Varför jag inte tycker man ska köpa SSD

Permalänk

Finns fördelar och nackdelar med det mesta. Visst har en SSD kortare livslängd än en mekanisk disk men till saken hör att en dator blir omodern efter 3-5 år så håller inte SSD:n mer än 5år så är det ändå bara att köpa ny när man ändå bygger nytt så för mig kvittar det.
Det som jag tycker är fördelen med SSD är hastigheten och ljudnivån. Nackdelarna är kort livslängd, pris och problem med firmware.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

SSD är det enskilt bästa uppgradering du kan fixa för lite pengar

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk

Jag skulle aldrig, aldrig lägga in Windows på en mekanisk disk. Jag skulle heller aldrig rekommendera någon att göra det, såvida man inte är ute efter det allra billigaste alternativet man kan tänka sig. SSD lär vara den uppgradering som gör mest skillnad i vardaglig prestanda och användande av systemet.

Jag har då aldrig upplevt en sån fantastisk skillnad i snabbhet av datorn som när jag köpte en SSD, i varje fall. Lätt det bästa datorrelaterade köpet jag har gjort någonsin.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Du kan aldrig någonsin räkna med en så lång livslängd för en datorpryl som 50 år. Även om den håller så blir den så hopplöst utdaterad att det inte finns någon mening med att använda den så länge.

Här ser du ett exempel på en hårddisk som är ~50 år gammal idag.
Den lagrar 20 megabyte och är stor som ett kylskåp. I rest my case.
http://www-03.ibm.com/ibm/history/exhibits/storage/storage_14...

Du behöver bara gå tio år tillbaka i tiden så låg dom kring 10GiB. Det räcker inte ens till att installera Windows7.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chimo:

*Trollstämpel*

Har du testat en SSD?

Jaa, på alla möjliga hastigheter

Permalänk
Medlem

tyvärr låter du verkligen som en person som längtat efter en ssd men inte har råd och försöker med desperation hitta på anledningar att inte införskaffa en, inget fel med det.. men kanske lite skumt att posta det på ett forum (förutsatt att du inte vill bli övertalad till att skaffa en )

Kört med ssd ett par månader och njuter.
ps. tjänar drygt hälften av de du skrev för att ha råd med en, före skatt

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilRape:

SSD är onödigt och dyrt bara
Skit rent ut sagt.
Har du MASSOR med pengar, ja visst, lägg ut på det.
Men SSD är onödigt, har en helt vanlig disk och ser ingen speciellt stor skillnad på den och ett antal olika SSD diskar
SSD är en stor jävla lögn, dyrt skit för att kunna inbilla sig själv att datorn helt plötsligt blir super snabb..
Visst det blir snabbare, men fan heller så man märker det

Hahahaha humor. Trolla någon annan stans.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av mooseslayer:

kör 3st ocz vertex 2 60gb ssd i raid 0, det är extremt härligt prestanda... har körts i snart 4år & har aldrig märkt några dippar. sparar allt viktigt på en windows server. skulle vara läckert med 3st ocz vertex 3 diskar i raid 0

ingen skillnad? nä nä visst

Tycker iofs inte att det är laddtiderna i ett spel som är en SSD´s största fördel...

Utan accesstiderna som ger en rappare burk i största allmänhet, anser jag personligen.

Permalänk
Medlem

Kan hålla med till viss del. Jag startar datorn en eller två gånger per dag. Sen står den på alt. i sleep hela kvällen. Priset är ganska högt men vill man spara tid så visst. Jag bryr mig inte om Ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

Finns fördelar och nackdelar med det mesta. Visst har en SSD kortare livslängd än en mekanisk disk men till saken hör att en dator blir omodern efter 3-5 år så håller inte SSD:n mer än 5år så är det ändå bara att köpa ny när man ändå bygger nytt så för mig kvittar det.
Det som jag tycker är fördelen med SSD är hastigheten och ljudnivån. Nackdelarna är kort livslängd, pris och problem med firmware.

Man kan ändå inte räkna med att en mekanisk disk håller mer än fem år.

Permalänk
Medlem

Tid är pengar, med en SSD sparar jag tid. Min SSD var absolut värd investeringen.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

finns inga argument att inte köpa en ssd i mina ögon. dom billigaste som finns är t.o.m snabbare än mekaniska, 80gb räcker för system o vardagsappar.

http://www.inet.se/kategori/591/ssd?sort=price

Permalänk
Medlem

SSD är bland det bästa jag någonsin köpt till en dator, hastigheten är natt och dag med Windows på den jämfört med HDD. Man slipper allt oljud en vanlig disk för med sig, vilket gör burken betydligt tystare

Det enda negativa är firmwaren, men det är ofta hanterbart. Att SSD är dyrt är sant, men jag tycker det är helt klart värt pengarna för prestandan man får. Man kan ju alltid hoppas att framtida diskar sjunker i pris samtidigt som utrymmet ökar.

Visa signatur

CM Storm Enforcer ~ i5-2500k @ 4GHz ~ Hyper 212 Plus ~ P8P67 Deluxe ~ HyperX Genesis Grey 4x4GB ~ Geforce GTX 560Ti DirectCU II TOP ~ ModXStream 600W ~ 120GB SSD ~ 1,5TB HDD

Permalänk
Medlem

jag är student, har en "inkomst" på dryga 8.300 i månan (studiebidrag+lån) likförbannat har jag en ssd i datorn. ser inte vitsen med att ha 40.000 i lön för att kunna köpa en. Lär dig prioritera pengarna, tippar för det andra på att du går just nu 1 eller 2:a ring på gymnasiet och lever på studiet du får därifrån.

Så tänkte du att du ska sätta dig ner och skriva några rader med otroligt felaktig information i hopp om att du ska få några anhängare. Sen ser man det finns ljushuvuden som hakar på och börjar hacka ner SSDn med dig, det är bevisat i konkreta exempel på ex. youtube att SSDn har en markant högre starthastighet av div. program.

Höll på att dö av skratt och fyllas av nerdrage när jag läste att en vanlig disk läser / skriver i små repor på disken, å herre gud vilken facepalm tror jag krossade näsan när jag smackade mig i ansiktet så hårt. Läs lite så förstår du, du har sektorer som magnetiseras och avläses av ett huvud som INTE rör i skivan.

Ah well, life is life alla kan inte behärska förmågan att processera information innanför pannloben.

Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |

Permalänk
Medlem

Jag har 4 st SSDer i olika system.
1 i laptoppen, 1 i servern, 2 i "Gaming" datorn i en raid 0 conf.
Jag har aldrig haft några problem med någon av mina diskar.
Det är absolut den bästa uppdateringen jag någonsin gjort på något av dessa system.
Lapptoppen är nu snabbare totalt och den har bättre batteritid, svalare och låter mindre.
Servern går stabilt, är snabb och tyst när lagringsdiskarna inte står och jobbar
Gaming datorn är en dröm att sitta vid! Det handlar inte om att allt går snabbare utan det handlar mer om att allt flyter.
Det är inte några irriterande avbrott när du bara sitter och väntar.

Vad kan jag säga JAG älskar SSD!

Ps. Jag är fattig student.....

Permalänk
Medlem

Jag förstod ärligt talat inte syftet med inlägget. Måhända intressant att höra argumentationen - om än i (mer än bara) mina ögon aningen missvisande/felaktig. Kul att du står upp för din sak, sådant respekterar jag. Att jag inte håller med dig är min åsikt och behöver inte utvecklas ytterligare då den är på det hela taget samstämmig med tidigare inlägg. Huvudsaken är att du är nöjd, själv är jag nöjd (med SSD som bootdisk i hemmariggen). :^)

Visa signatur

WS: ASUS P7P55D/i5-750, Hydro H50, XFX6950/2GB, Intel X25-V/2Tb lagring, Corsair VX-550
Server: ASUS, AMD Athlon64 X2 6000+ Scyte Ninja, NVidia GS8400Silent, 2Gb ram, ~4Tb SATA, 500W, CM Stileo500 (tyst)
"-Sometimes all that is needed is a high five. In the face. With a chair!"

Permalänk
Medlem

Folk, folk, folk. Det stora försäljningsargumentet med SSD är snabbheten. Den ska vara snabbare. Man behöver inte titta på några andra argument, de påverkar inte när man ska handla en SSD.

Men visst, har man inte råd, så fungerar ju datorn med en vanlig HDD. Men då behöver man inte komma och gnälla och säga att det är onödigt.

Permalänk
Medlem

Tid är väl egentligen det enda vi har brist på här i livet. Så visst är en SSD värt en hel del pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Tid är väl egentligen det enda vi har brist på här i livet. Så visst är en SSD värt en hel del pengar.

Livets sanning

Permalänk
Medlem

ingulf: får ju tänka på tiden som krävs för att införsaffa pengarna att köpa SSD med

Kostnaden är ju inte heller så himla stor om man nu bara köper en 40gb till systemdisk, då får man också rappheten när det gäller program osv.

Personligen så är jag ett stort fan utav SSD till bärbara, just pga ssd är mer skakvänliga. Nu kastar jag inte omkring min bärbara hela tiden, men känns bra att veta att iaf datan inte förstörs om jag klantar mig lite

Permalänk
Medlem

Stinker troll om denna tråden.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Håller med, luktar lite troll / omvänd marknadsföring (typ 3e steget i köpkedjan, att rättfärdiga sitt köp, fast tvärtom då).

Hursom. Jag köpte en intel 80gb v2 när dem kom(är väl 2år sen typ?) och har sen dess inte formaterat om datorn en enda gång. När jag hade en mekanisk disk gjorde jag det varannan månad ungefär.
Jag upplever datorn som lika snabb nu som förut.

Skulle aldrig i mitt liv någonsin köra utan SSD igen.

Har förövrigt inga pengar att tala om, då jag studerar. Det handlar om prioritet, nudlar i en månad = en SSD. värt!

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

50 år på en HDD? jag har aldrig haft en som har hållit längre än 6 år.. bara jag?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

inte bara jag..
"3. What is the average life expectancy of a hard drive?
The conventional wisdom is that the general life span of a hard drive is approximately 5 years, but with constantly falling prices in hard drives, it is more sensible to replace your hard drives every 3 years. To learn more about the working of a hard drive, and to see photos of the inside of a drive along with technical explanations, see the "How Hard Disks Work" feature on the Howstuffworks website."

Source: http://www.data-recovery-tools.net/faq.html#faq-dlp-lifespan

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte ungefär likadant som du innan jag skaffade mig en ssd!
När jag startade datorn med ssdn kopplad,tänkte jag direkt "det var värt pengarna" för det är det tycker jag.
För mig räcker det med endast en 60gb som är rätt billig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIR_HanZen:

Skillnaden mellan vanlig disk o SSD är natt och dag, SSD är det bästa jag köpt!

nu har jag inte min SSD som system disk (Corsair Force GT) men jag är inte imponerad det tar fortfarande över 2 minuter att starta upp tex Shogun 2...
(jo jag sitter på SATA2 men det känns ändå som det borde bli snabbare?) Och JA jag har ACHI på...

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

50 år på en HDD? jag har aldrig haft en som har hållit längre än 6 år.. bara jag?

jag har en 10 år gammal 80 giggare i min burk den funkar hur bra som helst

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Repor/nål=Vinyl (den bästa ljud tekniken som finns).
Gropar/laser=cd,dvd,hddvd,bluray.
Magnetfält=hårdiskar,magnetband(ljud,bild,data som kassetband,vhs,etc).

Sen är det långt ifrån säkert att en 7200varvs hd är snabbare än en 5400,5900varvs hd.
Vilket beror på hur tätt lagring sker,hur många skivor,hur snabba armarna som håller läshuvudet är,osv,osv.

Och jag kan förövrigt bara hålla med alla andra att har du väl provat en ssd kan man aldrig gå tillbaks.
Man kan nästan jämföra att gå från hd till ssd som att gå från band(c-64,spectrum,atari,etc) till diskett eller från diskett till hd.
För mig var det inte speciellt märkbar skillnad nä jag köpte min första ssd (40gig) utan det var mest start av win och starta större program som märktes.
MEN när den la av och inte kunde hittas i bios efter 2-3 månader och jag fick skicka in den och byta (den nya håller ännu nästan 2år senare) vilket tog ca 2veckor.
Så var jag ju tvungen att installera win7 på en hd (vilken var en av dom snabbaste 7200varvs hd då med en skiva och hög täthet) och fy fan man höll ju på att bli galen.
Inte på grund av att start tiden var 10-15sek längre utan att ALLT kändes som sirap och man kände sig nästan som man satt med en c-64 och väntade i 10-15min på att ladda in en bana.

Skrivet av The Mupp:

nu har jag inte min SSD som system disk (Corsair Force GT) men jag är inte imponerad det tar fortfarande över 2 minuter att starta upp tex Shogun 2...
(jo jag sitter på SATA2 men det känns ändå som det borde bli snabbare?) Och JA jag har ACHI på...

Ta ur ssd´n och prova att installera windows på 80gigarn så får du se skillnaden

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Teknologin går framåt, inte Trollogin

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

Tror inte att han trollar, han lever nog bara i sin egen värld där han inte har råd med en SSD själv, vilket är förståeligt om man lever på 1050 kr i månaden och går på gymnasiet. Men man kan faktiskt spara pengar och köpa en SSD. Är det värt det? Ja, men kanske inte för faster Adga.