Fast besluten att lära mig spela SC2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

På vilket sätt är du lat? Det känns mycket jobbigare än att ha raxes och factories/starports på olika hotkeys.

Edit: Har glömt att säga att det är jävligt viktigt att vänja sig vid "rätt" sak från början, när muskelminnet i händerna och armarna kickar in så är det sjukt svårt att byta hotkey setup.

Så var det för mig också, spelade mycket war3 tidigare. Så när jag började med sc2 var det en viss hotkey setup jag var van vid och den sitter i än. Att försöka ändra på det nu skulle ta väldigt lång tid.

Att protoss har en warpgate hotkey spelar ingen roll, huvudproduktionen ska vara på 5 och så är det med det.

Så håller med, försök vänja dig vid det du siktar på att använda dig av senare för ju längre du använder "fel" ju svårare blir det. Det sagt, så har jag för mig att det finns en del pros som kör med tab versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Om du vill bli bättre fort så rekommenderar jag att du hittar en sparring-partner. Själv har jag svårt att motivera mig till att köra ladder när mitt spel inte är i närheten av finslipat. För mycket cheese på laddern imo. Visst, du måste lära dig kunna deffa cheese men det är inte riktigt vad man vill fokusera på innan man har klockrena mechanics. Så, jag upprepar, skaffa nån du kan köra privata games med. Jag körde mot en kille som var rätt långt under mig skicklighetsmässigt, men, jag fick ändå ut mer av de matcherna än vad jag fick ut av laddering.

Jag har en sparring partner som spelar zerg som började nyligen, är han något att satsa på?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Jag har en sparring partner som spelar zerg som började nyligen, är han något att satsa på?

Testa. Du märker ju rätt fort om du får ut något av de matcher ni kör mot varandra. Glöm inte att kolla replays och se efter vad som gick snett resp. rätt. Ge varandra tips. När er skicklighetsnivå skiljer sig för mycket så kommer ni ju märka det själva och då kanske ni får hitta någon annan att spela emot.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Testa. Du märker ju rätt fort om du får ut något av de matcher ni kör mot varandra. Glöm inte att kolla replays och se efter vad som gick snett resp. rätt. Ge varandra tips. När er skicklighetsnivå skiljer sig för mycket så kommer ni ju märka det själva och då kanske ni får hitta någon annan att spela emot.

Kruxet är att vi är kusiner och det skulle vara rätt elakt att säga, nej våra skillz skiljer för mycket osvosov

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Kruxet är att vi är kusiner och det skulle vara rätt elakt att säga, nej våra skillz skiljer för mycket osvosov

Nu vet jag inte hur gamla ni är men om du uttryckligen sagt att du spelar för att bli riktigt bra så tror jag inte att han skulle ställa sig i vägen för dig. Bara för att du har någon annan att träna med så betyder det ju inte att du aldrig kan spela vänskapsmatcher med din kusin. Har du ett mål du strävar mot och han är medveten om det målet så finns det inte mycket mer att göra. Antingen släpper du ditt mål eller så säger du snällt och artigt att du behöver hitta någon som är duktigare så att du kan förbättra ditt spel. Om du inte riktigt vet hur du ska säga det fråga dina föräldrar om råd. Det ända du kan göra är att säga det artigt, hur din kusin hanterar det är upp till honom.

Men allt detta förutsätter ju att du faktiskt drar ifrån färdighetsmässigt, om problemet är att han inte vill skänka spelet lika mycket tid så har du ju svaret där. Du behöver öva med någon som ägnar en stor del av sin fritid åt ämnet. Finns ingen anledning att oroa sig över morgondagens (hypotetiska) problem.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Nu vet jag inte hur gamla ni är men om du uttryckligen sagt att du spelar för att bli riktigt bra så tror jag inte att han skulle ställa sig i vägen för dig. Bara för att du har någon annan att träna med så betyder det ju inte att du aldrig kan spela vänskapsmatcher med din kusin. Har du ett mål du strävar mot och han är medveten om det målet så finns det inte mycket mer att göra. Antingen släpper du ditt mål eller så säger du snällt och artigt att du behöver hitta någon som är duktigare så att du kan förbättra ditt spel. Om du inte riktigt vet hur du ska säga det fråga dina föräldrar om råd. Det ända du kan göra är att säga det artigt, hur din kusin hanterar det är upp till honom.

Men allt detta förutsätter ju att du faktiskt drar ifrån färdighetsmässigt, om problemet är att han inte vill skänka spelet lika mycket tid så har du ju svaret där. Du behöver öva med någon som ägnar en stor del av sin fritid åt ämnet. Finns ingen anledning att oroa sig över morgondagens (hypotetiska) problem.

Jo, det är ju viktigt. Märker på det sättet du pratar att du är mycket erfaren, har du några tips som Protoss?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Jo, det är ju viktigt. Märker på det sättet du pratar att du är mycket erfaren, har du några tips som Protoss?

Probes & pylons.
Se till att du "alltid" producerar probes. De finns vissa build orders där du vill
pausa probe-produktionen men i regel så ska du producera dem konstant.
Se till att du bygger nya pylons i tid, dina warpgates och robos ska producera
enheter konstant. Det handlar till stor del om att vara konstnadseffektiv.
Se till att du bara har så många byggnader som du har råd att producera ifrån,
se även till att dem du har faktiskt pumpar ut enheter konstant.

Men probes är väl steg ett, det tar ett tag att lära sig trycka på nexus hotkeyn
i rätt intervall så att du kan hålla produktionen uppe. För fler & mer ingående
tips rekommenderar jag Day[9] @ day9.tv & blip.tv/day9tv.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Probes & pylons.
Se till att du "alltid" producerar probes. De finns vissa build orders där du vill
pausa probe-produktionen men i regel så ska du producera dem konstant.
Se till att du bygger nya pylons i tid, dina warpgates och robos ska producera
enheter konstant. Det handlar till stor del om att vara konstnadseffektiv.
Se till att du bara har så många byggnader som du har råd att producera ifrån,
se även till att dem du har faktiskt pumpar ut enheter konstant.

Men probes är väl steg ett, det tar ett tag att lära sig trycka på nexus hotkeyn
i rätt intervall så att du kan hålla produktionen uppe. För fler & mer ingående
tips rekommenderar jag Day[9] @ day9.tv & blip.tv/day9tv.

Du menar att jag ska ha 50+ workers på i min bas :P?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Du menar att jag ska ha 50+ workers på i min bas :P?

Skämtare där

Baser. När man lärt sig i vilket tempo man ska producera probes så blir det till att fila på att försöka hålla reda på varje mineralpatchs saturation.
http://wiki.teamliquid.net/starcraft2/Mining_Minerals

Självklart finns undantag och extremer där blind produktion inte fungerar. Exempelvis late game, där workers kan ta upp supply man istället behöver tills in armé. Detta gäller framförallt Zerg, nästan lika mycket Terran och litegrann Protoss. Zerg kan göra något konstruktivt av överflödiga workers, där spines är favorit. Terran kan använda SCVs för repairs. Probes kan.. fungera som kanonmat och avledningsmanöver.
Men det är late game.

Undertiden ska man bara producera. Tempo. Inget köande. Balans.
Ja, förutom zerg dårå, som måste hålla reda på larvae.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Du menar att jag ska ha 50+ workers på i min bas :P?

Japp, precis! När du konsekvent fixar 50+ arbetare i basen, utan att ha glömt bygga arbetare nån gång eller blivit supply blockad, då är du redo för nästa steg,: expandera.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Discokungen
Skrivet av nME:

Japp, precis! När du konsekvent fixar 50+ arbetare i basen, utan att ha glömt bygga arbetare nån gång eller blivit supply blockad, då är du redo för nästa steg,: expandera.

Jo, faktiskt! Det är en bra övergång!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Tänk som WhiteRa : Never a loss, always a lession!

Svårt för mig att tänka så dock!
Men skyll aldrig på att spelet är obalanserat, för egentligen är det inte det, bara att din motståndare har 2x2 och du har 1x1!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_SyntaX:

Tänk som WhiteRa : Never a loss, always a lession!

Svårt för mig att tänka så dock!
Men skyll aldrig på att spelet är obalanserat, för egentligen är det inte det, bara att din motståndare har 2x2 och du har 1x1!

"2x2" och "1x1"?

Bästa tipset jag kan ge är att spela en massa och kolla på streams när du ska sova. Du lär dig metagamet och en hel del mechanics genom att kolla på prospelare.

Permalänk

Hur går det?

Visa signatur

Sveriges Största Discord för Nintendo switch spelare : https://discord.gg/tJyJDGR Välkommen in!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossitoker12:

Hur går det?

Jag har inte psyket, när jag precis ska vinna så springer de runt och bygger baser med sina minions och efter ca 30 mins jagande klarar de alltid att bygga upp en armé stark nog att ta död på mig. Jag vinner inga långa games, jag la ner försöket efter ett par månader efter samma position i laddern vecka efter vecka och mitt rum började ta stryk efter alla förluster jag fick genom att jaga blint.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Skrivet av klemze:

Jag har en sparring partner som spelar zerg som började nyligen, är han något att satsa på?

Det bästa är att ha någon som är bättre än du själv. Gärna någon som har koll på spelet också. Risken är väl att han kör "hemmasnickrade" strategier och du får träning mot saker du aldrig skulle möta i en seriös match.

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk

Precis börjat lira igen efter lagt av vid någon månad efter release körde mina placement och hamnade i gold league där jag ville lagom svårt för mig så jag får arbeta mig upp igen och lära mig.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Jag ger dig samma tips som gör gjort till alla andra jag fått upp från silver/gold till plat/diamond på kort tid.

1. Spela med spelare som är bättre än dig själv, helst mycket bättre, fråga dem om feedback och be dem öva BO:s tillsammans med dig. (Så de inte bara all-in:ar dig varje spel vid 7:00 mark)

2. Kolla på REPLAYS istället för stream, stream är mest bara bra som underhållning och att du ska lära dig metagame, men du kommer ha skit svårt att lära dig buildorders av stream, då det väldigt sällan räcker med att se en person göra det en gång!

3. Joina en klan om du inte redan har ett stort närverk av BRA spelare du kan lära av.

4. Spela aldrig custom om det inte är med polare, sanningen är att folk "lallar" betydligt mer.

5. Spela varje match som om du vore med i finalen av MLG, och spela ofta ofta ofta.

6. Lyssna inte på folk som pratar om balansering, dessa eventuella pyttesmå obalanser spelar INGEN, och då menar jag INGEN roll om du inte spelar på hög nivå, och då menar jag absolut lägst top diamond.

Om du vill kan jag hjälpa dig lite, PM:a din charakter code m.m. så addar jag dig och ger dig lite feedback.

Och glöm inte att SC2 kan vara SJUKT frustrerande innan du börjar bli lite duktig och får lite spelförståelse. MEN, det är så sjuuuukt kul när du äntligen är där!

Keep it up!!

EDIT: Kolla även in day9, en grym kommentator som även sänder live streamade analyser av såväl taktiker som matcher, riktigt lärorikt och sjukt underhållande. Alla hans gamla sändningar går att se via nedanstående länk.

http://day9.tv/archives/

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk

Alltså, förvirra inte nybörjare med build orders. Build orders är helt ointressant upp till en väldigt hög nivå. Vad som spelar roll är mechanics och reaktionsförmåga.

Build orders finns för att pros behöver varje liten fördel de kan få så deras build orders är sjukt optimerade. En spelare som är under masters har fullt upp med att inte bli supply blockad och sånt för att hålla koll på massa siffror och vad som ska ner när.

Så gör inte det misstaget väääldigt många gör, sätta sig ner och plugga en build order och sedan försöka sätta den perfekt.

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Son of Qwerty:

Alltså, förvirra inte nybörjare med build orders. Build orders är helt ointressant upp till en väldigt hög nivå. Vad som spelar roll är mechanics och reaktionsförmåga.

Build orders finns för att pros behöver varje liten fördel de kan få så deras build orders är sjukt optimerade. En spelare som är under masters har fullt upp med att inte bli supply blockad och sånt för att hålla koll på massa siffror och vad som ska ner när.

Så gör inte det misstaget väääldigt många gör, sätta sig ner och plugga en build order och sedan försöka sätta den perfekt.

Håller med dig på ett sätt, och ett sätt inte.

Finns väldigt många spelare på silver/gold nivå som i teorin skulle kunna vara plat/dia om de bara "visste vad de ska bygga och när"

Men absolut, är du silver ska du inte sitta och BARA råplugga BO:s till perfektion!

EDIT: Min poäng är snarare: Bli inte en "sån där "Silver spelare" som bara kollar streams hela dagarna, och kan metagame:et till perfektion, i tron om att du ska bli mycket bättre på starcraft, för det kommer du förmodligen inte att bli.

EDIT: Håller med om att mechanics är viktigt att lära sig, men att "reaktionsförmåga" skulle vara det första han ska "lära" sig är det dummaste jag hört. Du låter mer som en COD spelare med det resonemanget.

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk

http://www.youtube.com/playlist?list=PLPW1oxf-pY2z_TlIpqbP5QU... där bara följa och lära sig finns för alla tre raser och sedan spela , BO är viktigt men det kommer av sig själv lite också, det viktiga är lära sig inte bli supply blocked och lära sig när man ska expa osv och inte gå dö med armen helt i onödan eller när man ska attackera.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Skrivet av feesk:

Håller med dig på ett sätt, och ett sätt inte.

Finns väldigt många spelare på silver/gold nivå som i teorin skulle kunna vara plat/dia om de bara "visste vad de ska bygga och när"

Men absolut, är du silver ska du inte sitta och BARA råplugga BO:s till perfektion!

EDIT: Min poäng är snarare: Bli inte en "sån där "Silver spelare" som bara kollar streams hela dagarna, och kan metagame:et till perfektion, i tron om att du ska bli mycket bättre på starcraft, för det kommer du förmodligen inte att bli.

EDIT: Håller med om att mechanics är viktigt att lära sig, men att "reaktionsförmåga" skulle vara det första han ska "lära" sig är det dummaste jag hört. Du låter mer som en COD spelare med det resonemanget.

Gillar isf mycket mer en taktik som Day9 använder, att bara hålla koll på vilken ordning byggnaderna kommer i och hitta "mönster". Istället för 26 robo, 30 2nd gas och sånt så tänker man "Andra gasen ska ner när robon är klar". Att man letar efter såna mönster istället för att ha siffror i huvudet. Siffrorna är lätta att hålla koll på fram till 20 ungefär, sen blire jobbigt - du kanske förlorar några units mot early aggression eller tappar bort dig. En mindre erfaren spelare skulle då få panik och inte veta hur han ska fortsätta build ordern. Har du iistället bara koll på ordningen vet du att t.ex. Twilight council ska ner efter den byggnaden osv.

Vet inte vilken daily han gick igenom det men jag gjorde själv några build orders på samma sätt. Satte ihop grupper av byggnader som byggdes samtidigt, så jag hade typ:
(I) Gateway, gas
(II) Cyb core, 2nd gas
(III) Robo forge
(IV) 2xgateways

Inga supply numbers eller nånting. Bara allmän koll på i vilken ordning saker ska byggas.

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Son of Qwerty:

Gillar isf mycket mer en taktik som Day9 använder, att bara hålla koll på vilken ordning byggnaderna kommer i och hitta "mönster". Istället för 26 robo, 30 2nd gas och sånt så tänker man "Andra gasen ska ner när robon är klar". Att man letar efter såna mönster istället för att ha siffror i huvudet. Siffrorna är lätta att hålla koll på fram till 20 ungefär, sen blire jobbigt - du kanske förlorar några units mot early aggression eller tappar bort dig. En mindre erfaren spelare skulle då få panik och inte veta hur han ska fortsätta build ordern. Har du iistället bara koll på ordningen vet du att t.ex. Twilight council ska ner efter den byggnaden osv.

Vet inte vilken daily han gick igenom det men jag gjorde själv några build orders på samma sätt. Satte ihop grupper av byggnader som byggdes samtidigt, så jag hade typ:
(I) Gateway, gas
(II) Cyb core, 2nd gas
(III) Robo forge
(IV) 2xgateways

Inga supply numbers eller nånting. Bara allmän koll på i vilken ordning saker ska byggas.

Det håller jag med dig 100% om, men jag anser att det bara är en metod för att komma ihåg en "BO". Men håller verkligen med om att det tänket är sjukt användbart.

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *