Sapphire Radeon HD5850 Vapor-X knaster från fläkten

Permalänk
Medlem

Sapphire Radeon HD5850 Vapor-X knaster från fläkten

Hej, har haft mitt HD5850 i snart 10 månader, och det har fungerat klockrent hela tiden. Nu har det dock börjat knastra om fläkten snurrar långsammare än 40%
Det låter nu inte avsevärt mycket, knappt nånting på 40%. Men så fort man går ner till 38-39% börjar man höra knastret, och ju lägre man går desto mer knastrar fläkten på kortet. Jag misstänker att kullagerna är slut.
Men då det börjat trilskas misstänker jag att det sjunger på sista refrängen. Kan någon tipsa om lösning? Har inte riktigt budget för ett nytt grafikkort.
Testade att klocka kortet någon vecka efter inköp och det fungerade i någon dag, sen började saker bli knas på skärmen, det gamla vanliga med flimmer och färger som inte stämmer, så jag drog ner det till default igen. Detta innebär dock att all eventuell garanti är bortblåst.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jioop:

Hej, har haft mitt HD5850 i snart 10 månader, och det har fungerat klockrent hela tiden. Nu har det dock börjat knastra om fläkten snurrar långsammare än 40%
Det låter nu inte avsevärt mycket, knappt nånting på 40%. Men så fort man går ner till 38-39% börjar man höra knastret, och ju lägre man går desto mer knastrar fläkten på kortet. Jag misstänker att kullagerna är slut.
Men då det börjat trilskas misstänker jag att det sjunger på sista refrängen. Kan någon tipsa om lösning? Har inte riktigt budget för ett nytt grafikkort.
Testade att klocka kortet någon vecka efter inköp och det fungerade i någon dag, sen började saker bli knas på skärmen, det gamla vanliga med flimmer och färger som inte stämmer, så jag drog ner det till default igen. Detta innebär dock att all eventuell garanti är bortblåst.

Köp ny kylare, Kollat så den inte är full av damm?

Visa signatur

Min Rigg: CPU: Intel i5 4670k @ 4.5Ghz | PSU: 500W OCZ Modstream PRO | 8GB Corsair Vengeance LP | Grafikkort: EVGA GTX 670 FTW 2GB | Moderkort: ASUS Z87-A | Lagring: 1TB HDD, Crucial M4 128GB SSD | Chassi: NZXT H440 Röd/Svart | Headset: Bose AE2W | Tangentbord: Corsair K70 Blue | Musmatta: SteelSeries Fnatic Limited Edition | Mus: Steelseries Rival | OS: Windows 8.1 Pro 64 Bit.

Permalänk
Medlem

Har ingen erfarenhet av grafikkortskylare. Måste man ha flänsar på minnena då eller räcker det med GPUn?
*EDIT*
öppnade och kollade angående damm, det va inte mycket, tog en pensel och borstade försiktigt bort det lilla som fanns

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.