MHZ Grafikkort: ASUS RTX 3080 TUF OC Nätdel:Corsair RM850 850W Lagring:|Samsung 970 EVO Plus 500GB | Kingston 250 GB SSD | Samsung 850 EVO 250GB |Samsung 750 EVO 500GB

Permalänk

@m1n1h0p Jo, har du koll på när ändringarna förrs över, eller de blir live på både dota 1 och dota 2 ungefär samtidigt?

Skrivet av Alexusswe:

Gillar inte hur han buffade Treants ulti och att Voids timelock gör dubbel skada i Chronosphere

Jag gillar buffen till Treants ulti, däremot tycker jag inte om att de ändrade om hans aura till en global active-spell även om det kan vara rätt trevligt att sätta regen på sina torn om de tar lite för mycket skada. Tycker han behövde en buff för att komma in ordentligt i competive games igen, tidigare har han ju bara används av Skånes Elite.

Voids timelock buff är jag tveksam till, jag tror den är bra då han kanske blir populärare att välja som huvudcarry, eller i alla blir mer lockande än t.ex. AM.

En buff som jag missade helt när jag läste första gången var shadowfiends buff på ultin, det är en väldigt intressant ändring att lägga till att den castas passivt när man dör med halva antalet själar. Det kan leda till väldigt intressanta teamfighter där SF dör först sen dör andra för att de dödade honom.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Skrivet av zerorepent:

@m1n1h0p Jo, har du koll på när ändringarna förrs över, eller de blir live på både dota 1 och dota 2 ungefär samtidigt?

Jag gillar buffen till Treants ulti, däremot tycker jag inte om att de ändrade om hans aura till en global active-spell även om det kan vara rätt trevligt att sätta regen på sina torn om de tar lite för mycket skada. Tycker han behövde en buff för att komma in ordentligt i competive games igen, tidigare har han ju bara används av Skånes Elite.

Voids timelock buff är jag tveksam till, jag tror den är bra då han kanske blir populärare att välja som huvudcarry, eller i alla blir mer lockande än t.ex. AM.

En buff som jag missade helt när jag läste första gången var shadowfiends buff på ultin, det är en väldigt intressant ändring att lägga till att den castas passivt när man dör med halva antalet själar. Det kan leda till väldigt intressanta teamfighter där SF dör först sen dör andra för att de dödade honom.

De är redan live i dota 1, kommer antagligen till dota 2 snart.

Tror inte att shadow fiend kommer bli top pick bara pga denna buffen. Hans ultimate skadar inte så mycket, och dessutom så blir han bara useful när han dör (vilket inte är meningen för en mid hero som SF). Ser fortfarande ingen anledning till att picka honom över templar assassin, även om det är coolt med den nya abilitien (och dessutom att han får buff till auran) så kommer han fortfarande vara low-tier.

Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

Du har spelat för mycket HoN. Dota har alltid varit denna pacen och kommer inte ändras.

det är inte någon Delay, utan det är hero animations som är som de ska vara. Bara fortsätt spela tills du vant dig. OCH SLUTA SPELA HEROES OF NEWERTH.

Har man kul när man spelar hon, så varför sluta?

Nu vill jag inte starta någon fanboy-krig här, jag gillar de flesta spelen, men det är bra att gämföra med hon eftersom det är så lika spel.
För mig spelar det ingen roll vad man kallar det, hon känns rappare, och jag bryr mig inte om varför. Jag gillar verkligen dota2, men som sagt, att det känns lite segt, och att grafiken känns lite för flashig på något sätt, gör att jag fortfarande föredrar hon.

Så länge båda spelen fortsätter att utvecklas, så kommer de bli mer och mer olika, och till slut kanske jag kan spela dota2 utan att sitta och jämföra det med hon. I dagsläget så är det dock i princip samma spel, så det är oundvikligt att jämföra dem

Permalänk
Medlem

Lir

Är det någon som är sugen på att lira? Adda mitt steam acc isåfall, helst lite erfarna spelare
Heter Meatsack

Permalänk

En sak som omnämndes under TalkDota igår är den stora nerfen på morphling, nu i efterhand kan jag inte förstå hur jag kunde missa den, för den är verkligen enorm. Är den förstor? Jag tycker personligen det, jag tror det hade räckt med att han inte kunde använda skills eller items under sin wave-form. Jag har alltid tyckt att den egenskapen varit löjlig hos honom. Men nu är det nog som Synderen sa under showen, att de dödat morphling.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Skrivet av zerorepent:

En sak som omnämndes under TalkDota igår är den stora nerfen på morphling, nu i efterhand kan jag inte förstå hur jag kunde missa den, för den är verkligen enorm. Är den förstor? Jag tycker personligen det, jag tror det hade räckt med att han inte kunde använda skills eller items under sin wave-form. Jag har alltid tyckt att den egenskapen varit löjlig hos honom. Men nu är det nog som Synderen sa under showen, att de dödat morphling.

Nej, morphling nerfen är en fis i havet, de nerfade inte hastigheten på agi/str utan bara manacosten, dvs så länge han har mana så kommer han överleva lika bra ändå. Men han kommer fortfarande vara BS hero #1 för mig. Enda nerfen han "egentligen" fick är ju nerf till base damage och att eth blade kommer kosta 150 mana, men i pubs kommer han fortfarande vara odödlig.

Men det klart, 6 mindre base damage kommer göra en stor skillnad i pro games antagligen och om han inte spelas där blir jag bara glad, nåt behövde göras med honom i prosammanhang

Men jag fattar inte waveform-grejen, ska man använda items under waveform? Waveform är väl hans splash attack, den är ju 0,3 sek varför ska man göra något under den tiden och vad spelar det för roll?

Permalänk

Jag tycker manacosten har väldigt stor impact early game, han har en väldigt liten manapool och den vill han inte ta slut på för att morpha mellan agi/str. Late game håller jag med om att manacost nerfen är en mindre grej, men han ska klara sig och få bra farm till lategame.
Och angående wavefront, du är odödlig medan den pågår det innebär att du kan waveforma och dive:a utan risk för att bli låst/stunnad eller annat och använda alla nukes och sen replicate:a iväg utan risk medan waveformen pågår. Det krävs rätt så mycket fingerfärdighet att lyckats, men det är bl.a. så den har används i proffsmatcher där shotgun morphling använts. Att även sätta igång tp under waveformen förkortar tiden man är i riskzonen för att bli avbryten både för att avståndet ökar till fiendehjältar och för tiden man är odödlig.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Skrivet av Meatsack:

Är det någon som är sugen på att lira? Adda mitt steam acc isåfall, helst lite erfarna spelare
Heter Meatsack

skulle gärna vilja spela med dig men finns rätt många som heter just meatsack, länka din profil eller så kanske? btw hur länge har du spelat dota?

Visa signatur

GPU: RTX 3080CPU: Intel 11900KF PSU: Corsair SF750W Moderkort: Gigabyte Z90i Vision D CPU kylare: EK 240mm Chassi: SSUPD Meshlicious Skärm: LG C2 42 [B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derbi_QuiZ:

skulle gärna vilja spela med dig men finns rätt många som heter just meatsack, länka din profil eller så kanske? btw hur länge har du spelat dota?

Mitt steam acc är Latrix iaf, jag har inte spelat så värst mycket dota 2, men jag spelade dota i typ 4år och sen har jag lirat en hel del HoN och LoL
var runt 1850 rating på hon och var ett tag på 130nde plats i LoL solo que, så av själva genren har jag en hel del erfarenhet! vill bara hitta några svenskar att lira runt med less på 4a ryssar med 0-10 efter 15 minuter varje game ^^

Permalänk
Medlem

Testpatchen för dagen visar på att hela 6.75b ska in i DOTA 2 (dock ej hjältar och items).
Samt att vi får Magnus the Magnataur.

Skönt att Lycans bann nivå sjunker kraftigt med varg nerfen.
Morphling lär bli mer pickad.

Alchemisten kanske tom går att spela med för skojs skull.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Nae, det handlar mer om hur wc3-motorn fungerade (fungerar), den hade delay och det blev en del av dota (eftersom det inte gick att ändra på), och efter att ha funnits så länge i dota 1 så har icefrog valt att inte ta bort den. HoN däremot är mycket skönare att spela och jag är väldigt tveksam med om det verkligen var en bra idé att ha kvar delayen i dota 2, det ger inte alls samma mechanical skill cap som man kan ha i HoN, och skrämmer antagligen bort många nya spelare som tycker det är trögt. Men men, icefrog gillar the classic dota och många andra också så skulle nog bli lite arga miner om han tog bort delayen.

Min poäng var att det inte är pga begränsningar i motorn som man har kvar animationerna. Det är för att det är en del av spelet helt enkelt, samma sak med att man pga wc3 motorn inte kunde stacka orb effects tex och man fortfarande inte kan det (dock kallar dom det för unique attack modifiers nu). Att HoN är skönare att spela får stå för dig, personligen tycker jag det är skit

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av zerorepent:

Jag tycker manacosten har väldigt stor impact early game, han har en väldigt liten manapool och den vill han inte ta slut på för att morpha mellan agi/str. Late game håller jag med om att manacost nerfen är en mindre grej, men han ska klara sig och få bra farm till lategame.
Och angående wavefront, du är odödlig medan den pågår det innebär att du kan waveforma och dive:a utan risk för att bli låst/stunnad eller annat och använda alla nukes och sen replicate:a iväg utan risk medan waveformen pågår. Det krävs rätt så mycket fingerfärdighet att lyckats, men det är bl.a. så den har används i proffsmatcher där shotgun morphling använts. Att även sätta igång tp under waveformen förkortar tiden man är i riskzonen för att bli avbryten både för att avståndet ökar till fiendehjältar och för tiden man är odödlig.

Vad gäller manacosten så känns det som om den mest används i fountain ändå, annars ändrar man den inte? Men det klart, med eth blade gör man ju det, det har du helt rätt i. Men lategame njaaaa även om han såklart påverkas late av att ha handikapp early/mid men när spelet börjar gå över till lategame eller iaf senare i midgame så kommer han fortfarande vara lite för odödlig för att det ska vara kul. Men ja.

Men jag tror jag missat nåt, Waveform = ultin eller själva waven han gör?

Permalänk

waveform är när han flyger framåt och skadar allt i sin väg, ultin är replicate där han gör en kopia han sedan kan hoppa till.

edit:
Angående morphandet av str/agi, så gör man det inte bara i fountain. Man gör det när man blir gankat för survival (eftersom den vad jag vet går att använda så länge man inte är silenced och den blir inte avbryten av silence eller stun osv), det är även rätt vanligt att man maxar agility för att få ut så mycket hp-regen av regenitems som möjligt early game. Därav blir det en väldigt påverkande faktor då man förlorar mycket mer mana nu än tidigare.

Skrivet av sgtspiff:

Testpatchen för dagen visar på att hela 6.75b ska in i DOTA 2 (dock ej hjältar och items).
Samt att vi får Magnus the Magnataur.

Skönt att Lycans bann nivå sjunker kraftigt med varg nerfen.
Morphling lär bli mer pickad.

Alchemisten kanske tom går att spela med för skojs skull.

morphling lär inte bli mer pickad i och med hans enligt mig enorma nerf.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem

Jo när Lycan o naga nerfas hårdare.
Tror morphling is da new star.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

någon som skulle vilja byta en kod mot något?? pm mig isåfall

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Jo när Lycan o naga nerfas hårdare.
Tror morphling is da new star.

Skickades från m.sweclockers.com

Morphling nerfas betydligt hårdare än naga siren. Jag tror att naga fortfarande kommer att spelas, medans morphling kommer att användas i färre och färre matcher. Lycan kan knappt skoga längre, men om man går för en pushing-strategi så kommer lycan fortfarande att vara bra. Men, inte lika mycket som nu då han måste vara på en lane. Eftersom hans laning inte är så bra, så blir det svårare att få honom att passa i ett lag.

Morphling spelas troligen mer, eller i alla fall lika mycket som naga just nu, han är en av de absolut mest spelade av de hard-carrys som finns.

dvs. Morphling was da star, until now.

edit: Pratar då alltså om hurvida heroes pickas i pro-scenen, inte i publics.

Visa signatur

Dota 2!

Permalänk
Medlem

jo visst är det pro scenen vi snackar.

Tänker mer att Ban släggan kommer svingas mindre mot lycan och därav kommer den svingas hårdare mot nagan.
Lite överdrivet av mig att Nagan blev hårt nerfad.
Det som egentligen kommer ändra scenen är ju från 3 ban till 2 ban i början.

Har inte riktigt tagit in vad det egentligen kommer betyda.
Inte för att glömma att det blir mer värt att döda heroes heller.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

jo visst är det pro scenen vi snackar.

Tänker mer att Ban släggan kommer svingas mindre mot lycan och därav kommer den svingas hårdare mot nagan.
Lite överdrivet av mig att Nagan blev hårt nerfad.
Det som egentligen kommer ändra scenen är ju från 3 ban till 2 ban i början.

Har inte riktigt tagit in vad det egentligen kommer betyda.
Inte för att glömma att det blir mer värt att döda heroes heller.

Jo, bansen kommer att ändra mycket, tycker dock inte att det finns någon jättepoäng att banna naga även om det är en bra hero, nu när det bara finns 2 first-bans (tänk också på att ds inte kan dra ihop folk i naga-ult längre). Defenitivt inte lycan heller. Treant kommer bli att räkna med också, kanske till och med som first ban/pick. Morphs nerf är större än vad den verkar, imo. Vi får väl se

Att naga kommer att bannas mer har jag svårt att tro, då den bannas en hel den redan, samt nerfen mot hennes laning/early-game.

Visa signatur

Dota 2!

Permalänk

Har varit väldigt kul att se joindota på sistone, en hel del nytänkande hero-lineups har varit uppe. Sen är det alltid kul att se Skånes Elite med wagamama, var sjukt kul att se när de körde bl.a. Phantom Lancer.
Har testat lite hjältar nu, och jag älskar verkligen omarbetningen hos jakiros ice path. Jag gillade honom innan patchen men han är betydligt bättre nu, det går nästan inte att missa med stunen nu. Helt galen AOE.
Treant är rätt trevlig men efter allt jag läst om att man känner sig odödlig med hans skill så är jag lite besviken, tycker inte living armour hade så stor impact överlag. Det var rätt trevlig att regga upp torn och byggnader däremot.

En annan fråga hur funkar det med evasion om man har en butterfly och Heavens halberd?

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av sgtspiff:

Jo när Lycan o naga nerfas hårdare.
Tror morphling is da new star.

Skickades från m.sweclockers.com

"new star"..?

Han spelas ju i nästan varenda match redan, om han inte blir bannad...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerorepent:

...

En annan fråga hur funkar det med evasion om man har en butterfly och Heavens halberd?

Evasion stackar, som tur är, aldrig.

Permalänk
Medlem

Nyss fått nys om en ganska stor giveaway, tänkte upplysa dem som fortfarande ej fått tag på key att giveawayen pågår på gamersbook.com och verkar ha ett ganska sjysst upplägg verkar ej va försent för å få key än!

Permalänk

Bloodseeker är sjukt kul att spela i pubs, körde några games med han igår (han blev buffad i patchen ganska rejält!) och fick ett game på 751 gpm underbar pubstomp-hero, föredrar honom framför templar assassin i pubs, lätt

Samma sak med batrider, vilken beastly hero är inte det

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Bloodseeker är sjukt kul att spela i pubs, körde några games med han igår (han blev buffad i patchen ganska rejält!) och fick ett game på 751 gpm underbar pubstomp-hero, föredrar honom framför templar assassin i pubs, lätt

Samma sak med batrider, vilken beastly hero är inte det

Jo visst är bloodseeker kul i pubs har inte spelat honom efter patchen.. är verkligen buffarna så stort? Jag menar, vid första anblick tycker jag nog bäst om den konstanta aoe'n för thirst..

EDIT: Drow lär ju också bli ännu hårdare pubstompmaterial iaf i min bracket.

Permalänk
Skrivet av Revir:

Jo visst är bloodseeker kul i pubs har inte spelat honom efter patchen.. är verkligen buffarna så stort? Jag menar, vid första anblick tycker jag nog bäst om den konstanta aoe'n för thirst..

EDIT: Drow lär ju också bli ännu hårdare pubstompmaterial iaf i min bracket.

Spelade bara bloodseeker i HoN där han var lite annorlunda, och tog inte upp honom förrän igår (spelade 3 games alla gick löjligt bra), så vet inte om skillnaderna är avgörande men i patch notes så är det ändå ganska stor skillnad, 80% -> 120% extra damage med Q-spellen är ganska rejäl skillnad, sedan var det lite andra kul grejer så det är inte omöjligt att han dras upp från shit-tier även av progaming-teams

Drow känns fortfarande som en lite kass hero, skulle nästan själv hellre spela shadow fiend (pre-patch) än drow, men kanske bara är jag huehue, buffarna var inte så stora ändå

läget annars då mycket ryssar eller

Permalänk

Riktigt feta patch notes. Skall bli kul att testa sen.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Konsolgrävare

Weekly Patch Update #38

Har uppdaterat tråden med Weekly Patch Update #38
Patch notes:

GAMEPLAY

- Added Meepo to Captain's Mode.
- Added Magnus to Captain's Mode.
- Fixed Reverse Polarity not pulling units from the right location.
- Fixed Necromastry loss count for odd numbers.
- Fixed Reverse Polarity stunning cycloned units.
- Fixed Incapacitating Bite working against Wards.

UI

- Fixed enemy Meepo illusions displaying the wrong health bars.
- Team profile shows tournaments that a team has participated in.
- Fixed bugs with cooldowns and disassembling Tranquil Boots.

VISUALS

- Updated Necronomicon visuals

DOTA 2 BOTS

- Added Templar Assassin to the list of heroes that bots will purchase invisibility-detection items for.
- When leading a target, bots will no longer target an ability in impassable terrain.
- Added more usage cases for Poison Touch.
- Earthshaker and Tidehunter bots are now more aggressive when they have Echo Slam and Ravage up, which should help them initiate more often.
- Fixed excessive lead time in Light Strike Array usage.
- Fixed case where AoE targeted abilities could be targeted on invisible enemies.
- Fixed bug with Shallow Grave where Dazzle bot would only rarely cast it on teammates.
- Windrunner bot will now more often follow up a successful Shackleshot with a Powershot.
- Ranged heroes will be slightly more aggressive when laning.
- Fixed issue where bots with lifesteal were overestimating their tankiness.
- Fixed Jugg's loadout to not have him buy boots first.
- Dazzle bot is now a bit more judicious about using Shadow Wave.
- Fixed bug that would cause bots to not ever want to go to the Secret Shop if they want to buy a TP scroll.
- Fixed bug where bots would always think they could push towers unopposed.
- Juggernaut bot now better estimates Omnislash damage (will no longer think it'll bounce to out-of-range creeps).
- Bots will now consider whether their laning opponents are ranged or not to determine their desired lane position.
- When a hero is farming a lane, bot desire to push that lane is now lessened.

Dold text
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |